Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Meg skrev:

På bildet ser selen litt lang ut, hvis hunden skal trene langt og mye ville jeg funnet en litt kortere en :)

13 timer siden, Malamuten skrev:

Ja, det er jo vanskelig å se på bilder så godt mulig jeg ser feil :) 

Der den første svarte reimen møter den turkise delen fra under magen, der slutter ribbeina hennes. Hun skal ikke trenes langt og mye. Jeg bruker den kun på tur hvor hun eventuelt kommer til å gå i bånd et stykke, på joggeturer (da trekker hun ikke så mye) eller på ski noen få ganger i året (og når vi går spor). 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Jeg vet ikke om det blir riktig å spørre her, men jeg forsøker :whistle:

Jeg er nemlig bare vandt med hest, og de skal jo skrittes ned etter trening. Jeg har begynt å sykle en del med hundene, og etter endt tur går jeg alltid en runde på 1 km +/- hvor de får 'gått seg ned'. 

Gjør dere noen slike tiltak med deres hunder, eller er dette bare dumt? Naboen lo nemlig av meg da hun spurte hvorfor jeg gikk tur etter å ha vært på tur :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anooni skrev:

Jeg vet ikke om det blir riktig å spørre her, men jeg forsøker :whistle:

Jeg er nemlig bare vandt med hest, og de skal jo skrittes ned etter trening. Jeg har begynt å sykle en del med hundene, og etter endt tur går jeg alltid en runde på 1 km +/- hvor de får 'gått seg ned'. 

Gjør dere noen slike tiltak med deres hunder, eller er dette bare dumt? Naboen lo nemlig av meg da hun spurte hvorfor jeg gikk tur etter å ha vært på tur :teehe:

Nå sykler ikke jeg med min, men fått beskjed av massør at vi bør være føink til å både varme opp og gå ned etter trening. Hun har HD da, men vil tro det gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelshenNemi skrev:

Nå sykler ikke jeg med min, men fått beskjed av massør at vi bør være føink til å både varme opp og gå ned etter trening. Hun har HD da, men vil tro det gjelder alle.

Er det vi lærte på agility kurset også. Å være flinke til å både varme opp og gå ned før/etter hver økt, så for meg har det vært logisk å gjøre dette mtp sykling også :)

Men hadde vært veldig lærerikt å høre hvordan andre praktiserer dette, og om dere gjør noen andre tiltak som man kan plukke opp og evt benytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anooni skrev:

Gjør dere noen slike tiltak med deres hunder, eller er dette bare dumt? Naboen lo nemlig av meg da hun spurte hvorfor jeg gikk tur etter å ha vært på tur :teehe:

Ja, og nei, det er ikke dumt! Hvis vi tenker over hvorfor både vi selv og hestene varmes opp og gås ned, så er det slett ikke dumt å gjøre samme tjeneste for hundene våre :) 

Jeg går generelt en liten runde med hundene før og etter de skal bruke kroppen sin mer enn naturlig, ved både AG, svømming og trekk av sykkel, dekk og ski, da både så de får gjort fra seg og varmet opp/gått ned kroppen. Innimellom så lar jeg de heller starte ut og avslutte rolig i skritt eller lett trav når vi skal trekke, men det er ikke gitt at Keo går med på(:lol:). Hvis jeg vet at det blir en hard gjeterøkt, da spesielt i skog ol., så prøver jeg passe på å gå de varme først. Andre tiltak så liker jeg å massere og strekke hundene innimellom, plukker opp stivheter og vondter mye bedre enn å la dem eventuelt vise det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på massasjekurs med fuglehundklubben fikk vi tips om å varme opp før jakt, da ble det feks foreslått kjettingtrekk for å få kroppen varm. Visstnok ble ikke hundekroppen varm nok av kun gange i bånd, man må enten trave med dem eller få dem til å trekke noe litt tyngre.

Nå bruker jeg kun dynamisk oppvarming til meg selv før feks tung styrketrening og det fungerer veldig bra for meg.

