Gå til innhold
Hundesonen.no

Er et hundeliv mer verdt enn et menneskeliv?


MiO
 Share

Recommended Posts

Hva behager?

En politihund skal vel ikke på eget initiativ angripe alt den synes er unormalt. 12-åringen med gevær som Tuvane nevner ovenfor kunne like godt være en unge som rømte fra et åsted. Eller en haug med skrikende unger som gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 228
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, et hundeliv er ikke verd mer enn et menneskeliv. Men det blir litt for følelsladet å sette det opp på den måten i denne saken. De som mener at hunden skal få leve mener det ikke fordi de mener et

Denne hunden er en svært god tjenestehund som har gjort MASSE for landet Norge. Den har gjort det svært godt i politihund-NM, og er en stor ressurs for politiet og dermed også for samfunnet. Den har g

Ja, den har jobbet for Norge hver dag, og bidratt til å bekjempe kriminalitet. Tjenestehunder er en stor ressurs for politiet. Man har aldri noen garanti når det gjelder hunder. Men hunden er test

Sikkert kjempesmart å bruke en skarp hund som "tar skjeen i egen hånd" i redningsarbeid...

Skarptrente hunder har normalt sett på seg munnkurv under søksarbeid, med mindre den de søker etter skal pågripes (dvs et skarpt oppdrag), så nei, det er rimelig ufarlig. Hvor mange hører du egentlig om som har blitt bitt av politihunder under søk, i forhold til hvor mange oppdrag de utfører? Risikoen for å bli bitt av en politihund her i livet (med mindre du er notorisk kriminell) er nok omtrent like stor som at man havner i en flystyrt, dvs rimelig lav i forhold til mange andre risikoer her i livet (krasje med bil, bli påkjørt, omkomme i brann osv.).

Forøvrig er søksarbeid det politihunder bruker mesteparten av tiden sin på, og noe av det viktigste arbeidet de gjør i politiet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg vil tror at det overveldende flertall av personsøk gjennomføres av hunder fra NRH og NRO. Det er tross at dem det finns flest av fordelt over hele landet og som er spesialtrent for formålet.

Da får du bare tro det.

Politihunder er også spesialtrent til formålet. At der er flere redningshunder er vel og en påstand uten særlig hold i og det er heller ikke antallet som avgjør hvem som blir brukt.

Politiet prøver først med egne hundepatrulje® om de er tilgjengelig. Dette var i hvertfall en utfordring for NRH, da det blir langt og lenge mellom reelle aksjoner. Om dette har endret seg de siste årene får dere bare korrigere meg.

For at NRH/NRO skal ut skjer det via HRS og ikke politet. Det er altså en redningsaksjon hvor politiet gjerne allerede har prøvd med egne hunder men trenger bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En politihund skal vel ikke på eget initiativ angripe alt den synes er unormalt. 12-åringen med gevær som Tuvane nevner ovenfor kunne like godt være en unge som rømte fra et åsted. Eller en haug med skrikende unger som gjør det samme.

Men nå er da ikke politihunder trent til å automatisk angripe noen som bærer gevær, de er trent til å angripe den de får beskjed om å angripe; voksen eller barn, bevæpnet eller ubevæpnet, OG de er trent til å angripe når fører blir angripet eller er truet. En unge som løper skrikende fra et åsted er ikke noen trussel. Blir politimannen overfalt av en IS-kriger på gata mens han er i sivil så skal hunden, selv om den ikke er "på jobb", reagere på det. Å si at politihunder må skille mellom jobb og fritid blir feil; en hund er ikke noe man skrur av eller på, og mang en politihund har på fritiden funnet f. eks tyvegods eller sporet opp kriminelle.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men spiller det egentlig noen rolle?! Dommen er sagt, Politimannen fikk medhold, hunden er omplassert og jenta trenger ikke frykte den hunden mer. Hva vi måtte mene om politihunder i tjeneste er vel ganske irrelevant, så lenge ingen av oss har hund i tjeneste i etaten. Siste signalet jeg har hørt fra den siden er forøvrig en opptrapping av statseide hunder, en diskusjon som har pågått siden 2002. Spent på utfallet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En politihund skal vel ikke på eget initiativ angripe alt den synes er unormalt. 12-åringen med gevær som Tuvane nevner ovenfor kunne like godt være en unge som rømte fra et åsted. Eller en haug med skrikende unger som gjør det samme.

