Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til ny hund


Atlas25
 Share

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en ny hund, men synes det er alt for mye å velge i...

derfor spør jeg dere om tips og forslag.

-skal være en skikkelig vakthund

-skal være middels aktiv

-skal være med meg overalt, men også passe på gården når jeg er vekk

-skal være en stor hund

Andre krav enn det har jeg ikke.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varsle kan jo de fleste gjøre. snakker om en hund som er selvsikker og går frem om den må.

som jeg skreiv over middels aktiv, så innenfor det kan jeg gi den daglig det den trenger.

en hund går sammen med hva den blir trent til å gjøre, så ingen problem.

har hatt rottweiler og boxer før.. men dem har gått bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varsle kan jo de fleste gjøre. snakker om en hund som er selvsikker og går frem om den må.

som jeg skreiv over middels aktiv, så innenfor det kan jeg gi den daglig det den trenger.

en hund går sammen med hva den blir trent til å gjøre, så ingen problem.

har hatt rottweiler og boxer før.. men dem har gått bort..

Hva legger du i over middels aktiv, da? For noen betyr det 1times båndtur daglig, for andre et par timer løs i skogen.

Om en hund går sammen med andre dyr kommer da også ann på instinkter og hva den er avlet for?

Jeg kan ikke anbefale noen rase, for jeg er ikke helt inne på det med vakthund. Prøver bare å få frem litt mer punkter så det kanskje kan bli lettere for andre å foreslå raser. En hund som går frem om den må - mener du den skal "angripe"? Merker dette er et litt ukjent område for meg, så beklager om jeg er helt blåst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer om dagen med løping, trening osv er nok.. har så stor tomt, at den kan løpe som den vil.. så mosjon er ikke noe problem, men skal ikke ha noe turbo hund.

ja, men det forandrer du fort når du setter regler. har trent mye hund, så det biten er ikke noe problem..

men ønsket tips til raser.

på kommando skal det gjøre det. og da er det sikkert nok av folk her inne som tenker det ene og andre. men det tar jeg fart og ..... i :)

Nei det er helt i orden det :) takker for svar uansett jeg.

Har kikket på boerboel, american akita og sankt bernard.. men bernard ser mer ut som en kosehund for meg, men kjenner ikke mye til den rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer om dagen med løping, trening osv er nok.. har så stor tomt, at den kan løpe som den vil.. så mosjon er ikke noe problem, men skal ikke ha noe turbo hund.

ja, men det forandrer du fort når du setter regler. har trent mye hund, så det biten er ikke noe problem..

men ønsket tips til raser.

på kommando skal det gjøre det. og da er det sikkert nok av folk her inne som tenker det ene og andre. men det tar jeg fart og .. i :)

Nei det er helt i orden det :) takker for svar uansett jeg.

Har kikket på boerboel, american akita og sankt bernard.. men bernard ser mer ut som en kosehund for meg, men kjenner ikke mye til den rasen...

Ikke alle raser blir hva du sier at de skal være, det er derfor man har forskjellige raser, fordi de er forskjellige.

Amerikansk akita er vell for det første en dårlig vakthund (den varsler vell ikke noe spes heller om jeg ikke tar feil, derimot veldig glad i folk), for det andre så er det ikke en type hund som nødvendigvis "holder seg på gården" med mindre eiendomen er inngjerdet og for det tredje er det en av de hundetypene som går særs dårlig med enkelte typer dyr. Har du kyr på gården går det sikkert greit å tilvenne, sau/geiter, høner e.l. derimot ville jeg aldri stolt på hadde gått bra, samme hvor mye de er vokst opp sammen.

Boerboel og st. bernard er nok mye tryggere med dyra, de er nok også mye mer "hjemmekjære" enn feks Akita og begge er nok stødige, trygge og varsler når det kommer folk. Boerboel er ikke like godt rustet mot vær og vind da om du vil ha en hund som er mye ute hele året, uansett vær. Boerboel er nok mer en håndfull enn St. bernard ifht vokt, du vil jo ha vokt, men det skal jo ikke bikke over til det ukontrollerte eller utrivelige heller.

