Gå til innhold
Hundesonen.no

Arvegang blodtype


Arielle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvilken blodtype man har er det proteiner på blodcellene som bestemmer. Men vi kan ta det "enkleste" A B og O nå da.. En person som har blodtype A kan ha genotypene AA eller AO. En person med blod

Jeg er 34 år og aner ikke hvilken blodtype jeg har. Er det noe folk flest går og veit? Husker vi testa det på ungdomsskolen i naturfagen og at jeg deretter skreiv det opp på innsida av ridejakka mi,

Jeg vet også blodtypen min kun fordi jeg har vært blodgiver (jeg har forresten B+ i likhet med mamma og morfar). Jeg kan ikke være blodgiver nå, men kommer til å bli det igjen når jeg får lov. Alle so

Ja det sa det jeg trodde i hvert fall :)

 

Det stemmer nok ja. :) 

 

 

 

Er som krutsi sier 0-null :)

 

 

 

Ble testet på første svangerskapskontroll og satt et lite øveblikk med et sjokk på legekontoret. Etter et google søk ble jeg enda mer forvirret og min mor mente en stund på at dette forklarte ALT! Da visste de hvorfor jeg har vært så vanskelig som jeg var for jeg kunne jo ikke være deres barn( men stor ironi og et stort smil om munnen altså ikke seriøst ;) ) Jeg har blodtype 0 som etter tydeligvis ganske gammel teori bak dette ikke skal være mulig med en mor med A og en far med B. Jeg trodde også jeg kom frem til det dere har funnet og vet av teori at det er mulig vis både mor og far har X0. Men igjen ganske utrolig å ikke arve det dominante genet fra noen av de. Jeg var mest redd for at prøven kunne vært feil for det kunne fått store konsekvenser for meg som går på blodfortynnende og har større sannsynlighet for å måtte motta blod etter fødsel.

Så etter dette ble jeg veldig nysgjerrig egentlig på hvordan sånn ting arves og kjenner at interessen min for sånne ting var på plass og var derfor nysgjerrig på om noen her hadde gode linker eller forklaringer til arvegangen..

i forhold til rhesus så er det i orden og både jeg om min mann er positiv. Vi har også begge blodtype 0 og da vil det vell si at barnet også får blodtype 0?

Det er jo ikke så utrolig da. :P Du har 50% sjanse for å få O fra hver av foreldrene dine, og 25% sjanse for å få det fra begge. Så 1/4 sjanse for at du er O, om foreldrene dine er AO og BO.

Og det heter O, og ikke null. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av nysgjerrighet vet du blodtypen til dine foreldre og hva har du og din søster? :)

Ser du har fått svar på det meste du lurer på, hvis jeg husker rett har mamma O- søster O+ og jeg og pappa har A+ :)

Jeg vet min fordi det står på dogtaggen jeg fikk i forsvaret ellers hadde jeg aldri husket det :P Vil også gi blod men bor litt langt unna sykehus til det :hmm: Noen som vet hvor lang tid ca tar det hver gang man gir blod egentlig? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar på det meste du lurer på, hvis jeg husker rett har mamma O- søster O+ og jeg og pappa har A+ :)

 

Jeg vet min fordi det står på dogtaggen jeg fikk i forsvaret ellers hadde jeg aldri husket det :P Vil også gi blod men bor litt langt unna sykehus til det :hmm:  Noen som vet hvor lang tid ca tar det hver gang man gir blod egentlig?  :ahappy:

Litt avhengig av kø og hvor travelt de har det, men selve tappingen mener jeg pleier å ta kvarter-tjue min, men så skal man helst hvile litt i ettertid og drikke godt. Så jeg pleier å sette av en time.

Dessverre har jeg flyttet mye lengre unna sjukehus enn før, så jeg får ikke gitt lenger. Selv om jeg gjerne skulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne også gitt, men siden jeg har bodd i Mexico i en sone der det finnes malaria har jeg ikke lov til å gi. Men forhåpentligvis kommer det tester etterhvert som kan avklare hvorvidt jeg har malaria i meg eller ikke, og forhåpentligvis gi klarsignal til at jeg kan gi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er veldig veldig flott at folk ønsker å gi blod og oppfordrer flest mulig til å gjøre det, MEN også å tenke seg om før de gjør det. Jeg har selv hatt borreliose men negativ test på sykehuset men 1 av 3 tester positivt 1,5år etter jeg ble syk. Jeg er behandlet for borreliose og er erklært frisk på bakgrunn av hvordan jeg følte meg. Selv om jeg er frisk i dag så er det ingen garanti for at borreliaen er helt ute av kroppen og at den ikke vil blomstre opp igjen så jeg holder meg unna å gi blod for alltid eller frem til det kanskje en dag kommer tester som er mye bedre på dette.