Det var heller ikke det du siterte @Tuvane på. Det var en tenkt situasjon hvor hunden ble kommandert?

Uansett var det den overdrevne hersketeknikken jeg reagerte på og kommenterte. Bra du korrigerer deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare tro det.

Politihunder er også spesialtrent til formålet. At der er flere redningshunder er vel og en påstand uten særlig hold i og det er heller ikke antallet som avgjør hvem som blir brukt.

Politiet prøver først med egne hundepatrulje® om de er tilgjengelig. Dette var i hvertfall en utfordring for NRH, da det blir langt og lenge mellom reelle aksjoner. Om dette har endret seg de siste årene får dere bare korrigere meg.

For at NRH/NRO skal ut skjer det via HRS og ikke politet. Det er altså en redningsaksjon hvor politiet gjerne allerede har prøvd med egne hunder men trenger bistand.

Det er vel et faktum at det på langt nær finns like mange politihunder som det finns hunder som er trent via NRH/NRO. Det er vel også et faktum at det distriktsvis finns langt flere utdannede redningshunder enn politihunder. Det er jo heller ikke slik at HRS prioriterer politihunder ved et søk slik at politihundene settes inn først. Ved et søk er tidsfaktoren viktig og hvem som søker er vel knekkende likegyldig? Jeg tror ikke at hunder skiller mellom treningssøk og virkelige søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heller ikke det du siterte @Tuvane på. Det var en tenkt situasjon hvor hunden ble kommandert?

Uansett var det den overdrevne hersketeknikken jeg reagerte på og kommenterte. Bra du korrigerer deg selv.

Hersketeknikk :) Jeg kommenterte at politihunder bør/skal angripe på kommando og ikke være en løs kanon på dekk. Om du mener at det er hersketeknikk så gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er vel et faktum at det på langt nær finns like mange politihunder som det finns hunder som er trent via NRH/NRO. Det er vel også et faktum at det distriktsvis finns langt flere utdannede redningshunder enn politihunder. Det er jo heller ikke slik at HRS prioriterer politihunder ved et søk slik at politihundene settes inn først. Ved et søk er tidsfaktoren viktig og hvem som søker er vel knekkende likegyldig? Jeg tror ikke at hunder skiller mellom treningssøk og virkelige søk.

Politiet gjør hva de selv vil med egne hunder før HRS blir invlovert og iverksetter en redningsaksjon. Før det blir en aksjon er det en helt vanlig dag på jobb for politiet som også inkluderer søk. Det er langtifra sånn at HRS er involvert i alle søk.

Hersketeknikk :) Jeg kommenterte at politihunder bør/skal angripe på kommando og ikke være en løs kanon på dekk. Om du mener at det er hersketeknikk så gjerne for meg.

"For noe tull" er en stygg hersketeknikk å åpne ett svar med. du vet nok best selv at du korrigerte ( redigerte ) deg selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet gjør hva de selv vil med egne hunder før HRS blir invlovert og iverksetter en redningsaksjon. Før det blir en aksjon er det en helt vanlig dag på jobb for politiet som også inkluderer søk. Det er langtifra sånn at HRS er involvert i alle søk.

