Gå til innhold
Hundesonen.no

Pulien Nico og Alaska Husky Toddy


Mud
 Share

Recommended Posts

  • Svar 497
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nico er en Ungarsk Puli fra Kennel Häxeboet

Toddy er en Alaska Husky på 1 år som ble vår litt sånn tilfeldig. Han er ikke særlig glad i å løpe fort og langt, han vil mye heller kose. Sånt blir det tidlig pensjon av. Enn så lenge bor ha

Advarsel : skryt! Siste runden i valperingen er unnagjort og det ble BIR og en dommer som var fornøyd med det han så. Men det jeg er mest fornøyd med er hodet på lille krapylet. Selv på dogs4a

Posted Images

Hvordan er det med tørketid på pelsen? Om sommeren er jeg å bader i sjøen hver dag når det er fint vær så kanskje ikke pelsen blir tørr når man bader dagen etter? Om det blir rått og vått? Har lyst på en Puli men siden jeg bader så mye i sjøen hele dagen så er det kanskje dumt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med tørketid på pelsen? Om sommeren er jeg å bader i sjøen hver dag når det er fint vær så kanskje ikke pelsen blir tørr når man bader dagen etter? Om det blir rått og vått? Har lyst på en Puli men siden jeg bader så mye i sjøen hele dagen så er det kanskje dumt eller?

Noen lar puliene vasse litt og oppfordrer til det , men de fleste puliene er skeptiske til vann.

Vi er ved vannet ekstremt mye om sommeren pga guttungen og mannens lidenskap for fisking, og det er ikke noe problem.

Nico drikker litt og tar kanskje forlabbene litt uti, ellers koser hun seg på land.

Holder man snorene veldig korte og ikke bryr seg om lukt går det sikkert fint med en badende puli ( kan aldri se for meg at de får våteksem feks :P ), men det er ikke en rase jeg anbefaler som typisk badehund.

I enkelte hundebøker står det at pulien er en perfekt vannapportør, det er direkte feil.

De drukner hvis pelsen blir for tung.

Rått og vått Vær er ikke et så stort problem som man skulle tro, da snorene til en viss grad er vannavstøtende. Regner det flere dager på rad og man er mye ute vil det bli lukt.

Dette skjedde for første gang hos oss denne uken, men da var hun ytterst motvillig ute i kraftig regnvær i flere timer noen dager på rad.

Så nå lukter hun og må bades.

Å bade en puli er et ork, så jeg håper litt at sambo tar seg av det *ler*

Edit : @Red Merle - tro meg , hun får med seg alt!

Jeg skal faktisk klippe fjeset hennes , da jeg ikke har noen tro på at tennene kommer.

Bare for å gjøre det enklere for oss å holde den delen av pelsen ren og slik at andre hunder leser henne bedre.

For henne spiller det liten rolle vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har Toddyen bodd hos oss passe lenge til at vi har blitt skikkelig godt kjent.  

Han er en fin gutt han :wub:

Litt for ettergivende med Nico , litt vel destruktiv på inventaret  ( han får seg inn overalt! ), ekstremt god på å få seg ut av bånd og å låse opp (!) dører,  men ellers er han jo bare gull :wub:

Han ser ikke ut til å være noe særlig ekstrem på jaktinnstinkt,  Pulien er mer gira liksom , han kan fint gå løs der det ikke er beitedyr eller pusekatter.  Ikke at vi har prøvd rundt beitedyr og pusekatter.  

Han holder seg sammen med "flokken" på tur, er en skikkelig kosegris med alt av tobente og har et høflig språk med artsfrender.  Også blir han rasende festlig når ulver uler på tv :lol: 

Han er rett og slett en knallfin hund.  

Ressursforsvaret til pulien er litt slitsomt  ( når skjedde det?  ) , det er vel det som er mest pes med å ha to hunder. Heldigvis svarer ikke Toddy opp og vi prøver å passe på at han ikke skal behøve det. 

Noen bilder av den flotte karen :wub:

 

20151010_092746-1_1.jpg20151009_092136-1.jpg20150831_132355.jpg

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres, og ser, ut som en virkelig trivelig fyr. :wub: 

 

Han er det :wub: 

Og god sykepleier 20151006_135122.jpg

 

sist jeg hørte noe om kullbroren ble jeg spurt om jeg eventuelt var interessert i han også. Det er jeg ikke :P Han skal prøves ut litt til,  men han som har han nå er visst ikke veldig fornøyd. Litt mye Ferdinand for han også. 

