Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er best å ligge på i telt?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Jeg og noen venninner skal på tur i sommer, og da blir det telt. Orker ikke å ligge en uke på slike tynne liggeunderlag, og siden jeg er vant med å ligge på vanlig skummadrass når familien drar på camping (stor bil, plass til det meste), så har jeg egentlig ikke peiling på hva som finnes der ute :P

Er feltseng godt å ligge på? Tar de mye plass?

Luftmadrass er jo en klassiker, men tåler de hunder egentlig? Det er vanskelig å unngå at Casper kommer opp i sengen, iallefall når jeg ligger på bakken.... har aldri likt å ligge på luftmadrass, er så ustabilt, luften går ut osv...

Uansett, fyr løs, hvilke muligheter er det der ute?

Edit: vi kjører bil altså, så trenger ikke være bærbart. Vi telter rett ved siden av bilen på campingplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltseng er tungt å bære! Men godt å ligge på, tar ikke mye plass i bilen.

Ellers følger jeg med på tråden (lurte på å lage en lik :lol: )

Sov i telt natt til i går, årevis siddn så hhuskt ikke hvor forferdelig det var. Jeg foretrekker hengekøye. Hardt og kaldt var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt om dere skal kjøre helt til plassen dere skal campe på, eller om dere skal gå langt? Hvis dere skal gå et stykke, ser jeg for meg at en feltseng blir voldsomt å drasse på. Jeg har hatt to hunder på luftmadrass og det gikk kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke, hvor langt skal dere gå?

Feltseng er utrolig behagelig synes jeg. Nest siste gang vi var på lengre campingferie så fikk jeg vondt i ryggen, så sist prøvde vi feltseng og jeg sov som en stein. De er stabile, stødige og behagelige, og tåler hund. :)

De veier jo litt da, så om dere skal gå i timesvis så ville jeg kanskje heller gått for et slikt selv-oppblåsbart liggeunderlag og et reinskinn, og brukt litt tid på å lage et jevnt liggested av lyng.

Ser dere kjører bil, da er jeg ikke i tvil om feltsengen!

Kovu anbefaler også feltseng:

P1050471.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltseng er tungt å bære! Men godt å ligge på, tar ikke mye plass i bilen.

Ellers følger jeg med på tråden (lurte på å lage en lik :lol: )

Sov i telt natt til i går, årevis siddn så hhuskt ikke hvor forferdelig det var. Jeg foretrekker hengekøye. Hardt og kaldt var det!

Spiller ingen rolle om den er tung å bære, blir vel sånn type maks 10 meter :P

Heller veldig mot feltseng altså, jeg har aldri sett en "live", så vet ikke hvor store de er sammenpakket :P

Det spørs jo litt om dere skal kjøre helt til plassen dere skal campe på, eller om dere skal gå langt? Hvis dere skal gå et stykke, ser jeg for meg at en feltseng blir voldsomt å drasse på. Jeg har hatt to hunder på luftmadrass og det gikk kjempefint :)

Kjører helt bort, så bæring er ikke et problem :)

Du bør ha noe som isolerer godt under luftmadrass ellers blir det kaldt. Isporlignende underlag, eventuelt reindyrskinn ol.

Ja, lurt. Kan jo ta med vanlig liggeunderlag å ha under isåfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke, hvor langt skal dere gå?

Feltseng er utrolig behagelig synes jeg. Nest siste gang vi var på lengre campingferie så fikk jeg vondt i ryggen, så sist prøvde vi feltseng og jeg sov som en stein. De er stabile, stødige og behagelige, og tåler hund. :)

De veier jo litt da, så om dere skal gå i timesvis så ville jeg kanskje heller gått for et slikt selv-oppblåsbart liggeunderlag og et reinskinn, og brukt litt tid på å lage et jevnt liggested av lyng.

Ser dere kjører bil, da er jeg ikke i tvil om feltsengen!

Kovu anbefaler også feltseng:

P1050471.JPG

Den så jo kjempegod ut :D hvilken er det, og hva kostet den, og hvor?

