Gå til innhold
Hundesonen.no

Har gått meg fast - Trenger tips til bedre possisjon fvf


ceccy
 Share

Recommended Posts

Risken har plutselig begynt å bli kjempeivrig på fvf og har nå havnet alt for langt framme, så jeg går jo til tider å snubler i han. Jeg har prøvd å plassere belønningen på forskjellige steder, jeg har prøvd variable forsterkere osv, men jeg får han ikke tilbake i riktig possisjon. Nå har vi kjørt oss litt fast og jeg begynner å bli litt rådvill ... Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirke rett og slett, "korriger" når han går feil, kremt en gang, stopp opp, si "feil", gå saktere, korriger i båndet eller hva nå som fungerer på din hund og hvordan du trener, og ikke belønn noe annet enn at han går korrekt. Når du belønner så belønn gjerne bakover, feks med avstandsbelønning. Evt så kan du jo gå flere skritt tilbake og begynne med godbit i handa og bruke handa som en slags target for å posisjonere han der du vil. Evt kanskje det hjelper og gå mange venstrevendinger, vanskelig og vende mot venstre om man går forran. Og ikke minst må du selvsagt passe på at du holder han på et stressnivå han håndterer så du ikke vedlikeholder eller forsterker problemet pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden trekker frem pga godbitene (for å komme til godbitene) så ville jeg brukt omvendtlokking/doggie zen for å få hunden til å utøve selvkontroll. Samt bare gå fremover når hunden er i riktig posisjon, og begynne å belønne etter så få skritt at ikke hunden rekker å komme i feil posisjon før du sier bra og belønner.

(Personlig liker jeg å lære hunden hvor den skal gå fremfor å lokke den med belønningsplassering. Skal jeg ha den til å løpe mot meg så kan belønningen ligge bak hunden, skal hunden løpe vekk fra meg så kan belønningen ligge bak meg, osv. Skal hunden gå lenger frem så belønner jeg bak, og skal den gå lenger bak så belønner jeg foran. Dette fordi det krever at hunden "skjønner" oppgaven og gjør den til tross for at belønningen befinner seg i motsatt retning. Men dette avhenger jo av hvordan man selv liker å gjøre det :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

også kan det være lurt å tenke på hvilken hånd du har godbiten i. Kommer den fra høyre er det lett at hundene trekker frem og mot høyre

Jeg har den alltid i høyre, men har lært hunden å tenke bakover.

For å få belønning så må hunden rygge og gå bak meg og over på høyresiden for å få belønningen.

Dette gjør at jeg kan gå med belønningen framme, samtidig som jeg ikke har den forstyrrende på venstre siden eller må bruke tid på å ta den fram ved korrekt plassering.

Mye av dette med å få korrekt possisjon handler om belønningsplassering. Jeg bruker denne metoden for å lære de å tenke bakover istedenfor framover for å få belønning. Dermed vil de også plassere seg lengre bak ved min venstre side for å får kortere vei til belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JeanetteH skriver...

På FvF trening må jeg stort sett bruke godbiter, da Taco mister litt hodet om jeg belønner med leke.

Jeg kan trene litt med belønningen i venstre hånd for å minne henne på at det er sååååå langt bak vi skal gå (så slipper jeg å mase og feile henne til hun husker det igjen) så veksler jeg på å belønne fra høyre hånd bak ryggen, eller flytte godbiten over fra høyre til venstre hånd BAK ryggen min for så å gi den på hennes venstre side (spesielt siden hun har tendensen til å skli ut med baken)

Masse vendinger og forflytninger der hun utfordres i å holde seg på plass uansett hvordan jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips! Å legge belønningen bak han er prøvd, men kan ikke brukes da jeg får en hund som låser seg veldig da. Border collie må vite!

Belønningen har som oftest kommet fra venstre hånd og bakover. Jeg har også prøvd å ha belønningen hos en annen person for at den ikke skal ligge synlig på bakken, men også her låser han seg og kan ikke gå ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips! Å legge belønningen bak han er prøvd, men kan ikke brukes da jeg får en hund som låser seg veldig da. Border collie må vite!

Belønningen har som oftest kommet fra venstre hånd og bakover. Jeg har også prøvd å ha belønningen hos en annen person for at den ikke skal ligge synlig på bakken, men også her låser han seg og kan ikke gå ...

