Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten/medium familiehund med god helse


Trixi
 Share

Recommended Posts

Lydnivået til sheltien gjør at jeg har lagt den litt på hylla. Tåler fint litt bjeffing, men ikke sånn at det blir slitsomt, been there, done that.Terriere er jo fine og livlige, men vil gjerne ha litt mykere gemytt. Hvilken andre napperaser er det i tillegg til terriere, som er mildere og flrerorienterte? Finnes det milde og førerorienterte napperaser? Hvordan er dvergschnauzer? De er jo utrolig flotte og perfekt størrelse. Men gemytt og røyting?

Uten å ha lest gjennom hele tråden; har du sett på kromfohrlander? :D

http://www.kromfohrlanderklubben.se/

http://kennelkrombo.wordpress.com/about/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag fikk jeg bekreftet at en av hannvalpene fra kullet blir vår Her er link til oppdrettersiden og bilde av småkrøllene. Tenk at en av de blir min http://www.123hjemmeside.no/Kennel-Tixobambixo/389

Av forskjellige årsaker blir det desverre ingen australsk terrier på oss og jeg er gått tilbake til utgangspunktet mitt som for to år siden var puddel. Da var mannen ikke helt enig og kunne ikke forst

Nå har jeg ikke noe raseforslag å komme med, men vil bare si en ting: KUDOS til deg for å virkelig tenke gjennom rasevalg. Det gjør meg glad i hjertet når "førstegangs"eiere (du har jo hatt før) fakti

Mitt inntrykk er at småschnauzere er veldig mye mer glad i sin egen stemme en Pulien i hvertfall, så hvis Pumien er noe av det samme som Puli ville jeg ikke valgt schnauzer fremfor Pumi pga lyd.

Det skal liksom være en grunn til å bjeffe før pulien ( og Pumien ?) begynner. .

Litt mer enn annenhver møtende hund, ekorn i et tre, sin egen skygge osv...

De skal vokte, ikke gneldre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har tenkt litt på bedlington, de høres jo veldig greie ut da, men så var det utseendet da som jeg ikke blir konfortabel med. Har ikke lyst å velge en rase basert på utseendet så klart, men samtidig føler jeg at jeg må i alle fall like litt hvordan hunden min ser ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gubben gjerne vil ha hund som ikke røyter/røyter minimalt har jo fokuset mitt flyttet seg til terriere. Etter å ha fått noen mail fra ett par skotte oppdrettere og fått litt svar på spørsmål, tror jeg ikke denne passer så bra for oss. Fine hunder, men kanskje ikke helt det vi ser etter.

Australsk og cairn er de to favorittene så langt. Border tror jeg rett og slett krever for mye aktivisering og har jo en del jaktlyst også.

Begynt å maile litt med aussie oppdrettere og det er veldig spennende å høre mere om rasen og føler at den passer godt hos oss. Ikke så lett å finne et kull på rasen som klaffer i den tiden vi ønsker hund.

Spennende tid dette å lese og lære masse nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, DS er også interessant, og jeg liker at den har en "perfekt" kropp, altså kvadratisk og ikke dvergbein.

Men det er så mye forskjellig info om rasen på nett, blir så forvirra. Noen steder jeg leser fir jeg et godt inntrykk, og så kommer jeg over en "faktaside" der de nærmest blir beskrevet som små hyperaktive bjeffemonster, og da blir jeg usikker hva jeg egentlig skal tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, DS er også interessant, og jeg liker at den har en "perfekt" kropp, altså kvadratisk og ikke dvergbein.

Men det er så mye forskjellig info om rasen på nett, blir så forvirra. Noen steder jeg leser fir jeg et godt inntrykk, og så kommer jeg over en "faktaside" der de nærmest blir beskrevet som små hyperaktive bjeffemonster, og da blir jeg usikker hva jeg egentlig skal tro på.

