Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv - for en jungel...


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er ikke så rart om bildene blir mørke om du bruker lukkertid på 1/2000-1/2500. Det er svært sjelden det er nødvendig med så korte lukkertider altså. Om du skrur ned lukkertiden så kan du også redu

Jeg syns sigma er et tryggere valg enn tamron, men jeg vet om folk som har vært fornøyde med tamron. Men det Yodel linket til ligger i samme prisklasse og omtrent samme brennvidde - men sigma.

*Sukk* Det orginale objektivet til D40-en min har tatt kvelden (Nikkor 18-55 3.5-5.6) og jeg leter desperat etter noe nytt. Jeg er ikke spesielt glad i det objektivet jeg har hatt og har slitt mye

Om du bare skal kjøpe ett objektiv bør du ha et zoom-objektiv.
Jeg er som sagt superfornøyd med mitt Sigma 18-250!
Skulle jeg bare hatt ett er det det jeg hadde valgt.
http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sigma/Sigma-18-250mm-DC-Macro-OS-HSM-Sigma-Telezoom-med-makrofunksjon-130084-p0000154086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke det beste til fartsbilder, men til portretter og bilder av Tuva så er det nok supert :)

Hvis du vil prøve 50 mm 1.4 så kan du låne mitt :)

50mm er et genialt tilleggsobjektiv, og et veldig fint tillegg til f.eks 18-200mm.

Selv ønsker jeg meg et 1.4, men man kommer langt med 1.8 og det er mulig å få tak i svært billig brukt. (eksempel 700kr)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! Et fastobjektiv er ikke aktuelt nå i alle fall. Men etterhvert vil jeg gjerne prøve ditt, @Marthe , for å se om det kan være noe. :)

Var innom fotobutikken som faktisk overrasket med å vite litt hva han snakket om (i motsetning til elkjøp og expert, ingen av de klarte åpne skapet til objektivene så de klarte ikke sjekke priser en gang). Han endte opp med å anbefale med et Tamron 18-270 3.5-6.5, kostet 3700. Kjenner jeg er litt skeptisk til et merke jeg knapt finner noe om, men prøvde det på kamerahuset og likte hvordan det fungerte der og da i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper isåfall du blir mer fornøyd med det enn min mor. Trodde det var samme som du linket til tidligere, men min mor har altså det som går til 270 og fokuset på hennes er veldig treg. Men igjen har jeg inntrykk av at Tamron har svært varierende kvalitet.

Det er det jeg hører også, at det er varierende. Men testene jeg har funnet synes det er ok. Så hun hadde altså det som kostet 3500-4000 kr, ikke billigobjektivet fra elkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er det jeg hører også, at det er varierende. Men testene jeg har funnet synes det er ok. Så hun hadde altså det som kostet 3500-4000 kr, ikke billigobjektivet fra elkjøp?

Stemmer, at hun har det litt dyrere objektivet. Tror du kommer lenger med et bra brukt objektiv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sigma er et tryggere valg enn tamron, men jeg vet om folk som har vært fornøyde med tamron. Men det Yodel linket til ligger i samme prisklasse og omtrent samme brennvidde - men sigma.

Forøvrig et objektiv jeg fikk lyst på!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, at hun har det litt dyrere objektivet. Tror du kommer lenger med et bra brukt objektiv.

Det tror jeg og. Ser ut som Sigmaen som alle anbefaler her er det mest aktuelle. Fant dog et Nikon-objektiv med samme spesifikasjonene til en hyggelig pris, så jeg prøver meg på det først.

Edit: Tror jeg skal blåse i at det er finvær og at jeg har dårlig tid, nå er jeg mer på den at jeg vil ha to objektiv :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Tamron 18-270 var guds gave til min d40 :-) Masse zoom, flotte nærbilde. Ble flotte vidvinkel bilder av doffeloff med den. Og jeg savner objektivet intenst (solgte jo alt). Det var virkelig et allround objektiv. Også bruker jeg aldri over 1/1250 på fartsbildee i flott vær :-P Pst sjekket foto. No sitt brukt marked etter brukte tamron 18-270?:-) mange til fin pris der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Tamron 18-270 var guds gave til min d40 :-) Masse zoom, flotte nærbilde. Ble flotte vidvinkel bilder av doffeloff med den. Og jeg savner objektivet intenst (solgte jo alt). Det var virkelig et allround objektiv. Også bruker jeg aldri over 1/1250 på fartsbildee i flott vær :-P Pst sjekket foto. No sitt brukt marked etter brukte tamron 18-270?:-) mange til fin pris der.

