Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine ved 8 eller 12 uker?


KristinR
 Share

Recommended Posts

Årsaken til at sykdom bryter ut er at folk ikke vaksinerer hundene sine.

Mine blir vaksinert årlig, og er vaksiner både ved 8 og 12 uker. Jeg synes det er viktig, og hadde jeg drevet oppdrett, ville jeg vaksinert før levering. Man betaler vel faktisk for en vaksinert valp? Mange oppdrettere reklamerer med dette, og da bør valpen faktisk være vaksinert. Jeg hadde ikke betalt full pris på en uvaksinert valp, for jeg betaler faktisk for at den skal være vaksinert i tillegg til rasen osv osv.

Å vaksinere årlig er mot produsentenes egne anbefalinger, og de aller fleste veterinærenes. Vaksine anbefales ved 12 uker, 1 år og deretter hvert tredje år.

Men er det noen som kan svare på det jeg lurte på?

"Med vaksinert tispe tenker man da at hun skal være helt nyvaksinert for at valpene skal få beskyttelsen, eller gjelder det om man følger vanlig vaksinasjonsprogram? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Så din største bekymring når du er ute og ser deg om etter en ny valp, er om du får en evt. utgift på 500 kr eller ikke i løpet av den første uka du har den?

Hvis oppdretter selv promoterer med å selge vaksinerte valper, så forventer jeg at den er det. Det er en del av prisen. Promoterer man med å skrive på hjemmesida si 'valper i fra oss leveres chippede og vaksinerte' så skal bikkja være det. Hvis ikke er det svindel. Jeg har helt andre bekymringer i livet, enn hva det koster meg å ha hund, både før og etter jeg har kjøpt den. Tror det er mange oppdrettere som må fikse litt på hjemmesidene sine.

Jeg følger vaksinasjons programmet veterinæren følger.

Den ène gangen jeg ikke vaksinerte årlig, fikk bikkja(Misty) kennelhoste fra helve**e. Det er 8 år siden nå.(Så ikke dere trur at det er snakk om en hund jeg har nå, for det er det ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppdretter selv promoterer med å selge vaksinerte valper, så forventer jeg at den er det. Det er en del av prisen. Promoterer man med å skrive på hjemmesida si 'valper i fra oss leveres chippede og vaksinerte' så skal bikkja være det. Hvis ikke er det svindel. Jeg har helt andre bekymringer i livet, enn hva det koster meg å ha hund, både før og etter jeg har kjøpt den. Tror det er mange oppdrettere som må fikse litt på hjemmesidene sine.

Jeg følger vaksinasjons programmet veterinæren følger.

Den ène gangen jeg ikke vaksinerte årlig, fikk bikkja(Misty) kennelhoste fra helve**e. Det er 8 år siden nå.(Så ikke dere trur at det er snakk om en hund jeg har nå, for det er det ikke)

Det er fortsatt valpen du betaler for, ikke det ved siden av.

Mine vaksinerte hunder har fått kennelhoste til tross for sin vaksinering. Det er fordi det ikke går an å vaksinere mot alle former og muteringer av kennelhoste - omtrent som influensa hos folk. En av de ble skrekkelig dårlig, til tross for vaksine. Det er parvovaksine de gir ved 8 uker, den andre vaksina tas ved 12ukers alder, så vaksinering før levering er ingen forsikring mot kennelhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerte valpene mot parvo ved 8 uker, og valpekjøperne vaksinerer ved 12 uker. Det er ikke alltid morens maternale antistoffer holder hos valper som utsettes for mye smitte - og etter å ha sett noen grusomt stygge tilfeller av valper med parvo (u. 12 uker gamle) så kommer jeg alltid til å ta parvovaksine ved 8 ukers alder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer også mot Parvo ved 8 ukers alder, og får valpekjøperne til å vaksinere ved 12 uker. Jeg gikk mange vurderingsrunder og hadde samtaler med flere ulike veterinærer, nettopp fordi jeg hørte så mye forskjellig, men de veterinærer som selv hadde sett parvo, var ikke i tvil om at de ville vaksinert. Derfor vaksinerer jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt valpen du betaler for, ikke det ved siden av.

Og Inkludert i den prisen får man registrering, chipping, vaksine, en ellers frisk og synlig ''feilfri'' valp.

Er ikke valpen synlig ''feilfri'', betaler jeg heller ikke full pris på den (f.eks overtegnet, haleknekk, bittfeil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppdretter reklamerer med at vaksine er inkludert i kjøpesummen, så bør den jo være vaksinert så klart. Men det er vel uansett ikke en slik inklusive eller ikke som avgjør om man kjøper en valp håper jeg. Men det er jo en vesentlig annen diskusjon enn hvorvidt man skal vaksinere eller ikke ved 8 uker?.. Som jo var spørsmålet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo en vesentlig annen diskusjon enn hvorvidt man skal vaksinere eller ikke ved 8 uker?.. Som jo var spørsmålet..

Hvilket jeg svarte på på forrige side, men jeg kan ta det igjen litt grundigere - jeg vil vaksinert mine valper mot parvo når de er 8 uker, fordi jeg har sett valper med parvo, og det er ikke en sykdom jeg ville sjanset ved. Resten av vaksinene skal de ha ved 12 ukers alder, og så igjen når de er 1 år, etter det så er det kennelhoste hvert år, og DHppi hvert tredje år. Om det blir noe kull, så får de parvovaksine før de flytter til eierene sine, etter det så går jeg ut fra at de klarer å følge vaksineprogrammet sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at om mor er vaksinert mot parvo innen et halvt års tid (eller var det 8 mnd?) før hun får valper så vil hun gi immunitet videre til valpene og de vil være tilstrekkelig beskyttet fram til 12 ukers vaksinen. Kan forstå at noen ønsker å vaksinere en 8 uker gammel valp mot parvo dersom de tror den kommer til å utsettes mot ekstra mye smitte, men når man vet at valper i den alderen er for unge og immunsystemet for uferdig til at tilstrekkelig med antistoffer kan dannes så ser jeg ikke helt poenget med å vaksinere så tidlig? Spesielt ikke dersom mor er vaksinert for ikke så mange måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...