Jeg håper andre også tenker over sånne sykdommer for noen sykdommer kan ligge i kroppen i lang lang tid og ikke komme til syne før etter mange år. Jeg ble trolig syk av et flåttbitt flere år før sykdommen brøt ut for alvor. :) Det spekuleres i om borrelia faktisk spres gjennom flere ting enn bare flåttbitt og blodoverføring er en av de.

Det er min lille hjertesak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er veldig veldig flott at folk ønsker å gi blod og oppfordrer flest mulig til å gjøre det, MEN også å tenke seg om før de gjør det. Jeg har selv hatt borreliose men negativ test på sykehuset men 1 av 3 tester positivt 1,5år etter jeg ble syk. Jeg er behandlet for borreliose og er erklært frisk på bakgrunn av hvordan jeg følte meg. Selv om jeg er frisk i dag så er det ingen garanti for at borreliaen er helt ute av kroppen og at den ikke vil blomstre opp igjen så jeg holder meg unna å gi blod for alltid eller frem til det kanskje en dag kommer tester som er mye bedre på dette.

 

Jeg håper andre også tenker over sånne sykdommer for noen sykdommer kan ligge i kroppen i lang lang tid og ikke komme til syne før etter mange år. Jeg ble trolig syk av et flåttbitt flere år før sykdommen brøt ut for alvor. :) Det spekuleres i om borrelia faktisk spres gjennom flere ting enn bare flåttbitt og blodoverføring er en av de.

 

Det er min lille hjertesak :)

Det som da ER riktig er å ta opp denne bekymringen med blodbanken og la de bestemme. De trenger virkelig alt det blodet de kan få, og da er det dumt at folk som ikke kan dette skal avgjør om hva som er "farlig" eller ikke..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles begge deler, men vi på skolen sier O.. Det gjør det også i lærebøkene mine.. Sykehuset merker vel også O.

Men feil blir det jo ikke verken det ene eller andre..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet du hvorfor det blir kalt både null og O? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som da ER riktig er å ta opp denne bekymringen med blodbanken og la de bestemme. De trenger virkelig alt det blodet de kan få, og da er det dumt at folk som ikke kan dette skal avgjør om hva som er "farlig" eller ikke..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er en bekymring som er tatt opp med blodbanken og legen som behandlet meg som også er en utrolig dyktig og viktig person for helsenorge. Det er ingen som med sikkerhet kan si om dette er en risiko eller ikke og så lenge borreliose ikke står beskrevet en gang i hvilke sykdommer som utgjør en fare så kan ingen nekte en person med tidligere borreliose å gi blod, men de legene som er mer satt inn i dette og jobber med borreliose daglig vil fraråde folk å gjøre det. Enn kan gi blod 4 uker etter flåttbitt og 6mnd etter behandling sies det men ingen kan fortsatt bekrefte at smittefaren da er borte. Jeg gikk rundt syk med negativ test 1,5år før den ble positiv og kunne i denne tidsrommet altså gitt blod. Før dette gikk jeg rundt med smitten i kroppen i flere år og heldigvis har jeg skrekk for nåler ol. så jeg har ikke tappet blod, MEN skulle jo ønske at jeg kunne det og håper virkelig at mange andre gjør det :)

Jeg har en jobb som gjør at jeg ser det versta av det verst og jeg vet behovet for blod og jeg håper mange mange mange ønsker å gi blod men samtidig håper jeg folk som har litt sjeldnere sykdommer og sykdommer som vi enda ikke vet så mye om tenker seg om et par ganger og virkelig søker opp info fra alle kanter før de gir blod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor det blir kalt både null og O? :P

Jeg antar at har man O, har man ingen antigener på blodcellene - altså 0 antigener. Men om det stemmer vet jeg ikke.