Etter å ha snakket me dflere med det objektivet er jeg veldig i tvil, flere gikk bare plutselig i stykker.. Har forøvrig lånt Marthes 50mm 1.4 nå og er helt forelsket. Så jeg tror det må bli noe sånt (men sikkert 1.8) plus et annet objektiv til å bruke ute. Etter å ha lest endel forstår jeg at jeg gjerne må kompansere litt i forhold til bildekvalitet om jeg vil ha hele "spekteret! fra 18- feks 270 og at jeg vil få bedre kvalitet på bildene med noe som begynner på feks 70 og oppover og heller har 55mm 1.8 til portrett og inne-bilder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha snakket me dflere med det objektivet er jeg veldig i tvil, flere gikk bare plutselig i stykker.. Har forøvrig lånt Marthes 50mm 1.4 nå og er helt forelsket. Så jeg tror det må bli noe sånt (men sikkert 1.8) plus et annet objektiv til å bruke ute. Etter å ha lest endel forstår jeg at jeg gjerne må kompansere litt i forhold til bildekvalitet om jeg vil ha hele "spekteret! fra 18- feks 270 og at jeg vil få bedre kvalitet på bildene med noe som begynner på feks 70 og oppover og heller har 55mm 1.8 til portrett og inne-bilder.

Det jeg endte på. Jeg har et 50mm 1.4 nå til inne og nettopp kjøpt et billigere sigma objektiv :) inntill videre ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha snakket me dflere med det objektivet er jeg veldig i tvil, flere gikk bare plutselig i stykker.. Har forøvrig lånt Marthes 50mm 1.4 nå og er helt forelsket. Så jeg tror det må bli noe sånt (men sikkert 1.8) plus et annet objektiv til å bruke ute. Etter å ha lest endel forstår jeg at jeg gjerne må kompansere litt i forhold til bildekvalitet om jeg vil ha hele "spekteret! fra 18- feks 270 og at jeg vil få bedre kvalitet på bildene med noe som begynner på feks 70 og oppover og heller har 55mm 1.8 til portrett og inne-bilder.

Hvilket var noe av det jeg prövde å nevne lengre opp her..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde en gang i tiden Nikon D40, og da hadde jeg Nikon 50mm F/1.8 D og Sigma 30mm F/1.4. Førstnevnte får man ikke autofokus med, siden det ikke er autofokusmotor i D40-en, og det heller ikke er det i objektivet. Sigma-en er det autofokusmotor i, og er et godt objektiv. Det som er med billige objektiver, særlig i 18-200ish-kategorien, er at optikken ikke er bra. Det vil ofte bli uklart i kantene, samt noe mørkere. Det har jeg ikke opplevd med noen av de. I tillegg har jeg hatt Sigma 50-150mm F/2.8, som også er godt. Jeg har kost meg med den pakka til mitt kamera. Objektivene har på en måte utfylt hverandre. Jeg har tatt en god del bilder av hester, samt konsertbilder (derfor så lyssterke objektiver), men ikke så mye av hunder. Vil tro det blir litt som hester (i full gallopp)?

Når du har tatt bilder hittil, har 55mm vært nærme nok? Tror du at du kommer til å veksle mye (til samme tid) mellom å ha det rundt 18-55mm og oppover? Er det slik at du helst ikke vil bytte objektiv mens du tar bilder? For hvis du kan bytte mellom objektiver (kanskje et kit, og f.eks. 50-150mm'ern), vil du lettere få tak i ålreite og lyssterke objektiver som ikke har en helt avskrekkende pris. Det virker jo som du har brukt kameraet litt feil, ettersom man sjeldent trenger å gå helt opp på 1/2000 i lukkertid. Godt mulig at autofokusmotoren i objektivet ditt lenge har vært slitent.

Konkrete forslag til objektiver:

Sigma 17-50 mm F2.8 - har ingen erfaring med det. Det koster 3000 kr, så det er forsåvidt innenfor budsjettet ditt.

