Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbit-tips!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Disse godbitene var nye hos veterinæren, og etter at bikkja ble helt hypnotisert av skåla med prøvesmaker, så måtte jeg bare kjøpe en pakke. De er GENIALE. Bikkja er helt på tuppene etter de, de er tørre og smuldrer ikke, de er sunne ihht. pakkens innholdsfortegnelse og best av alt er størrelsen. De minner nesten om kattemat i størrelse, med andre ord slipper du å stå som en frolic-dust og dele opp gigantiske godbiter i mindre "belønningsstørrelse". Disse er såpass små at du kan belønne oftere og uten dårlig samvittighet for at "hmmm nå har hun vel fått nok" (slik har vi labradoreiere det iallefall, når bikkja har lett for å legge på seg :P )

Du ser ca. actual size nede på venstre side av pakken. Kostet meg rundt 30-40 kr, GENIALE.

14648833399_ea0622381d_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvete, fiskemel, maisgluten, sukkerroer, kostfiber, hydrolysert svineprotein, ris, egg, mineraler, dyrefett, vitaminer og "trace elements".

Sikkert greit nok som godbiter, men ser ikke helt det veldig sunne for en hund i dette. :P

Kan jo like greit kjøpe kattemat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvete, fiskemel, maisgluten, sukkerroer, kostfiber, hydrolysert svineprotein, ris, egg, mineraler, dyrefett, vitaminer og "trace elements".

Sikkert greit nok som godbiter, men ser ikke helt det veldig sunne for en hund i dette. :P

Kan jo like greit kjøpe kattemat da?

Det må jo alltid komme noen sure oppgulp - kan du forklare meg hva som er USUNT med dette ifht frolic eller andre godbiter? Hva er usunt med ris, egg, mineraler, hvete, fiskemel, maisgluten, vitaminer etc?

Kattemat har jeg lært er giftig for hund, og jeg synes det lukter dritt. Forstår ikke hvorfor det skal være sammenliknbart utover størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det må jo alltid komme noen sure oppgulp - kan du forklare meg hva som er USUNT med dette ifht frolic eller andre godbiter? Hva er usunt med ris, egg, mineraler, hvete, fiskemel, maisgluten, vitaminer etc?

Kattemat har jeg lært er giftig for hund, og jeg synes det lukter dritt. Forstår ikke hvorfor det skal være sammenliknbart utover størrelsen.

Surt oppgulp fordi jeg sier min mening om det i en tone som ikke er uhyggelig?

Forlic ville jeg aldri ha kalt sunt heller såklart.

Rett og slett fordi det ikke er noen som helst naturlig del av hundens kosthold. Kan du si meg hvorfor hvete som er førsteingrediens er sunt for hunder?

Kattemat er ikke giftig for hunder, nei.

Random kattemat: "Torkad fågel, ris, vegetabiliskt proteinisolat*, animaliskt fett, majs, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabilisk fiber, L-lysin, sockerbetsfiber, mineral, fiskolja, jäst, sojaolja, äggpulver, natriumfosfat, fruktos-oligosackarider, jästhydrolysat, taurin, DL-metionin, ringblommeextrakt" Synes det fint var sammenlignbart selv, men for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullforer min hund på tørrfor og det har jeg gjort siden den ble født, du snakker til døve ører om du virkelig tror jeg skal kjøpe at bikkja mi faller om og dævver fordi den får et par godbiter med hvete eller ris i. Jeg har fullforet min hund på eukanuba reduced calories som er omtrent bare kostfiber-crap, det eneste som skjedde var at den dreit noe helt vanvittig mye. Litt som når mennesker spiser mye fiber også.

Det er snakk om godbiter her. Jeg vet ikke med deg, men jeg fullforer ikke min hund med godbiter :) Hunden min får brødskiver, poteter, banan, agurk og blomkål - bestanddeler som overhodet ikke inngår i det jeg anser som en "ulvediett". Heldigvis er bikkja mi en domestisert tamhund, selv om jeg noen ganger kaller henne en brasiliansk søppelhund (siden hun elsker å spise søppel ute som innendørs). Bikkja mi trøkker faktisk i seg en del papir i løpet av et år også, så litt cellulose og seigfiber får hun pinade også!

Det er ikke kjemikalier eller dritt på innholdsfortegnelsen, ergo er det sunt for meg. Men så er jeg en av disse weirdoene som ikke steiler i gata eller døra av menneskemat heller - så lenge maten er NATURLIG. Jeg driter i om det er "karbohydrater" "proteiner" "fett" eller whatever. Så lenge det ikke er tungmetaller eller PCB så inntar både jeg og bikkja moderate mengder av veldig mye forskjellig, og holder både kropp og tarm sunne og friske ;)

Kattemat lukter dritt så jeg ser framdeles ikke poenget med den. Ergo synes jeg negativiteten din er ubegrunnet og fullstendig uforståelig :)

