Gå til innhold
Hundesonen.no

Er samojed noe for meg?


Kristinasil
 Share

Recommended Posts

Hei alle :) Jeg lurer veldig på å anskaffe meg en hund til, jeg har fra før en liten blandingshund men øsnker meg nå en samojed. Så jeg lurer på om noen her inne har erfaring med denne hunderasen? Jeg bor på gård med mye dyr, sau, ku, katt, kanin, høns og andre hunder, hvordan vil dette gå? Jeg har ønske om at hunden skal gå løst her hjemme, stikker den av? Er samojeden så sterke at de er vanskelig å gå i band?

Vanskelig å oppdra?

Er de muligheter for å lære den til å gjete sauer?

Ellers bra og negative ting med rasen Samojed ? :) Jeg vil høre alt dere har å si :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så syns jeg ikke samojeden høres ut som noe for deg. De har sterke jaktinstinkter og med så mange byttedyr på gården høres det risky/stressende ut for meg. Stor sjanse for at du må holde den i bånd hele tiden på gården. De er ikke lette å ha løse, pga sterk egenvilje og sterke jaktinstinkter, og heller ikke så skrekkelig førerorienterte. Og jeg ville absolutt ikke satse på at du får trent en samojed til gjeting. Igjen - sterke jaktinstinkter. Men! Det er ellers flotte turkompiser og familiehunder. Jeg vil ikke fraråde rasen på generelt grunnlag, men i dette tilfellet høres gjeter- eller retriverrasene mye mer passende ut. Der kan andre hjelpe deg bedre enn meg. Lykke til!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle :) Jeg lurer veldig på å anskaffe meg en hund til, jeg har fra før en liten blandingshund men øsnker meg nå en samojed. Så jeg lurer på om noen her inne har erfaring med denne hunderasen? Jeg bor på gård med mye dyr, sau, ku, katt, kanin, høns og andre hunder, hvordan vil dette gå? Jeg har ønske om at hunden skal gå løst her hjemme, stikker den av? Er samojeden så sterke at de er vanskelig å gå i band?

Vanskelig å oppdra?

Er de muligheter for å lære den til å gjete sauer?

Ellers bra og negative ting med rasen Samojed ? :) Jeg vil høre alt dere har å si :)!

Basert på det du skriver her så tror jeg ikke samojed er hunden for deg, nei. Samojed er som de andre polarhundene og en del av de øvrige spisshundene selvstendige og kan stikke av, de har en del jaktinnstinkter så det er ingen garanti for at de kan gå løse noen plass eller går over ens med dyra på gården. De er ikke egnet som gjeterhund. Vanskelig og oppdra, det spørs hva du mener? De er spisshunder, selvstendige og lite førervare, så de er ikke de som egner seg best til lydighet eller slikt, de er ikke nødvendigvis den hunden som snur på 5 øringen når man roper, men heller den som kommer når den er ferdig med det den holdt på med, men de er gjerne greie hunder som er forholdsvis lette å få til å fungere i hverdagen. De er også laget for å jobbe foran sleden og trenger/liker en god porsjon fysisk aktivitet hver dag.

Jeg vet av samojeder som går fint over ens med bla høner, men det vet man jo ikke før man har prøvd og det er en viss sannsynlighet for at det ikke går bra, så man bør være innstilt på å få en som ikke kan gå løs på tunet med dyr i nærheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som et prosjekt der det ender med at samojeden må stå i kjetting på gårdsplassen istedet for å kunne gå løs. Hadde jeg vært deg hadde jeg sett på gjeterhundrasene i stedet - da får du mest sansynlig en hund som kan gå løs over alt og som er veldig lærevillig (ergo lettere å lære å gå i bånd) + en hund du kan bruke til gjeting hvis den har rette instinktene på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) men om jeg får en hundunge som blir tilvendt å gå sammen med gårdsdyra mine helt fra den er liten kan de vell ikke være noe problem?