Finn deg en med innsikt i rasen som du føler du kan stole på og spør om alt du lurer på. De med best innsikt i en rase er de som har rasen, ikke de som bare treffer de sporadisk :) Du må gjerne sende meg PM om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puli ville fortsatt vært den perfekte rasen for dere :P

Kvadratisk og atletisk bygget, førerorientert, lite jakt, lett og trene , røytefri, varsler ved besøk men ellers lydløs, robust, glad etc etc.

Helt ærlig hadde jeg valgt en annen rase hvis jeg bare skulle gå etter utseendet ( utseendemessig er de faktisk elegante, bortsett fra pelsen, men man kan barbere ned ),siden jeg vil stille pulien min, men den gode helsen, robuste psyken etc etc gjorde den umulig å velge bort.

Pulien er her i huset valgt på grunnlag av helse, gemytt,at den ikke røyter, er ekstremt barnevennlig, kan være løs "overalt" og ikke jakter kaninene.

Utseendemessig foretrekker jeg mynder :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har tenkt litt på bedlington, de høres jo veldig greie ut da, men så var det utseendet da som jeg ikke blir konfortabel med. Har ikke lyst å velge en rase basert på utseendet så klart, men samtidig føler jeg at jeg må i alle fall like litt hvordan hunden min ser ut :)

Oppe-l%C3%B8rdag-2014-07-26-109.jpg

Hvem vil vel ikke ha en slik? :wub:

Skjønner hva du mener med utseendet, det er ikke til å komme fra at de ser noe spesielle ut. Men man trenger jo ikke ha dem i utstillingsklipp heller, det er jo bare å la den se ut som en vanlig krøllehund. Men jeg synes jo at det er kulest med bedlington klipp jeg da, når man først har rasen :-)

Uansett, ja, de ser rare ut (men akk så søte), men herregud for noen herlige og enkle hunder! Det er heller ikke helt min type hund utseendemessig, men en dag skal jeg nok ha en bedlington altså, bare fordi de er så utrolig kule. Det er faktisk innmari rart at ikke flere har en bedlington, det er en skikkelig undervurdert rase. Kosete, enkle, lettlærte, rolige inne, med på alt ute... i det hele tatt. Og ikke minst er det en frisk rase.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt rasene du er interessert i, ikke bare les om dem på nettet. :)
Skulle gjerne møtt alle raser, men når man bor på ei "øde øy" laaaaangt unna resten av verden, så er det sviiiindyrt å reise rundt på besøk til oppdrettere. Det blir maaaange tusenlapper i fly, og ikke minst flere timer kjøretur bare for å komme seg til og fra flyplassen. Jeg skulle gjerne gjort det, men jeg har ikke så romslig økonomi at jeg kan reise rundt på besøk hit og dit. Det er lettere for de/dere som bor mere sentralt, men jeg bor på "verdens ende" desverre... derfor snakker jeg med oppdrettere om de rasene jeg liker Bedlington valper er utrolig søte, synd de ikke ser slik ut hele livet :) Puli har sikkert fint gemytt og alt, men de krever nok myyyye mer pelsstell enn jeg ønsker. Hvis man barberer de, så blir de vel som borrelås og alt henger fast i pelsen. Jeg bare orker ikke det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tror jeg har funnet min match... jeg står på valpeliste på australsk terrier, som virker som en sporty og allsidig familiehund med en handy størrelse, passelig med pelsstell og en god helse. egentlig akkurat det jeg ser etter, pluss et fint utseende.

Nå håper jeg det blir født nok tisper i kullet jeg ønsker valp fra, er tispe jeg helst vil ha siden en del terrier hanner kan være litt mere stri, men personligheten til valpen er viktigere enn kjønn, så takker ikke nei til en trivelig hannvalp... dermed er jeg nesten helt sikker på at det blir aussie valp på oss våren/sommer 2015 :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet min match... jeg står på valpeliste på australsk terrier, som virker som en sporty og allsidig familiehund med en handy størrelse, passelig med pelsstell og en god helse. egentlig akkurat det jeg ser etter, pluss et fint utseende.

