Gå til innhold
Hundesonen.no

Svømming - lengde og varighet


Tabris
 Share

Recommended Posts

Etter litt frem og tilbake nå i sommer så har jeg funnet ut at jeg får Ozu til å svømme hvis jeg er med ham ut og hvis det er den type vann hvor det blir gradvis dypere slik at det er lett å få labbefeste igjen.

Nå er jeg så heldig at jeg har et slikt vann to minutters kjøretur hjemmefra. Vi var der for å bade første gang i dag. Er et populært badested så jeg hektet på ham et 4m langt bånd jeg har slik at jeg hadde ham under kontroll og bånd hele tiden, for å ta hensyn til de andre.

Vi svømte ut, kanskje en fem-seks tak for meg, snudde og svømte inn igjen til han fikk labbefeste. (Fem-seks tak for meg var jo lenger for ham, både fordi jeg kommer lenger enn ham på hvert tak og fordi jeg jo får bakkekontakt og kan vasse før ham). Så hadde vi kanskje 15 sek. pause slik at han fikk labbefeste og fikk puste ut, også gjentok vi samme lengden frem og tilbake.

Dette gjorde vi tre-fire ganger før vi gikk på land og hadde en god pause på ca 10 minutter. Etter tre slike runder gikk vi hjem. Jeg var redd for å gjøre for mye av det siden han ikke har svømt noe særlig før, og jeg vet hvor tungt svømming er. Han peste litt i de 15 sek pausene vi hadde, men virket ikke sliten i det hele tatt da vi hadde de litt lenger pausene.

Nå er vi kommet oss hjem, og han har lagt seg for å sove og virker faktisk litt sliten.

Vi skal bade igjen i morgen formiddag, dette er god trening for oss begge. Men har dere noen tips til hva som er passe for en hund som egentlig er i ok form, og som ikke har vondt noe sted, men som ikke er vant med å svømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel latt han holde på 3 x 10 min i starten jeg. Gi han pauser på 5 min mellom hver økt. Kjenn på hjertet han og når det er rolig igjen, så kan du ta han ut igjen.

Nå er mine godt grunntrent, men vi er nå opp i halvannen km i havet. Tipper lenger om vi hadde vært i en stille innsjø. Ingen pauser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat en tråd om det på vorstehside her omdagen. De fleste der svømmer opp mot en time i strekk.

Ymse svømmer 10/15 min før pause på noen min. Jeg ser ann han mer enn jeg teller minutter. Men han kan holde på lenge, altså kanskje 10 min 5 ganger med korte pauser innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en vorsteh, spesielt hvis den allerede er jakttrent, er vel i noe bedre form enn min pelsdott? Ozu går glatt tur fire timer i strekk og blir med på hvilke oppoverbakker og toppturer som helst. Men svømming blir vel litt mer intensitvt enn langturer. Får nesten prøve meg litt frem - synes bare det ser så slitsomt ut der han svømmer i full konsentrasjon. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien min kunne sikkert svømt rundt i en time :) Han har plutselig fått øynene opp for svømming og vann og dermed så svømmer han rundt. Han svømte 20-25 min i strekk her om dagen og da tvinger jeg han inn på en pause. Han peser litt, men overraskende lite. Jeg slenger gjerne på han redningsvest ettervert slik at jeg slapper mer av :P

Du kan glatt svømme mye lengre med han, og om du vil holde på enda mer så kan du kjøpe en billig vest til han

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt noe bading i sommer pga denne syke varmen, men pga at det er folk over alt så har det ikke blitt veldig mange anledninger til å slippe hunden å kaste ball/svømme fritt som man vil. Varga har derfor ikke allverdens til svømmekondis. Hun er i god form ellers, neppe som en jakttrent vorsteh, men vi er da mye ute og både går, løper, sykler og trekker.

