Gå til innhold
Hundesonen.no

History of the German Shepherd Dog in pictures


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Politiet sliter med å finne gode nok hunder. Det gjelder både malle og schäferhund. Fra mitt ståsted er ikke det merkelig overhode, da politiet ofte ikke får kjøpt/kjøper av de beste kombinasjonene el

Det jeg lurer på er følgende: Schäferens vinkler forklares med at rasen er en traver og at den er vinklet slik for at den skal kunne trave lenge. På Norsk og Nordisk så kan de jo trave i opptil en tim

Så rart - vet ikke om dette er bare schäferen, har ikke peiling har ikke sett mange videoer av travende hunder i slow motion, men denne hunden må jo være venstre-eller høyrehendt om dere skjønner - På

Posted Images

Hvorfor blir ikke en retriever som ikke få så mye mosjon og som bare trasker i byen på lufteturer sånn da? Mener du at dette er normalt? Jeg har sett mange voksne, vinglete schæfere jeg altså.

En hund som ikke får brukt kroppen vil jo ikke få noe særlig støttemuskultur, og da er det jo NORMALT, selv om det ikke er ønskelig. En hund er ikke skapt for å dilte rundt i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som ikke får brukt kroppen vil jo ikke få noe særlig støttemuskultur, og da er det jo NORMALT, selv om det ikke er ønskelig. En hund er ikke skapt for å dilte rundt i bånd...

Dette er bare en antakelse, men jeg vil tippe at de fleste schæfereiere trimmer sine hunder mer enn den jevne retrievereier. Likevel ser vi dette resultatet. Er det plutselig eiernes skyld av mange schæfere er ustabile, og ikke avlen og denne ekstreme konstruksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en antakelse, men jeg vil tippe at de fleste schæfereiere trimmer sine hunder mer enn den jevne retrievereier. Likevel ser vi dette resultatet. Er det plutselig eiernes skyld av mange schæfere er ustabile, og ikke avlen og denne ekstreme konstruksjonen?

Jeg sa jo akkurat at det ikke var ønskelig. Hoppet du over den biten eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning; streifende dyr som dekker enormt store avstander med et helt normalt, effektivt og ikke så energikrevende trav;

https://www.youtube.com/watch?v=F_d3L4GgY4Q

Jeg tipper disse dyrene er bygget for å tilbakelegge vesentlig lengre avstander enn hva en hund normalt utsettes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo akkurat at det ikke var ønskelig. Hoppet du over den biten eller?

Nei, det er ikke ønskelig, men det er nå en gang slik at man skaper disse hundene uansett; av et helt kull kommer halvparten til å bli helt håpløse, og kanskje 1-2 beveger seg normalt ift til standarden (altså ikke normalt ift hva som er bra for hunden), men det ser ikke åpenbart sykelig ut ved første øyekast. Det er helt vilt at de er slik i utgangspunktet. En mastiff som 100 ganger vekten sin iløpet av 2 år er sjeldent løs og vinglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som ikke får brukt kroppen vil jo ikke få noe særlig støttemuskultur, og da er det jo NORMALT, selv om det ikke er ønskelig. En hund er ikke skapt for å dilte rundt i bånd...

Labradoren min dilter stort sett rundt i bånd - har gjort så etter operasjonene. Mye mulig hun har et ****** bra grunnlag fra sine første 5 år i livet, men hun vingler NADA. Fast og kontant i steget som labradoren er avlet til. Men for all del, la oss unnskylde ihjelavla hunder med en rekke faktorer som iallefall ikke er relatert til avl.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min dilter stort sett rundt i bånd - har gjort så etter operasjonene. Mye mulig hun har et ****** bra grunnlag fra sine første 5 år i livet, men hun vingler NADA. Fast og kontant i steget som labradoren er avlet til. Men for all del, la oss unnskylde ihjelavla hunder med en rekke faktorer som iallefall ikke er relatert til avl.... :)

Det var snakk om valper i utvikling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min dilter stort sett rundt i bånd - har gjort så etter operasjonene. Mye mulig hun har et ****** bra grunnlag fra sine første 5 år i livet, men hun vingler NADA. Fast og kontant i steget som labradoren er avlet til. Men for all del, la oss unnskylde ihjelavla hunder med en rekke faktorer som iallefall ikke er relatert til avl.... :)

Det hadde jo vært fint om du også klarte å lese. Jeg skrev klart og tydelig at det ikke er ØNSKELIG. Min schäfer vingler ikke, @Margrete sine schäfere vingler ikke. Det finnes mange schäfere som ikke vingler, og det finnes mange som vingler.

