Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ville du ha drevet gård?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv odel på gård og kommer nok til å ta over drifta en dag. Da blir det nok hverken kyr eller sauer her hvertfall, jeg vil gjøre noe litt mer utradisjonelt. Så, la oss drømme litt her; hvordan ville du ha drevet gård, om du fikk muligheten? Melkeproduksjon? Sau? Fjørfe? Kanskje noe helt annet?

Jeg har mye jeg gjerne skulle gjort! For eksempel vil jeg gjerne gå økologisk. Og deretter satset på en mer opplevelsesbasert "besøksgård", med utleie av både hytter og lokaler, gjerne produksjon av et eller annet hjemmelaga, og hatt gårdsbutikk. Så skulle jeg gjerne hatt en stall med muligheter til å leie ut oppstalling, kanskje arrangere weekendturer osv. Alpakka har jeg lyst på! Også høner. Bare noen få, til å produsere egg vi skal spise selv og til å selge i gårdsbutikken :aww: Jeg skulle dessuten gjerne ha gjort noe innenfor grønn omsorg, men i og med at jeg ikke planlegger å utdanne meg innenfor noe helse/psykologi/pedagogikk-relatert så tror jeg kanskje reglene er for strenge til at det går ann(?). Ellers er et lite dyrepensjonat noe jeg gjerne skulle ha fått til :)

Kanskje ikke alt på en gang men det er jo lov å drømme :P Hva med dere?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta over gården etterhvert. Vi kjem til å fortsette med melkeproduksjonen og i tillegg fore opp alle kalvene slik det gjøres nå. Bygger vi nytt fjøs, blir det nok mer foringsdyr i tillegg samtidig som antall melkekyr øker. Men dette vil jo være avhengig av hvordan kvotetaket da er.

I tillegg kjem jeg nok til å fore opp noen griser til eget slakt. Og så har vi korn i tillegg. Potet til eget bruk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv odel på gård og kommer nok til å ta over drifta en dag. Da blir det nok hverken kyr eller sauer her hvertfall, jeg vil gjøre noe litt mer utradisjonelt. Så, la oss drømme litt her; hvordan ville du ha drevet gård, om du fikk muligheten? Melkeproduksjon? Sau? Fjørfe? Kanskje noe helt annet?

Jeg har mye jeg gjerne skulle gjort! For eksempel vil jeg gjerne gå økologisk. Og deretter satset på en mer opplevelsesbasert "besøksgård", med utleie av både hytter og lokaler, gjerne produksjon av et eller annet hjemmelaga, og hatt gårdsbutikk. Så skulle jeg gjerne hatt en stall med muligheter til å leie ut oppstalling, kanskje arrangere weekendturer osv. Alpakka har jeg lyst på! Også høner. Bare noen få, til å produsere egg vi skal spise selv og til å selge i gårdsbutikken :aww: Jeg skulle dessuten gjerne ha gjort noe innenfor grønn omsorg, men i og med at jeg ikke planlegger å utdanne meg innenfor noe helse/psykologi/pedagogikk-relatert så tror jeg kanskje reglene er for strenge til at det går ann(?). Ellers er et lite dyrepensjonat noe jeg gjerne skulle ha fått til :)

Kanskje ikke alt på en gang men det er jo lov å drømme :P Hva med dere?

Haha, med unnatak av grøn omsorg har me like planar ser eg. :D "Min" gard er ganske liten da, og ikkje så veldig greit lokalisert for å vere besøksgard for anna enn sommarturar f.eks.

Har tenkt på alpakka og sau i fleire variantar, og lære meg å spinne og farge garn sjølv for salg. Høner, eit par hestar og kyr, og nokre geiter. Lage ost og slikt, poteter/gulrøtter/kål/bringebær/jordbær, plukke bær. I den grad det er praktisk gjennomførbart drive garden på gamlemåten, og ha opplevelsespakke for byfolk som sjølvsagt skal betale i dyre dommer for å gjere alt det tunge arbeidet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt gården jeg jobbet på en periode. Den er en del av et såkalt "grønn omsorg" eller "Inn på tunet" tiltak via NAV. Hun som driver det er pålagt å lage til en full arbeidsdag til de som er der på tiltak, gjerne med varierende arbeidsoppgaver. Iom at hun driver utleie av stall (10 bokser, helpensjon) så består hoveddelen av arbeidsoppgavene å møkke, slippe ut hester, ta på eventuelle dekken, lage til grovfor for det neste døgnet, på torsdag eller fredag veier man opp så mye som mulig slik at grovforet for helga er ferdig oppmålt. Ellers er der 20 sau ca, 1 vær, høns, 1 esel, 2 høylandsfe, 3 ullgriser, gås, 1 katt og 1 hund. Så foring og stell av disse er også en del av oppgavene som skal gjøres først. Noen ganger i året er det også utskiftning i grisehuset som rommer 200gris til oppfeting før slakt, da er man gjerne med på å sortere disse etter kjønn i korrekte binger i korrekt antall pr binge. (Automatisk møkking og foring i grisehuset, så det er det sjeldent tiltaksdeltagerne har noe med, også pga smittevernsregler fra nortura)
Når man er ferdig med det så gjøre vedlikeholdarbeid av sommerbeite, gjerder, fjerne buskas langs veien, maling av div Fjerne stein fra gjordene. Av andre ting driver de med karding av ull fra sauene, toving, lage fuglehus, henge dem opp og følge med på dem sporadisk utover året, høste og klippe til pil. (ca 20cm lange skal de være i klippet tilstand) Fjerne sånn metalldingser fra aviser, sånn at grisene har noe å leke og rote i, i tillegg til kjettingleken sin. Brenne eventuelt båss på anvist plass. osv. Kløyving og pakking av ved.