La meg kommentere det slik: Da jeg tjenestegjorde i Troms og Finnmark var det forsvinnende få politihunder der men et vesentlig større antall redningshundførere som de lokale lensmannskontor hadde oversikt over og ringeliste til. Å få på plass en politihundfører med hund kunne ta timer mens den lokale redningshundføreren var tilgjengelig i løpet av minutter eller halvtimen eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg kommentere det slik: Da jeg tjenestegjorde i Troms og Finnmark var det forsvinnende få politihunder der men et vesentlig større antall redningshundførere som de lokale lensmannskontor hadde oversikt over og ringeliste til. Å få på plass en politihundfører med hund kunne ta timer mens den lokale redningshundføreren var tilgjengelig i løpet av minutter eller halvtimen eller så.

Og hvorfor tror du det? Det er jo et fantastisk eksempel på hvorfor vi trenger alle politihundene vi har i Norge - det er stor mangel på de og man må ta til takke med privatpersoner hvis man skal ha en god responstid. Vi har ikke råd til å miste flere politihunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor tror du det? Det er jo et fantastisk eksempel på hvorfor vi trenger alle politihundene vi har i Norge - det er stor mangel på de og man må ta til takke med privatpersoner hvis man skal ha en god responstid. Vi har ikke råd til å miste flere politihunder.

Ta til takke med? Du mener at sivile redningshunder er sekunda vare sett i forhold til politiets hunder? Og at politiet skulle overta Røde Kors/ NRH/NROs oppgave slik vi f eks ser den i fjellredningstjenesten om politiet hadde hunder nok?

Politiet burde kanskje hatt flere kvalifiserte hunder, men jeg tror ikke at politiet eller politiets hundetjeneste ligger med brukket rygg med et evt bortfall av politihunden Pelle. Om noen år (?) blir Pelle pensjonert og hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til takke med? Du mener at sivile redningshunder er sekunda vare sett i forhold til politiets hunder? Og at politiet skulle overta Røde Kors/ NRH/NROs oppgave slik vi f eks ser den i fjellredningstjenesten om politiet hadde hunder nok?

Politiet burde kanskje hatt flere kvalifiserte hunder, men jeg tror ikke at politiet eller politiets hundetjeneste ligger med brukket rygg med et evt bortfall av politihunden Pelle. Om noen år (?) blir Pelle pensjonert og hva da?

Gud... det var det med å vri på ting som skrives... er snart helt håpløst å skrive noe her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gud... det var det med å vri på ting som skrives... er snart helt håpløst å skrive noe her inne.

Har vel vært det lenge.

Når en går hundre år tilbake i tid for å "få rett" i sine påstander melder jeg pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært det lenge.

Når en går hundre år tilbake i tid for å "få rett" i sine påstander melder jeg pass.

Det er ikke snakk om å gå hundre år tilbake. Selvsagt burde det vært ønskelig med flere utdannede politihunder, men det tilsier ikke at de spesialiserte redningshundene blir mangelvare av den grunn. Norske sivile redningshunder er blant de beste i verden og har gjort innsats sammen med Norsk Folkehjelp og Røde Kors i ulike katastrofeområder i ulike deler av verden. Å skrive "ta til takke med sivilpersoner" slik Kanger gjør viser vel bare hvilken forståelse Kanger har m h t den innsatsen som den sivile redningstjenesten ved NRH/NRO utfører for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er ikke snakk om å gå hundre år tilbake. Selvsagt burde det vært ønskelig med flere utdannede politihunder, men det tilsier ikke at de spesialiserte redningshundene blir mangelvare av den grunn. Norske sivile redningshunder er blant de beste i verden og har gjort innsats sammen med Norsk Folkehjelp og Røde Kors i ulike katastrofeområder i ulike deler av verden. Å skrive "ta til takke med sivilpersoner" slik Kanger gjør viser vel bare hvilken forståelse Kanger har m h t den innsatsen som den sivile redningstjenesten ved NRH/NRO utfører for samfunnet.

Vel, nå har aldri jeg sagt noe på den sivilie regningstjenesten. Men du bidrar jo ikke til noe som helst når feilaktig prøver å fremme den foran politiets egne hunder.