Men jeg sa jeg kunne forhøre meg om andre var interessert om det ble aktuelt.  

Han er grå og hvit med et brunt og et brunt/blått øye , ellers er de veldig like i sinn og skinn visstnok.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

*ler* Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle har en AH hvis han er  typisk :P 

Men han er nok litt roligere og litt mer førerorientert enn gjennomsnittet har jeg inntrykk av :) 

Antagelig fordi det er ganske vanlig at de liker å jakte (spesielt de med mye siberian i seg) og at de fleste trenger mye fysisk aktivitet. Det finnes selvfølgelig unntak, men de fleste trenger å få bruke seg fysisk. Men får de det og man er klar på at det er relativt sannsynlig at de må gå mest i bånd (ihvertfall når de blir skikkelig voksene), så er de superenkle hunder. AH-valpen min er tusen ganger enklere enn noen av tervene var som valp :)

Hehe høres ut som det kullet ikke gav de beste trekkhundene akkurat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig fordi det er ganske vanlig at de liker å jakte (spesielt de med mye siberian i seg) og at de fleste trenger mye fysisk aktivitet. Det finnes selvfølgelig unntak, men de fleste trenger å få bruke seg fysisk. Men får de det og man er klar på at det er relativt sannsynlig at de må gå mest i bånd (ihvertfall når de blir skikkelig voksene), så er de superenkle hunder. AH-valpen min er tusen ganger enklere enn noen av tervene var som valp :)

Hehe høres ut som det kullet ikke gav de beste trekkhundene akkurat :lol:

jeg vet :) Det er grunnen til at jeg ikke har hatt AH tidligere.  Men helt ærlig plager det meg ikke å ha hunder i bånd. Jeg synes det er mer jobb å ha de løse, jeg klarer ikke slappe av. 

I dag satte han hode fast i en steinrøys på jakt etter rotter.  

Heldigvis eier han ikke aggresjon mot mennesker,  selv fremmede hender som stakk ned til han fikk nuss.  

Han er tvers igjennom håndterbar,  selv når han er vettskremt og har vondt , det tar jeg absolutt ikke som en selvfølge hos en hund.  Man kan ikke annet enn å bli glad i fjompen :wub: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Må skryte av Toddy. Han har lært seg sitt! På ordentlig.  Ikke bare her hjemme i stua når det er mat inn i bildet ....

Nå setter han seg pent på forespørsel ute og smeller tilmed rompa pent ned i bakken når han ser andre hunder. Flink tulling!  

Det tok tid å lære , men når det først gikk opp et lys for alvor så satt det jammen godt også :) 

Han er veldig stolt av seg selv hver gang da :lol: 

Nytt bilde for ordens skyld.  20151107_194924_1.jpg

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Huskyer som bor med pulier lærer seg å bjeffe og lekeknurre visstnok. 

Problemet til Toddy er at han bare høres ut som et skadet dyr når han knurrer og han har en rimelig rar bjeffing.  Men han øver seg på å bli puli hver dag . 

*prøve å sette inn video * 

http://s96.photobucket.com/user/Lokeannette/media/Mobile Uploads/20151231_113528.mp4.html

 

http://s96.photobucket.com/user/Lokeannette/media/Mobile Uploads/20151231_113458.mp4.html

 

Edit:synes videoen? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
57 minutter siden, Mud skrev:

Huskyer som bor med pulier lærer seg å bjeffe og lekeknurre visstnok. 

Problemet til Toddy er at han bare høres ut som et skadet dyr når han knurrer og han har en rimelig rar bjeffing.  Men han øver seg på å bli puli hver dag . 

*prøve å sette inn video * 

http://s96.photobucket.com/user/Lokeannette/media/Mobile Uploads/20151231_113528.mp4.html

http://s96.photobucket.com/user/Lokeannette/media/Mobile Uploads/20151231_113458.mp4.htm

Edit:synes videoen? 

