Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vasker dere hundetepper?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Hvordan vasker dere hundetepper? Bruker dere den vanlige vaskemaskinen, eller vasker dere teppene for hånd?

Jeg føler at jeg må putte teppene i vaskemaskinen for at de skal bli skikkelig rene, men etter en vaskerunde ligger det da et tonn hår igjen i trommelen. Jeg prøver å fjerne de fleste hår-restene for hånd, men det kommer allikevel altfor mye hår på de neste par "vanlige" vaskene.

Og hva om hundene har tisset/spydd på teppene? Jeg prøver da å fjerne det meste med vann på forhånd, og kjører deretter vaskeprogram 90 grader og tilsetter eddik. Allikevel lukter det ikke akkurat blomster på vaskerommet etterpå, eller av klærne som vaskes i de neste vaskene.

Finnes det andre alternativer? Det beste hadde vært å kunne vaske teppene for hånd for å skåne vaskemaskinen, men allikevel bruke noe som desinfiserer teppene helt. Tips? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker i samme maskin på 60-90gr og tromler vaska etterpå. Folk kan si hva de vil, men hundetepper blir IKKE fri for hår uten tørketrommel, ferdig snakka. :lol: Om det er spy med innhold på ting, så skyller jeg av for hånd før jeg putter i maskinen. Det er sjelden annet enn gult magesyreskum fra mine, og det oppdager jeg bare som misfarging egentlig, så det pleier jeg ikke skylle ekstra.

Deretter lar jeg maskinen gå en tom runde med skylling og sentrifugering, og sørger for at den neste ordinære vaska er plagg eller ting som også kan tromles, som undertøy eller sengetøy som uansett vaskes på høy grad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Støvsuger hundeteppet først før vask også er det ille med hår igjen i trommelen kjører jeg en kort vaskeprogram for å f skylt ut hårene. Kan også sjekke filteret før jeg tar siste vask med tom maskin så alt komemr fort ut igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I vaskemaskina på 90 grader med vaskemiddel og eddik. Tror faktisk aldri jeg har hatt spy og sånt på tepper, så vet ikke hva jeg gjør med det, men tror jeg ville spylt av og vaska som vanlig. Antagelig kjørt en ekstra gang bare for min egen psyke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Ok, jeg skal ikke klage på tre kastrater og tre katter som røyter, for hår i vaskemaskina er et ikkeeksisterende problem. :lol: Men slenger alt på 60, eventuelt 90 (kun ved diare ol) med forvask og ekstra skylling, edikk som skyllemiddel. Vanlig vaskemiddel og tørketrommel etterpå for det som tåler det. Ulltepper går på ullvask uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker i maskin med mildt vaskemiddel på 60 grader, gjort det samme med spy bare på høyere varme og tørket godt av først. Min hund røyter ikke og aldri merket at det har luktet eller ikke blitt rent av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre alternativer? Det beste hadde vært å kunne vaske teppene for hånd for å skåne vaskemaskinen, men allikevel bruke noe som desinfiserer teppene helt. Tips? :D

Kjøpe en ekstra vaskemaskin til kun dette formålet? :D :D

Neida!

Jeg prøver å dra av det meste av hår før jeg putter dem i maskinen på 60-90 grader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker 60-90. Og tørketrommelen.

Etter vask i maskinen vasker jeg en gammel-tett fillerye som banker ut hår.

(Vasket hundetepper med 1-2 ukers mellomrom. For at det ikke skal bli så mye lukt og hår )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg tror jeg kan bli enda flinkere til å spyle av og riste teppene godt før de går i vaskemaskinen. Jeg har tørketrommel, så det går alltid inn der etterpå uansett. Jeg tror også jeg skal kjøre en tom vask etter hver teppevask, evt bare vaske noe som tåler svært høy varme (og tørketrommel).

Egen vaskemaskin hadde vært det beste :cool:

Men selv om hårproblemet er løst, så lukter det fortsatt død i hele rommet etter at jeg har vasket noe som en av hundene har kastet opp på, hatt diare på eller tisset på. Tidligere kastet jeg alt, men noen tepper er jeg svært glad i (pelspledd fra KID og slikt). Da skyller jeg alltid teppene veldig godt først, og pøser på med eddik i vaskemaskinen, but still. Kanskje jeg bare må leve med det :P (Og ja, jeg har akkurat hatt en runde hvor hundene har byttet på å være dårlig i magen :ermm: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drar denne opp igjen da "jeg" fikk et tips på FB. Har ikke prøvd det selv, men mulig det fungerer likevel ;)

Klipp av en liten firkant fra en skumgummimadrass og putt i maskinen sammen med tepper ol, hårene vil feste seg til skumgummibiten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker teppene jevnlig og før de blir for fulle av hår eller skikkelig møkkete og lukt. Vasker på 40 grader i masninen og henger de opp. Setter på 20 min skylleprogram etterpå og opplever ikke problem med hår i maskinen da.

Ved uhell på teppet så skylder jeg flekken i dusjen før jeg slenger det i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker teppene jevnlig og før de blir for fulle av hår eller skikkelig møkkete og lukt. Vasker på 40 grader i masninen og henger de opp. Setter på 20 min skylleprogram etterpå og opplever ikke problem med hår i maskinen da.

Ved uhell på teppet så skylder jeg flekken i dusjen før jeg slenger det i maskinen.

Samme her. Vasker de hver eller annenhver uke. Hundene er sjeldent veldig skitne. Kattene bruker nesten teppene mer :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...