Sigma 50-150 mm F2.8 - God erfaring med det, kan kjøpes brukt

Hvis du vil ha enda mer lyssterke objektiver, så må du nok over på fast brennvidde. For å finne ut hvilken brennvidde du bør ha, så må du finne ut av hvilken brennvidde du har tatt flest bilder ved når du skulle ønske at objektivet var mer lyssterkt. Selv liker jeg fast brennvidde godt når brennvidden ikke er så stor. Når jeg skal ta bilder av noe lenger unna, som i tillegg beveger på seg, er zoom det beste (i mine øyne). Spennende med valg av nye objektiver. Håper du fikk litt ut av bablinga mi :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ja, tusen takk, du bekrefter i ganske stor grad det jeg har lært de siste ukene. Etter mye om og men og frem og tilbake ender jeg opp med å kjøpe meg et nytt (men gammelt) kamerahus, foreløpig ser det ut som det blir et D70. Da slipper jeg å tenke på autofokusmotoren i objektivene og da er objektivene billigere. Så blir det er nikon 50mm 1.8 til inne- og barnebilder og et nikon 80-200mm 2.8 til hundebilder og sånn. Da tror jeg at jeg har nok å jobbe med en stund. Jeg tror neppe jeg vil ha behov for å skifte objektiv underveis i fotograferingen, spesielt ikke med to så forskjellige objektiv som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tusen takk, du bekrefter i ganske stor grad det jeg har lært de siste ukene. Etter mye om og men og frem og tilbake ender jeg opp med å kjøpe meg et nytt (men gammelt) kamerahus, foreløpig ser det ut som det blir et D70. Da slipper jeg å tenke på autofokusmotoren i objektivene og da er objektivene billigere. Så blir det er nikon 50mm 1.8 til inne- og barnebilder og et nikon 80-200mm 2.8 til hundebilder og sånn. Da tror jeg at jeg har nok å jobbe med en stund. Jeg tror neppe jeg vil ha behov for å skifte objektiv underveis i fotograferingen, spesielt ikke med to så forskjellige objektiv som dette :)

Høres ut som et bra valg :) 80-200mm har jeg ikke sett før, men lyssterkt er bra. Glad du fant ut av det. Kameraverden er virkelig en jungel av utstyr. Vanskelig å finne ut hva som passer en best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 - 20 mm objektiv for crop-kamera tilsvarer vel ca 16 - 35 mm for fullformat. Jeg mener at både Sigma og Tamron har objektiver som burde passe.

Har sett litt på Nikon sitt 16-35mm, men skal se om Sigma og Tamron kanskje har noe interessant :)

Det har ihvertfall Sigma:

Sigma 12-24mm F4.5-5.6 II DG HSM Canon

WEB_Image%20Sigma%2012-24mm%20F4%205-5%2

Har jo ikke noe særlig behov for lysstyrke når det i hovedsak skal benyttes til landskap med stativ, og liten blender uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Har Nikon sitt 12 - 24mm f2.8. For å være ærlig blir det brukt bare ved spesielle anledninger :) Som "vanlig" landskapsobjektiv er det greit men du får jo med veldig mye "død" himmel eller bakke. For at bildene skal bli mer interessante kutter jeg mye overflødig både i topp og bunn alt ettersom. Men innendørs og til byfotografering gir er en 12 - 24 mm et veldig uvant og spennende perspektiv synes jeg og med den korte nærgrensen kommer du helt innpå blomster og kanskje spesielt roser eller planter med litt størrelse. Jeg er spurt om å ta noen bilder i et bryllup utpå sommeren og da tror jeg at interiørbilder av kirkerommet kan bli morsomt og avvekslende i forhold til bilder tatt med mer standard objektiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nikon sitt 12 - 24mm f2.8. For å være ærlig blir det brukt bare ved spesielle anledninger :) Som "vanlig" landskapsobjektiv er det greit men du får jo med veldig mye "død" himmel eller bakke. For at bildene skal bli mer interessante kutter jeg mye overflødig både i topp og bunn alt ettersom. Men innendørs og til byfotografering gir er en 12 - 24 mm et veldig uvant og spennende perspektiv synes jeg og med den korte nærgrensen kommer du helt innpå blomster og kanskje spesielt roser eller planter med litt størrelse. Jeg er spurt om å ta noen bilder i et bryllup utpå sommeren og da tror jeg at interiørbilder av kirkerommet kan bli morsomt og avvekslende i forhold til bilder tatt med mer standard objektiver :)

Godt å høre litt erfaringer, da tror jeg ikke jeg kommer til å bli skuffet med Sigma sitt tilsvarende, har også tanker om litt spennende nye perspektiver og slikt. Men siden det ikke blir det mest flittige brukte objektivet er det kjekt å ikke gå for det dyreste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke det beste til fartsbilder, men til portretter og bilder av Tuva så er det nok supert :)

Hvis du vil prøve 50 mm 1.4 så kan du låne mitt :)

Jeg bruker det til fartsbilder :) Jeg kunne tenkt meg zoom, men er fornøyd. hehe!

Jeg kunne vist deg bilder, men så er det facebookkvalitet da :( Så du får jo igrunn ikke sett!

66752_10151750138646357_1961360330_n.jpg

923199_10151588923761357_280993880_n.jpg

Meeeen, jeg greier jo ikke å bestemme meg for actionobjektiv selv :P Så jeg vil også ha hjelp der! hahaha! Vil ha grei pris, bra i dårlig lys osv :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...