Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerorientert trekkhund?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Nei, men nå ville vell ikke ts ha en hund til hundeløp :) Da er det jo uansett bare de typiske trekkhundene som duger. Selv en bruksmalle henger ikke på en KV (sånn i løp eller skikkelig trening, mener ikke koseskitur).

Tja, pels har ikke så mye å si i varmen er min erfaring, korthårede hunder sliter gjevnt over like mye/lite(noen ganger mye mer). Kladdepels kan helt klart være slitsomt, men det kommer vell litt an på hvor man har tenkt seg (oppkjørte løyper eller utenfor løyper) og jeg har ikke intrykk av at type belgerpels er veldig vrang om vinteren. Men på pels så stryker vell evt AH også da, for selv om den er kortere så er den nok gjevnt over "bedre"/tettere og varmere enn gjeterpels. Varierende vilje kan det være, men de fleste trekker mer enn godt nok til det det virker som TS ønsker seg.

Mine malamuter hadde ingen problem med å være med på alt andre var med på, å når det var for varmt til dem så var det stort sett for varmt til å drive med noe særlig fysisk aktivitet utenom bading uansett rase.

He he, nei kommer nok an på hvilke krav man har. Jeg hadde fått fnatt av å kjøre med de fleste gjetere og retrivere jeg har vært borte i - alt for dødt for min smak ;-) Skal det trekke, så skal det trekke, liksom :) Uansett vær og føre... (jeg hadde en gang med en langhåret sak på spannet mitt, for moro skyld. Den havnet fort i pakksekken da det snødde mens vi kjørte = ubrukelig....)

I varme vet jeg ikke av erfaring hvor lite langhårede dyr tåler, men ser jo folk på dette forumet nevner at det er for varmt for bikkjene å arbeide/løpe i temperaturer over slik og sånn. Korthårene har da i hvert fall lite begrensninger i så måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Riesen

De fleste litt aktive hunder.. (bruks)Schæfer, belger, (jakt)retrieverne, bc, m.fl. Så blir det jo definisjoner alt ettersom hva man selv mener er en bra nok trekkhund, derfor har jeg skrevet Jakt/br

Du må skrive Lola Pagola hvis jeg skal få varsel, ikke Lolapagola Ja, de fryser relativt lett. Men i bevegelse holder de jo varmen, det er når man stopper opp de kan begynne å kjenne på kulden. J

Jaktgolden/jaktlab høres egentlig veldig fint ut. Blir "vanlig" Springer for tung tror du?

Nå har jeg ikke noe erfaring med springer som trekkhund altså, men har bekjente som sykler/jogger/går på ski med sine, i tillegg til å drive aktivt med rundering, så kan ikke se for meg at de skal være for tung? Må påberegne deg kladdepels på vinteren da, men det er jo ikke verre enn at man hiver på en dress om det er kladdeføre?

Ellers har jo welsh og jaktvarianten av engelsk mindre(/kortere) pels, men de jaktversjonene jeg har møtt har levd veldig aktive liv da. Jeg er helt forelsket i welshen jeg, alle jeg treffer er bare SÅ happy! Virker til å ha bra med arbeidsvilje og -kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei kommer nok an på hvilke krav man har. Jeg hadde fått fnatt av å kjøre med de fleste gjetere og retrivere jeg har vært borte i - alt for dødt for min smak ;-) Skal det trekke, så skal det trekke, liksom :) Uansett vær og føre... (jeg hadde en gang med en langhåret sak på spannet mitt, for moro skyld. Den havnet fort i pakksekken da det snødde mens vi kjørte = ubrukelig....)

I varme vet jeg ikke av erfaring hvor lite langhårede dyr tåler, men ser jo folk på dette forumet nevner at det er for varmt for bikkjene å arbeide/løpe i temperaturer over slik og sånn. Korthårene har da i hvert fall lite begrensninger i så måte...

Ikke min korthårede ihvertfall, hun er noe av det mest varmeberørte jeg har truffet.