Dette er en bekymring som er tatt opp med blodbanken og legen som behandlet meg som også er en utrolig dyktig og viktig person for helsenorge. Det er ingen som med sikkerhet kan si om dette er en risiko eller ikke og så lenge borreliose ikke står beskrevet en gang i hvilke sykdommer som utgjør en fare så kan ingen nekte en person med tidligere borreliose å gi blod, men de legene som er mer satt inn i dette og jobber med borreliose daglig vil fraråde folk å gjøre det. Enn kan gi blod 4 uker etter flåttbitt og 6mnd etter behandling sies det men ingen kan fortsatt bekrefte at smittefaren da er borte. Jeg gikk rundt syk med negativ test 1,5år før den ble positiv og kunne i denne tidsrommet altså gitt blod. Før dette gikk jeg rundt med smitten i kroppen i flere år og heldigvis har jeg skrekk for nåler ol. så jeg har ikke tappet blod, MEN skulle jo ønske at jeg kunne det og håper virkelig at mange andre gjør det :)

 

Jeg har en jobb som gjør at jeg ser det versta av det verst og jeg vet behovet for blod og jeg håper mange mange mange ønsker å gi blod men samtidig håper jeg folk som har litt sjeldnere sykdommer og sykdommer som vi enda ikke vet så mye om tenker seg om et par ganger og virkelig søker opp info fra alle kanter før de gir blod :)

Mitt poeng er at det er da viktig å være åpen om alt dette til blodbanken, som på lik linje med andre ting. Spørsmålene er jo ikke idiotsikre ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at har man O, har man ingen antigener på blodcellene - altså 0 antigener. Men om det stemmer vet jeg ikke

Syns jeg har hørt det samme tidligere nå når du sier det. Må hjem å se hva som står på "blodkortet" mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hiv/aids. Vesentlig større smittepress i den gruppen.

OT, men jeg var å sjekket her om jeg står i fare for å ikke kunne gi.

Denne reagerte jeg litt på:

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

Har de noe begrunnelse for dette?

Sånn forøvrig - årsaken er at eneste måten menn kan ha sex med menn på, er å "stikke ting opp der sola aldri skinner". Og der sola aldri skinner, er man fra naturens side ikke skapt for å putte ting inni - sånn egentlig :) Derfor er det masse masse små blodårer som kan sprekke når man i kampens hete dundrer litt for hardt i. HIV/AIDS smitter utrolig lett nettopp pga det.

Damer er derimot designet til å presse ut barn på flere helsikkes kilo ut der menn ellers presser diverse inn, derfor er dette området mye mer herdet og det skal "faktisk litt til" før man smittes.

Så det er ikke "rasisme" eller "diskriminering", det er statistikk og sannsynlighet. Men nå er jo heldigvis dette med HIV/AIDS blitt mye mer common knowledge og selv om naturen jobber i mot menn ifht smittesannsynlighet så er det jo ikke sånn at alle driver og poker alle uten hverken kunnskap om helse eller evt beskyttelse lenger :P

Hilsen noen som har sett litt vel mange "embarassing bodies"-episoder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig - årsaken er at eneste måten menn kan ha sex med menn på, er å "stikke ting opp der sola aldri skinner". Og der sola aldri skinner, er man fra naturens side ikke skapt for å putte ting inni - sånn egentlig :) Derfor er det masse masse små blodårer som kan sprekke når man i kampens hete dundrer litt for hardt i. HIV/AIDS smitter utrolig lett nettopp pga det. Damer er derimot designet til å presse ut barn på flere helsikkes kilo ut der menn ellers presser diverse inn, derfor er dette området mye mer herdet og det skal "faktisk litt til" før man smittes. Så det er ikke "rasisme" eller "diskriminering", det er statistikk og sannsynlighet. Men nå er jo heldigvis dette med HIV/AIDS blitt mye mer common knowledge og selv om naturen jobber i mot menn ifht smittesannsynlighet så er det jo ikke sånn at alle driver og poker alle uten hverken kunnskap om helse eller evt beskyttelse lenger :P Hilsen noen som har sett litt vel mange "embarassing bodies"-episoder :whistle:
Men man får jo ikke gi blod om man har hatt en ny sexpartner de siste 6 mnd (tror det er 6mnd.) uansett kjønn og legning. (Og så er det vel et spørsmål på sykdomshistorie-arket om du har hatt sex med en mann som har hatt sex med en mann :P )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitte overføres lettere ved anal sex enn ved vaginal sex pga celletypen i tarm versus skjede (kubisk epitel, enlaget, versus plate-epitel flerradet). Menn som har hatt sex med menn har statistisk sett også mye høyere smittepress og risiko enn heteroseksuelle menn. I medisinen bryr man seg ikke om "moral", religion, osv, kun om risiko for smitte. Til "alles gode". Ingen har lyst til å bli smittet gjennom blodprodukter i situasjoner der man ikke har mye valg mtp liv og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får jo ikke gi blod om man har hatt en ny sexpartner de siste 6 mnd (tror det er 6mnd.) uansett kjønn og legning. (Og så er det vel et spørsmål på sykdomshistorie-arket om du har hatt sex med en mann som har hatt sex med en mann :P )

Det er helsevesnet sin måte å prøve å få bukt med det faktum at menn er ganske dårlig med monogami, inkludert i forhold med samme kjønn.