Kan det være en idè å trene mer på avstandsbelønning generelt? For å få opp dette som en mulig måte å belønne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den alltid i høyre, men har lært hunden å tenke bakover.

For å få belønning så må hunden rygge og gå bak meg og over på høyresiden for å få belønningen.

Dette gjør at jeg kan gå med belønningen framme, samtidig som jeg ikke har den forstyrrende på venstre siden eller må bruke tid på å ta den fram ved korrekt plassering.

Mye av dette med å få korrekt possisjon handler om belønningsplassering. Jeg bruker denne metoden for å lære de å tenke bakover istedenfor framover for å få belønning. Dermed vil de også plassere seg lengre bak ved min venstre side for å får kortere vei til belønningen.

Ja eller slik du gjør det ;) Eller kaste ballen bakover, eller lære hunden å rygge fot eller eller eller mange veier til Rom. Jeg velger å gå med den i venstre hånd med omvendt lokking. Det fungerer best for meg og min hund :)

Kan det være en idè å trene mer på avstandsbelønning generelt? For å få opp dette som en mulig måte å belønne på?

Eller det ja :)

Det er så mange metoder for å få dette til at TS må velge den som passer henne selv. Får likevel litt lyst til å spørre hvor lenge du har holdt på med en metode. For det her krever lang tid å forandre på.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse tips! Å legge belønningen bak han er prøvd, men kan ikke brukes da jeg får en hund som låser seg veldig da. Border collie må vite!

Belønningen har som oftest kommet fra venstre hånd og bakover. Jeg har også prøvd å ha belønningen hos en annen person for at den ikke skal ligge synlig på bakken, men også her låser han seg og kan ikke gå ...

Men er du fornøyd med posisjonen idet du sier bra/belønner? For det er en forutsetning for å belønne i det hele tatt, ikke sant? Det blir litt feil å belønne i håp om at belønningen skal føre til bedre posisjon ...

Jeg ville gått tilbake i treningen, kanskje helt tilbake til nyinnlæring hvor du belønner etter ett halvt skritt.

Jeg ville også brukt tid på dette med avstandsbelønning/selvkontroll: lære han å se vekk fra belønningen, snu seg vekk, komme i utgangsstilling vekk fra belønningen, gå ett skritt fvf vekk fra, flere skritt vekk fra, gå fvf mot belønningen (når den ligger på bakken eller er hos noen andre), venn han til å gå fvf mens du har belønningen i venstre lomme, høyre lomme, i høyre hånd, osv. Gjør det så lett for han at han klarer det, men også så vanskelig at han blir bedre og bedre. Kort sagt lære han at han må prestere for å oppnå belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en plogehund, så må hele tiden minne henne på hvor riktig posisjon er. Jeg bruker egentlig mange forskjellige metoder i kombinasjon. Belønner med venstre hånd bak meg (holder den bak rompa). Går korte strekker med mye holdt, plutselig rygging, mange venstre svinger og venstre om holdt. På min blir holdtene dårlige hvis hun er for langt frem, så belønner også gode holdter, og jobber med utgangsstilling. Fant ut på sist trening at jeg skjener mot hunden (sannsynligvis for å lukke luken :P ) men når jeg fokuserte på å gå helt rett frem gikk jaggu hunden mye finere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet masse med at hunden min lå foran meg i fvf. Vi har terpet og pirket masse og det har blitt veldig mye bedre. Jeg belønner konsekvent med min venstre hånd og gir belønningen ut og bakover. Altså at hunden må snu hodet til venstre og litt bakover for å få belønningen.

Avstandsbelønning med doggie-zen der jeg går venstrevendinger i firkant rundt leken har også hjulpet, fordi hun trekkes mer mot leken da og går mindre i beina mine.

Men om din hund ikke kan avstandsbelønning, så må du lære det inn med en enklere øvelse først til hunden forstår konseptet. F.eks. noe så enkelt som kontakt i nærheten av godbitskål eller leke. De skjønner greia ganske fort. Man må ofte senke kriteriene litt i starten, da doggie-zen ofte blir en stor forstyrrelse.

Ikke tren lange strekk. Ha tydelige kriterier(nå skal den gå 1 skritt riktig, 2 skritt, 4 skritt, 3 skritt) osv og øke gradvis, men det er viktig og ikke BARE øke.