Jeg pleier som regel ikke å varme opp før aktivitet som trekk og sykkel, men starter rolig. Men å gå rolig ned har nok mye for seg slik at man får kjølt ned kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, maysofie skrev:

Ja, og nei, det er ikke dumt! Hvis vi tenker over hvorfor både vi selv og hestene varmes opp og gås ned, så er det slett ikke dumt å gjøre samme tjeneste for hundene våre :) 

Jeg går generelt en liten runde med hundene før og etter de skal bruke kroppen sin mer enn naturlig, ved både AG, svømming og trekk av sykkel, dekk og ski, da både så de får gjort fra seg og varmet opp/gått ned kroppen. Innimellom så lar jeg de heller starte ut og avslutte rolig i skritt eller lett trav når vi skal trekke, men det er ikke gitt at Keo går med på(:lol:). Hvis jeg vet at det blir en hard gjeterøkt, da spesielt i skog ol., så prøver jeg passe på å gå de varme først. Andre tiltak så liker jeg å massere og strekke hundene innimellom, plukker opp stivheter og vondter mye bedre enn å la dem eventuelt vise det selv.

Ikke sant! Hundene har jo muskulatur de og, så de kan jo bli stiv og støl på lik linje som oss andre muskelvesener :)

Tror jeg skal finne en massør i nærområdet som kan vise litt øvelser. Nå har jeg ikke merket noen vondter på disse to, men å lære litt som forebygging er vel ikke så dumt:)

2 minutter siden, SiriEveline skrev:

Når jeg var på massasjekurs med fuglehundklubben fikk vi tips om å varme opp før jakt, da ble det feks foreslått kjettingtrekk for å få kroppen varm. Visstnok ble ikke hundekroppen varm nok av kun gange i bånd, man må enten trave med dem eller få dem til å trekke noe litt tyngre.

Nå bruker jeg kun dynamisk oppvarming til meg selv før feks tung styrketrening og det fungerer veldig bra for meg.

Jeg pleier som regel ikke å varme opp før aktivitet som trekk og sykkel, men starter rolig. Men å gå rolig ned har nok mye for seg slik at man får kjølt ned kroppen sin.

Om hundekroppen er litt likedan oss mennesker og hest, så er det ihvertfall ikke ulogisk at de trenger mer enn gange for å bli gode og varme i kroppen :) Jeg gjør som deg - starter rolig i lett trav og øker litt etterhvert, eller så holder vi bare ett jevnt og rolig tempo. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Teserere skrev:

Jeg varmer dem alltid opp før sykling, Agility, trekk osv, og så går vi ned etterpå. Avslutter med stretching, har 3 øvelser til forpart og 2 til bakpart som jeg gjør på begge mens de er varme.

Hvilke øvelser da? Høres lurt ut å strekke ut :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seeko jobber fantastisk foran pulken. Ger med drag for 2. Gang. Vi stod å venta på barn og mann lengre bak. Derfor en liten sniffepause på tvers i løypa? 

Barna synes det er stor stas å få sitte i. Og makan til styrke i den bikkja som til tider drar både meg og pulk med 6 åring i. ?

Red: jeg kobla meg selv i selen for å ha bedre kontroll over bikkja da vi gikk i godt befolka løyper å det er noe dritt med passering av andre hunder enda. 

Screenshot_20170416-074413.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Wildlife said:

Seeko jobber fantastisk foran pulken. Ger med drag for 2. Gang. Vi stod å venta på barn og mann lengre bak. Derfor en liten sniffepause på tvers i løypa? 

Barna synes det er stor stas å få sitte i. Og makan til styrke i den bikkja som til tider drar både meg og pulk med 6 åring i. ?

Red: jeg kobla meg selv i selen for å ha bedre kontroll over bikkja da vi gikk i godt befolka løyper å det er noe dritt med passering av andre hunder enda. 

