Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekker til venstre under trekking


Kaja
 Share

Recommended Posts

Knotete overskrift, haha.

Ymse elsker å trekke, og største delen av hans fysiske trening går på nettopp å trekke. Problemet er at han foretrekker å holde mot venstre. Jeg har prøvd forskjellige seler, men han foretrekker uansett venstre.

Hvordan lære han inn å gå på høyre side (jeg må kunne veksle, siden han kan trekke litt sjevt pluss at det er bedre å ha han til høyre egentlig).

Til nå har jeg prøvd å bremse litt, si høyre (han vet hva det betyr). Rose masse de få meterne han holder høyre og samme regla om igjen, dette gjennom hele skisessongen og sykkelsessongen uten noen effekt..

Så, hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare forsatt som du gjør. Eventuelt brukt en tid på å bare la han løpe om han holder høyrekanten.

Ellers så er det utrolig vanlig at hunder trekker skjevt, og med mindre han trekker veldig skjevt er det ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare forsatt som du gjør. Eventuelt brukt en tid på å bare la han løpe om han holder høyrekanten.

Ellers så er det utrolig vanlig at hunder trekker skjevt, og med mindre han trekker veldig skjevt er det ikke noe problem :)

Gah, men det virker jo ikke :lol:

Hadde vært mye bedre om han trakk sjeft til høyre :P

Han trekker ca så skevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva viss du legger deg ut til venstre der du kan? Om du også ligger uti kanten så vil han jo da trekke beint. Annet enn det er vell bare å lære han å gå til høyre, og kun det. Og da må du nok bare stoppe han hver gang han går andre plasser enn til høyre side og komandere han ut igjen. Det kan ta litt tid, men etterhvert så vil han nok både skjønne tegninga med hvor han skal løpe samtidig som han kanskje også blir sterkere på den siden og dermed også selv foretrekker å løpe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp han når han bryter høyrekommando? Altså tren intensivt på at han skal gå på høyre side i perioder hvor du da stopper om han bryter. Så gir du han "fri" og han kan velge side innimellom så det ikke bare blir mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha Kua på venstre side, da vel :P Slik kan han ikke trekke lengre ut enn hun er :D Trekker hun i flexi? *sjokkert* :lol:

Ja hun virrer så jævelig så for å slippe bånd overalt så får hun gå i det :P (hun trekker forøvrig lite, flexien er sjelden helt ute :P

Han bryr seg ikke om hvor hun er, han går der han vil. :lol:

@raksha jeg skjønte ikke helt hva du mente? Men jeg tror det er sånn jeg har gjort til nå. Bare at han ikke får frikomando men "venstre".

Edit, aah stopper jeg helt kommer han på plass (som han har lært :P )

Prøver der hvor veien tilsier det å kjøre rett bak han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun virrer så jævelig så for å slippe bånd overalt så får hun gå i det :P (hun trekker forøvrig lite, flexien er sjelden helt ute :P

Han bryr seg ikke om hvor hun er, han går der han vil. :lol:

@raksha jeg skjønte ikke helt hva du mente? Men jeg tror det er sånn jeg har gjort til nå. Bare at han ikke får frikomando men "venstre".

Edit, aah stopper jeg helt kommer han på plass (som han har lært :P )

Prøver der hvor veien tilsier det å kjøre rett bak han :)

Ja, stopp - så kommer han på plass, så sender du han ut igjen til høyre - bryter han høyre igjen så stopper du igjen osv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welcome to my world :P

Blaze prøvde jeg i flere år få til å løpe på høyre og ikke skrått til venstre så langt ut i grøften hun kommer eller snø kanten. Det gikk aldri. Prøvde t.o.m feste henne i springer på høyre siden. Noe som endte med at hun løpte i sykkel og dekk flere ganger. Kastet håndkle inn og vi sykler på venstre side av veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er å i Jeanette's verden. Begge holder godt til venstre, så vi later som vi er engelske med utstillingshunder som ikke skjønner den norske kjørereglen. Må jo si jeg lurer litt på det der da ... Hvorfor venstre? Ikke høyre? Og hvorfor er det flere av "oss" scratchhead.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær han å "holde høyre"? Jeg hadde en ekstremt venstrevridd trekkhund en gang. overtok den som femåring, og skulle bruke den mye til snørekjøring, så det var utrolig upraktisk. I løpet av en sommer med terping på hold høyre, så ble hun ekstremt høyrevridd, men det er lettere for ettersom en skal holde høyre side både på ski, slede og sykkel la jeg meg da bare rett bak hunden.