Noen grunn til at du ikke vurderer boxer eller rottweiler igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje pyreneer hadde vært noe? De er verdens mest hengivne i forhold til egen flokk, og med rett sosialisering trivelige og enkle å ha med overalt; men har sterke vokterinstinkter på egen eiendom. Fremmede dyr kan glemme å komme inn, mennesker blir møtt av en særdeles bestemt hund som sperrer dem. De jeg har møtt/kjent har hatt selvtillit og pondus til å gjøre dette uten aggresjon (men rovdyr som har blitt oppfattet som truende mot dyr/mennesker som tilhører eiendom har møtt tøffere motstand...).

Alle de jeg har kjent og møtt har akseptert nye hunder og mennesker på egen eiendom etter enten å ha bli introdusert gjennom en av menneskene i flokken, eller bruk av kodeord.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten:
selvfølgelig er alle hunder forskjellige, men det betyr ikke at du ikke kan trene dem til det ene og andre.. noen vanskeligere enn andre, men langt i fra umulig. derfor en velger rase etter hva du skal bruke den til.

men jeg skal ikke diskutere trening nå.

Amerikansk akita trudde jeg var selvsikre vakthunder? dem jeg har sett har i hvertfall virka veldig sånn. men lyd lager dem ikke mye av, men det kan jo bare være godt noen ganger, he he..
litt lite vokt i en boxer, du har bjeffing osv men alt for gla i folk..
utenom det er det ikke noe annen grunn enn at jeg vil prøve noe annet :)

Laikamor:
Doberman er vel veldig aktiv hund, så blir nok i det meste laget, utenom at jeg skal si dette helt sikkert da jeg ikke kjenner rasen godt nok :)


Pim:
hmm, dette er en hund som hørtes spennende ut :)
har du en side eller noe jeg kan lese meg opp om denne hunden? og kan du anbefale en oppdretter?



Takker for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Atlas25 Jo i noen tilfeller betyr det at man ikke kan trene dem til alt. Det er ikke uten grunn at noen raser feks ikke får sauerenhetsbevis, selv hvor mange ganger man strømmer dem, fordi strøm eller andre ting ikke er nok til at de slutter og jakte. De avbryter nok der å da, men neste gang eller om et par ganger så jakter de like fult. Det er bare slik de er, det er instinkter som ligger i ryggraden, hvor hunden handler uten å tenke. Jeg sier ikke dette for å krangle altså, men fordi det er viktig, spesielt om man bor på gård, å har dyr av viss str/adferd eller har gårder i nærheten som har. Iallefall om man vil ha hunden løs.

Jeg stemmer forøvrig i med Pim, tenkte ikke på det før hun sa det, men pyrineer er et godt forslag. Store og avskrekkende og med de egenskaper du ønsker, samtidig som de er herlige gårds og familiehunder, snille og tolmodige med de de kjenner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mud: disse har jeg ikke hørt om.. vet du noen plass jeg kan lese meg opp om dem?

Juliane: likte alt ved denne hunden, unntatt en viktig ting! HVIS DU IKKE HAR EN PYRENEER I BÅND ELLER I EN FORSVARLIG INNGJERDET HAVE ELLER KENNEL VIL DEN ETTER HVERT UTØVE SITT ENORME INSTINKT TIL Å ETABLERE OG PATRULJERE STORE OMRÅDER OG DEN VIL FORSVINNE.
SÅ, HVIS DU HAR CA. 100 MÅL OG INGEN GJERDER- EIENDOMMEN DIN HAR INGEN NATURLIGE BARRIERER. DU KAN VÆRE SIKKER PÅ AT DE IKKE SER BEGGE VEIER FØRE DE KRYSSER NOEN VEIER HELLER !
UNSETT HVOR GOD HUNDETRENER DU ER - DU VIL ALDRI LÆRE EN
PYRENEER TIL IKKE Å PATRULJERE DIN EIENDOM ELLER NABOENES.

Kan ikke ha en hund som jeg ikke kan styre uten bånd. men tusen takk for info :)



SandyEyeCandy: jeg har kikket på disse, men dette er en hund jeg ikke ville tatt med meg overalt som jeg nevner lenger oppe. denne rasen er en virkelig vokter, men det er vel det. uansett hvor mye trening jeg legger inn i en sånn hund, blir den aldri en "hverdags" hund.. men takk igjen :)


Malamuten: helt enig det du skriver her, noen raser har ting i genene som du ikke kan trene vekk. men du kan få ting "bedre" som kan være nok for noen..

helt i orden det, krangler ikke vi :) men ikke glem at jeg har god erfaring med å ha hunder, innenfor trening og løse rundt meg. aldri hatt noen problemer ved andre hunder eller atferd som mange ikke liker. har jeg sett noe, er dette blitt rettet på veldig fort.