Nei, det er ikke ønskelig, men det er nå en gang slik at man skaper disse hundene uansett; av et helt kull kommer halvparten til å bli helt håpløse, og kanskje 1-2 beveger seg normalt ift til standarden (altså ikke normalt ift hva som er bra for hunden), men det ser ikke åpenbart sykelig ut ved første øyekast. Det er helt vilt at de er slik i utgangspunktet. En mastiff som 100 ganger vekten sin iløpet av 2 år er sjeldent løs og vinglete.

Kullet til min hund er faste i kroppen alle sammen. Men det er vel bare et unntak som bekrefter regelen om at alle schäfere er ihjelavla vingledyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere må vel innrømme at uansett hvor sykdomsfrie hundene er, er denne kroppsbygningen og gangarten IKKE fordelaktig i forhold til en normal bygning og gangart vi ser i naturen (ulvfeks)?

Fordi jeg er nesten sikker på at dersom den var det, hadde vi, som nevnt tidligere, sett eksempler på dette i naturen. Jeg tror ikke mennesker er så geniale at de finner opp en bygning som utkonkurrerer det naturen har skapt over millioner av års evolusjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvorfor denne fasongen? Hva gjør hunden bedre av å se slik ut? For alle vet at hunder kan trave uten å ha rygg, kryss og vinkler som en showschæfer. Dette har jeg faktisk aldri fått noe godt svar på. Og jeg har vel egentlig innfunnet meg med at det vil jeg aldri få :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere må vel innrømme at uansett hvor sykdomsfrie hundene er, er denne kroppsbygningen og gangarten IKKE fordelaktig i forhold til en normal bygning og gangart vi ser i naturen (ulvfeks)?

Kan du ikke quote den som mener dette er så kjempe-sunt og flott at vi bør avle videre på det :) Ingen av oss med showlinjer synes det er en heldig utvikling. Jeg stikker ikke hodet i sanden og sier at dette er så fint og flott atte. Nei, jeg blir bare mer og mer oppmerksom på elendigheten. Dette er mine siste show og jeg kommer aldri i verden til å ha det igjen. Mine er friske og fine, men jeg vil ikke støtte avl på elendigheten.Hvor vanskelig er det egentlig å lese det når jeg skriver det rett ut?

Er vel egentlig bare @Tuva som prøver å forsvare rasen, stakkars ... Selv hennes venning (meg) støtter ikke

Det jeg lurer på er hvorfor denne fasongen? Hva gjør hunden bedre av å se slik ut? For alle vet at hunder kan trave uten å ha rygg, kryss og vinkler som en showschæfer. Dette har jeg faktisk aldri fått noe godt svar på. Og jeg har vel egentlig innfunnet meg med at det vil jeg aldri få :)

Og det må du fortsette å gjøre *ler* Jeg har forsøkt å finne det ut jeg å, men da får jeg svar som ikke har noe fornuft i seg :P Si i fra om du noen sinne får ett fornuftig svar, så skal jeg gjøre det samme tilbake

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det må du fortsette å gjøre *ler* Jeg har forsøkt å finne det ut jeg å, men da får jeg svar som ikke har noe fornuft i seg :P Si i fra om du noen sinne får ett fornuftig svar, så skal jeg gjøre det samme tilbake

Spurte en (tidligere) Schäferoppdretter om dette, svartet var at dette eksteriøret gir best utholdenhet.... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vanskelig diskusjon for mange, selv om mange dyr har sine menneskeskapte feil så er det nå en gang ikke de enkelte dyr man kritiserer, men først og fremst menneskene som står bak dette. Nå skal det også sies at de som kjøper, stiller ut og fremelsker utviklingen også må ta sitt del av ansvaret, men vi mennesker er ofte konstruerte slik at vi er nødt til å gjøre feil for å lære av det, og enkelte ting er vanskelig å ta inn over seg. Det betyr imidlertid ikke at debatten ikke skal tas.

Jeg skulle veldig gjerne hatt en schæfer (derav engasjementet i denne tråden). Jeg synes likevel det er litt alvorlig når man peker på at det finnes friske hunder med ekstrem konstruksjon, at det er eiere som ikke trimmer unge hunder tilstrekkelig nok sin skyld at enkelte av disse hundene finnes og at det er alle andre som tar feil - schæfertravet er det iallefall ikke noe i veien med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke noe av det der med travet og kroppsfasongen til schæfer. Før var det vanlig å bruke schæfer som trekkhunder og i løp, typ Finnmarksløpet. Roger Dahl er en av de brukte schæferen. Polarmarken er en svensk oppdretter som hadde mange trekkhunder i sitt oppdrett, de hadde det man kalte gamle svenske trekklinjer. Nå er det helt slutt på å bruke schæferen til dette fordi de ikke holder mål. Det alene viser vel at det perfekte travet ikke er så perfekt?
For hvor ellers trenger man ett effektivt trav om det ikke er å forflytte seg over lange avstander dag etter dag.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke noe av det der med travet og kroppsfasongen til schæfer. Før var det vanlig å bruke schæfer som trekkhunder og i løp, typ Finnmarksløpet. Roger Dahl er en av de brukte schæferen. Polarmarken er en svensk oppdretter som hadde mange trekkhunder i sitt oppdrett, de hadde det man kalte gamle svenske trekklinjer. Nå er det helt slutt på å bruke schæferen til dette fordi de ikke holder mål. Det alene viser vel at det perfekte travet ikke er så perfekt?