I går kveld var vi å badet sammen, da var vi ute å svømte begge to i ca 40 min, med kun korte turer opp(bare for å få fotfeste også uti igjen) på land fordi varga ikke er helt komfortabel med å svømme rundt på måfå. Hun var ikke spesielt sliten etter den runden. Svømmer jeg langt ut med et stykke til land så har jeg på henne flytevest, bare for sikkerhetsskyld, da spiller det jo ingen rolle om hun blir sliten eller noe annet oppstår. På dager vi er på stranden så blir det jo flere turer uti vannet ila dagen, men ikke så voldsomt lenge av gangen(10-15 min kanskje).

Tidligere når jeg hadde en svømmeglad malamute så startet vi badesessongen der vi slapp året før. Kjørte til vann av noe slag, kastet leke i vannet og han svømte så lenge han ville(erfarte aldri at han ikke ville, men ble som regel en time i slengen), ofte i elv hvor han måtte svømme motstrøms oppover ganske mange meter pr gang (iom at leken fløyt nedover) avbrutt med løperaptuser på plena rundt.

Med andre ord tror jeg ikke du trenger å ta veldig mye hensyn, jeg svømmer ca aldri (sikkert 3 år siden sist jeg var uti), men det er da virkelig ikke noe problem og svømme en grei tur (ihvertfall ikke så lenge jeg tar det med ro). Tungt er det selvsagt, men ikke på en måte som jeg blir utslitt av eller har vondt i mange dager etterpå. Se an hunden du og skal dere litt lengre ut etterhvert så kjøp en vest til han. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje dette også er en av de tingene hvor Ozu har bedre kondis enn meg, sånn egentlig. :P

Men nå er jo han mindre enn alle deres hunder, og har også masse pels som jeg vil tro trekker ham ned litt (men det har vel malamuten også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å se an hunden. Hvis han ikke bruker å svømme å kan det jo være litt skummelt også, og da tenker jeg at å være uten fotfeste i 10 minutter er lenge. Å svømme før man får teknikken og tryggheten helt på plass er mye tyngere enn å svømme hvis man føler seg trygg og rolig og vet hva man gjør, så det handler jo ikke bare om muskler og kondis heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje dette også er en av de tingene hvor Ozu har bedre kondis enn meg, sånn egentlig. :P

Men nå er jo han mindre enn alle deres hunder, og har også masse pels som jeg vil tro trekker ham ned litt (men det har vel malamuten også).

Malamuten har en del pels ja, men med en gang pelsen er i vannet så flyter jo den like godt som resten av hunden, dvs tilnærmet vektløs. Det er jo i det store og det hele det å komme seg fremmover som koster krefter, ikke å holde seg flytende :)

Edit: For min del, med Varga som ikke er superglad i å svømme, så er jeg mer påpasselig på å ta hensyn på om hun blir lei/usikker enn hvor lenge hun bader og hvor sliten hun blir. Fordi om det presses for mye så kanskje ikke hun vil bade lengre, men om hun blir sliten så er det relativt lett å se, både der og da og evt de neste dagene om man har presset for mye. Men jeg tror de fleste hunder (og mennesker for den del) kan svømme langt og lenge, selv med dårlig kondis uten at det er problematisk på hverken den ene eller andre måten. Spesielt så lenge de er rolige og ikke kaver avgårde så fort det går. Da er det rett og slett ikke hardt nok (men alikevell god trening).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å se an hunden. Hvis han ikke bruker å svømme å kan det jo være litt skummelt også, og da tenker jeg at å være uten fotfeste i 10 minutter er lenge. Å svømme før man får teknikken og tryggheten helt på plass er mye tyngere enn å svømme hvis man føler seg trygg og rolig og vet hva man gjør, så det handler jo ikke bare om muskler og kondis heller.