Nå håper jeg det blir født nok tisper i kullet jeg ønsker valp fra, er tispe jeg helst vil ha siden en del terrier hanner kan være litt mere stri, men personligheten til valpen er viktigere enn kjønn, så takker ikke nei til en trivelig hannvalp... dermed er jeg nesten helt sikker på at det blir aussie valp på oss våren/sommer 2015 :)

Godt valg! :D

Jeg har aldri møtt en jeg ikke liker av den rasen og til tross for at jeg har terrier er jeg ikke et terriermenneske :P

De virker så trivelige og blide alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke sett på meg selv som "terriermenneske" heller, men tror terriere har litt ufortjent dårlig rykte. Har truffet mange skikkelig trivelige terriere. Valget falt på terrier etter at gubben kom med sitt eneste kriterie til hund, som var at den ikke røyter så mye.

tror aussie vil passe utmerket hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Av forskjellige årsaker blir det desverre ingen australsk terrier på oss og jeg er gått tilbake til utgangspunktet mitt som for to år siden var puddel. Da var mannen ikke helt enig og kunne ikke forstå hvorfor jeg ville ha en puddel, men nå, to år senere så er han med :wub: Nå står jeg på valpeliste på mellompuddel og krysser fingre for at alt går bra og at en av valpene blir vår. Jeg tror mellompuddel er et godt valg for oss, glade og snille hunder som er med på alt. Pelsen er eneste minuset, men vi er enige om å holde en kortklippet puddel året rundt og heller kle på om vinteren, og jeg skal klippe selv. Nå kribler det veldig i magen, dette har jeg planlagt og ventet på i to år. Har samme planene for puddelen som jeg hadde med aussien, familiehund, bestevenn, tur og treningskompis, klikkertrening, gå spor og nå tenker jeg at kanskje prøve litt lydighet også...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Nå er jeg glad jeg hadde flere raser på ønskelista mi og ikke bare aussien... og med puddelen får både gubben og jeg det vi vil, han får en liten hund som ikke røyter og jeg får en førerorientert og aktiv happy go lucky hund...og ungene får forhåpentligvis en ny bestevenn...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen på 5 har mast om hund siden han lærte å snakke. Hver gang vi går forbi noen på gata med hund sier han "ååååhhh mamma se så fin hund, kan æ få den? " og hver gang må jeg forklare at vi ikke bare kan ta en hund fra en tilfeldig forbipasserende, noe han alltid synes er urettferdig :lol: Beklager dobbelpost, fikk ikke til å redigere den første

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt på søken etter den rette familiehunden. Har igrunn landet på DSG, men så er gubben litt opptatt av røyting da. Han sier han er litt lei av å ALLTID ha kattehår på brødskiva, og har et ønske om en lite røytende hund. Hvor mye røyter egentlig DSG? Tror han egentlig ville foretrukket napperase, både med tanke på røyting og utseendet... men jeg finner liksom ingen napperaser med så mildt gemytt. Terrier er litt for stri og lite førerorientert synes jeg...

En del :P

Neida, til vanlig er det ikke så mye men vår og høst kan det forekomme bikkjehår på brødskiva, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del :P

Neida, til vanlig er det ikke så mye men vår og høst kan det forekomme bikkjehår på brødskiva, for å si det sånn :)

Vi har landet på puddel nå, både pga gemytt og dette med røytinga.... særlig nå på våren driver kattene mine å slipper enormt med pels, støvsuger hver dag, og tanken på enda ett dyr med pels som legger seg alle tenkelige steder frister lite... hehe....

Dessuten fikk jeg inntrykk fra den svenske dsg klubben, at de ikke anbefales dersom man er i full arbeid da de ikke trives alene og at de krever enorme mengder mosjon...

Står nå på valpeliste på mellompuddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...