Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilløst reflekskamera for kravstor amatør


Pim
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger et ordentlig kamera. Jeg er ingen ekspert på å fotografere, og det er ikke min største hobby; men jeg fikler gjerne med innstillinger for å få gode bilder, og er dessverre skikkelig kresen på bildekvalitet :(

Jeg har prøvd noen forskjellige speilløse systemkameraer (sony, panasonic, olympus, i prisklasse ca 3-5000 kr). Har stort sett likt kameraene og syns bildene man får ut av dem er ok, men syns de faller gjennom når man gjør ting vanskelig for dem, feks med bevegelse innendørs. Husker dessverre ikke modellnavnet på noen av dem på stående fot.

Akkurat nå sikler jeg på Sony A7, Olympus OM-D E-M1 og Fujifilm X-E2. Er sikker på at alle disse tre vil gjort meg lykkelig; problemet er bare at de alle koster 10.000 kr + :P Jeg hadde vært langt mer komfortabel med å betale ca halvparten, for å være helt ærlig. Samtidig er det litt greit å slippe å angre på at jeg ikke la på noen flere tusenlapper da jeg først var ute og handlet kamera...

Når det er sagt, kjøper jeg gjerne brukt - og har ikke noe imot å kjøpe en eldre modell (feks Fujifilm X-Pro1) dersom det fortsatt er et kamera som vil gjøre meg glad og fornøyd :)

Ja, og så er det et lite poeng at det er forholdsvis enkelt å få tak i gode objektiver til kameraet, og selvfølgelig et pluss om prisen på objektivene ikke er altfor stive; det kan vel variere litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver bevegelse innendørs, det er ofte ganske mørkt for kamera innendørs selvom man selv føler at det er bra med lys. Det betyr at verktøy for å få bra bilder innendørs ligger å kunne utnytte lyset best mulig, det gjør man med stor blender (eks. 1.4 - 2.8) som tar inn mye lys, langsommere lukkertid og høy ISO, eller kombinasjoner av disse. Det betyr at objektiv med mulig for å åpne blender mye er gull verdt, samt et kamera som tåler høye ISO-verdier uten å ødelegge for bildekvaliteten.

Og selv med denne pakken, kan visse situasjoner være vanskelig å fotografere innendørs. Men nå har du ihvertfall noe å se etter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med @SiriEveline.

Å ta bilder innendørs av objekter i fart har veldig mye å si på innstillingene og litt mindre å si på kamera (så klart har kamera en del å si, men har ikke så mye å si i forhold til innstillingene). Det er også smart å kjøpe en lyssterk linse som har lav blender og høy ISO (jo lavere blender og jo høyere ISO, jo lysere blir bildene). Det er ikke lurt å ha for høy ISO da bildene kan bli kornete. Ville anbefalt og holdt ISO'en under 1250, og heller hatt litt lavere blender tall.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Samsung Nx300? Det har en lukkerhastighet på 1/6000 og skal være veldig bra å ta actionbilder med. Nå er det jo ofte objektivet det kommer an på om du lykkes med fotografering i lavt lys som nevnt før - vet ikke hva slags optikk du har hatt på de andre kameraene du har prøvd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med @SiriEveline.

Å ta bilder innendørs av objekter i fart har veldig mye å si på innstillingene og litt mindre å si på kamera (så klart har kamera en del å si, men har ikke så mye å si i forhold til innstillingene). Det er også smart å kjøpe en lyssterk linse som har lav blender og høy ISO (jo lavere blender og jo høyere ISO, jo lysere blir bildene). Det er ikke lurt å ha for høy ISO da bildene kan bli kornete. Ville anbefalt og holdt ISO'en under 1250, og heller hatt litt lavere blender tall.

Lykke til :-)

Litt uenig i det med ISO, da dette har svært mye med kamera å gjøre. Mitt forrige tålte knapt 800 i ISO før kornene kom snikende frem, nåværende kamera kan jeg nesten ha oppe i 3000 uten at det syntes.

Mye av grunnen for at jeg falt på dette kamera var nettopp de gode ISO-egenskapene. Jeg vet ikke hvor bra man får dette på speilløse kameraer dog, da jeg har lite kunnskap om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi jeg ser nå at jeg har vært litt for uklar på hva jeg lurer på og/eller for forsiktig med å skryte på meg fotokompetanse :P har brukt speilreflekskamera i flere år, og enda til hatt fotografi som fag, så det grunnleggende om innstillinger og hvordan få mest mulig ut av kameraet har jeg inne :) men det er lenge siden jeg orka å bruke speilrefleksen (altfor stor og tung å dra på), og jeg er veldig lite oppdatert på hva som finnes av teknologi nå - og hvordan jeg skal velge!

Altså trenger jeg hjelp til å finne rett kamerahus; at det er lyssterkt er et absolutt kriterium (men når er det lyssterkt "nok"??!), og så tenker jeg at jeg i første omgang skaffer meg et godt fastobjektiv til å starte med. Er det noen som kan gi meg konkrete råd om hvilke modeller jeg bør se på? Er det mulig å få det jeg ønsker meg til ca 5.000, eller må jeg opp i pris? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du vil få flere konstruktive svar om du f eks stiller spørsmål på foto.no evt akam.no. Der er det folk som har testa mange av nyhetene som etter hvert har dukket opp. Det som er ulempen ved en del av de speilløse systemkameraene er vel at det foreløpig finnes lite objektiver å velge mellom? Tror jeg... :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd :)

Ser ut til at det sannsynligvis blir Olympus OM-D E-M5; det vant i hard konkurranse over Fujifilm X-Pro1 og Sony Nex-7 fordi det rett og slett tåler mer vær enn de andre to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg må bare si at jeg har erfaring med Sony A77 og det ga helt fantastisk gode bilder! prøvde det med kun orginallinser fra sony dog, men det fikk meg nesten til å selge alt canonutstyret og hoppe over på speilløst. nesten ;)
utrolig god digital viewfinder og imponerende dynamisk omfang. det kan ikke sammenliknes med fullformat speilkamera, men det konkurrerte godt med mitt EOS 7D, syntes jeg da. hadde dog noen andre kvaliteter enn mitt canon, go min 7D var sterkere på andre ting.
men jeg skulle gjerne hatt et sony Alpha 77 eller liknende som et backupkamera når jeg går over til fullformat. er desverre veldig dyrt å ha 2 ulike merker mtp linser osv siden det ikke blir kompatibelt, så det blir nok med tanken.
her er noen eksempel bilder ei god venninde ( bilder © Kate.Z) tok med Sony a77 og sony 16-50 mm 2.8 linse :

555395_590050044354762_256593588_n.jpg262784_577108892315544_1703695910_n.jpg?

292787_550647698294997_920896708_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...