Joa, det er diskriminerende, men det er ikke der helt uten grunn heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning:

«En prøve tatt i forbindelse med tappingen skal testes for følgende infeksjonsparametre

Humant immunsviktvirus (Anti-HIV)

Hepatitt B virus s-antigen (HBsAg)

Hepatitt C virus antistoff (Anti-HCV)

[Dette testes altså hver gang, min anm.]

Ved registrering av ny blodgiver skal prøven i tillegg testes for

Hepatitt B virus core-antistoff (Anti-HBc)

Treponema pallidum antistoff (Syfilis antistoff)

HTLV I og II hvis giveren er født eller oppvokst i land hvor disse virus forekommer endemisk.

Dette gjelder Japan, Korea, India, Latin-Amerika (inklusive Karibia) og Afrika sør for Sahara.

Dersom en person har et opphold i blodgivning på over et halvt år, skal vedkommende testes for anti-HBc på nytt.»

https://giblod.no/portals/GiBlod/Dokument/Veiledninger/Veileder%20for%20transfusjonstjenesten%207%20utgave%202014.pdf S. 31.

Jeg er verken lege eller vitenskapskvinne, men jeg lurer jo litt på hvorfor menn som har ligget med andre menn utelukkes når blodet deres uansett testes. Den ordinære seksmånederskarantenen hadde vel egentlig holdt, eller? Jeg bare lurer, og vet ikke. :)

Jeg syns det er bra at retningslinjene for å gi blod er såpass strenge, selv om mye av det beror på folks ærlighet og om de tenker godt nok gjennom de ulike faktorene. (F.eks. om det faktisk har gått to uker siden man var forkjøla eller hvorvidt såret man fikk på stortåa har grodd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning: 

«En prøve tatt i forbindelse med tappingen skal testes for følgende infeksjonsparametre

 Humant immunsviktvirus (Anti-HIV)

 Hepatitt B virus s-antigen (HBsAg)

 Hepatitt C virus antistoff (Anti-HCV)

[Dette testes altså hver gang, min anm.]

 

Ved registrering av ny blodgiver skal prøven i tillegg testes for

 Hepatitt B virus core-antistoff (Anti-HBc)

 Treponema pallidum antistoff (Syfilis antistoff)

 HTLV I og II hvis giveren er født eller oppvokst i land hvor disse virus forekommer endemisk.

Dette gjelder Japan, Korea, India, Latin-Amerika (inklusive Karibia) og Afrika sør for Sahara.

Dersom en person har et opphold i blodgivning på over et halvt år, skal vedkommende testes for anti-HBc på nytt.»

 

https://giblod.no/portals/GiBlod/Dokument/Veiledninger/Veileder%20for%20transfusjonstjenesten%207%20utgave%202014.pdf S. 31.

 

 

Jeg er verken lege eller vitenskapskvinne, men jeg lurer jo litt på hvorfor menn som har ligget med andre menn utelukkes når blodet deres uansett testes. Den ordinære seksmånederskarantenen hadde vel egentlig holdt, eller? Jeg bare lurer, og vet ikke. :) 

Jeg syns det er bra at retningslinjene for å gi blod er såpass strenge, selv om mye av det beror på folks ærlighet og om de tenker godt nok gjennom de ulike faktorene. (F.eks. om det faktisk har gått to uker siden man var forkjøla eller hvorvidt såret man fikk på stortåa har grodd.)

Nye "smitteagens" som smittes v seksuell kontakt har en tendens til å dukke opp hos homoseksuelle først. Og man har lært at man ikke vet "vindu" fra smitte til symptomer på nye virus. Og man vet aldri når nye virus dukker opp. Og man vet derfor at man aldri får testet for alt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det importeres så vidt jeg vet blod fra sverige, der menn som har hatt sex med menn har lov til å gi blod?

Det er vel ikke blod, men blodkomponenter som kjøpes, men det kommer vel fra en bank i østerriket? Sveits? Mener det vi gikk gjennom på skola. Men akkurat den forelesningen tok jeg ikke så hardt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, mulig jeg blander litt av hvert her. Både land og hva som importeres. Men er det forskjell på smittefare på blod og blodkomponenter?

Edit:

Her var det jeg leste det:

http://touch.h-avis.no/meninger/leserbrev/homofile-bor-fa-gi-blod-1.8527119

"Det er et paradoks i dag at i stedet for å åpne for at homofile kan gi blod, importerer vi blod fra andre land som f.eks. Sverige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...