Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine ved 8 eller 12 uker?


KristinR
 Share

Recommended Posts

Valpene mine er nesten klar for levering nå. Jeg er usikker på om jeg skal vaksinere de før levering eller ikke. Jeg tror vaksineanbefalingene fra veterinærinstituttet sier at så fremt valpene ikke oppholder seg i høy smitterisiko-miljø bør man vente til de er 12 uker.

Hva er høy smitterisiko? Hva gjør dere andre oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sist oppdretter vaksinerte litt ved 8 uker, det fordi der kommer og går det hunder og fordi eierne skulle ha med valpene på alt mulig av hundeaktiviteter san med en gang.

Men vanlige familier bruker det gjerne å ta litt tid før dem går ut i vanlige hundemiljøer da. Som aktive i hundeklubber og slikt. Da blir den jo beskyttet til den er 12 uker. Vi som mennesker trenger gjerne litt tid til å lande med nyvalpen så jeg ville set ann valpekjøperne om hvilket aktivtetsnivå dem ligger på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene mine ble vaksinert ved 12 ukers alder :) Jeg beholdt jo den ene selv, og den andre skulle til et hjem uten andre hunder som fartet rundt på utstillinger/stevner.

Høyrisikohjem er vel hjem på steder det er påvist parvo, som nord for Bodø? Og hjem der det er andre hunder som er på smittesteder og kan dra med seg smitte hjem. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre av valpene (de er fire til sammen) starter på valpekurs ved veterinærklinikken i neste uke. Der treffer de andre valper fra 8 uker til 4 mnd, men ingen voksne.

Den ene valpen skal til et hjem med hund fra før, men den er selvsagt fullvaksinert. Den er rekonvalesent etter en operasjon og vil ikke oppholde seg sammen med mange andre hunder på en tid enda.

Tror jeg lar det være. Ikke pga pengenes skyld, men vil ikke vaksinere mer enn det som er nødvendig og anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine ble vaksinert før ved 12 ukers alder. De kommer fra en løpskennel med over 20 hunder som går løp, er på utstillinger og er med på prøver og tester. Oppdretteren min holder seg til veterinærinstituttets anbefalinger om å vente til de er 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det stort sett er unødvendig å vaksinere før levering. Er vel ikke mange valper som skal til "høyrisiko-hjem" egentlig. Jeg pleier å gi mine valpekjøpere valget; spør dem om valpen vil bli utsatt for unormalt høyt smittepress i sitt nye hjem og om de ønsker vaksine eller ikke. Forklarer at det vanligvis ikke er nødvendig men merker at mange valpekjøpere likevel er litt nervøse for dette og vil vaksinere "for sikkerhets skyld" sånn i tilfelle. Vaksinerer aldri valper som jeg skal beholde selv før de er 12 uker gamle og mine valper treffer andre hunder og oppholder seg i "vanlig" miljø inkludert hundeklubbers treningsplasser etc. Så lenge mor er vaksinert mot parvo så skal valpene være beskyttet også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg sjekka dette ooo med en veterinær som er god på vaksinering. Hun var klar på at valpene ikke bør vaksineres før 12 uker. Tispa bør være forholdsvis nyvaksinert før hun parres og det gir valpene best beskyttelse. Vaksine ved 8 uker reduserer effektenav antistoffene valpene får fta tispa samt at de er så små at de i liten grad får bygget antistoffer fra vaksina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer ikke ved 8 uker. De nye reglene (NKK) sier at valpene må være vaksinert ved tidligst 10 ukers alder. Ikke 12 uker som tidligere. Det er helt unødvendig å vaksinere med da 2 ukers mellomrom, og dersom mor er vaksinert har de nok antistoffer i kroppen fram til de er 10 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er vaksinert ved 8 uker :-) og hadde jeg henta en uvaksinert valp så hadde jeg nok dratt å vaksinert den "med en gang". Rett og slett fordi jeg føler det er lurt og vi omgås masse andre hunder på trening, sosialisering, turer, stevner osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er vaksinert ved 8 uker :-) og hadde jeg henta en uvaksinert valp så hadde jeg nok dratt å vaksinert den "med en gang". Rett og slett fordi jeg føler det er lurt og vi omgås masse andre hunder på trening, sosialisering, turer, stevner osv...

Hvorfor skal man vaksinere med 2-4 ukers mellomrom på en liten valp som har antistoffer (via morsmelken) fra før av?