Noe som har hjulpet meg å få bedre posisjon på fvfen er å lære det inn ved at jeg går bakover, og hunden følger etter(hunden går da framover). Da ser du hunden bedre og det er lettere å belønne hunden i riktig posisjon. Trene på det en stund, og når du kan gå 20-30 skritt bakover med full kontakt og korrekt plassering kan du snu vei, og du vil se at hunden går MYE penere :)

Ser ut sånn som dette:
1001262_10201891365268306_340196141_n.jp

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden går i eliteklasse lydighet og har plutselig begynt å synes at fvf er den kuleste øvelsen i hele verden og blir derfor kjempeivrig!

Jeg har tatt canis sin klikkertrenerutdannelse, så han kan avstandsbelønning/doggie-zen, men når hunden totalt låser seg og kun skal gjete belønningen som ligger der og man overhodet ikke klarer å få han ut av det, er dette en belønningsform som jeg ikke ønsker å bruke da dette blir en negativ treningsøkt i mine øyne. Det er ikke snakk om at han ser opp på meg så lenge det ligger noe som helst der eller at han vet at noen andre har belønningen hans. (Det ble mer og mer låsning/gjeting etterhvert som han skjønte at han fikk den som lå der ...Ja, han er rar og motsatt av alle andre :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden går i eliteklasse lydighet og har plutselig begynt å synes at fvf er den kuleste øvelsen i hele verden og blir derfor kjempeivrig!

Jeg har tatt canis sin klikkertrenerutdannelse, så han kan avstandsbelønning/doggie-zen, men når hunden totalt låser seg og kun skal gjete belønningen som ligger der og man overhodet ikke klarer å få han ut av det, er dette en belønningsform som jeg ikke ønsker å bruke da dette blir en negativ treningsøkt i mine øyne. Det er ikke snakk om at han ser opp på meg så lenge det ligger noe som helst der eller at han vet at noen andre har belønningen hans. (Det ble mer og mer låsning/gjeting etterhvert som han skjønte at han fikk den som lå der ...Ja, han er rar og motsatt av alle andre :P )

Det er straks mye lettere å forstå problemet med nyttig bakgrunnsinformasjon :-)

Selv om han er elitehund så er det en forutsetning at han lærer å ikke følge belønningen (mener jeg), men tvert imot lære at han må prestere for å oppnå. Hvis han går i feil posisjon så har du jo heller ikke noe annet valg enn å gå tilbake i treningen så du får belønnet han for å gå i rett posisjon. På ett eller annet tidspunkt så må han være i riktig posisjon, hvis ikke så må du begynne helt fra begynnelsen.

Kanskje det er enklere å se hva som skjer (for deg også) dersom du filmer dere mens dere går?

Siden du har den erfaringen med synlig belønning som du har, så kan du jo droppe det inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straks mye lettere å forstå problemet med nyttig bakgrunnsinformasjon :-)

Selv om han er elitehund så er det en forutsetning at han lærer å ikke følge belønningen (mener jeg), men tvert imot lære at han må prestere for å oppnå. Hvis han går i feil posisjon så har du jo heller ikke noe annet valg enn å gå tilbake i treningen så du får belønnet han for å gå i rett posisjon. På ett eller annet tidspunkt så må han være i riktig posisjon, hvis ikke så må du begynne helt fra begynnelsen.

Kanskje det er enklere å se hva som skjer (for deg også) dersom du filmer dere mens dere går?

Siden du har den erfaringen med synlig belønning som du har, så kan du jo droppe det inntil videre.

Litt trøtt i natt da jeg skrev første innlegget og enda mer trøtt da jeg skrev det andre, så fikk vel gjerne ikke formidlet tingene like godt ... :P

Jeg prøver å belønne når han går riktig, men i det siste føler jeg det ikke har blitt så mange belønninger for fri ved foten og det blir til at jeg heller trener rute, apportdirigering osv, i steden for ... Risk er ivrigheten selv blitt, så han har også fått en tendens til å hoppe opp og snappe meg i magen :hmm:

Trenger seriøst et kurs eller ti altså, men det er få kurs her oppe for de som er litt oppe i klassene og når det kommer kurs, er de full før du får sagt a ... Kan prøve å få filmet oss :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille har også en tendens til å låse seg på belønningen. Ikke så ille som din, men nå er ikke min border heller ;)

