Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakte mattilsynet?


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

Jeg ble kjent med en person grunnet felles interesse for hunder. Vedkommende har tre hunder av middels stor/ stor str, deriblant en valp. Personen har vært hjemmefra i over en uke, og angivelig skulle hundene være hos en bekjent og få pass der. Satte igjen sykkelen min der for noen uker siden, og dro for å hente den nå. Jeg har nøkkel, så no worries der altså. Men det var uplanlagt, så vedkommende visste ikke at jeg tok turen innom. Da jeg åpnet døra ble jeg overfalt av tre gråtende hunder, og en lukt som minnet om salmiakk. Det var avføring og urin som de hadde tråkket i over alt, vannskålen var knusktørr, det fløt av søppel og ødelagte ting, og ...ja... Så jeg luftet hundene, ga de mat, masse vann og kos, og vasket etter beste evne.. Hva nå? Kontakter jeg mattilsynet? Evt hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter MT. Ring dem og avgi en bekymringsmelding. I en slik situasjon hadde jeg ikke giddet å ta det opp med eier først. Heller sende en bekymringsmelding for mye enn en for lite.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Jeg synes faktisk det er helt fair å gi eier en mulighet til å oppklare situasjonen. Hva om de faktisk hadde en avtale om at hundepasser skulle hente hundene etter at eier hadde reist, og så har det skjedd en misforståelse angående ansvar eller tidspunkt?

Selv om det er realistisk å tro at eier bare har forlatt dem der så bør man faktisk ta høyde for at uhell skjer.

Men nå som eieren sier noe annet så bør det meldes, helt klart! Jeg ville faktisk vurdert å melde politiet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er helt fair å gi eier en mulighet til å oppklare situasjonen. Hva om de faktisk hadde en avtale om at hundepasser skulle hente hundene etter at eier hadde reist, og så har det skjedd en misforståelse angående ansvar eller tidspunkt?

Selv om det er realistisk å tro at eier bare har forlatt dem der så bør man faktisk ta høyde for at uhell skjer.

 

Men nå som eieren sier noe annet så bør det meldes, helt klart! Jeg ville faktisk vurdert å melde politiet også.

Da får eier svare det for MT. Jeg har ingen tålmodighet eller forståelse for slike misforståelser når det er kommet til et punkt så ille som det TS beskriver. Men vi får absolutt håpe det bare har blitt kluss og at hundene ikke er blitt forlatt :(

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter MT. Ring dem og avgi en bekymringsmelding. I en slik situasjon hadde jeg ikke giddet å ta det opp med eier først. Heller sende en bekymringsmelding for mye enn en for lite.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Jeg tenker alltid i de baner at noen kan ha blitt påkjørt/vært i ei ulykke, og vil sjekke at de fortsatt er i livet.

Men om eier er å få kontakt med og juger, så meld til både politi og mattilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med familie av eieren, og de kunne fortelle at de hadde hørt bjeffing hver gang de gikk forbi nå og da den siste uken. Jeg snakket også med han som skulle passe de, han fikk meg til å innse at det ikke er mulig at han skulle ha passet de, da det er kun to sett nøkler, hvorav jeg har det ene og eier har det andre. Så nå er jeg skikkelig fortvilet... Blir en lang tur på de nå og en alvorsprat med eier ila de neste timene. Familien til vedkommende sa at de lenge har prøvd å overtale i retning av omplassering, særlig av den yngste, som så ut som et tilfelle fra dyrepolitiet på animal planet - skinn og bein :/ Er småredd for at eieren setter seg på bakbeina og ikke gjør noe om mattilsynet blir blandet inn, og evt bare får i nye hunder.. Som den dama som ble nektet å ha flere enn så og så mange hunder for noen måneder siden, og nå har valpekull til salgs på Finn.. Blir det veldig feil av meg og familien til eieren å prøve og snakke fornuft med h*n, og få hundene omplassert? Tenker at da vil vi kanskje få holdt vedkommende fra å skaffe nye hunder om h*n ikke føler seg tvunget, men skjønner alvoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt MT før jeg hadde vasket ellers er det jo litt vanskelig for dem å se hva som er galt.. Men det er kanskje litt sent nå da. Du kan jo melde ifra så de får registrert en klage på det, men ser ikke for meg at det kommer til å skje så mye akkurat nå da de gjerne bare kommer å sjekker om alt er bra og drar igjen om alt er bra der og da.. Så om du har vasket og hundene ikke er syke så er det nok ikke så mye de kan gjøre heller med mindre eier fortsatt er bortreist og skal være det en stund til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt MT før jeg hadde vasket ellers er det jo litt vanskelig for dem å se hva som er galt.. Men det er kanskje litt sent nå da. Du kan jo melde ifra så de får registrert en klage på det, men ser ikke for meg at det kommer til å skje så mye akkurat nå da de gjerne bare kommer å sjekker om alt er bra og drar igjen om alt er bra der og da.. Så om du har vasket og hundene ikke er syke så er det nok ikke så mye de kan gjøre heller med mindre eier fortsatt er bortreist og skal være det en stund til.

