Gå til innhold
Hundesonen.no

Bikkjer er ikke husdyrslaktere


Gjest
 Share

Recommended Posts

Siden det har blitt så innigampen poppis å mene at alle hunder er drapsmaskiner som bare river i stykker små lam og reinsdyr etc, åpner jeg for en tråd hvor vi kan vise at nei - vi trenger ikke avvikle alt hundehold fordi det viser seg at shit, hunder er dyr de også.

I alle disse situasjoner har jeg vært på fjelltur med min hund i Lofoten, hvor sau går løst og bare sarver rundt på egenhånd. Ingen ser til de før sensommers og de er ofte sultne og søker til mennesker i håp om litt kraftfor.

14785461967_7fda0b14f7_c.jpg

Denne sauen var helt ekstrem, og ville LUKTE på hunden min. WTF? En hund i fåreklær?

59341_10150259891875167_1625083_n.jpg

Denne sauen ville ikke la oss slippe forbi på stien ned fra en fisketur. Den ble så nærgående at jeg måtte gå tilbake på stien og vente til den endelig gikk vekk. Hunden min lurte på wtf dette rare dyret egentlig ville.

4649467109_79318e9328_z.jpg

Disse reinsdyrene bare dassa rundt og mens vi satt på en stein gikk de casually rundt og beita. Det var jo litt opplevelse da, men jeg var småredd for at om vi begynte å gå / bevege oss så kom mor-reinen til å angripe oss. Tenker bare på elg og hvordan elg-kuene klikker i vinkel om du kommer i nærheten av kalvene deres… :P Vi ventet til de hadde passert.

6160246643_8200276afd_z.jpg

Greit, disse sauene er inngjerdet og vi plasserte oss i deres territorium, men det er bare litt utrolig morsomt hvordan min onkel og bikkja ble forfulgt av disse sauene. Skulle tro at selv om de var på innmark så var de sultne. Nuvel, ingen mat fra oss. Og den der grusomme drapsmaskinen som går mot porten? Did. Not. Care.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig tråd og fine bilder! Håper på flere.

Men er ikke enige i overskriften. Det er bedre at folk ser på hundene sine som husdyrslaktere, så de har kontroll på dem. Slik er det ikke nå.

Hehe, joda, på ett vis, men man kan jo kanskje tenke det på et annet vis enn HUSDYRSLAKTER. Det blir litt som å gå rundt og tenke at ALLE MENN ER VOLDTEKTSMENN (sagt med sånn filmtrailerstemme). Noen av dem kan nok være det, men ikke alle. Sånn er det med bikkjer og. Bedre å … ta det ansvaret man bør ta som eier av et dyr, det vil si kjenne begrensninger og forsøke å minske risikoen for skade på seg selv og andre så langt det er mulig :)

Sånn som det ligger an nå i kommentarfeltene skriver flere "legg ned alt hundehold" fordi de blir så ekstremistiske i synet. Derfor er denne tråden en motrespons, dvs en tråd hvor hund og husdyr går sammen i harmoni osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, på ett vis, men man kan jo kanskje tenke det på et annet vis enn HUSDYRSLAKTER. Det blir litt som å gå rundt og tenke at ALLE MENN ER VOLDTEKTSMENN (sagt med sånn filmtrailerstemme). Noen av dem kan nok være det, men ikke alle. Sånn er det med bikkjer og. Bedre å … ta det ansvaret man bør ta som eier av et dyr, det vil si kjenne begrensninger og forsøke å minske risikoen for skade på seg selv og andre så langt det er mulig :)

Sånn som det ligger an nå i kommentarfeltene skriver flere "legg ned alt hundehold" fordi de blir så ekstremistiske i synet. Derfor er denne tråden en motrespons, dvs en tråd hvor hund og husdyr går sammen i harmoni osv :D

Aha, da er jeg helt med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauer er faktisk utrolig nysjerrige, vi hadde både 1 og 2 uhell på gården jeg jobbet på pga dacsen som bodde der. Hun fulgte alltid med når vi flyttet sauen fra låven og ned til beitet på morgenen, og plutselig kunne sauen synes hun var kjempespennende og fulgte etter henne istedenfor kraftfor bøtta, noe som gjerne førte til noen rundturer på markene etc. :P

Min egen hund derimot kunne nok fint tenkt seg å jakte på ulldottene om han hadde fått lov, de løper jo! :hyper: Ikke like kult når de går mot ham da, deeeet er litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10401068_45593411398_614_n.jpg

4710_115855381398_3443228_n.jpg?oh=7e93a

10399455_135153356398_2778023_n.jpg?oh=4

19879_299845676398_3749177_n.jpg

26794_422570956398_4852861_n.jpg

71576_493912151398_4712723_n.jpg

599575_10151121821516399_1047585387_n.jp

På det siste bildet er det en frosk i gresset. Her tok jeg alt jeg fant! :P
Når det gjelder hesten så er jo ikke hunder til fare for hest stort sett. Men det er likevel rørende det forholdet et rovdyr og et byttedyr kan ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28545_424769066292_1477749_n.jpg?oh=708f

28545_424769071292_5896471_n.jpg?oh=69c1

28545_424769076292_5258898_n.jpg?oh=50f5

28545_424770556292_5505875_n.jpg
De sprang/fløy sammen langs vannet et godt stykke her! :wub:

Kråka var forøvrig helt tullete etter Shensi og kom til samme plass tre dager på rad for å leke med henne :wub:

EDIT: Kråke er vel kanskje ikke et husdyr da :lol: Lar den stå lell jeg, bare fordi de var søte sammen^^

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jakthund jeg :sleep: . Så jeg FORVENTER at hun faktisk trigges av andre dyr til å jakte. :cool:

I tillegg, mener jeg, har man også det at hunder ofte oppfører seg annerledes når de er i bånd sammen med eier og når de er løs uten eier ...