La meg kommentere det slik: Da jeg tjenestegjorde i Troms og Finnmark var det forsvinnende få politihunder der men et vesentlig større antall redningshundførere som de lokale lensmannskontor hadde oversikt over og ringeliste til. Å få på plass en politihundfører med hund kunne ta timer mens den lokale redningshundføreren var tilgjengelig i løpet av minutter eller halvtimen eller så.

Det eneste riktige i den kommenteren der er "Da jeg tjenestegjorde" som er hauger av år siden. Det er ikke lenger sånn at den lokale sheriffen ringer NRH, ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har aldri jeg sagt noe på den sivilie regningstjenesten. Men du bidrar jo ikke til noe som helst når feilaktig prøver å fremme den foran politiets egne hunder.

Det eneste riktige i den kommenteren der er "Da jeg tjenestegjorde" som er hauger av år siden. Det er ikke lenger sånn at den lokale sheriffen ringer NRH, ok?

Jeg har ikke fremmet den sivile redningstjenesten foran politiets egne hunder. I prinsippet er det to helt ulike organisasjoner med tildels ulike oppgaver hvor redningshundorganisasjonene har som oppgave å søke/finne bortkomne/skadde personer. Pr idag har den sivile redningshundtjenesten større resursser både hundemessig og materielt en hva politiet har for å løse disse oppgavene?

Som eksempel kan vi ta denne aksjonen http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7664249.ece hvor politiet i tillegg til helikopteret hadde en hundepatrulje på søk. NRH hadde 18 ekvipasjer på stedet og 1 var underveis da søket ble avblåst.

Pr idag har vi fortsatt lokal, regional og landsdekkende organisering av redningshundtjenesten. Det har ikke forandret seg på mange år og det burde du vite som vel selv er endel av NRH - eller hadde planer om å trene sammen med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har ikke fremmet den sivile redningstjenesten foran politiets egne hunder. I prinsippet er det to helt ulike organisasjoner med tildels ulike oppgaver hvor redningshundorganisasjonene har som oppgave å søke/finne bortkomne/skadde personer. Pr idag har den sivile redningshundtjenesten større resursser både hundemessig og materielt en hva politiet har for å løse disse oppgavene?

Pr idag har vi fortsatt en lokal, en regional og en landsdekkende organisering av redningshundtjenesten. Det har ikke forandret seg på mange år og det burde du vite som vel selv er endel av NRH - eller hadde planer om å trene sammen med dem?

For å starte med det siste, ja det jeg veldig klar over. Jeg trente litt i NRH og har fullført grunnkurs før vi ble tatt av IPO. :)

Det første du skriver er bare løse påstander og vitner om lite kunnskap til hva tjenestehundene faktisk gjør til daglig. Jeg har prøvd å forklare dette flere ganger nå. Søke/finne bortkomne/skadede personer er i høyeste grad en politihunds hverdag og alt jeg kjenner til dette tiliser at akkurat det utgjør en betydelig storpart av arbeidsoppgavene.

Hva er greia med å motstride det?

Patruljehunden er blant annet opplært til søk etter savnede (herunder også tyver), bevismateriale etc. Den er til stor hjelp i det daglige politiarbeidet med opprettholdelse av ro og orden, og kommer ofte privatpersoner til nytte. Man leser og hører ofte om oppdrag utført av patruljehundene. Det man fort glemmer er den preventive og forebyggende effekten en patruljehund har. For eksempel når den går fotpatrulje med sin eier i gatene på kvelds- og nattetid. Mangt et slagsmål har løst seg opp før det virkelig har braket løs, bare ved hundens tilstedeværelse.

