Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

:cry: Jag fattar inte... Men da var den opprinnelige oppgaven min riktig, bare at jeg gjorde en misforståelse på e^x. Men takk for link og sjekking av a) :)

Vet du om det går an å sette inn grenseverdier på den siden?

Edit: Det jeg egentlig sliter mest med når det kommer til integraler, er å forstå hvorfor f.eks integralet til 4x^2 = 4x^3/3, hvorfor integralet til 1 = x og hvorfor integralet til e^x=e^x. Det er egentlig bare det som hindrer meg i å virkelig forstå hva som skjer når man integrerer. Nei, får bare jobbe på og lese, vel, så kommer det forhåpentlig av seg selv :):P

Det er regler. Å forstå hvorfor er en litt annen historie enn å bare følge reglene, hver enkelt regel må utledes? Formelhefte er uunnværlig her.

Når du skal finne integralet av 4x^2 ( og som ved å derivere ) hold 4 på utsiden. x^2 derivert er 1/3x^3 fordi:

bf79b6059941682f0493749173faec04.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

:cry: Jag fattar inte... Men da var den opprinnelige oppgaven min riktig, bare at jeg gjorde en misforståelse på e^x. Men takk for link og sjekking av a) :)

Vet du om det går an å sette inn grenseverdier på den siden?

Edit: Det jeg egentlig sliter mest med når det kommer til integraler, er å forstå hvorfor f.eks integralet til 4x^2 = 4x^3/3, hvorfor integralet til 1 = x og hvorfor integralet til e^x=e^x. Det er egentlig bare det som hindrer meg i å virkelig forstå hva som skjer når man integrerer. Nei, får bare jobbe på og lese, vel, så kommer det forhåpentlig av seg selv :):P

Det er fordi du gjør omvendt av derivering! Du reverserer deriveringsprosessen.

og du vet jo at du når deriverer x så blir det 1, altså er integrasjon av 1 = x. Når du deriverer 2x blir det 2, derfor må integrasjonen av 2 bli 2x...

Når du deriverer 2x^2+4x+1 blir det 4x+4, derfor må integrasjon av 4x+4 bli (1/1+1)*4x^(1+1)+4x+C=2x^2+4x+C (konstanter er vanskelige å finne igjen, derfor kalles de C når man ikke har grenseverdier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er regler. Å forstå hvorfor er en litt annen historie enn å bare følge reglene, hver enkelt regel må utledes? Formelhefte er uunnværlig her.

Når du skal finne integralet av 4x^2 ( og som ved å derivere ) hold 4 på utsiden. x^2 derivert er 1/3x^3 fordi:

bf79b6059941682f0493749173faec04.png

Jeg fikk et skikkelig eureka moment jeg nå. Så på noen videoer om derivasjon, og det gikk nettopp opp for meg at det er jo helt motsatt. Fordi:

f(x)= 4x^2

f'(x)= 8x

integralet= (4/3)x3

FORDI MAN GJØR DET MOTSATTE AV HVA MAN GJØR VED DERIVASJON!!! Å herregud, det gir mening!

... ikke sant?

@HeleneFS

JAAAA :D :D :D Da har jeg ENDELIG forstått det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et skikkelig eureka moment jeg nå. Så på noen videoer om derivasjon, og det gikk nettopp opp for meg at det er jo helt motsatt. Fordi:

f(x)= 4x^2

f'(x)= 8x

integralet= (4/3)x3

FORDI MAN GJØR DET MOTSATTE AV HVA MAN GJØR VED DERIVASJON!! Å herregud, det gir mening!

... ikke sant?

@HeleneFS

JAAAA :D :D :D Da har jeg ENDELIG forstått det!!

Bra!

Og ja, det er to like prosesser bare i hver sin retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om obligatoriske arbeidskrav og eksamen i PED111

Det obligatoriske arbeidskravet på PED111 hausten 2014 er å levere inn ei seminaroppgåve i KARK i løpet av semesteret. Seminaroppgåva kan vere eit utkast til det faglege essayet som skal leverast til eksamen, eller liknande. Oppgåva bør ikkje overskride 1500 ord.

Siste frist for å levere inn denne er 24.10.2014. Det er nødvendig å registrere seg som seminardeltakar (på MiSide) for å kunne levere arbeidskravet på KARK.

Eksamen er todelt og begge eksamensoppgåvene skal svarast på med hjelp av litteraturlista, og eventuelt tilleggslitteratur.

Eksamen består av:

1) eit fagleg essay som tar utgangspunkt i ei problemstilling du har formulert sjølv (teksten på maksimum 3000 ord skal leverast inn via vurderingsmappa på MiSide innan 27.11.2014, kl. 12:00 og

2) ein 4 timar skriftleg eksamen (04.12.2014, kl. 09:00-13:00).