Ja, er akkurat det jeg også tenker. Derfor vi hadde korte turer ut og små pauser hvor han fikk komme seg inn og fikk fotfeste igjen - mest for å gjøre ham trygg. Det er vel så mye mentalt som fysisk jeg tenker, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en vorsteh, spesielt hvis den allerede er jakttrent, er vel i noe bedre form enn min pelsdott? Ozu går glatt tur fire timer i strekk og blir med på hvilke oppoverbakker og toppturer som helst. Men svømming blir vel litt mer intensitvt enn langturer. Får nesten prøve meg litt frem - synes bare det ser så slitsomt ut der han svømmer i full konsentrasjon. :P

Jo det er nok sikkert, men da klarer nok Ozu mer enn 4 tak før pause :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har begynt veldig forsiktig og jeg ville ikke hatt noe problem med å øke lengden på øktene. :)

Vi brukte svømming som opptrening etter skade på den ene hunden vår, og da rodde vi mens hundene svømte etter, og de svømte ganske langt etter hvert altså, uten problemer. :) Dette var en hund som hadde en lang periode med rekonvalesens etter bekkenbrudd og påfølgende operasjon, og slett ikke en topptrent jakthund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke ha ham løs der siden det var så mange folk som badet. Nå skal vi dit i morgen formiddag, så hvis det ikke er folk der så tidlig så skal jeg prøve å ha ham løs. Men, ja, det går også på å ikke gjøre ham lei, så må se det litt an.

Men da ser jeg at jeg kan dra det litt lenger, i hvert fall - takker for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en hund som elsker å bade, og nå når det er så varmt så er svømming eneste trimmen han får (han vil ikke annet).

Min har svømt masse hele livet og er selvsagt da i ok svømme form. Han får får holde på i 10-15 minutter før jeg tar han på land og lar han roe seg/få igjen pusten/gå på do osv. Når det er gjort så får han nye 10-15 minutter, og sånn fortsetter vi til en av oss er lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra noen lagde en slik tråd, jeg har nemlig lurt på det samme. Det virker som at Tidi kan bade og bade, men jeg er så redd for at hun ikke skal orke mer helt plutselig ute i vannet :lol: Vi har aldri svømt opp til 10 min sammenhengende. Hun svømmer en del til land selv, så hun tar egentlig pauser når hun selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slengt på ham en svømmevest jeg, så trenger du ikke å tenke på at han blir så sliten osv, da får han brukt muskulaturen uten at han blir trukket nedover. :) I tillegg ligger han bedre i vannet, og det blir mindre kaving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slengt på ham en svømmevest jeg, så trenger du ikke å tenke på at han blir så sliten osv, da får han brukt muskulaturen uten at han blir trukket nedover. :) I tillegg ligger han bedre i vannet, og det blir mindre kaving.

Ja, skal vurdere det, altså. Nå er det sjelden det er spesielt mye badevær her på det forblåste vestland, så har alltid tenkt at det er penger ut vinduet. Men hvis vi skal fortsette med slike somre, så er det kanskje noe å investere i. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal vurdere det, altså. Nå er det sjelden det er spesielt mye badevær her på det forblåste vestland, så har alltid tenkt at det er penger ut vinduet. Men hvis vi skal fortsette med slike somre, så er det kanskje noe å investere i. :D

150 kr for en ok vest, ikke så dyrt at man går i stor minus ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke ha ham løs der siden det var så mange folk som badet. Nå skal vi dit i morgen formiddag, så hvis det ikke er folk der så tidlig så skal jeg prøve å ha ham løs. Men, ja, det går også på å ikke gjøre ham lei, så må se det litt an.

Men da ser jeg at jeg kan dra det litt lenger, i hvert fall - takker for innspill! :)

Det finnes vel strender der du bor det ikke er folk? Mine hunder bader på en strand som er midt i mellom to attraktive strender, men det er aldri noen der, fordi det bare er stein og tang. Ikke noe sted for mennesker å bade, hunden der i mot :)

Aussien min blir heller aldri lei av å bade, men jeg tror hun klarer å regulere selv. Hu er ofte oppe på land og rister seg, før hun går uti igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel strender der du bor det ikke er folk? Mine hunder bader på en strand som er midt i mellom to attraktive strender, men det er aldri noen der, fordi det bare er stein og tang. Ikke noe sted for mennesker å bade, hunden der i mot :)

Aussien min blir heller aldri lei av å bade, men jeg tror hun klarer å regulere selv. Hu er ofte oppe på land og rister seg, før hun går uti igjen.

Det må være litt ok for meg også, for ellers svømmer han ikke. Han svømmer bare når jeg også er med uti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...