At den sivile tjeneste har større ressurser blir bare synsing basert på hva? Sånn jeg ser det er det noen som har dette som hobby mens politiet har det som yrke. Sistnevnte har naturligvis helt andre ressurser, blant annet innlagt tid til trening i arbeidstiden. For ikke snakke om en helt annen mengde reelle oppdrag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte med det siste, ja det jeg veldig klar over. Jeg trente litt i NRH og har fullført grunnkurs før vi ble tatt av IPO. :)

Det første du skriver er bare løse påstander og vitner om lite kunnskap til hva tjenestehundene faktisk gjør til daglig. Jeg har prøvd å forklare dette flere ganger nå. Søke/finne bortkomne/skadede personer er i høyeste grad en politihunds hverdag og alt jeg kjenner til dette tiliser at akkurat det utgjør en betydelig storpart av arbeidsoppgavene.

Hva er greia med å motstride det?

At den sivile tjeneste har større ressurser blir bare synsing basert på hva? Sånn jeg ser det er det noen som har dette som hobby mens politiet har det som yrke. Sistnevnte har naturligvis helt andre ressurser, blant annet innlagt tid til trening i arbeidstiden. For ikke snakke om en helt annen mengde reelle oppdrag.

Jeg motstrider ikke noe som helst. Jeg skriver at politiet og redningstjenesten har tildels sammenfallende oppgaver. At du vrir det til at jeg benekter det er komplett uforståelig.

At den sivile redningstjenesten har større ressurser m h t personell og hundemateriell og forsåvidt også av mekaniske hjelpemidler er ikke synsing. Den har sin egen post på statsbudsjettet og får også midler fra privat hold ved siden av et utall antall timer som medlemmene betaler av egen lomme i form av seminarer, kurs og egentrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg motstrider ikke noe som helst. Jeg skriver at politiet og redningstjenesten har tildels sammenfallende oppgaver. At du vrir det til at jeg benekter det er komplett uforståelig.

Du skrev jo akkurat over for å gjenta deg selv:

I prinsippet er det to helt ulike organisasjoner med tildels ulike oppgaver hvor redningshundorganisasjonene har som oppgave å søke/finne bortkomne/skadde personer.

At den sivile redningstjenesten har større ressurser m h t personell og hundemateriell og forsåvidt også av mekaniske hjelpemidler er ikke synsing. Den har sin egen post på statsbudsjettet og får også midler fra privat hold ved siden av et utall antall timer som medlemmene betaler av egen lomme i form av seminarer, kurs og egentrening.

NRH har mer ressurser fordi de har ett par mill på statsbudsjettet, hva blir det fordelt på sentralt og alle de 17 noe distriktene du snakker så varmt om? Den der må du virkelig lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev jo akkurat over for å gjenta deg selv:

NRH har mer ressurser fordi de har ett par mill på statsbudsjettet, hva blir det fordelt på sentralt og alle de 17 noe distriktene du snakker så varmt om? Den der må du virkelig lenger ut på landet med.

Dette blir jo bare ordkløveri. Jeg skriver at de to har tildels ulike oppgaver. At de tildels har ulike betyr at de har noe felles. Det er det tildels ulike oppgaver betyr.

Justisdepartementet er vel ikke det av departementene som har størst budsjett å rutte med. I hvert fall var det ikke det dengang jeg jobbet i det som idag heter Direktoratet for samfunnsberedskap som var og er underlagt Justisdepartementet. Politiets hundetjeneste er vel ikke den delen av politiets organisasjon som er begunstiget med de største midlene i departementets budsjettpott.

Men igjen, dette bliir bare ordkløveri og jeg avslutter denne OT-delen av diskusjonen om politihunden Pelle her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette blir jo bare ordkløveri. Jeg skriver at de to har tildels ulike oppgaver. At de tildels har ulike betyr at de har noe felles. Det er det tildels ulike oppgaver betyr.

Justisdepartementet er vel ikke det av departementene som har størst budsjett å rutte med. I hvert fall var det ikke det dengang jeg jobbet i det som idag heter Direktoratet for samfunnsberedskap som var og er underlagt Justisdepartementet. Politiets hundetjeneste er vel ikke den delen av politiets organisasjon som er begunstiget med de største midlene i departementets budsjettpott.