Og det gjelder for en del andre korthår jeg kjenner, de tåler gjevnt over mindre enn mange av de med lang/halvlang pels. Men uansett så vil jo de fleste hunder passe til hobby bruk. Jeg skulle gjerne hatt en KV, men en "treig" malle duger til kosekjøring det også, i et spann derimot hadde hun jo vært udugelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Belgere trekker nok til at det kan være gøy, dog skal man vite at det er noe unaturlig for en gjeterhund å gå rett frem - det må jobbes med, men når de først går rett frem så tror jeg det er morsomt nok selv med belger.

Belgerpels kladder ikke vinterstid, da skal det være så drittvær at de færreste gidder å legge ut på tur, jeg har aldri hatt kladder på mine belgere. Øvrige raser - ja, men aldri i belgerpels.

Jeg vil imidlertid slå et slag for retrieverne jeg - de passer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste hobbytrekkhunden jeg har hatt var en 12 kilos gjeterhund med kladdepels.... :P

Potesokker fungerte like bra på han som på en hvilken som helst polarhund.

Til TS

Hvor førerorientert skal hunden være? Og skal den brukes til annet enn tur og trekk? :)

I mitt hode høres både retriever og langhårsbelger ut som en god idé, men det spørs jo litt hvilke type hund du liker. Da med forbehold om at jeg har forstått riktig, at det er en hobbytrekkhund du er ute etter?

Ganske så førerorientert. I tillegg til å trekke regner jeg med at hunden vil bli brukt til det samme som jeg bruker min nåværende hund til: agility og lydighet på hobbybasis. Pluss triksetrening og mye tur :) Og du har forstått det riktig med hobbytrekkhund, jeg tror at en retiriever (utenom de helt tyngst bygde labradorene) hadde passet meg bra ut i fra hva jeg hører her :D

Hvordan er "vanlig" labrador kontra jaktlabb her? Burde man se på jaktvarianten for å få en litt lettere type eller kommer en vanlig en til å klare seg godt nok? De sliter jo endel med hofter og albuer? Goldens og jaktgoldens synes jeg ikke har SÅ forskjellig kroppsbygning at det er like tydelig som hos labradoren? De av show-variant vi trener sammen med er hvertfall slanke og fine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så førerorientert. I tillegg til å trekke regner jeg med at hunden vil bli brukt til det samme som jeg bruker min nåværende hund til: agility og lydighet på hobbybasis. Pluss triksetrening og mye tur :) Og du har forstått det riktig med hobbytrekkhund, jeg tror at en retiriever (utenom de helt tyngst bygde labradorene) hadde passet meg bra ut i fra hva jeg hører her :D

Hvordan er "vanlig" labrador kontra jaktlabb her? Burde man se på jaktvarianten for å få en litt lettere type eller kommer en vanlig en til å klare seg godt nok? De sliter jo endel med hofter og albuer? Goldens og jaktgoldens synes jeg ikke har SÅ forskjellig kroppsbygning at det er like tydelig som hos labradoren? De av show-variant vi trener sammen med er hvertfall slanke og fine..

Jaktlabtispen jeg hadde var ganske gjennomsnittlig når det kom til størrelse, hun var ca 49.5 cm høy og 22,5 kg i prima konk.kondisjon. Så ift fysiske forutsetninger så tror jeg du får mer eksplositet i en jaktlab selv om det er betraktelig færre kilo hund. En jaktlab hanne i klubben vet jeg ligger på 25-26 kg, og på øyemål ser han relativ gjennomsnittlig ut i størrelse.

Vet ikke om du tenker hannhund el tispe men erfaringsmessig har mange av de showavlede hannene jeg har møtt hatt veldig høy kjønnsdrift, noe jeg finner lite sjarmerende. Det finnes selvsagt unntak :)

Det du skal være obs på er pelsen, endel jaktlabber mangler underull og kan også ha nakne flekker under bryst og buk. Labbisen min var godt oppdradd hos forrige eier så hun trakk aldri, ikke engang når jeg oppfordret henne til det :P

Når hun var med på skiturer hadde jeg med et dekken i sekken til pausene, ellers brukte hun kun potesokker :)

Du har jo også noen som avler dual purpose linjer, altså en mellomting. Det er kanskje verd å ta en titt på. Akkurat nå er det helt jernteppe på dual oppdrettere, men kan sende deg en mld når hodet virker igjen :P