Seminaroppgaven i dette faget kan være et utkast til det faglige essayet jeg skriver ferdig nå, men lurer da på om jeg kan klippe-og-lime fra seminaroppgaven og egen tekst fra tidligere oppgaven (som ikke er levert inn til eksamensvurdering/karaktervurdering, men kun levert inn for kommentar/godkjenning). Eller er dette plagiat. Brukte lang tid på å skrive en del i det andre faget mitt som jeg gjerne skulle puttet inn i essayet. Oppgaven er ikke levert inn til vurdering, det er kun et arbeidskrav.

*forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Æsj, nå har jeg stått fast på en oppgave i evigheter. Jeg vet hva jeg må gjøre helt på slutten, men veien dit går jo ikke. Jeg ender opp med minus på den ene siden --> ln ikke kan brukes (noe jeg må)

-1/3e^(-3x) + 1/3 = 0,1

Flytter jeg 1/3 over på andre siden av = ender jeg opp med pluss og minus på andre siden og herregud jeg tror jeg fant løsningen av meg selv ved å skrive her.

Edit: Nope! Nå orker jeg snart ikke mer av denne oppgava :P Klarer seriøst ikke å få den til uansett hva jeg gjør. Og jeg er helt sikker på at når jeg først får den til, så blir det typ: Herregud, er du seriøs med meg? Var det så forbanna enkelt?-moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nå har jeg stått fast på en oppgave i evigheter. Jeg vet hva jeg må gjøre helt på slutten, men veien dit går jo ikke. Jeg ender opp med minus på den ene siden --> ln ikke kan brukes (noe jeg må)

-1/3e^(-3x) + 1/3 = 0,1

Flytter jeg 1/3 over på andre siden av = ender jeg opp med pluss og minus på andre siden og herregud jeg tror jeg fant løsningen av meg selv ved å skrive her.

Edit: Nope! Nå orker jeg snart ikke mer av denne oppgava :P Klarer seriøst ikke å få den til uansett hva jeg gjør. Og jeg er helt sikker på at når jeg først får den til, så blir det typ: Herregud, er du seriøs med meg? Var det så forbanna enkelt?-moment.

Blir ikke dette bare

-(1/3e^(-3x)) = 0,1 - 1/3

-(1/3e^(-3x)) = -(0,23)

1/3e^(-3x) = 0,23

osv? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differensialligninger, I hate you!!!!

Sitter med en prøveeksamen i matte nå, og alt føltes helt fint ut. Frem til nå... Jeg har prøvd å se video på Khan academy, men jeg finner ingen eksempler som er helt likt mitt.. Oppgaven lyder som følger:

"Løs differensialligningen: dy/dx = x^2y^3 som tilfredsstiller y(1)=3."

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen i morgen, "Fysisk aktivitet og helse i et samfunnsperspektiv".

Sosiale ulikheter i helse, helsedeterminanter, ungdommer, minoriteter og fysisk aktivitet, gradientutfordringen, hvordan man kan forstå kropp, hva er god helse, arbeidshelse, arbeidsmiljøloven, internkontrollforskriften, sykefravær, Bourdieu, Merleau Ponty, Baudrillard, Foucault, alderssklia, klasseskiller, HUBRO og HUNT, statistikker, modeller for helseatferd, motiverende intervju, empowerment, idretten som integrasjonsarena, folkehelseloven, stortingsmeldinger..

Puhh! Sånn, får nok en A. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fag :aww:

:lol:

Nei, det er uaktuelt :aww: Blir ingen ingeniør uten matte. Jeg satt faktisk å koste meg med matten i dag :ahappy: Det var en ny, men god følelse! Jeg syns det er merkelig at jeg i eksamenstiden virkelig koser meg med fagene, mens alle andre stresser sånn :P

@MegaMarie Kan løses som separabel diff ligning. Du deler på y^3 på begge sider. Og integrerer for x. Da får du strøket dx på venstre side. Og du får ett y integral på venstre og x intrgral på høyre.

Om det var forstålig :) fikk bare sett kjapt nå. Sitter i bilen :P

Det var noe slikt jeg gjorde, tror jeg. Men slet med slutten, hvor y(1)=3. Jeg forstod ikke helt hva jeg skulle gjøre med den. Men takk for oppklaring, da er jeg inne på rett spor ihvertfall :) Jeg skal høre med en klassevenninne i morgen som har hatt denne matten og mer komplisert fra før av :)

Eksamen i morgen, "Fysisk aktivitet og helse i et samfunnsperspektiv".