PS: Jeg får spader av rå innmat og jeg kunne ikke drømt om å stå å skjære opp rå lever for så å tørke den i ovn i 2 timer, til det er livet for kort. Jeg hadde heller plukket kattedritten som ligger i hagen opp med pose, det føles mer meningsfylt. Men så bor jeg som sagt med en labrador som like gjerne kunne spist papir som godbiter, så jeg trenger ikke putte mye innsats i å finne noe som motiverer. Jo enklere, jo mer ferdiglaget, med en naturlig ingrediensliste og perfekt tilpasset mine behov noe er - jo mer happy blir jeg. Derfor var disse helt perfekte - OG de var billige. Det kan faktisk ikke bli bedre for min del! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse godbitene var nye hos veterinæren, og etter at bikkja ble helt hypnotisert av skåla med prøvesmaker, så måtte jeg bare kjøpe en pakke. De er GENIALE. Bikkja er helt på tuppene etter de, de er tørre og smuldrer ikke, de er sunne ihht. pakkens innholdsfortegnelse og best av alt er størrelsen. De minner nesten om kattemat i størrelse, med andre ord slipper du å stå som en frolic-dust og dele opp gigantiske godbiter i mindre "belønningsstørrelse". Disse er såpass små at du kan belønne oftere og uten dårlig samvittighet for at "hmmm nå har hun vel fått nok" (slik har vi labradoreiere det iallefall, når bikkja har lett for å legge på seg :P )

Du ser ca. actual size nede på venstre side av pakken. Kostet meg rundt 30-40 kr, GENIALE.

14648833399_ea0622381d_c.jpg

En venninne av meg kjøpte disse for en god stund siden, både hennes hund og Harly synes de var kjempegode! Fin størrelse også :)

@Tabris

Prisen står i startinnlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattemat er ikke bra som godbiter fordi de inneholder for mye salt er det jeg har hørt.

Kanger, hva er prisen på disse?

Jeg synes dette er litt rart, for katter skal heller ikke ha salt.

*************

Når det gjelder alle de Pedigree-godbitene ("schmackos" ol.) som gjerne er tilsatt røkt smak og sikkert det som verre er av E-stoffer, så lurer jeg på hvor bra det er, altså. Når jeg trener så går det med en del, og da lurer jeg på hvordan magen (og helsen?) til hunden hadde blitt på supermarkedgodis. Sammenligner man disse med de Specific-godbitene som @Kangerlussuaq foreslo så vet jeg hvilke jeg ville foretrekke iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser rundt etter stadig å finne nye og rene godbiter og snacks. Men i den rekka finner jeg så mye ekkelt at jeg får spæder... Når første ingrediens er sukker! Også kommer salt!

Nei det er ikke bra å gi hundene, og dette selges på matbutikken blant annet..

Som treningsgodbiter bruker jeg Natures menu eller Dr Clauder. Som tur og ha i lommen har jeg mix minibein som er ala de kanga linket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser ikke jeg godteri fordi det er sunt jeg heller da :lol:

En pose pulverpadder, som jeg er veldig glad i:

Sukker, glykosesirup, ammoniumklorid, salt, lakrispulver, aromaer (bl.a. lakris), fargestoff (E153).

Så lenge jeg spiser fisk og grønnsaker og kjøtt og andre fine ting så overlever jeg et par poser i uka. Og bikkja overlever helt fint godis som ikke kun er av kjøtt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har aldri sagt at det er farlig å gi mindre sunne godbiter nå og da heller, jeg, men bare at jeg ikke ser på disse som sunne (som det reklameres sånn for). Selvom det finnes verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergibikkja i familien fikk Spesific sine hypo-allergenic godbiter og digga de. Mitt største problem var at de var steinharde og shvære.

Når jeg trener hund vil jeg at ting skal gli ned, hunden skal ikke bruke tid på å tygge :P
Men disse så jo ut til å være mindre i størrelsen også, og det er jo supert - og billig!

Hvis man er ute etter skikkelig reine godbiter så tror jeg orijen er å anbefale. Dyra elsker de! Jeg bruker også kattegodisen fra orijen - sjekka bak på pakken, og det er strengt tatt bare mindre (og mer passelige biter) av samme greia man gir til hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at det er farlig å gi mindre sunne godbiter nå og da heller, jeg, men bare at jeg ikke ser på disse som sunne (som det reklameres sånn for). Selvom det finnes verre.

Reklameres det? Nei, jeg bemerket bare at ingrediensene var naturlige og ikke bestod av fargestoffer eller andre kjemikalier. Ergo er det mitt ord - en liten bisetning - som har havarert enn hyggelig tråd med et godbit tips fordi "noen" bare må kverulere på ordbruk og betegnelser.... S u k k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Reklameres det? Nei, jeg bemerket bare at ingrediensene var naturlige og ikke bestod av fargestoffer eller andre kjemikalier. Ergo er det mitt ord - en liten bisetning - som har havarert enn hyggelig tråd med et godbit tips fordi "noen" bare må kverulere på ordbruk og betegnelser.... S u k k.

Neivel, leste merken på pakken "Healthy treats" og "de er sunne ihht. pakkens innholdsfortegnelse" som nettopp reklame, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man liker å fôre hunden sin rått så trenger man vel ikke komme inn i tråder og rakke ned på de som ikke gjør det?