Screenshot_20170416-074413.png

et annet alternativ er jo å spenne pulken bak deg og bikkja foran deg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Turb skrev:

Hvilke øvelser da? Høres lurt ut å strekke ut :) 

Bakre overarm og forbeinets bøyemuskulatur:

stretching-av-ben_fram.gif

Ta tak rundt albuen på hunden med den ene hånden og rundt håndleddet med den andre, før benet fram og opp med strukket albueledd i kroppens lengderetning.

 

Brystmuskulaturen:

strech1.jpg

Ta tak på innsiden av albuen og før benet ut og opp med bøyd albueledd. I den andre hånden hviler underarmen og håndleddet som føres parallelt med bevegelsen.

 

Fremre overarm og bogleddet:

Hold rundt håndleddet med en hånd, den andre plasseres rundt albuen. Tøy langsomt ut musklene ved å føre benet bak og opp med hånden som holder håndleddet. Hold forsiktig imot med hånden som er på albuen. Benet skal føres parallelt med kroppen.

 

Hoftebøyermuskulaturen:

e7bcd692d1-tiffstretch.jpg

Ta med den ene hånden over kneleddet. Tøy langsomt ut ved å føre benet bak og opp med strukket kneledd. Hold den andre hånden på haseleddet som støtte. Benet strekkes i kroppens lengderetning.

 

Bakside lår og setet:

dog-stretch-knee-extension-980x651.jpg

Ta tak rett over haseleddet med den ene hånden og før benet fram og opp samtidig som den andre hånden forsiktig holder strukket kneledd. Denne kan være vanskelig og kan være lettereå gjøre når hunden ligger.

 

Jeg holder alle positurer i 20-30 sekunder, og de kan repeteres 1-3 ganger.

Det er superviktig at muskulaturen er varm hvis den skal tøyes!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Bakre overarm og forbeinets bøyemuskulatur:

stretching-av-ben_fram.gif

Ta tak rundt albuen på hunden med den ene hånden og rundt håndleddet med den andre, før benet fram og opp med strukket albueledd i kroppens lengderetning.

 

Brystmuskulaturen:

strech1.jpg

Ta tak på innsiden av albuen og før benet ut og opp med bøyd albueledd. I den andre hånden hviler underarmen og håndleddet som føres parallelt med bevegelsen.

 

Fremre overarm og bogleddet:

Hold rundt håndleddet med en hånd, den andre plasseres rundt albuen. Tøy langsomt ut musklene ved å føre benet bak og opp med hånden som holder håndleddet. Hold forsiktig imot med hånden som er på albuen. Benet skal føres parallelt med kroppen.

 

Hoftebøyermuskulaturen:

e7bcd692d1-tiffstretch.jpg

Ta med den ene hånden over kneleddet. Tøy langsomt ut ved å føre benet bak og opp med strukket kneledd. Hold den andre hånden på haseleddet som støtte. Benet strekkes i kroppens lengderetning.

 

Bakside lår og setet:

dog-stretch-knee-extension-980x651.jpg

Ta tak rett over haseleddet med den ene hånden og før benet fram og opp samtidig som den andre hånden forsiktig holder strukket kneledd. Denne kan være vanskelig og kan være lettereå gjøre når hunden ligger.

 

Jeg holder alle positurer i 20-30 sekunder, og de kan repeteres 1-3 ganger.

Det er superviktig at muskulaturen er varm hvis den skal tøyes!

Takk, har gjort disse øvelsene på hest, men ikke hund. Da skal jeg teste forsikting neste gang vi kommer oss ut i trekk igjen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Teserere skrev:

Bakre overarm og forbeinets bøyemuskulatur:

stretching-av-ben_fram.gif

Ta tak rundt albuen på hunden med den ene hånden og rundt håndleddet med den andre, før benet fram og opp med strukket albueledd i kroppens lengderetning.

 

Brystmuskulaturen:

strech1.jpg

Ta tak på innsiden av albuen og før benet ut og opp med bøyd albueledd. I den andre hånden hviler underarmen og håndleddet som føres parallelt med bevegelsen.

 

Fremre overarm og bogleddet:

Hold rundt håndleddet med en hånd, den andre plasseres rundt albuen. Tøy langsomt ut musklene ved å føre benet bak og opp med hånden som holder håndleddet. Hold forsiktig imot med hånden som er på albuen. Benet skal føres parallelt med kroppen.