Vaksinasjoner er i all enkelthet "giftstoffer" som blir sprøytet inn i kroppen.

Personlig ser jeg på overvaksinering som et vesentlig større faremoment enn å stole på morens antistoffer og bruke litt sunt folkevett og ikke overeksponere valpen de første ukene i et nytt hjem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel kun pga redsel for parvo man eventuelt bør vaksinere ved 8 uker. Og da hvis man bor på steder der det er påvist denne sykdommen.

Jeg spurte mye rundt da mine valper skulle til helsesjekk hos veterinæren i forrige uke. Spurte både veterinærer og oppdrettere. De fleste mente at det var ikke noe poeng i å vaksinere ved 8 uker. Nettopp pga det Yodel skriver over. Og da så ikke jeg poenget i å bruke en tusenlapp ekstra på kullet hvis det faktisk er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker at mine valper har fått parvovaksine når jeg henter de, og hvis de ikke har fått det hos oppdretter, drar jeg og vaksinerer de for det når vi kommer hjem. Parvo er en ekkel sjukdom, vi er tidvis mye ute i miljøer med høyt smittepress, så better safe than sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker at mine valper har fått parvovaksine når jeg henter de, og hvis de ikke har fått det hos oppdretter, drar jeg og vaksinerer de for det når vi kommer hjem. Parvo er en ekkel sjukdom, vi er tidvis mye ute i miljøer med høyt smittepress, så better safe than sorry.

Da håper jeg du også vaksinerer på nytt når valpen er 12 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico er vaksinert mot parvo. Og så har hun selvfølgelig fått den der markkuren.

Jeg har hatt en hund som hadde parvo som valp ( da var den ikke i mitt eie), og dyrlegen mente det kanskje kunne være en av årsakene til at han hadde kriminelt dårlige tenner og ble tidlig dement?

Jeg vet ikke jeg. Synes det høres rart ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktaark om valpesyke. (Som veterinærintituttet har oppdatert den 22.05.2014)

Personlig er jeg bekymret pga alle gatehund importene, og vi er mye mer på reis med hundene våre enn før. Og det er ikke ett år siden det ble påvist rett borti "høgget" her.

Og her anbefaler jo også veterinærinstituttet vaksinering først ved 12 uker. Så fremt tispemora er vaksinert før parring da. Og det vil jeg tro de fleste avlstisper er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne litt jeg da jeg ble litt i stuss.

Med vaksinert tispe tenker man da at hun skal være helt nyvaksinert for at valpene skal få beskyttelsen, eller gjelder det om man følger vanlig vaksinasjonsprogram? Smula ble fullvaksinert i fjor (mener jeg det var, må sjekke passet) så hun er ikke vaksinert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at sykdom bryter ut er at folk ikke vaksinerer hundene sine.

Mine blir vaksinert årlig, og er vaksiner både ved 8 og 12 uker. Jeg synes det er viktig, og hadde jeg drevet oppdrett, ville jeg vaksinert før levering. Man betaler vel faktisk for en vaksinert valp? Mange oppdrettere reklamerer med dette, og da bør valpen faktisk være vaksinert. Jeg hadde ikke betalt full pris på en uvaksinert valp, for jeg betaler faktisk for at den skal være vaksinert i tillegg til rasen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at sykdom bryter ut er at folk ikke vaksinerer hundene sine.

Mine blir vaksinert årlig, og er vaksiner både ved 8 og 12 uker. Jeg synes det er viktig, og hadde jeg drevet oppdrett, ville jeg vaksinert før levering. Man betaler vel faktisk for en vaksinert valp? Mange oppdrettere reklamerer med dette, og da bør valpen faktisk være vaksinert. Jeg hadde ikke betalt full pris på en uvaksinert valp, for jeg betaler faktisk for at den skal være vaksinert i tillegg til rasen osv osv.

Jasså? Så din største bekymring når du er ute og ser deg om etter en ny valp, er om du får en evt. utgift på 500 kr eller ikke i løpet av den første uka du har den?

Valpen koster 15 lapper (i mitt tilfelle). Hva jeg velger å sende med i tillegg, være seg vaksiner, leker, tepper, fôr eller whatever, er ekstraservice. Hadde jeg hatt en valpekjøper som ikke ville kjøpe valp fra meg fordi den måtte vaksinere selv, så hadde jeg tenkt at det var like greit at de fant seg en ny oppdretter, og ikke følt det som noe tap i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...