Men igjen, dette bliir bare ordkløveri og jeg avslutter denne OT-delen av diskusjonen om politihunden Pelle her :)

Forstår jeg deg rett så setter du budsjettene til politiet opp mot NRH som er en frivillig organsisjon med ett par mill i statstøtte?

Nå har jeg stor respekt for all komeptansen og ressursene hver enkelt legger ned i NRH, misforstå meg rett men det stopper liksom der.

For å sette ting litt i perspektiv så deltar NRH på 400 aksjoner i året og som ekvipasje er du av de få heldige om du gjør ett funn i løpet av karrieren, altså noe de desidert færreste gjør uten at jeg har tall på alt men det står blant annet jevnlige oppdateringer i "Redningshunden" og det er faktisk sjeldent det er NRH gjør reelle funn på aksjoner.

Liten tvil om hvor tyngden av oppdragene med funn ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett så setter du budsjettene til politiet opp mot NRH som er en frivillig organsisjon med ett par mill i statstøtte?

Nå har jeg stor respekt for all komeptansen og ressursene hver enkelt legger ned i NRH, misforstå meg rett men det stopper liksom der.

For å sette ting litt i perspektiv så deltar NRH på 400 aksjoner i året og som ekvipasje er du av de få heldige om du gjør ett funn i løpet av karrieren, altså noe de desidert færreste gjør uten at jeg har tall på alt men det står blant annet jevnlige oppdateringer i "Redningshunden" og det er faktisk sjeldent det er NRH gjør reelle funn på aksjoner.

Liten tvil om hvor tyngden av oppdragene med funn ligger.

Jeg setter ikke opp noe som helst men konstranterer at politi og redningshunder har ulike men i noen tilfeller sammenfallende oppgaver. Jeg registrerer at Justisdepartementet langt fra er blant vinnerne blant departementene m h t tilførte budsjettmidler og at politiets krav m h t driftsmidler er mer synlig politi i gatene og bedre tekniske løsninger, ikke til en utvidet politihundtjeneste.

Samtidig registrerer jeg at de frivillige organisasjonene gjør en betydelig innsats m h t forebyggende beredskapsarbeid, blant annet ved en stor tilstedeværelse av Røde Kors og redningshunder i fjellheimen ved de store høytidene.

Jeg tror du bør lese Redningshunden mer inngående samt følge redningsorganisasjoner som f eks NRHs https://www.facebook.com/norskeredningshunder?fref=ts løpende oppdateringer på facebook.

At ikke alle søk resulterer i positive funn kan vel også skyldes at den/de savnede er kommet til rette ved egen hjelp eller av andre letemannskaper. For RK, NRH/NRO er det viktigste at vedkommende kommer til rette, ikke av hvem eller hvordan, og alle slike aksjoner med med å gi mannskapene verdifull erfaring i dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At ikke alle søk resulterer i positive funn kan vel også skyldes at den/de savnede er kommet til rette ved egen hjelp eller av andre letemannskaper. For RK, NRH/NRO er det viktigste at vedkommende kommer til rette, ikke av hvem eller hvordan, og alle slike aksjoner med med å gi mannskapene verdifull erfaring i dette arbeidet.