For hvor ellers trenger man ett effektivt trav om det ikke er å forflytte seg over lange avstander dag etter dag.

Jeg kan jo se for meg litt flere grunner til at schäferhunden ikke blir brukt som trekkhund lengre enn om det har et effektivt nok trav eller ikke... Schäferhunden er for stor og tung, mye helseproblemer osv... Nesten alle andre polarhunderaser er også forsvunnet fra store løp og ingen andre raser enn Alaska Husky hevder seg, det betyr ikke at Siberian Husky eller Grønnlandshunder ikke kan trave ..eller...?

I Sverige har det i alle de år vært tradisjon for draghund. Korte løp både på barmark og snø. En offisiell konkurranse hvor man har mulighet for å oppnå championat. Der er det fortsatt ganske vanlig å delta med schäferhund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke noe av det der med travet og kroppsfasongen til schæfer. Før var det vanlig å bruke schæfer som trekkhunder og i løp, typ Finnmarksløpet. Roger Dahl er en av de brukte schæferen. Polarmarken er en svensk oppdretter som hadde mange trekkhunder i sitt oppdrett, de hadde det man kalte gamle svenske trekklinjer. Nå er det helt slutt på å bruke schæferen til dette fordi de ikke holder mål. Det alene viser vel at det perfekte travet ikke er så perfekt?

For hvor ellers trenger man ett effektivt trav om det ikke er å forflytte seg over lange avstander dag etter dag.

Som Kennel XO sier, så er det da ikke så veldig mange raser som hevder seg i trekkhundløp? Skal man nå noe sted, må man jo ha de beste hundene, og da er det ikke schäfer som gjelder. Så hvis DET sier at schäferen er ødelagt, så er det da også mange andre "ødelagte" trekkhundraser (som tross alt er avlet for trekk, det er ikke schäferen).

Jeg kan gå med på at man har mye å gå på i avlsarbeidet, men schäferen har aldri vært avlet for å være en trekkhund, og å bruke det som kriterie synes jeg er litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke :) Men de blir veldig personlig. Jeg tenker slik at det er kun i utstillingsring eller i hundekjøring man har bruk for travet som vist i filmer lenger opp. Når man ser travet til ulven så er det luntetrav og det vil jeg tro den benytter seg av stort sett hele tida.

En annen ting er at raser man kan sammenligne med(karperygg og knevinkler) som greyhound, whippet og andre mynder er laget for kjapp galopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Det er nå ikke helt sant at andre hunderaser enn AH ALDRI hevder seg på løp :) Hilsen ihuga SH-fantast, som på oppfordring godt kan oppgi gode resultater for SH-spann på løp :D

Jeg burde kanskje skrevet lange løp. Jeg er ikke så inne på hundekjøring, men har fulgt med på Femund og Finnmarksløpet de siste årene og kan ikke huske på at det har vært SH spann med i toppen. ..? Vet jo at det har deltatt spann med andre raser på Femundløpet men har ikke fått med meg noen som har hevdet seg i toppen de siste årene. Men som sagt, jeg er ikke så inne på det og beklager om jeg tar feil :)

Når det gjelder trav på Schäferhund er jeg litt over gjennomsnittet opptatt av trav og utholdenhet. Jeg mosjonerer hundene med trekk på spark, ski, sykkel og atv. For å motivere meg selv til å strekke formen til hundene er jeg opptatt av fart på trav. Hvor de skal ligge for å hvile og hvor de skal ligge for å strekke kondis, lengde på tur m.m. På de årene jeg har hatt og drevet med Schäferhund (over 20 år) Har jeg kun hatt en virkelig god traver. Hun ligger i hvile-trav rundt 20 km/t og kan ligge der hele turen (1-1,5 mil) og er ikke sliten. Skal jeg slite henne ut må jeg trene intervall med vekslinger mellom trav og galopp. Mens de andre hundene jeg har hatt har hatt sin komfort trav på +/- 15 km/t. Det som er litt interessant er at den hunden jeg har hatt som er den beste traveren har litt knappe bakbensvinkler (hun er stilt på utstilling 3 ganger og fått det på kritikken hver gang), men hun er godt vinklet frem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...