Jeg tok selvfølgelig bilder av hvordan det så utfør jeg vasket, og hundene er uansett veldig tynne alle sammen, det var ikke noe en full mage kunne fikse med en gang.. Men tar en telefon til MT nå og hører :)
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selvfølgelig bilder av hvordan det så utfør jeg vasket, og hundene er uansett veldig tynne alle sammen, det var ikke noe en full mage kunne fikse med en gang.. Men tar en telefon til MT nå og hører :)

Så bra, da har du jo faste bevis ihvertfall. Håper det ordner seg på best mulig måte, sånt er ikke greit :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble kjent med en person, og har nøkkel til huset, og vet hvor mange nøkkelsett huset har?

Har du aldri vært der tidligere slik at du vet om dette er slik han alltid holder hund, eller om dette er et engangstilfelle?

Njææææ, hvor er resten av storyen?

Resten av storyen er privatliv ;) Og det har da virkelig ingen ting å si i dette tilfellet.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av storyen er privatliv ;) Og det har da virkelig ingen ting å si i dette tilfellet.

Jeg synes det er veldig relevant om dette er et hundehold som har vært slik i mange år, eller om det har skjedd noe spesielt her.

Og har du nøkkel, så vil jeg tro du kjenner vedkommende så bra at du vet om dette er et engangstilfelle eller ikke.

Du legger ut hva som møtte deg da du kom i huset, hva opp-passer har/ikke-har gjort, hva eier gjør/ikke gjør, så påberopes det privatliv når man stusser over det som blir sagt. Skildrer en situasjon som du ber oss dømme etter, og ber om råd, og jeg får en skurre-følelse med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig relevant om dette er et hundehold som har vært slik i mange år, eller om det har skjedd noe spesielt her.

Og har du nøkkel, så vil jeg tro du kjenner vedkommende så bra at du vet om dette er et engangstilfelle eller ikke.

Du legger ut hva som møtte deg da du kom i huset, hva opp-passer har/ikke-har gjort, hva eier gjør/ikke gjør, så påberopes det privatliv når man stusser over det som blir sagt. Skildrer en situasjon som du ber oss dømme etter, og ber om råd, og jeg får en skurre-følelse med det samme.

Vel det er nå din sak, og jeg lagde ikke denne tråden for å høre om din skurrefølelse, men om råd. Og setter stor pris på de jeg har fått :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan og hvorfor man kjenner hverandre er vel i dette tilfelle totalt unyttig informasjon for oss som sitter her inne. Poenget har kommet fram allerede, og det er at det er tre hunder som angivelig er forlatt. Og TS lurer da på tips om hva hun nå kan gjøre.

Høres ut som du har fått de tipsene du trenger. Og all ære til deg som faktisk tør å si ifra, det er det nemlig ikke alle som tør når bekjente er involvert(uansett hvor godt eller dårlig man kjenner personen) :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan har hundene vært før i hold?

Hvordan har du intrykk av hundeholdet over tid?

KAn du svare positivt på dette så er det jo noe som har skjedd nå i forhld til dette passet, kan du svare negativt så er det jo værre.

I forhold til familie og det å skulle ha hund/ ikke skulle ha hund så tok det foreldrene mine 20 år å si, ja dem skjønner at jeg vil ha en hund. Så bruk sunn fornuft.

Men ut fra det jeg ahr lest så tror jeg at jeg ahdde tatt kontakt med Mattilsynet for å få litt informasjon om hva jeg skulle gjort og mest sansynerligvis meldt saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...