Ser du har kallenavn malamuten, er dette en hund du har vært borti? eller kan noe om? Alaska malamute er en flott hund, men passer vel lite til bruken jeg skal ha.. å det er synd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt å ha vakthund løs på gården som skal holde folk unna når du ikke er hjemme, så er vel det strengt tatt ikke lovlig, da du ikke har kontroll på den?

Og da er vi også inne på vokterraser som kanskje ikke er kompatible med hva som helst, for eksempel det å ha med rundt "overalt"?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://svkfur.se/ og kur.no har informasjon.

Jeg kjenner best til Komondoren og den har ingen problemer med å gå løs på gården, men krever god plass.

De jeg har møtt har vært skikkelige sosiale kosebamser når de skjønner du er venn.

Men de er STORE. Og jeg tror ikke det er lurt å ha de rekende rundt på for store områder alene hvis det kan komme fremmede forbi.

Edit: Komondoren bør man egentlig ha med "overalt" og de skal ikke vokte annet enn eiendom og de som bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: ikke tenk på loven du, var ikke det jeg spurte om..

Pringlen: Dogo canario har jeg kikket litt på, men da synes jeg faktisk boerboel er penere med ganske like egenskaper :) Liker veldig godt dogo argentino, men den er visst ikke lov her i landet etter det jeg har lest...


MUD: takk for link! men den hunden var lite fin! fælt å si det, men likte den ikke i det hele tatt... men sikkert en flott hund uten "dreds" hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre å installere en alarm enn å ha en hund du ønsker skal være potensielt farlig rekende rundt huset? Hva om noen kommer inn i hagen og blir angrepet? Folk/unger gjør mye rart og det er helt søkt at du ønsker en hund som kan skade folk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre å installere en alarm enn å ha en hund du ønsker skal være potensielt farlig rekende rundt huset? Hva om noen kommer inn i hagen og blir angrepet? Folk/unger gjør mye rart og det er helt søkt at du ønsker en hund som kan skade folk.

for det første så hadde det tatt et vaktselskap nærmere en time og komme ditt, da hadde alt vært vekk. for det andre, jeg har mine kjære på denne gården og når jeg er vekk vil jeg ha en som kan følge med. og ja prøver dem og komme inn så selvfølgelig gå på!

ikke alle som bor midt i et byggefelt midt i byen da skjønner du.

Endret av Raksha
fjernet usakligheter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så hadde det tatt et vaktselskap nærmere en time og komme ditt, da hadde alt vært vekk. for det andre, jeg har mine kjære på denne gården og når jeg er vekk vil jeg ha en som kan følge med. og ja prøver dem og komme inn så selvfølgelig gå på!

ikke alle som bor midt i et byggefelt midt i byen da skjønner du.

En hund er det da veldig lett å bli kvitt om man virkelig har tenkt seg inn i et hus. Og er det folk hjemme, så regner jeg da med at de må kunne passe på hus og heim? Trenger de virkelig en HUND til å passe på seg? Stakkars hund i så fall....

Jeg håper det ikke er noen oppdrettere som vil selge en hund til et slikt formål.

Endret av Raksha
fjernet kommentar på redigert innlegg.
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre raser folk kommer på i farten? :) bordaux dogge kan det være noe? synes det er en flott hund :)

men kjenner ikke til alle egenskaper...

kom over en doberman i dag, så rolig og fin den var.. men trur den blir litt for aktiv i det lange løp... snakket med eieren og han gikk rundt 2 timer hver dag, noe jeg ikke synes var mye. var vel vært heldig å få en med lav energi da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske ekstremt ut det du vil bruke hunden til, noe som gjør at jeg blir litt usikker på lovligheten rundt det hele. Skal hunden angripe inntrengere? Skal den være løs utenfor når ingen er hjemme?

Du har fått en del tips til raser, anbefaler deg å sende mail til en oppdretter eller to og fortelle litt om deg selv og hva du skal bruke hunden til. De kan nok svare bedre på om rasen passer til ditt bruk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...