Skal man drive sånn må man jo også ha litt skills med tanke på alle menneskene man jobber med iløpet av et år.

Skulle jeg drevet tradisjonelt uten tiltak på gården hadde jeg nok drevet stall hovedsaklig, men da dugnadsstall tenker jeg. Kanskje hatt høner for eggene og kosen sin del. Og kanskje kaniner for egenproduksjon (kjøtt og fine skinn). Og så hadde jeg hatt en stoooooooor gravesikker hundegård med direktinngang til huset via hundedør inn til dyrerommet. Samme rom hadde hatt katteluke med chipavlesning så kattene kunne gå fritt inn og ut som de selv ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å høre om planene/drømmene deres! :)

Haha, med unnatak av grøn omsorg har me like planar ser eg. :D "Min" gard er ganske liten da, og ikkje så veldig greit lokalisert for å vere besøksgard for anna enn sommarturar f.eks.

Har tenkt på alpakka og sau i fleire variantar, og lære meg å spinne og farge garn sjølv for salg. Høner, eit par hestar og kyr, og nokre geiter. Lage ost og slikt, poteter/gulrøtter/kål/bringebær/jordbær, plukke bær. I den grad det er praktisk gjennomførbart drive garden på gamlemåten, og ha opplevelsespakke for byfolk som sjølvsagt skal betale i dyre dommer for å gjere alt det tunge arbeidet. :P

Så gøy! :D Det med å spinne og farge garn har jeg også tenkt på. Også spørs det om jeg ikke kunne ha fått ho mor til å strikka noe med det, kanskje. Hvor stor er gården din da? "Min" ligger heller ikke noe greit til egentlig, faktisk svært usentralt. Det er veldig kjedelig i og med at det kanskje begrenser mulighetene mine noe..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klager over usentrale gårder sjekk kartet for hvor Fjellbryggeriet og Telespinn ligger. Det er jo rimelig usentralt men begge klarer seg godt med usentrale produter. Det samme Aketunfisk,

Ingenting i forhold til hvor gården min ligger, desverre. Men det er jo ikke håpløst likevel, krever bare litt mer innsats :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer jo litt om å ha en liten flokk spælsau, muligens også noen andre "uvanlige" sauer, og alpakka. Finansiert med fiberproduksjon for håndspinnere og garn på småskala nivå.

Og ellers dyrking av grønnsaker og hønsehold til privat bruk.

Virkelig ikke noe å forsørge seg selv med desverre, men for gøy... ullbehandlinga kunne man tatt opp på en noe større skala selvsagt, og myntet inn på internasjonalt marked + utvidet som ett opplevelseskonsept, og fått utenlandske strikkefolk på besøk...

Det var det med å drømme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ husker ikkehva plassen het en det er faktisk flere steder på Vestlandet hvor dem driver med overntting på gårdene og det går godt. Sett deg ned å se på NRK programmet Der ingen skulel tru at nokon kunne bu. Omhandler folk som setter seg til ja bortgjemte plasser, Noen av dem driver tradisjonelt og andre driver utradisjonelt.

Hva jeg drømte om sau og hjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo drømmen! Hadde vel blitt noe ala inn på tunet, men for ungdommer 16+ år som av ulike grunner har falt ut av skole og som ikke har arbeid å gå til. Akkurat hvordan vet jeg ikke helt enda! ser for meg litt morsomme kyr, sauer, geiter og høner i liten skala, sikkert et par hester også, drivhus med tomater og sånt, kanskje en helgeåpen cafe med egendyrket mat (vel, mesteparten iallefall!).

