Vargh Skrevet 30. August 2014 Rapporter Skrevet 30. August 2014 Da har vi nylig hentet vår lille gutt på Gardermoen. Snart 3mnd og 7,5kg. Han var litt sjenert og nervøs den første dagen, men hans personlighet har begynt å titte frem. Han er en veldig leken og morsom hund. Han har ikke noe problem med verken trikk og tog. Selv med mye støy i storbyen, ser han ikke ut til å bry seg mye om det. Han er vanligvis rolig, men kan være litt skremt av veiarbeidere. Som er forståelig siden de lager en masse støy. Men da har vi noe å trene på. 19 Siter
SoppenCamilla Skrevet 30. August 2014 Rapporter Skrevet 30. August 2014 Aw, så søt! Håper du oppdaterer tråden med nye bilder minst 2 ganger om dagen! 2 Siter
Mackenzie Skrevet 30. August 2014 Rapporter Skrevet 30. August 2014 Så fin! Spennende med bilder av Tamaskan, en hund jeg syns er dritvakker men aldri kunne hatt selv. Den er ikke godkjent av FCI enda er den? Siter
Vargh Skrevet 30. August 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 30. August 2014 Tusen takk alle sammen! Kommer nok til å poste mange bilder i fremtiden. Og Jenny, ikke som jeg vet om nei. :/ Siter
Tabris Skrevet 30. August 2014 Rapporter Skrevet 30. August 2014 Åh, jeg drømmer om en Tamaskan... Vi vil se mange, mange bilder! Siter
Vargh Skrevet 31. August 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 31. August 2014 Tusen takk! Drømte noen år selv før vi fikk en i hus, merker at det var verdt det når han kom hjem til oss. <3 Siter
Gjest Skrevet 31. August 2014 Rapporter Skrevet 31. August 2014 Er denne norsk? Siden den er under tre måneder mener jeg. Siter
Vargh Skrevet 31. August 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 31. August 2014 Han kommer fra England men bor nå i Norge. Vi fikk han godkjent inn i landet (mattilsynet) selv om han var under 3mnd, 1 Siter
Shlush Skrevet 31. August 2014 Rapporter Skrevet 31. August 2014 Han kommer fra England men bor nå i Norge. Vi fikk han godkjent inn i landet (mattilsynet) selv om han var under 3mnd, Oi, hvordan fikk dere til det? Siter
Vargh Skrevet 31. August 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 31. August 2014 Oi, hvordan fikk dere til det? Vi var egentlig ikke klar over at han var under 3mnd før vi var på flyplassen for å hente han. En general veterinær fra mattilsynet (ganske sikker på at hun var fra mattilsynet men kan ta feil) godkjente valpen etter at vi hadde snakket med tollvesenet. I det han hadde alle vaksiner og kom fra ett rabiesfritt land, var vi så heldige å at vi fikk ta han med hjem. 5 Siter
Meg Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Gratulerer med valp! Morsomt å se bildene, den ligner på en av mine SH- valper Siter
Guest Gråtass Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Nå oppfattes jeg sikkert som veldig kjip, men hvis rasen ikke er godkjent av FCI, hvordan tør du å ha den i dette landet hvor vi har en lovgivning som åpner for avliving av hunden din? Har du en plan for dette? Siter
Gjest Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Vi var egentlig ikke klar over at han var under 3mnd før vi var på flyplassen for å hente han. En general veterinær fra mattilsynet (ganske sikker på at hun var fra mattilsynet men kan ta feil) godkjente valpen etter at vi hadde snakket med tollvesenet. I det han hadde alle vaksiner og kom fra ett rabiesfritt land, var vi så heldige å at vi fikk ta han med hjem. Var dere ikke klar over hvor gammel valpen deres var? Du ble jo informert i den andre tråden din om at valpen måtte være 3 måneder+3 uker før du kunne importere den. Sjekket du ikke dette opp? Siter
ida Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Nå oppfattes jeg sikkert som veldig kjip, men hvis rasen ikke er godkjent av FCI, hvordan tør du å ha den i dette landet hvor vi har en lovgivning som åpner for avliving av hunden din? Har du en plan for dette? Det er mulig jeg er uvitende, eller ganske sikkert, men hvilken lovgiving snakker vi om? 1 Siter
Guest Gråtass Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Det er mulig jeg er uvitende, eller ganske sikkert, men hvilken lovgiving snakker vi om? Lov om hundehold kap 6. §19 første ledd. Siter
ida Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 For ordens skyld. Dette er paragrafen det henvises til: § 19.Farlige hunder Kongen kan gi forskrift om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette krav til dokumentasjon av hundens rase eller type. Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr. Første ledd gjelder også for hundetyper som lett kan forveksles med farlige hunder. Det er forbudt å holde eller innføre hunder som a) er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker, b) er gitt trening i eller for å angripe andre hunder, eller c) enkelthunder som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker eller dyr. Er det tvil om en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet ta hunden i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker ved en kyndig undersøkelse av hundens atferd for å avklare om den er vel avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre farlige egenskaper mv. Politiet fastsetter hvem som skal undersøke hunden. Dersom ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig frist satt av politiet, regnes hunden for å gå inn under tredje ledd bokstav c. Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet. Da er mitt neste spørsmål: Er tasmaskan (?) på noen liste over farlig hund? 1 Siter
Margrete Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Tamaskan har da ikke ulveblod i seg? 1 Siter
Guest Bølla Skrevet 1. September 2014 Rapporter Skrevet 1. September 2014 Nei, det er blanding av husky og malamute. Flotte bikkjer, men de blir aldri slitne (som en trekkhund verdig). Gratulerer og lykke til! Edit; eiere av alle blandingshunder må vel kunne vise til hva de kommer fra om det blir spørsmål/anmeldelse osv. Noen uvitende mennesker kan jo ta dette for å være en ulveblanding, man vet aldri Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.