Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktgolden Lita og kelpien Vill


Nathalie_
 Share

Recommended Posts

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Engla hadde kort fortalt for mye sosiale redseler...  ------- Ikke så lenge etter at vi avlivet engla kom vi i kontakt med kennel huntingfudge. Det viste seg at de skulle ha en tispe på 1,5 å

Da skal den lille raketten min få være med i tråden her også! Engla er en liten og vakker maligatorfrøken født i mars, eller hun er ikke så liten lengre da, men vakker er hun Og hun har no

Det skjedde plutselig noe - for inn i livet vårt hoppet Vill som ble nordmann i dag ?? Målet er å bli redningshund når man blir stor og konkurrere lydighet utenom! Foto: Kennel Keleras

Posted Images

Supertrening! :D:hyper::banana:

Siste trening før konkurranse og det gikk supert!! Så fornøyd at jeg ikke vet hva jeg skal skrive... Han startet med å være litt for fokusert på mamma, ville ikke starte og løp bare til mamma med belønninga, men etter noen dytt i rumpa av instruktør og en liten forklaring på hva mamma skulle gjøre(evt ikke gjøre) når han løp bort til henne så gikk alt supert.

Jeg og Elvis startet med å gå 1-2-3-4 på kombinasjonen til venstre for å få trent litt mer på vippa før vi puttet den inn i kombinasjonen. Runde to trente vi vippe og slalom, vippa gikk fint og han gikk greit nok over til kontaktfeltet. Slalomen startet vi med venstreføring på slalom da det er den han er best på for å komme litt inn i det. Så tok vi først en gang med høyreføring, så to, så tre og så puttet vi på vippe og tunnel(nr 7). I starten måtte jeg føre han veldig med beinet i slalomen på begge sider, akkurat som jeg pleier, og jeg var egentlig veldig fornøyd med at han fikk riktig nesten hver gang :) løsnet det plutselig veldig, Elvis satt opp farten og jeg kunne føre mye mindre med beinet, både på venstreføring og høyreføring! :happy1:

Før vi dro tok vi hele kombinasjonen med både vippa og slalomen etter hverandre!

Den andre kombinasjonen(den til høyre) jobbet vi uten instruktør og der gikk også alt bra. Var egentlig ikke noe der jeg tenkte på som et problem der, bortsett fra hjulet. Hjulet gikk greit hvis jeg kom fra 11 så linjen ble rett, men hvis jeg kom fra 1 så var det visst litt vanskelig synes Elvis :P Jaja, det får gå, han var så flink ellers!

En annen ting med en sånn super trening er at alle skryter av at man har gjort ting riktig, det er litt hyggelig det også :thumbs:

Da er det bare igjen å få nervene under kontroll, og så er det stevne på lørdag :dog_running: Nervene har virkelig meldt sin ankomst...

bane5115_zpsccb191c8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har konkurrert og Elvis var super! :D

Først ut var agility og etter det var det hopp. Jeg og pappa(+ Elvis selvsagt) var i Langesund ca halv ti på morgenen og det første vi gjorde var å få Elvis målt. Elvis er da offisielt mellomhund, akkurat som forventet ;)

Briefinga til klasse 1 agility var klokka 11, liten og mellom hadde samme bane, så det ble briefet i to puljer. Jeg likte banen veldig godt og dommer var Jurgen Smit fra Nederland. 22 hindere, ikke hjul og ikke pølse, det passet oss ypperlig! :) Vi disket riktig nok, men Elvis gjorde alt jeg ba han om, bortsett fra lengdehoppet. Lengdehoppet har vi ikke øvd på så mye og det vi øvde var på liten... Han fant ut at lengdehoppet like så godt kunne spaseres over :P Jeg valgte å ikke ta hinderet på nytt da han tydelig ikke skjønte hva han skulle så da tok vi heller en disk :)

Før og etter så var han super da! Han tok feil inngang på slalomen og løp forbi vippa en gang, men alt i alt var han super :thumbs:

Banen var 166 meter lang og det var 32 deltakere, hvorav 12 kom gjennom uten disk og 4 var feilfrie.

langesundstevne10januar2015_zps3d150556.

Når klokka ble 15.30 var det tid for briefing igjen, denne gangen for hopp klasse 1! Small og medium hadde fortsatt lik bane, så igjen ble small og medium briefet fortløpende. Jeg likte denne banen også, og dommer var Gondola Guttormsen. Kun 18 hinder denne gangen, nå uten pølse, hjul og lengde. Jippi! :) Banen var 127 meter.