Eller kanskje en ungdomsinstitusjon, varige plasseringer. Noen dyr :)

Håper å få meg jobb på et slikt sted etterhvert :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes andelsjordbruk er et helt fantastisk konsept, og følger denne gården på fjesboka: http://www.virgenes.no/ Vi kommer nok til å kjøpe en andel der eller en annen gård dersom det dukker opp en lignende gård litt nærmere oss. Det funker jo nesten som en besøksgård for andelsbøndene :) Økologisk, eller iallfall fokus på dyrevelferd/frittgående/utegående dyr er et must hvis man skal ha dyr, og gjerne slakt på gården.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det samboer som har odel, og den dagen vi overtar blir det vel bare å ta vare på de jordene som hører til. Det er ikke dyr eller noe slikt der.

Låven er gjort om til utleieboder så den ville nok fortsatt. Dog kunne jeg tenke meg hest da trenger jeg bare stall og paddock/inngjerding, det er en stor stall rett ved som har ridebane og ridehus som jeg sikkert kunne betalt for å bruke fritt.

Må si at jeg dog har en liten drøm om et lite innendørs treningsområde til hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om egen gård. Foreløpig så har jeg ikke kommet lenger enn å fylle på BSU-kontoen min årlig. :P

For min egen del så har jeg ikke ambisjoner om å bli bonde på heltid, men drømmen er å drive et gårdsbruk med jobb ved siden av.

Det er mange muligheter der ute, og jeg mener absolutt at hvis man vil så kan få det til. :) Lokalmat er virkelig i vinden om dagen.

Hva med birøkt, geiter(hvis ikke melk hva med boergeit til kjøttproduksjon?) eller ammekyr til kjøttproduksjon? Det er jo mulig å se vekk fra de mest vanlige storferasene og gå for noe litt annet.

Produksjon av grønnsaker eller blomster?

Jeg er usikker på hvor mye penger som ligger i alpakka. Salg av livdyr får man jo litt fra, men de er dyre i innkjøp så dermed koster det jo litt å starte opp. Pris på salg av alpakkaull skal jeg ikke uttale meg om.

Det du skisserer øverst høres jo veldig fint ut, men kanskje det er greit med en hovedgeskjeft for å ha en stabil inntekt som ikke er så variabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å nevne at den gården også har tilbud til skoler i fylket. De kan "kjøpe plass" til x antall elever som er der på lik linje med de fra NAV så mange dager i uka som ønsket. (Vanligvis 1 eller 2 dager) For de som trenger litt alternativt miljø enn skolen sin, som gjerne gjør det bedre om de får denne muligheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg skulle drevet for min egen del så hadde jeg ville eid en øy/halvøy i Lofoten/Vesterålen med de typiske buede småfjellene som er gresslagt med treskille. Der skulle jeg delt området mitt med hovedbase i villsau, men også hatt noen områder med gammalnorsk spæl og en eller annen hvit, tyngre rase, OG GEITER (forutsett at det var bedre tider for geitebønder). Mulig et melkefjøs med 30-40 dyr.

Jeg skulle hatt en utleiedel i hytter eller slikt, av skikkelig gammel stil men med moderne hjelpemidler. Her kunne jeg hatt praktikanter, skoleelever, andre lærevillige, eldre, som helsetiltak og hvem andre som skulle ønske/trenge et liv på landet en stund, på sommerstid også noe areal for grønn turisme. Men turistene reiser ikke til Lofoten/Vesterålen for å se på sau, så da måtte vi tilbudt noe fiske i familien derfra.

Vi skulle produsert geit- og andre melkeprodukter, tørrfisk, ullprodukter, opplæring i saueklipp og ullarbeid osv. Produksjon er vanskelig i de traktene, men alt av grønnsaker osv man kunne produsert på et godt vis er en selvfølge i nærområdets skala. Selvfølgelig skulle vi også hatt et godt oppdrett av stirrekålliser, kanskje noen brukbare aussies og kursering i bruk av gjeterhund på både små- og storfe. Ved noe slikt kunne jeg aldri vært alene, så da ville jeg hatt familie, samboer og/eller venner ved bruket, venninnedelen holder hest, så da kommer også bruk av fjording inn i bildet. Nei, nå må jeg slutte å drømme, men i en perfekt verden med perfekt marked hadde dette vært min virkelige drøm :lol:

Edit: Og løpeender, selvfølgelig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om egen gård. Foreløpig så har jeg ikke kommet lenger enn å fylle på BSU-kontoen min årlig. :P

For min egen del så har jeg ikke ambisjoner om å bli bonde på heltid, men drømmen er å drive et gårdsbruk med jobb ved siden av.