Sosiale ulikheter i helse, helsedeterminanter, ungdommer, minoriteter og fysisk aktivitet, gradientutfordringen, hvordan man kan forstå kropp, hva er god helse, arbeidshelse, arbeidsmiljøloven, internkontrollforskriften, sykefravær, Bourdieu, Merleau Ponty, Baudrillard, Foucault, alderssklia, klasseskiller, HUBRO og HUNT, statistikker, modeller for helseatferd, motiverende intervju, empowerment, idretten som integrasjonsarena, folkehelseloven, stortingsmeldinger..

Puhh! Sånn, får nok en A. :lol:

Du er flink :D Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe slikt jeg gjorde, tror jeg. Men slet med slutten, hvor y(1)=3. Jeg forstod ikke helt hva jeg skulle gjøre med den. Men takk for oppklaring, da er jeg inne på rett spor ihvertfall :) Jeg skal høre med en klassevenninne i morgen som har hatt denne matten og mer komplisert fra før av :)

Det setter du bare inn i løsningen, for å finne C. :) Setter inn 1 for x, og y setter du som 3. Da finner du C-verdien, som du setter inn i sluttsvaret (som jeg forøvrig tror blir 0, sånn uten å ha regnet det :P ).

Og så snur du litt på likningen slik at du får penere svar, iom at venstresiden blir -1/y.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er uaktuelt :aww: Blir ingen ingeniør uten matte. Jeg satt faktisk å koste meg med matten i dag :ahappy: Det var en ny, men god følelse! Jeg syns det er merkelig at jeg i eksamenstiden virkelig koser meg med fagene, mens alle andre stresser sånn :P

Hahaha, etter den samtalen i dag føler jeg meg ikke truffet i det heeeeeele tatt :fear:

Jaja, neste uke skal jeg også stresse ned, da er det bare kos her også :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det setter du bare inn i løsningen, for å finne C. :) Setter inn 1 for x, og y setter du som 3. Da finner du C-verdien, som du setter inn i sluttsvaret (som jeg forøvrig tror blir 0, sånn uten å ha regnet det :P ).

Og så snur du litt på likningen slik at du får penere svar, iom at venstresiden blir -1/y.

Ah! Det tenkte jeg ikke på! Jeg skjønte at y skulle være 3, men det 1 tallet gav ikke noe mening i hodet mitt. Tusen takk! :D

Hahaha, etter den samtalen i dag føler jeg meg ikke truffet i det heeeeeele tatt :fear:

Jaja, neste uke skal jeg også stresse ned, da er det bare kos her også :ahappy:

Haha, det var ikke ment til deg nødvendigvis :P Mange på skolen sitter og er skikkelig stresset fordi de en dag ikke er motivert, eller de sitter og regner og sokker og stønner som om de syns det er skikkelig kjipt eller noe. Mens jeg tenker hele tiden "æsj, skal jeg gidde å lese nå?" også når jeg først har begynt så raser tiden avgårde og jeg koser meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det setter du bare inn i løsningen, for å finne C. :) Setter inn 1 for x, og y setter du som 3. Da finner du C-verdien, som du setter inn i sluttsvaret (som jeg forøvrig tror blir 0, sånn uten å ha regnet det :P ).

Og så snur du litt på likningen slik at du får penere svar, iom at venstresiden blir -1/y.

Haha, håper du har feil med at C skal bli 0. Og jeg fikk ikke noe stygt -1y :P Kanskje jeg har gjort feil.

(Dy/dx = x^2y^3) så deler jeg på y^3.

(Y^3 dy/dx = x^2) så ganger jeg med dx.

(Y^3 dy = x^2 dx) så integrerer jeg begge sider.

(1/4 y4 + c1 = 1/3 x^3 + c2) trekker fra c1 og står igjen med bare C.

(1/4 y^4 = 1/3 x^3 + c) putter inn verdiene og får

(1/4 * 3^4 = 1/3 * 1^3 + c)

(C = 239/12)

Syns det ble et litt stygt tall.

Edit: Haha, glem det. Jeg kan jo ikke dele en gang. Det blir jo 1/y^3 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt syk, og eksamenslesinga går skikkelig dårlig. Er så vant til å få det meste til, så dette er ganske ekkelt :(

I tillegg så skal jeg ha eksamen på en LØRDAG, burde være forbudt!

Føler med deg, jeg også er syk.. Er så lite effektiv. Hadde planer om å regne gjennom 12 gamle eksamensoppgaver siste 3 dagene, kun kommet meg gjennom 5.. :( Merker hodet ikke fungerer i det hele tatt...

Og lørdag...wtf... Aldri hørt om før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...