Gå til innhold
Hundesonen.no

Å dope ned gammel hund


Recommended Posts

Toya blir snart 13 år og etter en sjekk hos dyrlegen er vi blitt anbefalt å sedere henne og ta en tannrens. Hun har fått mye tannstein og dyrlegen mente det var greit å få fjernet det og sjekket om det er noe betent siden hun i samme slengen har fått dårlig ånde og bruker lang tid på å spise et griseøre.

Hvor skummelt er å sedere en hund på 13 år som er frisk og rask iforhold til alder?

Har hørt at dette er litt skummelt, så da begynner jeg å tenke .....dyrlegen mente at det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det der er vanskelig jeg! droppet å dope ned og fikse tenner på gamlehunden da den var 13, nettopp pga alder. Men det er da begrenset hvor lenge en kan la dem gå med dårlige tenner, det er ikke direkte helsebringende det heller. Så - jeg ville forhørt meg med flere veterinærer jeg. De legges jo i lett søvn med mindre de skal trekke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, men jeg er farga av å ha en hund som pga handicap med mer som tåler usedvanlig lite narkose. Hun slutta feks å puste under en operasjon, og dersom jeg skal tannrense henne, så må det være med bare vanlig beroligende slik at hun ligger rolig og er våken (ekstremt håndterbar, tar feks røntgenbilder uten noen medikamenter), for jeg vil aldri noensinne legge henne under igjen uten at det er helt livsnødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge veterinæren tar hensyn til alderen på hunden og bruker dertil egnet anestesi (gass, samt gjerne væsketilførsel underveis) så ville jeg ikke hatt noen motforestillinger mot å få det gjort.
Dårlig tannhelse er jo faktisk et faremoment i seg selv, og kan blant annet føre til hjerteproblemer, så jeg synes det er viktig å fjerne tannstein og evt dårlige tenner på en gammel hund.

Ganzie er jo en voksen dame hun også, 11.5 år, og hun var nettopp inne til sin årlige tannpuss. Gikk veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men hunden sederes for å renske tennene, eller kan man velge å gjøre det mens hunden er våken? Eller er det vondt? Min har vært våken under røntgen osv (ligg, bli, også har jeg gått ut av rommet), han er veldig grei sånn, og ser ikke for meg at tannrens hadde satt ham ut heller. Hva går en tannrens ut på egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund takler godt at jeg renser tennene med neglen og/eller et kronestykke, og jeg kommer frem overalt inni hundekjeften. Han er medgjørlig da, siden jeg gjør det til en kosestund med mange små pauser, godord og små ostebiter som belønning. Hvis hunden din er medgjørlig, ville jeg prøvd med en real innstas selv - eventuelt spørre noen som er godt vant til å gjøre det for deg. Dersom du klarer å fjerne tannsteinen selv, så kan det kanskje bli enklere for veterinæren å få ny oversikt over munnhelsen og kan gi en ny vurdering mtp tannkjøtt og dårlig ånde.

@Lola Pagola. Hvis det skal brukes maskiner hos veterinæren til å fjerne tannstein, så er det nødvendig med narkose. Det bråker, dirrer og styrer, og det gjør også jobben lettere av praktiske grunner. Til slutt (og viktig er det) poleres tannemaljen, siden metoden lager mange riper i emaljen som gjør at ny tannstein får ypperlig feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Dumt spørsmål kanskje, men hunden sederes for å renske tennene, eller kan man velge å gjøre det mens hunden er våken? Eller er det vondt? Min har vært våken under røntgen osv (ligg, bli, også har jeg gått ut av rommet), han er veldig grei sånn, og ser ikke for meg at tannrens hadde satt ham ut heller. Hva går en tannrens ut på egentlig?

Det er en grunn til at de legges i narkose, nettopp fordi emaljen utrolig lett tar skade og det er ikke bra, så selv bare for å skrape av litt så ønsker ikke vet. å ta risikoen.

Men som nevnt så går de jo som regel grundig til veis når det først blir gjort og er nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola

Når Amigo fikk fjernet tannstein (siden han var dopet ned pga kloskade, så tok de det samtidig) så ble han lagt på siden på et spesialbord med rist under hodet. Gummisak som holder munnen oppe og så et slags pussemaskin/borr som pusset vekk tannstein. Tror ikke det hadde vært mulig om hunden var våken (da kan man kanskje skrape, men som dyrlegen sa, det er fare for at man skader emaljen)

Dyrlegen sa at hun bare blir dopet/sovner. Det er kun om de skulle måtte fjerne en tann etc at hun må full sederes/narkose/hva det heter

Så hun mente at det skulle gå helt fint, men en blir jo litt hønemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk for svar :) Tenkte det sikkert var maskiner involvert, men tenkte kanskje det var like vanlig å skrape manuelt, og det kunne man kanskje gjort uten noe. Men er jo uansett mye enklere med bedøvelsegreie, så får man gjort det ordentlig.

Det går nok helt fint, som mara sier, er tannplager noe dritt, så like greit å få tatt det før det blir verre (og hunden enda eldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg gjort! Jeg hadde mye heller tatt den risikoen enn å la hunden gå med mye tannstein og potensielt betent tannkjøtt. Kan anbefale deg å ta blodprøve av hunden i forkant av tannrensen for å sjekke status på indre organer, så veterinæren eventuelt kan ta hensyn til det under sedasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min ble lagt i narkose 11 år gammel, for å fjerne en liten svulst på forhånd. Jeg var selvfølgelig nervøs på forhånd og ba dyrlegen holde meg oppdatert så ofte som mulig. Det var noen nervøse timer, mens hun var der, men heldigvis gikk det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dumt spørsmål kanskje, men hunden sederes for å renske tennene, eller kan man velge å gjøre det mens hunden er våken? Eller er det vondt? Min har vært våken under røntgen osv (ligg, bli, også har jeg gått ut av rommet), han er veldig grei sånn, og ser ikke for meg at tannrens hadde satt ham ut heller. Hva går en tannrens ut på egentlig?

De MÅ ikke. Forrige hunden min gjorde de det på uten å dope ned. Men det er ikke noe for alle hunder. Kjeven hennes ble låst fast med halvåpen mund og de tok ganske hardt i. På henne var det greit så lenge jeg var der, men de fleste hunder tror jeg ikke ville takla å ligge i ro under sånn behandling. Men klarer de det uten å bli redde, så syns jeg det er fint å slippe å dope.

Om jeg ville dopa en 13 åring kommer nok an på hvor ille det er. Er det snakk om betennelser og skikkelig dårlige tenner, så er det såpass ille å leve med at jeg ville tatt risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sjansen og alt gikk fint.

Hun hadde en liten luftlomme og de tok røntgen av tanna/roten men den var fin, så hun trengte ikke å trekke. Ble rensket godt opp der og fått smertestillende for i dag siden det sikkert vil gjøre litt vondt. Nå er vi vel hjemme igjen og skal bare slappe av resten av dagen og kose oss.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...