Totalt fikk vi 21,89 feilpoeng hvorav 11,89 var tidsfeil(jeg glemte visst å løpe). Jeg kom i mål overbevist om at vi var blitt diska igjen, men den gang ei! :D Vi brukte 50,89 sekunder og standardtiden var 39 sekunder. Det ble en 15.plass av 30 startende, og det var 14 stk som disket, så jeg ble fornøyd :ahappy:
Det var to stykker som var feilfrie og åtte stykker som var uten tidsfeil.

langesundstevnehopp100115_zps433fb87b.pn

Superhunden min! :wub: Dette frister til gjentakelse! Da skal jeg huske å løpe fortere og forsøke å være litt mindre nervøs :P
Glemte helt bort å ta bilder og videoene pappa filmet la han ut på facebook så får ikke lagt de ut...

Dere får klare dere med dette :icon_redface:

bilde2_zps9d0c2aa9.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin trening i dag :) Igjen en instruktør som jeg ikke har hatt før.

Elvis var veldig klar for å trene og tok helt av mens vi varmet opp :teehe: Skulle ikke du vært litt sliten hund??? Jeg var ihvertfall på stevne i helga og trodde du var med :P

Var litt ufokusert når vi trente slalåm, men pytt sann, han var så flink på stevne atte!

Viper er nå faktisk meldt på grunnkurs i agility om to uker, det kan bli spennende ;) Krysser fingrene for at betennelsen i beinet snart er borte vekk sånn at hun kan få lov til å bli litt gal igjen.

post-13664-0-69485300-1421091351_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jøsses som tiden flyr! :|

Siden sist har jeg vært på agiltykurs med Viper, vært på en trening som jeg ikke fikk noe ut av(av flere grunner), ligget rett ut med hoste, og sist, men ikke minst, vært på en ordentlig trening igjen!

I går jobbet vi på en kombinasjon med blindbytter og alléslalom og en bane på 17 hinder(instruktøren hjalp til der). Totalt var vi 6 stykker der, tre mellomhunder og tre store. De tre store hundene startet på banen, skulle ta to runder og etter halve tiden skulle vi bytte sånn at vi med mellomhunder fikk gå banen. Det ble ikke helt sånn, men jaja, greit nok :P Før vi startet skulle de hundene som ikke var sikre på vippa jobbe med den, de store hundene briefet banen og jeg fikk begynne på blindbyttekombinasjonen(agilitykurs rødstrekes, men ikke blindbyttekombinasjon???), vippatreninga tok litt tid og plutselig hadde det visst gått lengre tid enn planlagt ;)

Blindbyttekombinasjonen gikk overraskende bra og vi fikk det til på første forsøk! :D Skikkelig gøy :ahappy:
Trente gjennom den noen ganger, og Elvis fikk prøve alléslalom for første gang.

På banen gikk det ikke like bra, men er fortsatt fornøyd. Det var helt på slutten av treninga, så selv om vi ikke hadde trent så mye så begynte han å bli sliten. Han fant nemlig ut at han er liten nok til å gå under hindrene uten at de velter, mindre anstrengende er det sikker også... Jada :wink: Så da var det bare å begynne på nytt, denne gangen hoppet han, og bortsett fra at han velten en pinne(noe han forresten ble litt skeptisk til) så gikk det fint denne gangen. Vi fikk også hoppa lengdehopp, det gikk jo så bra på lengdehoppet i Langesund :icon_redface: Han hoppa i det minste i går, riktig nok landa han på planke nummer to, men han reiv den ikke ned da. Vi har også gått tilbake litt i treninga og tatt på båndet i slalomen igjen for å få han mer selvsikker. Etter slalomen i går fikk vi beskjed om at det var på tide å ta det av igjen, så det var hyggelig. Trening gir faktisk resultat :)

Så, skal vi se, hva har jeg glemt å fortelle da? Forhåpentligvis ingenting!

trening%2016.2.15%20hans-kristian_zpsvqm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp et lys for Elvis på trening i dag! :D

Plutselig gikk han slalom i kombinasjon med bra tempo, uten å måtte bremse han for å sende riktig inn! Han søkte faktisk inngangen selv :D

Hjul var det også i den ene kombinasjonen, tok det som et enkelthinder først, så gikk det supert i kombinasjonen. Da er nervene til Drammen litt mindre ;)

Vi hadde også en liten uformell "konkurranse" hvor vi løp en og en mot hverandre i de to kombinasjonene. Viper var også med på trening i dag, flink hun også i dag! Det går fremover, selv om det er noen ting som er skumle for en stakkars liten dobermann... Hun fikk gjøre det samme som Elvis og er bedre på fremadsendinger enn Elvis, han skal helst være ved siden av meg hele tiden.