Jaktgolden er utifra min erfaring litt uhomogen når det kommer til størrelse, jeg har møtt alt fra tispe i 17-18 kilos klassen opp til nesten "showvariant". Men de fleste jeg har møtt er noe på midten, med tydelige lettere beinbygning og mindre masse en enn showavlet golden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot forslag på dual-opdrettere når hjerneteppet letter ;) Ser kanskje for meg at en jaktlab kan bli litt mye? Har ingen jakt- eller elitelydighet planer så fører den utgår litt da.. Edit: jeg ender opp med labrador uansett hvordan innfallsvinkelen min er i rasetråder jeg. Kanskje på tide å ta hintet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toby er en korthåret border collie, ikke av den heelt korte typen pels, men sånn lagom spør du meg. Ingen ising eller snøklumper, og nok ull til å holde varmen på vinteren. Nå har han alltid hatt mulighet til å gå inn i hundehus om han vil, så kanskje hadde det blitt kaldt på fjellet i riktig mange minus i pausene, ser ikke bort fra det. Han er gjeterhund i blodet og hodet, og brukes nå mest til det også. JEG hadde ikke hatt noen BC uten å bruke de på sauene. Men trekkhund, det er han så også. Sterk og ivrig, den beste linetyggeren vi har (he-he..). Sterke gode poter, masse framdrift og sterk, smidig kropp. Førerorientert, ja. Springer gjerne med løs på rideturer (og ellers). Det å kunne gå løs, uansett, er (for meg) særdeles viktig ved en BC, de skal tross alt kunne gå i fjellet å lete sau. Det fungerer ikke med bånd, naturlig nok.

Vi har 3 andre BC også, langhåret alle 3. Alle har gått/går i spannet med samojedene, og trekker godt. En med litt mindre kraft/framdrift enn de andre, men han er også generet en veikere hund med lavere drifter og midre gutts en de andre 3 (springer og gjemmer seg når sauen kommer...). Korthår skulle vi ikke ha, finere med langhår. Det synes jeg enda også, men jommen er det bra mye mer praktisk med Toby sin pels! Ikke så værst å se til heller, egentlig. Stor sjarmfaktor.

Uten at jeg anbefaler BC som trekkhund alene, skal man ha BC så får man ta det som følger med, og ha lyst på akkurat det. Enkle hunder, synes jeg. Men man må like typen. Hehe...

Toby i trollheimen denne vinteren.

140115_14.jpg

140115_9.jpg

Penni:

10593085_10152586929320664_8252171429613

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille jaktgoldenfrøken på 22 kg er en tipp topp snørekjøringshund, og jeg har inntrykk av at dette gjelder for stort sett alle fuglehunder av en viss størrelse. Hun simpelthen elsker å løpe, og er enkel å styre (det føles ærlig talt som å ha en fjernstyrt sak foran meg). Hun gir alt, og det går så fort jeg bare vil i opptil 3 mil - men da er hun så utslitt at hun sjangler, så vi holder oss stort sett til opp mot 2 mil. På lange fjellskiturer er hun ikke helt flink nok til å spare energi, og man må ta litt hensyn og passe på at hun hviler i pauser.

Å snørekjøre med belger er også kult, forresten! For meg virker det å være litt mer variabelt hvorvidt de er ok eller fantastiske trekkhubder, men de funker - og kan være knallbra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man oppmuntre en hund til å trekke?

Min schæfer trekker IKKE :( Eller, det er vel heller det at hun går ikke rett frem/løper ikke rett frem foran meg. Hun skal se på meg hele tiden, hoppe ut i grøfta for å få meg med på lek der osv osv. Med mindre vi har noen fremfor oss som hun kan følge etter. Når hun først trekker er hun jo kjempesterk. Jeg har ikke prøvd med langrennski ennå, så det blir første gang i vinter, men har festa henne noen ganger foran sykkelen. Funker dårlig. Hun trekker hvis vi er på topptur og noen går foran oss på stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man oppmuntre en hund til å trekke?