gjorde sånn her: Gikk tur (med bare den hunden) i magebelte og sele. Hver gang hunden gikk mot venstre stoppet jeg, og stod i ro. Etterhvert, ville hun videre og begynte å bevege seg. Da hun gikk til høyre sa jeg "Hold høyre" og begynte med en gang å gå. Gjentok dette og gjenok. og gjentok. Du trenger altså tåmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er å i Jeanette's verden. Begge holder godt til venstre, så vi later som vi er engelske med utstillingshunder som ikke skjønner den norske kjørereglen. Må jo si jeg lurer litt på det der da ... Hvorfor venstre? Ikke høyre? Og hvorfor er det flere av "oss" scratchhead.gif

Kan det ha noe med at når man går med hundene i bånd, så går man på venstre side av veien - og at venstre dermed blir et naturlig valg for dem?

Lær han å "holde høyre"? Jeg hadde en ekstremt venstrevridd trekkhund en gang. overtok den som femåring, og skulle bruke den mye til snørekjøring, så det var utrolig upraktisk. I løpet av en sommer med terping på hold høyre, så ble hun ekstremt høyrevridd, men det er lettere for ettersom en skal holde høyre side både på ski, slede og sykkel la jeg meg da bare rett bak hunden.

gjorde sånn her: Gikk tur (med bare den hunden) i magebelte og sele. Hver gang hunden gikk mot venstre stoppet jeg, og stod i ro. Etterhvert, ville hun videre og begynte å bevege seg. Da hun gikk til høyre sa jeg "Hold høyre" og begynte med en gang å gå. Gjentok dette og gjenok. og gjentok. Du trenger altså tåmodighet :)

Jeg har også gjort litt slik med Willy som også er veldig venstrevridd :). Det tok lang tid før det gikk opp for ham at det var HØYRE side jeg mente, men nå etterhvert så har han skjønt at han skal holde seg sånn ca på høyre side i skiløypa - eller i hvert fall til høyre for midten *ler*. Jeg bruker også "hold høyre" som kommando... Men - når vi kjører i nedoverbakker, da er han tilbake i venstresporet konsekvent. Jeg har ikke nubbesjans til å holde ham til høyre om jeg da ikke hanker ham inn og holder ham i kort bånd på min høyre side :). Det må jeg jo av og til gjøre om det er mye folk eller hunder som kommer mot oss.

På sykkel er det liksom ikke noe problem - han har aldri hatt muligheten til å gjøre noe annet enn å løpe på høyre side av sykkelen, så der er det liksom greit :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, men det virker jo ikke :lol:

Hadde vært mye bedre om han trakk sjeft til høyre :P

Han trekker ca så skevt.

Fikk sett nå. Trodde du mente at han løp skjevt. Dvs. når du er rett bak han. Men da er han jo ganske rett.

Men jeg ville bare gjort som jeg skrev, stoppet om han gikk til venstre, kjørt når han holdt høyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en tendens til å trekke litt sjevt, men kanskje ikke det er så mye som jeg inbiller meg :lol: 

Får bare prøve videre, godt det ikke bare er han som er venstrevridd :lol:

Var ikke noe skjev på filmen i hvertfall :) Ganske mange AH som drar tydelig skjevt av og til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd for hjertebarnet! Men vi trekker jo ikke langt i forhold til virkelige trekkhunder, så det bør han tåle uansett kanskje :P

Skjønner :) Nei, det er nok ikke noe å uroe seg for! Vi hadde en i Alta som nesten gikk sidelengs :P Men heldigvis ikke fast. Det adferd ikke vært bra. Men litt skjevt er ganske vanlig.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med at når man går med hundene i bånd, så går man på venstre side av veien - og at venstre dermed blir et naturlig valg for dem?

