Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur i bilen med bagasjedøra oppe i varmen?


bianka
 Share

Recommended Posts

Har ett Variocage dobbelt hundebur med lås på. Går det greit pga. varmen på varme dager som det kommer til å bli fremmover nå at jeg tar opp bagasjedøra på bilen helt opp og låser dørene, tar med meg nøkkelen og evt. handler mat i butikken? Eller blir det for varmt for hunden? Jeg tar også opp alle de andre vinduene i bilen ned ca. to cm. Er det skummelt å gjøre dette? Jeg er veldig engstelig av meg og er redd noen skal bryte opp låsen og å stjele hundene mine, men samtidig så må jeg ha bagasjedøra oppe pga. varmen. Hva gjør dere? Parkerer ofte i parkeringshus, skygge ol. men hva hvis det ikke er skygge ol. Holder det da med hele bagasjedøra oppe? Det kommer jo til å blåse på hundene og de får luft ol. men er redd det er uforsvarlig? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du? Med bagasjedøra - hva mener du da? Er det en bakluke, eller bare lokket på bagasjerommet?
Det finnes slike kroker som man kan sette i dørlåsen slik at man kan låse dørene men like vel ha en gløtt oppe... evt kan man kjøpe et slags gitter som man setter inn i åpningen når man åpner vinduet (2 cm åpning i vinduene har sjelden noen effekt):

e1fa935f6d37c47fc7bd30e6f461540b-image.j

497e3723a76c1e5a71ff08e64fcbccc7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker samme løsning som deg etterhvert, og synes det virker helt greit jeg. Så lenge man ikke bruker timesvis inne på butikken, og har buret låst, så tenker jeg at hundene får være i fred.

Har slikt gitter som er avbildet over her, det er og veldig greit, så får ingen stukket hånden inn for å låse opp osv. (den er bare av plastikk da, og vil man røske den ut så klarer man det, men den sitter ganske godt egentlig. Foreløpig har jeg hunden i baksetet i bilsele, i mangel på bur, så den er grei å bruke slik at hunden ikke kan stikke ut hodet.

Vinduene mine er ikke så rette når de blir sveivet ned som på bildet over, så blir et hulrom på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parker slik at det ikke kommer direkte sollys, helst ikke på bilen i det hele tatt, men om det ikke er skygge så parker den veien som gjør at hunden slipper direkte sollys. Sett opp vinduer og ha krok på bagasjerommet slik at du får en 10 cm glippe der. Da begynner det å hjelpe litt. Silvershade mesh (solduk) er genialt, holder virkelig temperaturen nede i bilen, men kanskje mye pes for at man skal på butikken en snartur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

min erfaring er gløtt på vinduene og kroken på bak i stasjonsvogna. Men mest digg var kroken på bakdøra og lufteluke og så klart parkere i skygge. Da kunne det bli en til to grader kaldere i bilen enn utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burvifte og kjøleteppe er også kjekt å ha.
For å vite temperaturen i buret til hundene, kan du bruke et digitaltermometer som måler temperaturen inne og ute.
Temperaturen i buret til mine på varme dager ligger på 16-19 grader, mens i selve bilen er det en god del varmere, selv med vinduene og bakluka åpne. Er det ekstra varmt, pleier jeg legge kjøleelementer under teppene til hundene, det avgir god kjøling og blir ikke for kaldt.

Har du et termometer kan du feste de slik at folk som går forbi eventuelt kan se hva gradene i buret til hundene er, samt at du har telefonnummeret ditt på vinduet, slik at folk kan ringe deg dersom de er bekymret for hunden din.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte låsbar burløsning nettopp med tanke på at vi skulle kunne ha bagasjerommet åpent om vi forlot bilen med hundene i på varme dager.

Parkerer alltid i skyggen, men det kan jo fort uansett bli varmt med bilen helt lukket på varme dager.

Og vi har en lapp godt synlig på burdøren der det står navn og mobilnr til oss begge.

post-3069-0-02159500-1398506601_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke prøve å legge et termometer i buret og sette bilen i sola med bageasjedøra åpen og se hvor fort det blir for varmt? Og prøve med bagasjedøra igjen men med vinduene på gløtt osv. Da finner du jo fort ut hvor lenge du eventuelt kan være borte. Hvis du feks vet at det tar minst 30 min før det blir 30 grader inni buret, så vet du jo at du har god tid til å løpe inn og kjøpe brød og melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg er livredd for sol, varme, bil og hund, så jeg parkerer enten i parkeringshus, eller jeg kjører hjem, lemper av hunden, og kjører tilbake for å handle. Tar ingen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpner vinduer/bruker krok. går ikke ifra med åpen bakluke med hundene i oslo gitt,samme hvor låst buret er..

Folk gjør så mye dumt og jeg vil ikke at de skal bli plaget/ stikket ting bort til osv.

Jeg er enig. Tror det er større sjans for at noen plager hundene her, enn at de blir stjelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...