Min schæfer trekker IKKE :( Eller, det er vel heller det at hun går ikke rett frem/løper ikke rett frem foran meg. Hun skal se på meg hele tiden, hoppe ut i grøfta for å få meg med på lek der osv osv. Med mindre vi har noen fremfor oss som hun kan følge etter. Når hun først trekker er hun jo kjempesterk. Jeg har ikke prøvd med langrennski ennå, så det blir første gang i vinter, men har festa henne noen ganger foran sykkelen. Funker dårlig. Hun trekker hvis vi er på topptur og noen går foran oss på stien.

Et tips kan være å gå med kjetting eller dekk, så lar du hunden gå fremfor deg. Lettere å lære fra bakken i lavere fart enn på sykkel. Samtidig som hunden får bygd grunnstyrke og vil ha et bedre grunnlag til senere :) God fysisk form og at man passer på å ikke pushe dem for langt for tidlig er ting som vil gjøre hunden mer villig, men den må selvsagt også forstå at den skal trekke for at det skal virke.

Når du skal overføre det til sykkel/ski så er det bare fint å forsøke å dra sammen med andre i starten, slik at hun trekker og dermed får du læring på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

He he, nei kommer nok an på hvilke krav man har. Jeg hadde fått fnatt av å kjøre med de fleste gjetere og retrivere jeg har vært borte i - alt for dødt for min smak ;-) Skal det trekke, så skal det trekke, liksom :) Uansett vær og føre... (jeg hadde en gang med en langhåret sak på spannet mitt, for moro skyld. Den havnet fort i pakksekken da det snødde mens vi kjørte = ubrukelig....)

I varme vet jeg ikke av erfaring hvor lite langhårede dyr tåler, men ser jo folk på dette forumet nevner at det er for varmt for bikkjene å arbeide/løpe i temperaturer over slik og sånn. Korthårene har da i hvert fall lite begrensninger i så måte...

Jeg har to terver. Ene trekker som en gud, andre gjør ikke det. Han som ikke trekker er forøvrig en dårlig brukshund til lydighet, rundering osv også. Jeg tror de egenskapene henger sammen til en viss grad. Han som er en god brukshund er også en veldig god trekkhund som aldri lar være å trekke. Uansett vær og føre.

Pelsen er veldig grei om sommern. Langhårsbelgerne mine takler varme mye bedre enn noen husky jeg har vært borti og jeg har aldri droppa å trene av hensyn til hundene pga varme. På vintern er pelsen veldig god 99% av tida. Det er 2-3 dager i året det er nullføre og nysnø med en struktur som gir kladding. Det er veldig sjelden, langt fra hver gang det er nullføre og nysnø. Til gjengjeld er det ett virkelig problem når det først kladder. Spesielt i unghundpels. Det blir fryktelig ubehagelig for hundene.

Belgere trekker nok til at det kan være gøy, dog skal man vite at det er noe unaturlig for en gjeterhund å gå rett frem - det må jobbes med, men når de først går rett frem så tror jeg det er morsomt nok selv med belger.

Belgerpels kladder ikke vinterstid, da skal det være så drittvær at de færreste gidder å legge ut på tur, jeg har aldri hatt kladder på mine belgere. Øvrige raser - ja, men aldri i belgerpels.

Jeg vil imidlertid slå et slag for retrieverne jeg - de passer til alt.

Mine belgere har aldri hatt noe problem med å gå rett fram. Selv han som er en dårlig trekkhund går forran, rett fram og med stram line. Jeg har ikke gjort veldig mye for å lære dem det, annet enn at det selvfølgelig ikke er lov til å gjete skitupper eller sykkelhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man oppmuntre en hund til å trekke?

Min schæfer trekker IKKE :( Eller, det er vel heller det at hun går ikke rett frem/løper ikke rett frem foran meg. Hun skal se på meg hele tiden, hoppe ut i grøfta for å få meg med på lek der osv osv. Med mindre vi har noen fremfor oss som hun kan følge etter. Når hun først trekker er hun jo kjempesterk. Jeg har ikke prøvd med langrennski ennå, så det blir første gang i vinter, men har festa henne noen ganger foran sykkelen. Funker dårlig. Hun trekker hvis vi er på topptur og noen går foran oss på stien.

Birk lærte jeg å trekke på kommando i strikkbånd når jeg gikk bak (uten ski).

Gå frem kommando som han kjente fra agilityen, også kastet jeg godis frem når han gikk rett og hadde linen stram. Fort gjort på en tur i nabolaget.