Jeg SKAL få til avstandsbelønningen da det er en så super ting å få til på konkurranser. Jeg har forsøkt meg litt fram og funnet ut at variasjon er koden til min. Jeg har belønning av like stor verdi f.eks på stolen min, på bakken, hos en venninne og i lomma. Og jeg bestemmer hvilken av de hun får. Og hun får iallefall ikke den hun låser seg på. Har også funnet ut at belønningen ikke kan ligge for nærme. Noen ganger en hel fotballbane unna før låsningen gir seg (litt overdrevet da :P )

Det kommer til å ta laaang tid før jeg kan bruke det i konkurranser, men forhåpentligvis er vi kommet langt til vi entrer kl 3 ringen igjen til våren.

Men som de andre sier her. Sikkert lurt å gå helt tilbake til "nybegynner stadiet" og filming er gull verd. Du og du så mye rart man ser at man selv gjør :icon_redface: Og noen ganger får man virkelig en aha opplevelse :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trøtt i natt da jeg skrev første innlegget og enda mer trøtt da jeg skrev det andre, så fikk vel gjerne ikke formidlet tingene like godt ... :P

Jeg prøver å belønne når han går riktig, men i det siste føler jeg det ikke har blitt så mange belønninger for fri ved foten og det blir til at jeg heller trener rute, apportdirigering osv, i steden for ... Risk er ivrigheten selv blitt, så han har også fått en tendens til å hoppe opp og snappe meg i magen :hmm:

Trenger seriøst et kurs eller ti altså, men det er få kurs her oppe for de som er litt oppe i klassene og når det kommer kurs, er de full før du får sagt a ... Kan prøve å få filmet oss :)

Kanskje du bare trenger ett kurs til å komme på rett kjøl, eller bare noen innspill for å løse det hele selv :) Du må ha gjort mye rett når du er i elite :)

Jeg synes jeg kjenner igjen greia når du nevner det med å hoppe opp og snappe i magen ... han gjør det når han "synes" det er på tide med belønning? Er det sånn med å gå foran også? At han på en måte presser deg til å klikke før for å unngå at han går lenger frem? (Les: "truer" med å dra på forover for å få deg til å klikke). Resten blir antagelser om at du svarer ja på disse spørsmålene:

I så tilfelle kan du

1) enten "vise" han at det ikke blir noen belønning før han drar seg tilbake igjen (og/eller slutter å hoppe og snappe i magen), eller

2) du kan gå langt tilbake og begynne å klikke etter få skritt (slik at du er sikker på å få noe å klikke for lenge før han tenker tanken på å "presse" deg), eller

3) du kan gjøre litt av begge deler.

Han er border collie og tåler helt sikkert å måtte prøve en stund før han finner ut at stemplingen og feilposisjonen ikke kommer til å funke, men når han først viser antydning til å sakke farten (eller slutte og hoppe og innta fvf-posisjonen) så må du være lynrask til å belønne, og belønne bra.

@Sprettballen nevnte noe kjempeviktig over, og det er å ikke bare øke tiden/antall skritt/gjentagelser suksessivt. Man bør gå mest frem, og litt tilbake (1, 2, 3, 2, 4, 5, 3, 5, 6, 8, 5, osv). Både for at ikke hunden skal forutsett når klikket kommer, og for å gjøre det lettere for hunden innimellom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du filmer hvordan dere trener (ikke bare hvordan han går), så blir det kanskje lettere å komme med råd. Men det er litt vanskelig å komme med tips over nett uten å se dere. Men sånn generelt:

  • Riktig modus. Skyhøy hund øker sannsynligheten for at den går for langt fram, men du vil ikke ha en sliten hund uten konsentrasjon heller.
  • Ekstremt mye saktemarsj. Hunden må konsentrere seg mer på posisjon når du går sakte. Øker hundens bevissthet på posisjon.
  • Belønningsplassering rett bak hundens hode så den må rygge litt bakover for å få tak i den/ut til venstre og bak hvis hunden i tillegg går skjevt.
  • Riktig timing av belønning. Hunden trenger ikke gå i rett posisjon i starten, men bevisst holde igjen litt. Belønn (bakover) i det du ser han holder seg igjen/drar seg litt lenger bak.
  • Når han har blitt bevisst på hvilken posisjon du vil ha kan du si nei og stoppe opp når han drar for langt frem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...