Utenom det så må jeg bare si en gang til at Elvis var kjempeflink og plutselig fikk en bra slalom med god søking til inngangen :D

kombinasjoner%2023.02.15%20Frode_zpskm5k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trening gir resultater og ting begynner endelig å falle på plass. Det har vært en lang vei å gå for å motivere Elvis til å ville jobbe, ville øve slalom, men nå kan det bare gå oppover! :)

Endelig har jeg video av treninga også, godt noen andre husker på sånt, for jeg husker det ikke :P

På lørdag fikk Viper være med på trening også, hun begynner å få mer selvtillit, noe som jo er bra. Tunneler er ihvertfall ikke skumle lenger, de er såpass morsomme nå at vi heller går under hindrene for å komme dit fortest mulig... Slalomen begynner å bli bedre, hun forstår hva hun skal med litt hjelp. Vippa har vært det hinderet som har bydd på mest problemer. Å gå opp på den har gått fint, men så fort noen har begynt å senke den har hun fått lettere panikk og hoppet rett opp og av.

MEN! På lørdag løsnet det mye! Vi fikk to stykker til å stå på den siden jeg ikke var så hun ikke kunne tippe den veien, når de så senket den sakte ned og hun kom seg over i 2o2o, før hun fikk gå videre, så var den plutselig ikke skummel mer! Hun ville ta den og dro mot den når vi skulle ta andre hinder :) Jippi!

Elvis begynner også å få litt mer liv. Han trives med å gå slalomen, han tar tunnelene mer selvstendig og han har sluttet å gå lengdehopp ;) Slalomfeil, en vegring og et riv på de to videoene = jeg er fornøyd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sånn, nå er det "bare" 4 måneder siden vi var i Langesund på stevne så da er det vel på tide med en video av løpene? :P

Agilityløpet er jeg veldig fornøyd med. Første konkurranse, mye nerver og mye støy, men Elvis var flink :) Disk på lengdehoppet da han gikk det(bokstavelig talt) og jeg ikke tok det på nytt, ellers mye bra.

Hoppløpet er jeg veldig fornøyd med alt, bortsett fra tunnelen etter slalomen... Var visst gøyere å løpe rundt :sleep:

Video fra Drammen hundefestival har jeg også klart å finne! :teehe:

Agilityløpet var surr fra start til slutt. Elvis var ikke med, ville ikke starte(vi har hatt problemer med tjuvstart), ville ikke gå slalom, ville ikke gå stige og viste igrunn amerikaner-siden av seg... I hallen var det trang, dårlig luft, støyete, langt fra sitteplass til ring osv. Jeg gledet meg ikke til hoppløpet etter det agilityløpet, men Elvis leser visst tanker og slo til!

Hoppløpet disket vi ikke! :D Han fulgte med, var lett å føre og var en helt annen hund. Han hadde en eller to litt mindre amerikaner-episoder, en vegring på tunnel og en oppdagelse av pølsespisende mann :P


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da skal den lille raketten min få være med i tråden her også! :D

Engla er en liten og vakker maligatorfrøken født i mars, eller hun er ikke så liten lengre da, men vakker er hun :wub:

11267828_10153252049702597_1520275497_n_

11335901_10153252049697597_1832607478_n_

Og hun har noen svære labber og store ører som hun forhåpentligvis vokser inn i etterhvert :P

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder skal bli!

hentesreise%2010%20uker_zpsgkmdnem9.jpg

Fra vi hentet lille maligator

11118540_10153252048382597_2127484443_n_

Dagen etter hun kom:

11329769_852235141536224_172590183924653

10690079_852235168202888_373780804588168

Lille rakett er høyt og lavt, sover, høyt og lavt, sover om og om igjen :P I helga kjørte vi tur retur Melhus, Engla, som egentlig ikke var noe glad i bilkjøring lå rolig hele veien(selvfølgelig rikelig med stopp). Det er vel det som kan kalles intensiv biltrening??? *ler*

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin hun er! :D

Takk :ahappy:

Supersøt maligator ! :wub:

Ikke sant? :icon_redface:

Gratulerer med nytilskuddet :)

Hvordan tar eldstemann det nye flokkmedlemmet?

Takk!

Elvis tar det bedre enn Viper. Elvis har overraskede god tålmodighet og velger heller å ignorere henne, enn å sette henne på plass(så lenge hun ikke prøver seg på sofaen...). Viper er ikke imponert. Hun startet med å være livredd henne, da mener jeg virkelig redd, tilnærmet panikk. Nå har det gått seg litt til, hun aksepterer at hun er her, men vi må følge med. Ofte er hun rettferdig når hun setter henne på plass, men det hender det går over streken, som når valpen ikke har mulighet til å stikke av...

Men alt i alt; det går seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...