Harly fikk "hare" foran seg på første ski og sykkelturen. Eller, ihvertfall på de første tre min av skituren, etterpå dro vi forbi haren.... :P

Lykke fikk og hare foran på første skitur, fungerte supert for begge to :)

Gir mye skryt og oppmuntring når de trekker i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to terver. Ene trekker som en gud, andre gjør ikke det. Han som ikke trekker er forøvrig en dårlig brukshund til lydighet, rundering osv også. Jeg tror de egenskapene henger sammen til en viss grad. Han som er en god brukshund er også en veldig god trekkhund som aldri lar være å trekke. Uansett vær og føre.

l.

Den tankegangen holder jeg veldig med deg i. Etter min erfaring henger trekkvilje (= viljen til å stå på framover) sammen med vilje og drifter i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare drømmer jeg altså, så denne tråden er litt for morro og kommer ikke nødvendigvis til å føre noen vei, men jeg lurer veldig på:

Hvis man vil ha en hund som kan trekke bra på sykkel/kikckbike men er samtidig såpass førerorientert og lite jakt at den kan gå løs på tur - hvilke raser har man å velge mellom da? Da ser jeg for meg en som er passe stor (over 40 cm) og ganske lett bygget. Selvom en mastiff greier å trekke en sykkel er det vel ikke en fart å snakke om akkurat. Ok pels for vinterfriluftsliv burde den også ha, kan godt være korthåret med med underull.

Hilsen hun som fikk staffen sin til å trekke seg på sykkel i går og begynte å drømme om trekkhund :D:lol:

Korthåret vorsteh!

Utenom båndtvang og uten sau i nærheten har mine kunnet gå løs og vært førerorientert i den forstand at de har holdt seg rundt meg og ikke stukket av, og alltid kommet på innkalling (krever selvfølgelig at man fra starten av trener mye innkalling og lydighet med dem). Ene jeg hadde løp alltid løs når vi var ute og jogget, hun holdt seg alltid i nærheten av meg. Samme har irsk-setteren - men hun takler varme dårligere enn KV har gjort, og har kladde-pels om vinteren. Tåler kulde og regn veldig godt da (IS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret vorsteh!

Utenom båndtvang og uten sau i nærheten har mine kunnet gå løs og vært førerorientert i den forstand at de har holdt seg rundt meg og ikke stukket av, og alltid kommet på innkalling (krever selvfølgelig at man fra starten av trener mye innkalling og lydighet med dem). Ene jeg hadde løp alltid løs når vi var ute og jogget, hun holdt seg alltid i nærheten av meg. Samme har irsk-setteren - men hun takler varme dårligere enn KV har gjort, og har kladde-pels om vinteren. Tåler kulde og regn veldig godt da (IS).

Helt enig!! KV er en jakthund, men fuglisene er avlet for å holde kontakt med fører. De kan IKKE sammenlignes med drivende og stillende jakthunder.... Jeg har hatt KV fra både jakt og trekklinjer. Ingen som ikke har vært svært greie å ha løs "over alt".

På den andre siden - synes jeg man skal jakte for å ha jakthund fra jaktlinjer iaf. (Og det synes oppdretterene og) Den gode "nyheten" for dere som ønsker å nyte fordelene av slike raser, uten å jakte; det finnes trekklinjer av KV :D OG det finnes masse flotte kjøreblandinger (greyster/sprintblandinger and the list goes on)

Og - en KV tåler all slags vær og temperaturer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte KV når jeg skulle ha ny trekkhund, men på grunn av radius løs og jaktinnstinkt valgte jeg å gå for dalmatiner (KV er tross alt en jakthund, så selv trekklinjene har fort litt større radius enn jeg ønsker). Har en liten tispe, og selv om hun ikke når helt opp til de trekkavlede KV har hun nok av guts til å fungere som hobbytrekkhund. Mye eksplosivitet og fart, samtidig som hun har en del stå-på-vilje over tid. Men hun er ingen konkurransehund, og det er nok større individuelle forskjeller på mengden trekklyst hos dalmatinerne enn hos KV.