Skal ikke gå noe som helst. Vi skal til ullared :lol: (også videre i sverige på campingplasser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL og Magasinet har fine feltsenger. Magasinet har Dovrefjell, liten og en stor modell (190 og 210 cm, 399/599), og de er ganske enkle å pakke sammen og sette opp. Er pakket som et lite telt i bag. XXL sin MacKenzie (200 cm, 399) er også helt fin. Vi har en av hver. De veier 5-6 kg.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=10545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en million forskjellige feltsenger. Prisen avhenger ofte på hvor lette de er å bære og hvor små de blir sammenlagt. De har noen helt ok på biltema :)

Så at de hadde på xxl, 399, men 299 på biltema, det var lurt! Har ikke xxl her heller, så da blir det biltema. Får ta en tur og se på den :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som foretrekker å ligge litt hardt, så for meg er det Bamse Extreme som gjelder, året rundt :) Har et eget til bikkjene (godt skrapt opp).

Feltseng, om du har det, er sikkert ypperlig om det er flatt der dere skal telte og dere ikke skal gå langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som foretrekker å ligge litt hardt, så for meg er det Bamse Extreme som gjelder, året rundt :) Har et eget til bikkjene (godt skrapt opp).

Feltseng, om du har det, er sikkert ypperlig om det er flatt der dere skal telte og dere ikke skal gå langt.

Liker ikke å ligge hardt! :lol:

Tror det blir feltseng altså, høres ut som det vil være et passende valg, godt å ligge litt opp fra bakken og, + at de kan jo brukes som solseng utenfor teltet og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånn fancy oppblåstbart Exped-liggeunderlag med dun og som er kåret til best i test og greier, blir kjempelite og lett å bære med seg i sekken. Ikke kjøp det, det er de mest bortkasta 1400,- jeg har brukt noen gang. Jeg våkner opp med støl rygg på bakken hver eneste natt jeg har sovet på det fordi lufta har gått ut i løpet av natta, det skjedde fra første natt.

Men feltseng høres jo ikke så gærent ut da? Hvis det bare er til denne turen liksom, hvis du har planer om å bruke det til teltturer (med vandring) el. senere ville jeg valgt noe litt mer bærbart, vurderer å prøve bamse-underlaget (som Marjan nevner) selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke normalt at Exped-underlagene lekker, så du har en feilvare du burde klage på. Har selv Exped Downmat 9, og har ikke det problemet. Tror kanskje downmat 9 har vært overkill for mitt bruk, så skulle jeg handlet i dag hadde det nok blitt Synmat 7.

Er uansett ikke komfortabel med at det tåler uklippede hundeklør eller valpetenner, så jeg har i tillegg kjøpt en Exped Multimat bl.a. for beskyttelse for når jeg skal ta med valpen på tur.

Med tanke på feltseng - husk at for de fleste turtelt så blir liggelengden kortere og kortere jo høyere du kommer opp fra bakken. I typen hustelt/campingtelt er det selvsagt ikke noe problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånn fancy oppblåstbart Exped-liggeunderlag med dun og som er kåret til best i test og greier, blir kjempelite og lett å bære med seg i sekken. Ikke kjøp det, det er de mest bortkasta 1400,- jeg har brukt noen gang. Jeg våkner opp med støl rygg på bakken hver eneste natt jeg har sovet på det fordi lufta har gått ut i løpet av natta, det skjedde fra første natt.

Men feltseng høres jo ikke så gærent ut da? Hvis det bare er til denne turen liksom, hvis du har planer om å bruke det til teltturer (med vandring) el. senere ville jeg valgt noe litt mer bærbart, vurderer å prøve bamse-underlaget (som Marjan nevner) selv.

Var uansett for dyrt, men da skal jeg styre unna det i fremtiden :P

Jeg pleier ikke å dra på tur med telt på ryggen uansett, liker bedre dagsturer/hytte til hytte, så vil nok få bruk for feltsengen senere og :) grei å ha egentlig, som en nød-gjesteseng.

Med tanke på feltseng - husk at for de fleste turtelt så blir liggelengden kortere og kortere jo høyere du kommer opp fra bakken. I typen hustelt/campingtelt er det selvsagt ikke noe problem.

Ja det er sant... hvis jeg låner foreldrene mine sitt telt er det ikke noe problem, da det er et hustelt... tenker å kjøpe mitt eget etterhvert, og da går jeg nok for et relativt stort ett, som det går an å stå i. Jeg hater egentlig å ligge i telt, jeg får sånn klaustrofobi, og våkner hysterisk om natten :icon_redface: , så kan ikke ha ett det bare går an å sitte i uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...