Gå til innhold
Hundesonen.no

ny i utstilling


amalie123
 Share

Recommended Posts

hei, har nettopp fått med en valp og vurderer å trene den opp til utstilling.

Jeg har tidligere bare hatt katter i livet mitt, og er ganske nybegynner i hundeutstillinger.. Har aldri vært på en utstilling før, men skal på NKK´s utstilling i Trondheim den 5. for å se hvordan ting foregår! Valpen min er snart 14 uker og veldig livlig og aktiv.. så hvordan bør jeg starte å trene? å få han til å stå stille og gå fint i bånd virker som en umulig oppgave for gutten min :icon_redface: Han er lettlert, men veldig urolig..

Noen som kan fortelle litt om utstilling? og hvordan man trener vofsen til å være lydig og gjøre det den skal? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brosjyren som @simira nevner er veldig fin og informativ, anbefales! :)

Ellers ville jeg sett på bilder og filmer (om mulig) av din rase oppstilt slik at du får dannet deg et bilde av hvordan det skal se ut. Du kan fint begynne å trene korte økter med valpen nå, både oppstilling, trave pent og håndtering. Har du en rase som skal vises på bord eller bakken? Jeg hadde uansett begyn med små økter stå og kontakt, belønn hver gang valpen har fokus på deg i begynnelsen :) Om du ønsker å trene etter shaping prinsippet eller lokker med en godbit er helt opp til hva du selv trives best med. Etterhvert kan du øke kriteriene.

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du tenker på utstilling, pass deg - du blir nok bitt av basillen :P Nå når han er så liten ville jeg som mokken sier, fokusert på kontakt.

Når du skal begynne å trene på oppstilling, ville jeg begynt med å belønne valpen når han har alle fire beina i bakken og står i ro. I starten belønner du etter to sekunder, og øker etterhvert. Når han kan stå i ro en stund, er det på tide å trene på at du kan flytte på beina og at han lar de stå slik du har plassert dem. Og slik fortsetter du, frem til han kan stå slik du ønsker på kommando :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd litt i dag å få han til å stå i ro, problemet er at han setter seg :innocent: har lest brosjyren og skjønner litt mere nå! Gleder meg til jeg kommer lengre inn i treninga, og at han blir eldre å forhåpentligvis litt roligere! Har sett at det er en utstilling i området i september som har valpeshow, er dette noe jeg burde melde meg på? tenkte at det er greit å få erfaring tidlig, og at det kanskje kunne vært gøy for valpen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim Hundefestival har valpeshow for alle raser både lørdag og søndag, og det er flere rene valpeshow i området utover også. Sjekk gruppa "Valpeshow" på fb. Ellers stå tror jeg terrierklubben har ringtreninger som er åpne for alle, og muligens selskapshundklubben også. Bor oppdretteren din i området så kan du helt sikkert få hjelp der også - eller du kan få tips til rasepersoner i området som kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan sikkert hjelpe deg med å lære valpen å stå istedenfor å sitte en dag, men utstilling er virkelig ikke min sterkeste side :lol:

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd litt i dag å få han til å stå i ro, problemet er at han setter seg :innocent: har lest brosjyren og skjønner litt mere nå! Gleder meg til jeg kommer lengre inn i treninga, og at han blir eldre å forhåpentligvis litt roligere! Har sett at det er en utstilling i området i september som har valpeshow, er dette noe jeg burde melde meg på? tenkte at det er greit å få erfaring tidlig, og at det kanskje kunne vært gøy for valpen :wub:

Veeldig vanlig at de setter seg :D Det du kan gjøre er enten å lokke litt fremover med godbit, og belønne med en gang han står i ro. Ellers kan du forsiktig "løfte" bakparten opp med foten eller hånden og belønne med en gang han står. I begynnelsen må du gjerne belønne etter et sekund, men det går fort fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo lært fryktelig mye på kurs nå, og b.l.a fikk jeg tips om å senke hånden når valpen setter seg. Er belønningen høyere oppe enn valpen er det jo naturlig at stumpen går ned. Det fungerte flott med mitt lille krapyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir så jeg melder meg på valpeshow! har prøvd å få han til å stå, men han går bare etter godbiten og prøver å spise den av handa mi :icon_redface: Skal melde meg på valpekurs, og jobbe med dette! Kjenner ikke noen i området som er opptatt av utstilling, så tar i mot all hjelp! Oppdretteren bor langt unna, men hun har mye erfaring og kan hjelpe meg også regner jeg med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir så jeg melder meg på valpeshow! har prøvd å få han til å stå, men han går bare etter godbiten og prøver å spise den av handa mi :icon_redface: Skal melde meg på valpekurs, og jobbe med dette! Kjenner ikke noen i området som er opptatt av utstilling, så tar i mot all hjelp! Oppdretteren bor langt unna, men hun har mye erfaring og kan hjelpe meg også regner jeg med :wub:

Det er veldig mange aktive utstillere i byen, du må bare bli kjent med dem :)

Terrierklubben har ringtreninger (utstillingstrening) på Granåsen på onsdager: http://www.norskterrierklub.no/nb-NO/Ringtrening_tr.aspx

Selskapshundklubben har på Nardo: http://www.tshk.org/189617287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...