Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for vanskelig for de fleste?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Det er jo ingen automatikk i at det påfører hunden ubehag. Det kommer an på hvordan man gjør det.

Mistekravet for å kalle noe positiv straff, bør jo være at det er å påføre hunden et ubehag, og at dette reduserer atferden. Å ta en hund som hopper opp på bordet i halsbåndet og dra den ned på gulvet igjen er neppe et ubehag som reduserer at hunden hopper opp på bordet. Men i diskusjoner som denne får man nesten inntrykk av at all fysisk kontakt med hunden er positiv straff, og det er ikke klikkertrening som metode tjent med.

Enig.

Hvis det er vanlig å definere det som ps hadde aldri jeg orket klikkertrening heller, kjenner jeg. Det blir for ekstremt. Faktisk tror jeg ikke klikkertrening hadde fungert på bikkjer flest for å være helt ærlig. Noen ganger må man begrense muligheter for selvforsterking rimelig kraftig for å overhodet ha mulighet til å belønne riktig atferd.

For å gjenta det du sier: enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 482
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har trent mye klikkertrening, lest mange bøker og til og med holdt valpekurs i nettopp klikkertrening. Det som forundrer meg med klikkertrening (jeg var jo faktisk der selv også) er at klikkertren

Jeg vil vel heller si at hunden er ikke motivert nok til å utføre øvelsen... Den kan det, men er ikke motivert for å gjøre det. Motivasjon er jo den grunnleggende faktoren i trening av hund. Er ikke

Jeg tror klikkertrening blir GJORT vanskelig for folk flest fordi svært mange klikkertrenere benytter en rekke akademiske og tungt tilgjengelige begreper. Hvis man hadde normalisert uttrykkene og bruk

Klikkertrening hadde blitt mye mer tilgjengelig for folk flest om man hadde droppa alle definisjoner og avansert teori. Du kan fint begynne å klikkertrenere uten den. Selve treninga er relativt enkel, men folk flest detter av lasset lenge før man får begynt å trene på praktiske øvelser. Ikke fordi folk flest er dumme, men de er ikke innstilt på å måtte pugge definisjoner, begreper og komplisert fremstilt teori. De er innstilt på å lære hvordan de kan oppdra/trene hunden sin. Det er lite pedagogisk å begynne å forklare alle disse begrepene på valpekurs. De har ingen knagger å henge teorien på. Og da detter man av.

I tillegg er det ganske mange hverdagslige situasjoner klikkerfilosofien ikke har noen direkte løsning på (igjen, man begrenser seg og låser seg til en metode -bruker ikke hele verktøykassa). Og da detter folk av. De vil vite hvordan man løser dette problemet direkte. Det er ikke alltid mulig å gi en enkel løsning uansett metode, men klikkere har en tendens til å gjøre det enda mer komplisert enn nødvendig, og da detter folk av igjen.

Så klikkertrening er ikke vanskelig, men kanskje lite tilgjengelig?

Jeg tror nok du har et poeng i at klikkertrening blir litt utilgjengelig med alle sine begreper og definisjoner. Samtidig er jo teorien veldig forenklet på typiske familiehundkurs. Og så har du typiske "læresetninger" som "belønn det du vil ha mer av", at "belønning er noe hunden er villig til å jobbe for", osv som er til for at folk skal slippe å gå rundt og huske de fire konsekvensene.

Hvis klikkertrening er lite tilgjengelig for folk flest, hvordan kan man gjør det mer tilgjengelig og samtidig sørge for at folk lærer det de trenger for å trene hunden sin? (oppriktig spm :-) )

Når det gjelder hverdagsproblemer så ser jeg de samme utfordringer som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistekravet for å kalle noe positiv straff, bør jo være at det er å påføre hunden et ubehag, og at dette reduserer atferden. Å ta en hund som hopper opp på bordet i halsbåndet og dra den ned på gulvet igjen er neppe et ubehag som reduserer at hunden hopper opp på bordet. Men i diskusjoner som denne får man nesten inntrykk av at all fysisk kontakt med hunden er positiv straff, og det er ikke klikkertrening som metode tjent med.