Det heter hundevalp, ikke hundunge. :)

Det er nok dessverre ikke så enkelt. Man har ingen garanti. Jeg har to hunder som begge er vokst opp med andre dyr, men der jeg kan stole på den ene så gir den andre aldri opp håpet om et ekstra måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) men om jeg får en hundunge som blir tilvendt å gå sammen med gårdsdyra mine helt fra den er liten kan de vell ikke være noe problem?

Jo, det kan det. Forskjellige hunder har forskjellig grad av jaktinnstinkt og noen, som bla samojed, har veldig sterke jaktinnstinkter og man bør ikke skaffe seg det med mindre man er innstilt på og synes det er greit at hunden må gå i bånd på tur og holdes unna div dyr, tamme og ville. Det går gjerne bra i starten, men så blir de voksne og instinktene våkner og da går det ikke så bra lengre.. Dessuten så er det jo som sagt en rase som gjerne ikke kan gå løs uansett(også uten dyr), med mindre det er inngjerdet hage.. Så det du beskriver at du ønsker deg er en helt annen type hund enn samojed.

Om du liker den type hund så se heller på buhund,finsk lapphund, eurasier eller japansk spisshund.. Ellers er det nok mange andre gr som passer mye bedre enn spisshundene. Gjeterhunder, selskapshunder, retrievere, molossere feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et eksempel på hund som vokste opp på gård: jeg har en malamute som kom på gården jeg bodde på med sauer, høner, andre hunder, kuer og katter som valp. Hun fikk mye kontakt med sauene og de andre dyrene fra hun kom som 8 uker gammel, men det hjalp ikke døyten. I dag er hun den hunden jeg har hatt med desidert mest jaktinstingt, og hun kan ikke gå løs. Ville absolutt ikke satset på at en polarhund kunne gått løs på gården uten problemer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det du skriver her så tror jeg ikke samojed er hunden for deg, nei. Samojed er som de andre polarhundene og en del av de øvrige spisshundene selvstendige og kan stikke av, de har en del jaktinnstinkter så det er ingen garanti for at de kan gå løse noen plass eller går over ens med dyra på gården. De er ikke egnet som gjeterhund. Vanskelig og oppdra, det spørs hva du mener? De er spisshunder, selvstendige og lite førervare, så de er ikke de som egner seg best til lydighet eller slikt, de er ikke nødvendigvis den hunden som snur på 5 øringen når man roper, men heller den som kommer når den er ferdig med det den holdt på med, men de er gjerne greie hunder som er forholdsvis lette å få til å fungere i hverdagen. De er også laget for å jobbe foran sleden og trenger/liker en god porsjon fysisk aktivitet hver dag.

Jeg vet av samojeder som går fint over ens med bla høner, men det vet man jo ikke før man har prøvd og det er en viss sannsynlighet for at det ikke går bra, så man bør være innstilt på å få en som ikke kan gå løs på tunet med dyr i nærheten.

Må bare signere denne, og er enig med hva de andre her skriver ut i fra det du skriver i første post.

Vi har 9 samojeder i hus nå, og bor på gård med sauer, høner, geiter, lama, alpakka, katter, kaniner, minigris, esel og hester. INGEN av samojedene skulle jeg stolt på løse rundt noen dyrene, selv om de jo er oppvokst med dyrene. Som andre skrev over, det går som regel helt fint til hunden kommer til en viss alder, så går det ikke særlig fint lenger.... Ei av mine skulle nok kunne gått løs greit rundt gårdsdyrene under tilsyn, hun er rimelig lite rastypisk når det kommer til det området. Hun er en hund som kan gå løs over alt, og er unntaket fra regelen slik jeg ser det. Å få en sånn hund ville vært ren flaks, og ikke noe å satse på å få. De aller, aller færreste samojeder er som henne!!

Gjeting? tja, skaff heller en gjeterhundrase om det er et ønske å drive med gjeting. Noen få samojeder har litt gjeterinstinkt i seg, men de fleste synes byttedyr er nettopp byttedyr. Derfor har vi Border Collier til gjeting, i stedet for å prøve å trene samojedene til det. Jeg hadde aldri lånt bort mine sauer til å "trene gjeting" med samojeder, eller andre polarhunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...