Det er jo greit det. Men her igjen nekter du å vedkjenne deg det enkle faktum at det som oftest er politet som først søker på stedet. Det er det jeg snakker om på barmark, ikke lavine og ruin som vi vet er en litt annen historie. Men alle tilfellene som aldri drar inn hele kavaleriet med Røde kors, 330 og g*d vet hva, de er ikke få. Gjerne med ett utgangspunkt der folk er forsvunnet, sist obervert med mulighet for ferske spor osv. Dette er jo kjent også innen NRH, da er det rart at du sitter her og benekter det. Som de også sier, politiet tar "kremjobbene". Ferske spor og gode muligheter for funn. Derfor gjør politet en stor grunnleggende jobb som det er lett å oppfatte at du undervurderer. En jobb som faktisk er en forutsetning for at det du snakker om også skjer. Men det skjer altså som oftest sekundært og via HRS når situasjonen er blitt en redningsaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit det. Men her igjen nekter du å vedkjenne deg det enkle faktum at det som oftest er politet som først søker på stedet. Det er det jeg snakker om på barmark, ikke lavine og ruin som vi vet er en litt annen historie. Men alle tilfellene som aldri drar inn hele kavaleriet med Røde kors, 330 og g*d vet hva, de er ikke få. Gjerne med ett utgangspunkt der folk er forsvunnet, sist obervert med mulighet for ferske spor osv. Dette er jo kjent også innen NRH, da er det rart at du sitter her og benekter det. Som de også sier, politiet tar "kremjobbene". Ferske spor og gode muligheter for funn. Derfor gjør politet en stor grunnleggende jobb som det er lett å oppfatte at du undervurderer. En jobb som faktisk er en forutsetning for at det du snakker om også skjer. Men det skjer altså som oftest sekundært og via HRS når situasjonen er blitt en redningsaksjon.

Jeg vet ikke hvor du har vært i timene, Joachim, men i hvert fall ikke i samme rom som meg. Jeg håper inderlig ikke at du mener at det lokale lensmannskontor, politikammer eller HRS for den saks skyld skal la utdannede redningsekvipasjer "sitte på baken" og vente på politihunder dersom det finns andre kvalifiserte ledere og ekvipasjer i noenlunde nærhet. For er det noe disse folkene kan så er det å etablere et ledelsesapparat for søk med samband og logistikk og det som hører til samt å lede mannskaper i felt. At politiet, som myndighetsorgan etablerer et overordnet ledelsesapparat er standard prosedyre. Redningsarbeid er krevende og krever vanligvis mer enn 1 hund og 1 fører, derfor ser du at redningsorganisasjonene gjerne stiller med flere ekvipasjer som utfyller og avløser hverandre ved behov. Jeg tror neppe at politiet har samme mulighet.

Med redningshundstjeneste mener jeg alle former for redningstjeneste hvor hund inngår som et nødvendig element. Myndighetene har for lengst innsett at enkelte private foreninger og organisasjoner kan samfunnnet ikke klare seg uten. Derfor har myndighetene v/Justisdepartementet inngått en samarbeidsavtale med noen av dem og betaler en symbolsk sum for deres (spiss)kompetanse og tjenester for at de skal kunne stå til disposisjon ved nasjonale kriser og ved behov ellers. Myndighetene betaler ikke et øre for kursing og materiell for disse. Det er f eks ingen automatikk i at privatpersoner får fri med lønn fra sine arbeidsgivere når de blir kalt ut til frivillig samfunnsnyttig tjeneste. Men man skal ikke tape økonomisk på å delta i slike aksjoner. Derfor bl a denne støtten fra våre myndigheter. Nødvendige andre inntekter til drift og utstyr kommer fra f eks medlemsavgifter og medlemmenes deltakelse i kurs og trening. Andre kommer fra f eks grasrotandelen fra Norsk Tipping, lotterier og basarer, aktiv og passiv medlemsskap fra privatpersoner og bedrifter og gunstige avtaler med leverandører. Andre er så heldige at de får inntekter fra aksjoner som gjennomføres årlig av våre TV-selskaper. Men mesteparten kommer fra medlemmene selv i form av dugnadsarbeid og trening.

Denne tråden handlet om politihunden som bet et barn. Retten har bestemt at hunden skal få leve og gjøre tjeneste som politihund dersom gitte krav imøtekommes. Disse kravene er såvidt jeg vet oppfyllt. At Kanger ser ut til å mene at politihunden Pelles tjenester er avgjørende for sikkerheten til voldtatte kvinner, mødre og faderløse, eldre og demente over det ganske land er hyggelig men samtidig en underkjennelse av betydningen av arbeidet til de andre politihundene og deres eiere som også gjør en betydelig innsats for samfunnet.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...