Om du er villig til å slakke litt på førerorientertheten og kan trives med en hund som er i nærheten løs, men ikke nødvendigvis konstant innen synsvidde, ville jeg gått for KV eller en greysterblanding. Vil du ha en med mindre radius blir nok de individuelle forskjellene i de aktuelle rasene litt større, men fullt mulig å finne noe brukbart der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også en jaktretriever! Eller hva med Grosser? De er jo originalt avlet for trekk, dog ikke for husky-style-trekk. Men de er aktive og virkelig gode hunder. :wub: *savn* Eneste minuset er den fordømte samkjønnsaggresjonen..

Haha, jeg kjenner jeg får litt kramper av å skulle ha jaktversjonen av en rase, tenker liksom at om man ikke jakter må den aktiviseres så himla mye med noe annet?

Og ja, Grosserne er fine hunder, MEN: Samkjønnsaggresjon styrer jeg unna for alt jeg kan :P Det er noe herk.

Korthåret vorsteh!

Utenom båndtvang og uten sau i nærheten har mine kunnet gå løs og vært førerorientert i den forstand at de har holdt seg rundt meg og ikke stukket av, og alltid kommet på innkalling (krever selvfølgelig at man fra starten av trener mye innkalling og lydighet med dem). Ene jeg hadde løp alltid løs når vi var ute og jogget, hun holdt seg alltid i nærheten av meg. Samme har irsk-setteren - men hun takler varme dårligere enn KV har gjort, og har kladde-pels om vinteren. Tåler kulde og regn veldig godt da (IS).

Har KVene underull egentlig? Eller har de "staffepels"?

Om du er villig til å slakke litt på førerorientertheten og kan trives med en hund som er i nærheten løs, men ikke nødvendigvis konstant innen synsvidde, ville jeg gått for KV eller en greysterblanding. Vil du ha en med mindre radius blir nok de individuelle forskjellene i de aktuelle rasene litt større, men fullt mulig å finne noe brukbart der også.

Ikke egentlig SÅ villig til å slakke på førerorientertheten altså. Den er viktigere enn lysten til å trekke sånn alt i alt.

Sånn egentlig vil jeg bare ha en "vanlig" hund med trekkvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min dalmatiner til trekk :-) Det er kun hobbybruk selvsagt hvor han trekker meg på ski, opp på fjellet, trekker sykkelen. Just for fun :-) Jeg har derav trent litt målretta med at trekksele = trekk. ikke lov å snuse og tisse når man er på jobb! Har fremkommando også :-) I trav kan han holde leeeenge!

men dalmatineren har ikke underull :P Men min dalmatiner fryser ikke så lenge han er i bevegelse. Dog har han lett for å få såre labber så på vinteren brukes store mengder potesokker!!

Skitur, dette er på slutten av en skitur på 1,2 mil:

Jeg tror at en lettbygd labrador hadde passet deg bra :-) Så lenge du skal ha trekking for gøy og hobbybruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også en førerorientert trekkhund... .eller... han er kanskje ikke like førerorientert som jeg kunne ønsket meg, han er vel egentlig litt vel selvstendig og kanskje derfor er han en bra trekkhund også *ler*. Han har jo mye trøkk i seg, både når han går på spor i skogen - eller trekker på ski om vinteren:

https://www.youtube.com/watch?v=3KRPdYifcKw#t=137

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min dalmatiner til trekk :-)

Åh, DET så kult ut :D

Ja, det er kun for hobby altså, trenger ikke en hund som løper for full maskin i flere timer. Men som holder ut en god skitur/sykkeltur et par ganger i uka tenker jeg :)

Her er til sammenligning min egen (veldig) førerorienterne (men ikke fult så ivrige) trekkhund ;)

@AnetteN : Kelpie kunne jeg likt, de er jo ganske små og nette også :) Hvor mye trenger de av psykisk stimuli i hverdagen? Hos oss går det mest i fysisk vil jeg si. Trener AG sammen med et par Kelpier og de er klin gærne klikka stressa på hver trening. Føreren må ofte avslutte før tiden og sånt fordi de er så "høye".. Er det normalt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Folk starter i to spann og greier med kelpie :-P da får du konk hund og trekk hund :-P

Det er vel en som gjør det, og som også sier at de egentlig er litt små til det, selv om de har vilja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...