Hehe sånn høres huskyen her ut også. Bare litt grovere i målet. Høres skikkelig teit ut.  Utrolig nok er det foreløpig eneste gangene han lager lyd. Han har enda ikke blitt med på tervenes vokting. Når de setter i gang fordi det kommer noen på døra som skal angripe oss, så løper han med og ser ufattelig forvirra ut :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Hehe sånn høres huskyen her ut også. Bare litt grovere i målet. Høres skikkelig teit ut.  Utrolig nok er det foreløpig eneste gangene han lager lyd. Han har enda ikke blitt med på tervenes vokting. Når de setter i gang fordi det kommer noen på døra som skal angripe oss, så løper han med og ser ufattelig forvirra ut :lol: :lol:

Toddy bjeffer og knurrer bare under lek. Når Nico vokter kikker han bare dumt på henne. Hvis han i det hele tatt gidder reise seg opp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mud skrev:

Huskyer som bor med pulier lærer seg å bjeffe og lekeknurre visstnok. 

Problemet til Toddy er at han bare høres ut som et skadet dyr når han knurrer og han har en rimelig rar bjeffing.  Men han øver seg på å bli puli hver dag . 

*prøve å sette inn video * 

http://s96.photobucket.com/user/Lokeannette/media/Mobile Uploads/20151231_113528.mp4.html

 

http://s96.photobucket.com/user/Lokeannette/media/Mobile Uploads/20151231_113458.mp4.html

 

Edit:synes videoen? 

Velkjente lyder :P
 

får opp videoene når jeg trykker på linkene, men ser de ikke i innlegget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snøfrost skrev:

Velkjente lyder :P
 

får opp videoene når jeg trykker på linkene, men ser de ikke i innlegget.

Han er lydløs og søsteren min,  og han skvatt litt selv første gangene han bjeffet :lol:

Nico får frem rampen i han tydeligvis :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har oppdatert tråden til Nico på evigheter,  men altså : det har ikke skjedd så mye nytt og hun er umulig å få skikkelig bilde av med mobilkamera :( 

 Hun er akkurat ferdig med sin 2 løpetid og er "slapp " for tiden ( dvs, nesten på nivået til en normal hund ) , og har akkurat blitt ferdig med et agilitykurs. 

Det var sambo som gikk kurs med henne og han er ikke den som utbroderer,  men det virket som hun likte det. Til tross for at alt går i slow motion under og etter løpetid.  

Hun har utviklet ressursforsvar mot andre hunder ( aldri mennesker ), og har blitt ramm på å bjeffe på passerende hunder . 

Det første er det Toddy som har "lært" henne,  han var ille første tiden men har gitt seg helt nå. Det andre er jeg faktisk litt usikker på hvordan har oppstått,  jeg tror vi har gjort alt relativt riktig. Vi trener jevnlig på det i håp om at det gir seg . Det er et "raseproblem " desverre,  men forrige puli vokste det av seg , så det er lov å håpe. 

Hun vokter når det kommer folk , og er bestevenner med de når hun først har fått med seg at de ikke er øksemordere. Slik hun skal. Sosial ( om enn litt voldsom ) med andre hunder. 

Ingen bjeffing for å bjeffe fortsatt,  jeg mener fortsatt at bjeffingen til pulien er oppskrytt  . 

Hun er problemfri å ha løs og får faktisk kortere og kortere radius. 10 meter holder lenge mener hun, stort sett holder hun seg på 4-5 meter avstand.  

Hun er ferdig snoret,  men "tustene " er ikke borte enda og jeg gidder ikke klippe de bare for å få henne til å se ut som en puli fortere . Mulig jeg gjør det til sommeren hvis det blir for mye kvist,  men jeg regner ikke med at jeg gidder :P Hun har mistet sin første snor da, det var en milepæl :D

Hun endte forøvrig opp med snorpels,  og med svært jevne, kraftige og  naturlige snorer også,  typisk at hun mangler tenner :aww: 

Jeg synes faktisk hun ser ut til å bli riktig så pen :) 

 

Litt dårlige bilder *sukk* 

 

Puli og snø er en dårlig match..

20160101_151623-1.jpg

 

Nyttårsaften er 0 stress,  til tross for at huskyen var veldig stresset.  Her slumrer hun foran verandadøra når det smeller som verst. 

20160101_000711.jpg

Hun deler alltid pute med poden. De er og blir knoll og tott. Ingen over og ingen ved siden av :wub: 

20151226_205943.jpg

 

Å jage huskyen er noe av det morsomste hun vet. Og han løper som han har fanden i hælene hver gang :lol: 

20151219_114227-1.jpg

Ikke lett å ta bilder av :( 

20151219_1142240-1.jpg

 

20151219_1141590-1.jpg

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...