Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte pusser dere hundens tenner?


tm00018
 Share

Recommended Posts

Aldri. Men vurderer å starte på dvergpinscheren, fordi hun har periodevis dårlig ånde (ikke tannstein, men jeg tror det er matrester i munnhulen rett og slett).

Dårlig ånde har ho her også periodevis, så kanskje jeg gjør oss begge en tjeneste, selv om det sikkert blir liiiiiite godt mottatt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også lurer på. Jeg får liksom inntrykk av at ALLE pusser tennene på hundene, og dyrleger anbefaler det jo, men jeg har aldri gjort det. Det har gått helt fint det. Selv ikke gamlingene fikk problemer med tenna. Dette til tross for at de spiste menneskemat (joda, back in the day...) og i nyere tid vom og hundemat.

Spesielt dårlig ånde har de heller ikke hatt, med mindre de har jafset i seg noe ekkelt. Har jeg bare hatt flaks, eller er tannpuss hos hund unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også lurer på. Jeg får liksom inntrykk av at ALLE pusser tennene på hundene, og dyrleger anbefaler det jo, men jeg har aldri gjort det. Det har gått helt fint det. Selv ikke gamlingene fikk problemer med tenna. Dette til tross for at de spiste menneskemat (joda, back in the day...) og i nyere tid vom og hundemat.

Spesielt dårlig ånde har de heller ikke hatt, med mindre de har jafset i seg noe ekkelt. Har jeg bare hatt flaks, eller er tannpuss hos hund unødvendig.

Ja jeg tenker likedan, men så lenge hun får dentastix og tyggebein så er det kanskje unødvendig? Hadde dog vært morsomt å prøvd å sett hvordan hun tar det... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig ånde har ho her også periodevis, så kanskje jeg gjør oss begge en tjeneste, selv om det sikkert blir liiiiiite godt mottatt :ahappy:

Men dårlig ånde.... Det lukter jo aldri blomster eller tannpasta av hunden på ei bikkje da og de skal vel ikke akkurat lukte som et menneske som er på vei til jobb, fest eller hva som helst. :ahappy: De skal jo lukte bikkje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ha noe for seg å pusse hundens tenner må man nesten pusse hver dag. Det hjelper like lite å pusse hundens tenner én gang i uken, som det gjør på mennesker. Jeg pusser ikke tennene på mine hunder, men de har sunne munner. Det er det IKKE alle hunder som har. Det er virkelig mange hunder, særlig de små, som hadde hatt stor nytte av tannpuss hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenger bak i munnen da? Hunder har fler tenner enn bare fortenner :)

Veldig bra at hunden din har en god munn!

Jeg trodde faktisk den ene min hadde ganske rene tenner for de fremme var fine men jekslene lengre bak så helt jævlige ut ;) Min fikk fjernet tannstein på torsdag og jeg tror jeg må prøve å pusse mer fremover fordi jeg vil helst ikke ha han i narkose på lenge (han følte seg elendig hele dagen stakkars) :P bruker å pille vekk stein med neglen eller med tannskrape men synes det er vanskelig på jekslene :) så håper hvis jeg pusser jevnt nå at jeg hindrer at ny stein dannes.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri pusset tenner på mini, nå har han tannstein. Har gitt Plaque-off et års tid, men det fungerer tydeligvis ikke spesielt godt.

Du må bruke det forebyggende. Det hjelper ikke hvis tannsteinen allerede var der når du begynte med PlaqueOff, for det fjerner ikke eksisterende tannstein.

Bruker produktet selv og har gjort det siden hundene mine var valper. Det fungerer vel så som så. Litt tannstein har den ene, den andre var ok tilstand i munnen på. Veterinæren sa ved siste sjekk at det var den yngste som hadde litt, merkelig nok. Det er nok individuelt tror jeg, hva slags forhold det er i spyttet og munnhulen på den enkelte hund, som kanskje avgjør hvorvidt den hunden er tilbøyelig til å få tannsteinn eller ei.

Jeg fortsetter å bruke PlaqueOff, for som veterinæren sa; Det fungerer nok, jeg tror tannsteinen hadde vært mye verre om du IKKE brukte det.

Og til trådstarter:

jeg har pusset tennene på hundene mine to ganger på 3½ år.... dvs nesten aldri.

Jeg orker ikke styre med det hver eneste dag på to hunder, sånn er det bare. Det er ingen i naturen som pusser tenner på rovdyra der, tenker jeg.... (men de har jo et litt annet kosthold da, jada, jada, jeg vet det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser bare en gang ukentlig nå som jeg råfôrer, sammen med full stell og bading. Da jeg ga tørrfôr pusset jeg noen ganger ukentlig og hunden fikk uansett plakkdannelse da, måtte nok ha tatt det daglig for å unngå det på tørt.

Noen får aldri tannstein uansett hva man fôrer med, men småhunder flest får det gjerne raskt og da spesielt på tørt som etterlater smuler pluss kost med mye karbo (sukker). Og en del hunder får det med alderen selvom tennene er veldig fine helt frem til da, så uansett synes jeg det er lurt å ha vent hunden til at man får pusse litt før det er helt nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke det forebyggende. Det hjelper ikke hvis tannsteinen allerede var der når du begynte med PlaqueOff, for det fjerner ikke eksisterende tannstein.

Bruker produktet selv og har gjort det siden hundene mine var valper. Det fungerer vel så som så. Litt tannstein har den ene, den andre var ok tilstand i munnen på. Veterinæren sa ved siste sjekk at det var den yngste som hadde litt, merkelig nok. Det er nok individuelt tror jeg, hva slags forhold det er i spyttet og munnhulen på den enkelte hund, som kanskje avgjør hvorvidt den hunden er tilbøyelig til å få tannsteinn eller ei.

Jeg fortsetter å bruke PlaqueOff, for som veterinæren sa; Det fungerer nok, jeg tror tannsteinen hadde vært mye verre om du IKKE brukte det.

Og til trådstarter:

jeg har pusset tennene på hundene mine to ganger på 3½ år.... dvs nesten aldri.

Jeg orker ikke styre med det hver eneste dag på to hunder, sånn er det bare. Det er ingen i naturen som pusser tenner på rovdyra der, tenker jeg.... (men de har jo et litt annet kosthold da, jada, jada, jeg vet det :P )

Det er sant, men jeg begynte med det da han hadde fjernet tannstein sist, så det virker ikke som om det har noen effekt for han.

Han skal fjerne tannstein igjen nå snart, og da skal jeg bruke opp resten av boksen med Plaque-off, og hvis det fortsatt ikke ser ut til å virke, så kan jeg heller bruke penger på noe annet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...