Siden det har blitt så innigampen poppis å mene at alle hunder er drapsmaskiner som bare river i stykker små lam og reinsdyr etc, åpner jeg for en tråd hvor vi kan vise at nei - vi trenger ikke avvikle alt hundehold fordi det viser seg at shit, hunder er dyr de også.

I alle disse situasjoner har jeg vært på fjelltur med min hund i Lofoten, hvor sau går løst og bare sarver rundt på egenhånd. Ingen ser til de før sensommers og de er ofte sultne og søker til mennesker i håp om litt kraftfor.

Og den der grusomme drapsmaskinen som går mot porten? Did. Not. Care.

Gamlenaboen hadde verdens skjønneste labrador. Den er avbildet med høner, katter, sauer, kuer, hester, andre hunder og unger. Søte koselige bilder slik som ligger ute her. Men, etter å ha kverket flere av nabobondens høner, ei katte og var på full fart etter sauene på jordet, så var den ikke verdens skjønneste lenger.

Det er jo ikke uvanlig at man hører at eier er kjempe sjokkert over at hunden har tatt sau, en annen hund elelr bitt et barn, for den "var jo verdens snilleste ..."

Sånn ellers synes jeg uttalen din om at det er blitt poppis å mene at alle hunder er drapsmaskiner som bare river i stykker små lam og reinsdyr etc., blir litt feil. Men, man har jo alle hver sin tolkning av ting, samt måter å omgåes fakta på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlenaboen hadde verdens skjønneste labrador. Den er avbildet med høner, katter, sauer, kuer, hester, andre hunder og unger. Søte koselige bilder slik som ligger ute her. Men, etter å ha kverket flere av nabobondens høner, ei katte og var på full fart etter sauene på jordet, så var den ikke verdens skjønneste lenger.

Det er jo ikke uvanlig at man hører at eier er kjempe sjokkert over at hunden har tatt sau, en annen hund elelr bitt et barn, for den "var jo verdens snilleste ..."

Sånn ellers synes jeg uttalen din om at det er blitt poppis å mene at alle hunder er drapsmaskiner som bare river i stykker små lam og reinsdyr etc., blir litt feil. Men, man har jo alle hver sin tolkning av ting, samt måter å omgåes fakta på.

Hunden min har jagd katter flere gang, det har skjedd når jeg har gått i zombietilstand på turer i kveldingen, og brått suser en kattejævel tvers over hagen vår. Svupp, så fort glipper båndet fra hånda mi. Labradoren bare løper etter, også står den og logrer når kattene stopper opp et sted.

Ellers har jeg ikke noe behov for å bevise noe mer eller mindre om henne, da jeg har kontroll på henne så lenge jeg er utenfor vår egen eiendom. Men det er faktisk sånn at det noen ganger glipper for folk, og disse dyrene løper hit og dit. For vi er jo bare levende organismer, dyr, selv. Ingen er ufeilbare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at folk er så fjernet fra naturen at det blir svart/hvitt, good/evil. En hund som tar sau, høner eller hva det nå skulle være er ikke slem, farlig, morder eller slakter. Det er ingen som går rundt og beskriver katter som slaktere fordi de tar småfugler, mus, ekorn, eller naboens kaniner. Alle vet at dette er kattens natur som rovdyr. Så hvorfor har vi glemt at det er hundens natur også?

Jeg har hunder med minimalt jaktinstinkt, men jeg vet at de kan bli trigget av noe så enkelt som et barn som løper. Jeg har ingen problemer med å se for meg at dersom de var 2 eller flere hunder sammen og det var et levende dyr som flyktet fra dem, så kunne de finne på å ta seg en jafs. De er ikke slemme eller dårlige hunder av den grunn. Dessverre virker det som at samfunnet forventer at hunder skal være små mennesker.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at folk er så fjernet fra naturen at det blir svart/hvitt, good/evil. En hund som tar sau, høner eller hva det nå skulle være er ikke slem, farlig, morder eller slakter. Det er ingen som går rundt og beskriver katter som slaktere fordi de tar småfugler, mus, ekorn, eller naboens kaniner. Alle vet at dette er kattens natur som rovdyr. Så hvorfor har vi glemt at det er hundens natur også?

Jeg har hunder med minimalt jaktinstinkt, men jeg vet at de kan bli trigget av noe så enkelt som et barn som løper. Jeg har ingen problemer med å se for meg at dersom de var 2 eller flere hunder sammen og det var et levende dyr som flyktet fra dem, så kunne de finne på å ta seg en jafs. De er ikke slemme eller dårlige hunder av den grunn. Dessverre virker det som at samfunnet forventer at hunder skal være små mennesker.

Nei nettopp…. Allikevel er det rene lynsjemobben i kommentarfeltene. Fullstendig virkelighetsfjernt. Jeg tror ikke bikkja mi er noe annet enn bikkje, men som nevnt, tråden eksisterer for å vise at ikke alle hunder omvandles til en kjøttetende varulv som må holdes i bånd og munnkurv for ikke å skade andre levende vesener i verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...