Og siden det da ikke er et ubehag og ei heller antagelig reduserer sannsynligheten for at det skjer igjen, så er det ikke PS. Ingen som har sagt noe annet?

Som sagt tidligere: Den eneste som kan avgjøre om det er et ubehag eller ikke, er hunden. Helt uavhengig av eiers intensjon eller folks analyser på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistekravet for å kalle noe positiv straff, bør jo være at det er å påføre hunden et ubehag, og at dette reduserer atferden. Å ta en hund som hopper opp på bordet i halsbåndet og dra den ned på gulvet igjen er neppe et ubehag som reduserer at hunden hopper opp på bordet. Men i diskusjoner som denne får man nesten inntrykk av at all fysisk kontakt med hunden er positiv straff, og det er ikke klikkertrening som metode tjent med.

For å gjenta det du sier: enig!

Hvem er det som sier at å ta ned hunden fra bordet er positiv straff? (oppriktig spm) Jeg har ingen problemer med å stoppe hunden fysisk når den gjør noe, men jeg mener heller ikke at det er positiv straff. Og om det var det så hadde jeg fortsatt gjort det .. man kan da ikke ha hunder som får lov til å rive ned huset ;-)

Men altså, som jeg foreslo over så mener jeg at det er negativ straff å fjerne hunden fra bordet (forutsatt at det reduserer sannsynligheten for å hoppe opp på bordet, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av hva man MENER er PS vs NS, men hvordan noe defineres i henhold til læringsteoriene og selve det teoretiske fundamentet bak klikkertrening. Og da er dette med smerter i seg selv litt underordnet.

I PRAKSIS gjør jeg som jeg gjør uansett, men har ingen problemer med å kalle en spade for en spade, altså kalle noe for PS selv om jeg mener at det i praksis ikke er vondt. Feks å dra hunden ned fra bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nå kan det hende at jeg misforstår, men å dra hunden ned fra bordet er pr definisjon positiv straff, altså å påføre den ubehag. Det er vel ikke noe fagspråk som er mer presist enn det atferdsanalytiske, altså klikkerske. Det blir bare litt mye språk noen ganger, så noen av oss detter av i all teorien.

Æh nei vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av hva man MENER er PS vs NS, men hvordan noe defineres i henhold til læringsteoriene og selve det teoretiske fundamentet bak klikkertrening. Og da er dette med smerter i seg selv litt underordnet.

I PRAKSIS gjør jeg som jeg gjør uansett, men har ingen problemer med å kalle en spade for en spade, altså kalle noe for PS selv om jeg mener at det i praksis ikke er vondt. Feks å dra hunden ned fra bordet.

definisjonen : Positiv straff ses når en konsekvens sompresenteres i situasjonen etter atferd reduserer frekvensen av atferden. Dette kan være ubehagelige stimuli, men enhver konsekvens med denne funksjonen vil være en straffer.

Jeg har aldri eid en hund som hadde sluttet å oppsøke en mulig gode bare fordi jeg fjernet den fra goden. Så myke hunder har jeg bare ikke hatt. Ergo er ikke det å fjerne hundene mine fra bordet ( helt ærlig har jeg ikke opplevd akkurat den situasjonen, men andre lignende situasjoner) IKKE positiv straff i seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av hva man MENER er PS vs NS, men hvordan noe defineres i henhold til læringsteoriene og selve det teoretiske fundamentet bak klikkertrening. Og da er dette med smerter i seg selv litt underordnet.

I PRAKSIS gjør jeg som jeg gjør uansett, men har ingen problemer med å kalle en spade for en spade, altså kalle noe for PS selv om jeg mener at det i praksis ikke er vondt. Feks å dra hunden ned fra bordet.