 

Hoftebøyermuskulaturen:

e7bcd692d1-tiffstretch.jpg

Ta med den ene hånden over kneleddet. Tøy langsomt ut ved å føre benet bak og opp med strukket kneledd. Hold den andre hånden på haseleddet som støtte. Benet strekkes i kroppens lengderetning.

 

Bakside lår og setet:

dog-stretch-knee-extension-980x651.jpg

Ta tak rett over haseleddet med den ene hånden og før benet fram og opp samtidig som den andre hånden forsiktig holder strukket kneledd. Denne kan være vanskelig og kan være lettereå gjøre når hunden ligger.

 

Jeg holder alle positurer i 20-30 sekunder, og de kan repeteres 1-3 ganger.

Det er superviktig at muskulaturen er varm hvis den skal tøyes!

Dette syns jeg faktisk man bør gå et kurs om eller ihvertfall få vist i praksis av noen som kan det. Om man begynner å tøye uten å vite hva man gjør, kan det gjøre mer skade enn nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Dette syns jeg faktisk man bør gå et kurs om eller ihvertfall få vist i praksis av noen som kan det. Om man begynner å tøye uten å vite hva man gjør, kan det gjøre mer skade enn nytte. 

Underskriver denne. Vite av linjer, trykk, grep osv. ut fra en kort forklaring og enkle bilder er vanskelig. Å få innput praktisk av erfarne mennesker på hund er meget lærerikt, og ikke minst hyggelig for både eier og hund.

Da tenker jeg spesielt videre personer enn bare de som har kommentert i tråden om stretching, det er mange flere som leser enn å delta aktivt selv :) 

---

Vi ble forøvrig lært å strekke med fire metoder/grep for forpart og fire metoder/grep for bakpart på kurset vårt. Fin måte å bli kjent med kroppen til hunden sin, i tillegg til at det er forbyggende og kose :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. april 2017 at 4:45 PM, Anooni skrev:

Jeg vet ikke om det blir riktig å spørre her, men jeg forsøker :whistle:

Jeg er nemlig bare vandt med hest, og de skal jo skrittes ned etter trening. Jeg har begynt å sykle en del med hundene, og etter endt tur går jeg alltid en runde på 1 km +/- hvor de får 'gått seg ned'. 

Gjør dere noen slike tiltak med deres hunder, eller er dette bare dumt? Naboen lo nemlig av meg da hun spurte hvorfor jeg gikk tur etter å ha vært på tur :teehe:

Jeg går en runde både før og etter. I tillegg til stretching.

I forhold til dette med stretching, så fikk vi under massasjeutdannelsen streng beskjed om at det var viktig og lære det før man bøyer og tøyer. Altså, selvfølgelig skal det litt til før man ødelegger noe, men regner med dere forstår poenget :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Cavalierflat skrev:

Jeg går en runde både før og etter. I tillegg til stretching.

I forhold til dette med stretching, så fikk vi under massasjeutdannelsen streng beskjed om at det var viktig og lære det før man bøyer og tøyer. Altså, selvfølgelig skal det litt til før man ødelegger noe, men regner med dere forstår poenget :) 

Så godt å høre!

Ja, tøy og bøy blir jeg ikke å begynne med selv, ihvertfall ikke før det er lært i praksis og trippelsjekket at jeg mestrer det korrekt med faglærte rundt meg. Skal undersøke litt rundt og finne noen som driver med dette i området :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, Anooni skrev:

Så godt å høre!

Ja, tøy og bøy blir jeg ikke å begynne med selv, ihvertfall ikke før det er lært i praksis og trippelsjekket at jeg mestrer det korrekt med faglærte rundt meg. Skal undersøke litt rundt og finne noen som driver med dette i området :)

Husker jeg feil, eller bor du i Trøndelag? Sveberg skal ha kurs i mai ihvertfall :) 

https://www.facebook.com/events/1304434239645319/?ti=icl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...