Gå til innhold
Hundesonen.no

venne valpen til å børstes?


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Har en bichon Havanais, og hun må jo børstes ofte. Har prøvd så og si hver dag å gre henne. Men hun liker det ikke, biter i børsten og nekter å ligge rolig. Prøver når hun ligger på fanget og slapper av, men kvikner til hver gang og vil rett og slett ikke bli greid. Noen tips til å få henne til å godta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å begynne og øve på å ligge pent mens man blir børstet. Prøv litt hver dag, korte økter. Belønn når valpen er rolig. Ikke stress, la det bli en kosestund. Det kommer til å ta tid, men med positiv tilnærming så blir det gradvis lettere. Men vær konsekvent på at det ikke er lov å hoppe ned fra bordet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine pelshunder så har jeg bare børstet i vei, jeg, og oversett at de biter etter børsten. De pleier å ligge på fanget mitt, og jeg holder de rett og slett fast dersom de prøver å komme seg løs. Nå er det kosestund med begge mine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pelsbikkja til foreldrene mine har vi børstet og fôret godbiter med korte økter i starten. Vi har også pleid å ha han liggende på gulvet men også vent han til å stå på bord - noe som er mer skånsomt for oss på to bein ;)
Det blir litt som all trening med valper. Ta det stille og rolig, belønn en god del og senk skuldrene! Ikke stress - valpen må lære seg å bli håndtert. Børsten kan også ligge fremme (uten at den blir til en leke). Siden valpen din fortsatt har noe valpepels kan du også begynne å dra fingrene gjennom pelsen, slik at den blir vant med at noe er i kontakt med huden dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber med samme sak her, foreløpig er børsten fienden. Men vi bare børster, litt hver dag. Kloklipp tok et par dager så fikk jeg plutselig klippe samtlige klør uten en eneste reaksjon eller lyd... Da hadde jeg klippet en klo hver dag frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare gredde, jeg, og lot meg ikke affisere så mye av at valpen forsøkte å protestere. En godbit i ny og ne hvis valpen sto rolig et par øyeblikk, og etterhvert skjønner de tegningen. Dette er noe de bare MÅ gjennom, de får ikke velge, så enkelt er det. Når de etterhvert skjønner det, går alt så mye bedre:-) Så bare fortsett .....og ha tålmodighet:-)

Bare for å sjekke at det ikke er ubehag eller smerte hunden din reagerer på... Du bruker ikke en sånn metallkarde når du grer....? De kan ha veldig skarpe og stikkende tenner. Best å bruke en børste eller kam som garantert ikke stikker i hundens hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Hun er vant til å bli håndtert, hun har ingen problemer med at jeg styrer med pelsen, klipper klør osv. Bortsett fra når jeg tar børsten frem. Da er det uaktuelt. Har en karde med gummi knotter på enden og børste sak i mellom.. vanskelig å forklare men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...