 

Det er mange muligheter der ute, og jeg mener absolutt at hvis man vil så kan få det til. :) Lokalmat er virkelig i vinden om dagen.

 

Hva med birøkt, geiter(hvis ikke melk hva med boergeit til kjøttproduksjon?) eller ammekyr til kjøttproduksjon? Det er jo mulig å se vekk fra de mest vanlige storferasene og gå for noe litt annet.

Produksjon av grønnsaker eller blomster?

Jeg er usikker på hvor mye penger som ligger i alpakka. Salg av livdyr får man jo litt fra, men de er dyre i innkjøp så dermed koster det jo litt å starte opp. Pris på salg av alpakkaull skal jeg ikke uttale meg om.

 

Det du skisserer øverst høres jo veldig fint ut, men kanskje det er greit med en hovedgeskjeft for å ha en stabil inntekt som ikke er så variabel?

Ja, jeg ender nok opp med å utdanne meg innenfor journalistikk og grafisk design. Så uansett hva jeg ender opp med i forhold til gårdsdrift så blir det nok jobb ved siden av :)

Geiter har jeg tenkt på, de går visstnok godt sammen med alpakka også. Hadde nok blitt kjøttproduksjon med Boergeit kanskje, litt usikker på det. Måtte hatt noe beitedyr okkesom hvertfall. Birøkt hadde jeg aldri i verden turt, jeg har angst for bier og alt annet som kan fly og stikke! Hehe.

Leste en gang om noen som drev økologisk og solgte "abonnement" på grønnsaker de dyrka. Pakker man kunne kjøpe liksom. Det hørtes jo litt morsomt ut syns jeg :) økologisk og kortreist mat er jo både fornuftig også er det liksom blitt en trend også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har melkeproduksjon, i samdrift, og forer også opp alt av kalver. Jeg har hester og kaniner, og ønsker meg ei rørosku eller to, høns kommer etterhvert, og om Bonden ikke ombestemmer seg, noen griser. Kunne veldig gjerne tenkt meg å gjøre noe "mer" ha noe "inn på tunet"opplegg ol. Men pr i dag så har hverken jeg eller Bonden kapasitet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prater titt og ofte om det her, drømmen vår er et gammelt bruk oppi Gudbrandsdalen (med typiske hus og tun for den kanten av landet) eller en fjellgård et eller annet sted. Vi vil gjerne drive økologisk, og være mer eller mindre selvforsynte med grønnsaker og kjøtt, vi kunne også tenkt oss å ha en "besøksgård" for vanskeligstilte/utviklingshemmede barn og eller et konferansested. Dyr vi kan tenke oss er Telemarkskyr, Skotks høylandsfe og en eller annen kjøttrase, gammalnorsk spælsau, noen geiter, endel gris (kanskje noen forskjellige raser her og, ullgris ser jo drittøft ut!) høner i alle former og fassonger, 1 Dølahest og 1 Shetlandsponni, ender eller gjess og kaniner. Alle skal gå sammen i skjønn harmoni på tunet :lol: Vi skal også produsere litt småting som man kan kjøpe :)

Red: Vi eier jo et småbruk nå, men beliggenheten og størrelsen er helt feil.

Endret av Stine
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang om noen som drev økologisk og solgte "abonnement" på grønnsaker de dyrka. Pakker man kunne kjøpe liksom. Det hørtes jo litt morsomt ut syns jeg :) økologisk og kortreist mat er jo både fornuftig også er det liksom blitt en trend også.

Skulle du gått for ull/alpakka, går det ann å ha ordning hvor folk får tilsendt ulla til ett spesifikt dyr. Man betaler på forskudd og får bilder av dyret og statusoppdateringer, og så ull etter klippinga. Noen steder får ulla spunnet opp, så man får ferdig garn, men fortsatt av en spesifikk sau.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha drevet med lokalmat, med eget meieri hvor jeg lagde ost, evt. så ville jeg lagd ulike kjøttprodukter, som pinnekjøtt, lammelår, pølser osv. :wub:

Dessverre så er jeg nok for lat, for lite handy og altfor glad i fritid (og litt for flink til å telle timer vs. lønn kanskje :icon_redface: ), så det kommer nok aldri til å skje. Dersom jeg "måtte" drive en gård, hadde jeg nok gått for kornproduksjon, gjerne økologisk.

Men ellers så sier jeg ikke nei takk til et idyllisk lite småbruk i skogkanten, hvor naboen enten har plass til at jeg kan ha hesten min eller at han/hun passer hesten og de andre dyra mine hvis jeg skal bort :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...