Det høres logisk ut at du kaller en spade for en spade, men det burde vel også bety at du bruker de vitenskapelige definisjonene. Reduseres sannsynlighet for en atferd så er det straff, positiv eller negativ. Så langt tror jeg vi er enige alle sammen.

Dersom hunden lar være å hoppe opp på bordet for å unngå at den blir tatt ned vha halsbåndet så er det pr definisjon positiv straff. Men det er vel mer nærliggende at hunden lar være å hoppe opp igjen fordi det ikke lønnet seg (forutsatt at det er det som skjer), og da har atferden blitt engativt straffet.

Jeg synes du har hengt deg litt opp i hvorvidt det skal gjøre vondt, være smertefullt, osv. Begrepet som brukes er "stimulus som hunden vil søke å unngå". Det trenger ikke gjore vondt fysisk, men det må være noe hunden vil prøve å unngå. Er det ikke det så kan det ikke være positiv straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange måter å gjøre det på. Om man bare tar tak i halsbåndet og geleider den bort, så vil det vel ytterst sjelden være ubehagelig for hunden. Men om man rykker hunden ned med et strengt "Nei! " og en truebde/aggressiv kroppsholdning, så kan det godt være ubehagelig.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det høres logisk ut at du kaller en spade for en spade, men det burde vel også bety at du bruker de vitenskapelige definisjonene. Reduseres sannsynlighet for en atferd så er det straff, positiv eller negativ. Så langt tror jeg vi er enige alle sammen.

Dersom hunden lar være å hoppe opp på bordet for å unngå at den blir tatt ned vha halsbåndet så er det pr definisjon positiv straff. Men det er vel mer nærliggende at hunden lar være å hoppe opp igjen fordi det ikke lønnet seg (forutsatt at det er det som skjer), og da har atferden blitt engativt straffet.

 

Jeg synes du har hengt deg litt opp i hvorvidt det skal gjøre vondt, være smertefullt, osv. Begrepet som brukes er "stimulus som hunden vil søke å unngå". Det trenger ikke gjore vondt fysisk, men det må være noe hunden vil prøve å unngå. Er det ikke det så kan det ikke være positiv straff.

Nei motsatt; jeg er ikke opphengt i smerter. Kun om hunden uavhengig av smerter oppfatter dette som en straff eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig ville jeg vært bekymret for hundeholdet mitt om hunden oppfattet det som en straff å bli geleidet etter halsbåndet...

Ikke geleidet etter halsbåndet. Dratt ned fra bordet og bort fra maten den har sett seg ut! Ikke ta helt av!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bare kan konkludere med at alle synes det er greit å ta ned hunden fra bordet, og at ingen klikkertrenere mener at det er positiv straff å gjøre det (med mindre hunden lar være å hoppe opp på bordet senere for å unngå å bli tatt ned vha halsbåndet) ..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis hunden opplever det som et onde å bli fjernet fra godsakene...

Det ondet den føler av å bli fjernet er en del av den negative straffen, det er noe annet enn å bli påført ubehag.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg inn etter å bare ha lest startinnlegget:

Og jeg er enig. Klikkertrening fungerer uten tvil! Men ikke alle eiere er motiverte til å bruke bare en tilnærming til innlæring. Jeg synes det er gøy å variere litt og KOMMUNISERE mer med hunden. Det er det beste jeg vet! Gi hunden et hint og se om hunden forstår hva jeg prøver å forklare/vise. Om hunden ikke forstår, så står jeg igjen med klikkertrening der jeg belønner gradvis tilnærminger. Ofte blir det en kombinasjon. Jeg synes klikkertrening er viktig fordi det pusher hunden til å tenke mer fritt og bli mer kreativ. Jeg synes lokking, "vising" og andre former for hjelp er nyttig fordi det raskt for hunden på rett spor og fordi jeg synes det er skikkelig rettferdig og koselig å kommunisere med hunden jeg skal samarbeide med.