Jeg har også gjort litt slik med Willy som også er veldig venstrevridd :). Det tok lang tid før det gikk opp for ham at det var HØYRE side jeg mente, men nå etterhvert så har han skjønt at han skal holde seg sånn ca på høyre side i skiløypa - eller i hvert fall til høyre for midten *ler*. Jeg bruker også "hold høyre" som kommando... Men - når vi kjører i nedoverbakker, da er han tilbake i venstresporet konsekvent. Jeg har ikke nubbesjans til å holde ham til høyre om jeg da ikke hanker ham inn og holder ham i kort bånd på min høyre side :). Det må jeg jo av og til gjøre om det er mye folk eller hunder som kommer mot oss.

På sykkel er det liksom ikke noe problem - han har aldri hatt muligheten til å gjøre noe annet enn å løpe på høyre side av sykkelen, så der er det liksom greit :).

trene i slake nedoverbakker, evt mens du løper? så kan du terpe på å holde høyre også i nedoverbakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trene i slake nedoverbakker, evt mens du løper? så kan du terpe på å holde høyre også i nedoverbakkene?

Vi har det siste året alltid jogget på høyre side når vi har vært på joggetur faktisk, nettopp med tanke på dette, og jeg tror det hjalp litt på i vinter ja, men helt bra har det ikke blitt. Jeg kan jo håpe at han skjønner det før han er dau i hvert fall :lol:. Når det går rolig er det ikke noe problem nedover, men når det blir litt mer fart så trekker han ut - kanskje han er redd for å bli nedkjørt av kjerring uten kontroll :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det siste året alltid jogget på høyre side når vi har vært på joggetur faktisk, nettopp med tanke på dette, og jeg tror det hjalp litt på i vinter ja, men helt bra har det ikke blitt. Jeg kan jo håpe at han skjønner det før han er dau i hvert fall :lol:. Når det går rolig er det ikke noe problem nedover, men når det blir litt mer fart så trekker han ut - kanskje han er redd for å bli nedkjørt av kjerring uten kontroll :lol:.

:D hun jeg fikk var helt notorisk venstrehund. det var helt sinnsykt. hun ble helt notorisk høyrehund. Så til de grader at som lederhund fulgte hun kanten på veien, også i møtelommer og snuplasser... :) Men praktisk ifht annen trafikk, og praktisk i skiløype når vi snørekjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor venstre? Ikke høyre? Og hvorfor er det flere av "oss" scratchhead.gif

Fordi hunder flest (vistnok) har venstre side som sin dominante. Mens mennesker stort sett har høyre som sin, derfor er høyrehendt vanligere enn venstrehendt blandt folk, mens venstretrekking er vanligere enn høyre blandt hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D hun jeg fikk var helt notorisk venstrehund. det var helt sinnsykt. hun ble helt notorisk høyrehund. Så til de grader at som lederhund fulgte hun kanten på veien, også i møtelommer og snuplasser... :) Men praktisk ifht annen trafikk, og praktisk i skiløype når vi snørekjørte.

:lol:. Det er godt man kan hjernevaske disse hundene, egentlig. Jeg er nok ikke konsekvent nok i min trening, sånn egentlig, jeg gidder en stund, men så glir det bare ut også gir jeg litt F... :lol:

Fordi hunder flest (vistnok) har venstre side som sin dominante. Mens mennesker stort sett har høyre som sin, derfor er høyrehendt vanligere enn venstrehendt blandt folk, mens venstretrekking er vanligere enn høyre blandt hunder :)

Jeg har ofte lurt på dette mht Willy, for han er stort sett en "høyrepisser"... dvs han foretrekker å løfte høyre bakbein når han skal pisse liksom (og det er himla frustrerende når han stadig må SNU seg for å få pisset når vi er på tur...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...