Ser det veldig ofte og noen ganger så kan men vel heller sitte litt på hendene sine?

Her er det snakk om GODBITER til hunden ikke mat den skal spise hver eneste dag, det er ment som å oppmuntre hunden under trening.

Chicka er 12,5år, hun har blitt fôret mest på tørrfôr, innimellom har hun fått litt V&H, men hun tåler det ikke så godt og hun tåler IKKE bein, det sluker hun og hun kaster det opp en ukes tid i etterkant at jeg har gitt det til hun, så hun har ikke fått ekte bein på mange år.

Hun får vanlige hvite tyggeruller til å "pusse" tennene sine med, hun får også grisehaler og denta stick.

Hun har ALDRI hatt behov for å ta bort tannsten og dyrlegen hennes sier at hun har helt fantastiske tenner til å være så gammel, og tenk, denne hunden spiser tørrfôr.

Jeg har gitt hun en million forskjellige godbit typer opp igjennom årene når vi trener, svært lite har hun reagert negativt på.

Hun får reste mat når jeg har igjen noe fra middagen (nesten hver dag), jeg kan finne på å dele en liten bit av en kake eller kjeks om jeg spiser det og hun får alltid det siste på ispinnen min.

Nå har jeg akkurat fått svar på den store blodprøven og i år igjen så har hun INGEN anmerkninger!!! -og hun spiser tørrfôr (og får liten dose Rimadyl hver dag, gjort det i flere år nå), hun skulle vel nesten vært død hun nå sånn som tørrfôret blir dømt nedenom og hjem.

Dyrlegen sjekket også øyne, klør, hjerte, lunger, pels osv, og hun hadde ingen anmerkninger, hun har jo beina sine med forkalkninger, men det har hun hatt i mange år og hun lever et bra liv med forkalkningene, vi kalle det bare for "The Chickawalk" :DHun har også alltid vært over gjennomsnittet aktiv, og hun har tålt ekstremt mye trening også.

Jeg måtte bare skrive det over fordi jeg får så utrolig nok av ny/gamle frelste som fôrer rått og som ikke klarer å være litt beskjedne på hva de skriver.

Noen ganger så høres det ut som vi (som fôrer med tørrfôr) er dyremisshandlere, at vi ikke kan noe om hundemat +++ men mange av oss har faktisk hunder som ikke tåler rå mat, så da må vi heller misshandle dyrene våre med tørrfôr :sheldon:

Chicka som har blitt mishandlet i hele sitt liv på 12,5år har helt overlegene prøver å vise til og jeg kan ikke skjønne hva jeg skulle gjort bedre for hun?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, leste merken på pakken "Healthy treats" og "de er sunne ihht. pakkens innholdsfortegnelse" som nettopp reklame, jeg.

Healthy = ikke høy mengde fett = hunden legger ikke på seg. Det slo deg ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ha meg frabedt å bli beskyldt for å kalle andre for dyremishandlere for det jeg har skrevet her!

Sånn jeg leser det virker det ikke som at @Renate A mener du beskyldte noen for å være dyremishandlere her i denne tråden (eller noen annen, for den saks skyld), men at det er sånn man kan få litt følelsen av at folk mener, satt på spissen så klart, med andre tråder og diskusjoner tatt i betraktning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser det virker det ikke som at @Renate A mener du beskyldte noen for å være dyremishandlere her i denne tråden (eller noen annen, for den saks skyld), men at det er sånn man kan få litt følelsen av at folk mener, satt på spissen så klart, med andre tråder og diskusjoner tatt i betraktning :)

Akkurat det jeg mener, @

Så fort man nevner at man fôrer tørt så får man innhold av fôret og det at hunder ikke er kornspisere tredd nedover huet.

Jeg skrev:

Noen ganger så høres det ut som vi (som fôrer med tørrfôr) er dyremisshandlere, at vi ikke kan noe om hundemat +++ men mange av oss har faktisk hunder som ikke tåler rå mat, så da må vi heller misshandle dyrene våre med tørrfôr :sheldon:

Jeg har ikke nevnt navn i det hele tatt i mitt innlegg, jeg mente generelt, jeg lagde det innlegget på grunnlag av hvordan jeg har følt det ganske lenge og det er ikke bare en her inne som fôrer rått ;).

Det er ingen her inne som har sagt rett ut at man er dyremisshandlere, men man får den følelsen noen ganger på måten det blir sagt på og det vet jeg at ikke bare er meg som føler det på denne måten.

Jeg velger nå å si dette rett ut som det er (Jeg burde kanskje laget egen tråd så ingen følte seg personlig truffet, men nå skrev jeg det her og da får det være her), gidder ikke mer irettesettelse på at jeg fôrer tørt, jeg vet at V&H feks er bedre for en hund enn V&H, men når hunden min (og mange andres hunder) ikke tåler det så kan jeg ikke fortsette å gi hun det bare fordi det er best for hun, det ER dyremishandling ;)

Nå føler jeg at jeg har fått sagt min mening og jeg håper ikke jeg har ødelagt tråden din, @Kangerlussuaq :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...