"Flyt" er jeg ingen fan av. En viss flyt, ja, men ikke så-så mange repetisjoner innen en viss tid. Det blir veldig teknisk (hvilket kan være lett og bra) og går ofte på bekostning av å vurdere om hunden har forstått oppgaven. Med EN gang hunden gjør noe rett, så prøver jeg å strekke treningen litt lenger. Altså komme litt nærmere mål, eller legge inn en variasjon. Det er fordi det går (raskere) og fordi det er lettere for hunden å forstå hva jeg vil. Hvis jeg har belønnet en ting 50 ganger (fordi hunden ikke rakk nok repetisjoner innen tiden), så kan fort hunden bli fastlåst på det stadiet. Den kan ihvertfall bli det.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom atferden reduseres i frekvens (antall) eller opphører helt er det positiv straff. Å dra hunden ned fra bordet modifiserer ingen atferd.

Siden vi nå engang er inne på dette:

Jeg hadde en hund som kom til meg voksen, 2-3 år gammel, fullstendig uten kunnskap om hvordan hun oppførte seg inne. Hvis hun ville ha mat fra bordet så hoppet hun bare opp og tok den, uavhengig av om jeg var tilstede eller ikke. En gang forsynte hun seg med et nybakt brød fra ovnen, løp ut i stuen, hoppet opp i sofaen og satt seg ved siden av mannen.. så happy :D

Det eneste jeg gjorde for å lære henne av med å hoppe opp på bordet var å ta henne ned eller skyve henne ned (hun prøvde å bruke meg som krakk for å nå opp). Det var aldri noe ubehag knyttet til dette, og hun syntes ikke det var skummelt å bli dyttet ned, jeg var ikke sint eller sur eller streng, men hun sluttet med det etter ganske kort tid. Det var faktisk utrolig lett å lære henne at hun ikke skulle gå på bordet.

Siden hun sluttet så må det ha skjedd læring (varig endring av atferd), men hvilke konsekvens(er) sørget for læringen? Og hva lærte hun egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis hunden opplever det som et onde å bli fjernet fra godsakene...

det er jo det som er essensen i negativ straff. Hvis ikke hadde det ikke vært en straff . Som et engangstilfelle vil det neppe ha en virkning overhodet forsåvidt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo det som er essensen i negativ straff. Hvis ikke hadde det ikke vært en straff . Som et engangstilfelle vil det neppe ha en virkning overhodet forsåvidt..

Og hvis det ikke har virkning da er det verken PS eller NS..... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ikke hvis hunden opplever det som et onde å bli fjernet fra godsakene...

Kremt. Et onde er ikke positiv straff. Ikke negativ heller for den saks skyld :) Positiv straff betyr at hunden påføres et ubehag som resulterer i at atferden opphører helt eller at den avtar. Om jeg hadde hatt en hund som ble tatt i halsbåndet og kastet på hode ut av kjøkkenet etter å ha satt til livs halve søndagssteika, ville hunden utvilsomt følt det som et onde at den ikke fikk spist opp resten av steika. Men dersom den like etter førsøkte seg på nytt var den sikkert vonde utkatelsen per def ikke straff for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kremt. Et onde er ikke positiv straff. Ikke negativ heller for den saks skyld :) Positiv straff betyr at hunden påføres et ubehag som resulterer i at atferden opphører helt eller at den avtar. Om jeg hadde hatt en hund som ble tatt i halsbåndet og kastet på hode ut av kjøkkenet etter å ha satt til livs halve søndagssteika, ville hunden utvilsomt følt det som et onde at den ikke fikk spist opp resten av steika. Men dersom den like etter førsøkte seg på nytt var den sikkert vonde utkatelsen per def ikke straff for hunden.

Ja, verken eller.... Ingen læring, ingen PS eller NS. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...