Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor i Norge er det best å bo med hund?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne gjerne tenkt meg å bo i Tromsø, da får jeg midnattsola og nordlyset som jeg gjør her, men litt mer beligenhet.

Men akk, her er nå jeg i vakre Finnmark, somrene her er jo også noe for seg sjøl og mye tur områder rett utenfor stuedøra uansett hvor du velger å sette baken ned liksom. Eneste er at det er litt vel strengt på båndtvang i og med at vi deler fylket med samene og de er litt hysterisk over "beitemarka og at vi forstyrrer reinan demmes" Noe de færreste gjør :)

Neida, det er fint å ha hund her oppe, i Hammerfest skjer jo mye for tiden og Alta er liksom dit alle drar på shopping. Vi har alt vi trenger her, så hvorfor ikke være Finnmarking da? Er nok lett å finne sånn jobb som du har her :P Hundeklubben er aktiv og hjelpsomme også. Men vi har ikke innefasiliteter da, med unntak av ett par stevner inne i ridehallen. Ja og boligprisene er litt stive også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oslo Vi har skog, strigla løyper, villskau, sjø, en haug av lokale hundeklubber og treningskompiser om du ønsker det. Vil du ned til sentrum, er det aldri lenger enn en halvtimes t-banetur, eller bus

Pakk sakene og flytt, alt ordner seg for den som vil (og tar i et tak for å få det til)! :-)

Om du er veldig glad i sko og bacon, så er Sarpsborg veldig fint. Svinesund 15 - 20 minutter unna og flere skobutikker per innbygger enn noe annet sted. Det siste er egen empiri. "Snart" blir det et

Søk på forskjellige jobber i interessante byer, så finne du deg bosted når du vet hvor du skal :) Kan bli veldig dyrt å flytte for så å søke jobb (spesielt om det er dårlig tilbud dit du flytter) så ville satset på å søke jobb først :) Edit: Kan ikke anbefale noen steder, men styr unna Molde og Ålesund - lite trivelige folk der dessverre :P Da er Kr.sund et bedre alternativ innad Møre og Romsdal :) Resten av sør- og midt-Norge skal jeg ikke uttale meg om :)Sent from my iPhone using Tapatalk

Vestkysten er jo ikke kurrant om man ikke vil ha særlig med vind heller :P

Opplever Molde som veldig hyggelig jeg, men jeg har jo vært der store deler av livet og har både egne bekjente, familien og familiens nettverk, så jeg har kanskje blitt enklere kjent med folk der pga det :P Men ja, de er ikke de mest åpne menneskene i Norge akkurat, den er jeg definitivt med på!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her, er allerede inne å ser på stillingsannonser! :ahappy:

Finn jobb, lei en liten hybel eller noe fort som fy, flytt nedover og jobb og bo litt mens du leter etter et skikkelig sted å bo med vofsen :) Forutsetter at du har mulighet til å ha henne oppi nord eller noe i starten da. Det er litt enklere å finne et sted når du er der, kan dra på visninger og møte utleier :)

Ja hun kan sikkert bo hos foreldrene mine, evt hos brodern, hvis jeg ikke skulle finne en dyrevennlig leilighet med det samme.

@SandraNH Her er det utlyst pedleder i barnehage. Er ikke så mange som søker, så tenker det er gode sjanser med utdanningen din hvis du har litt erfaring i tillegg :) Litt trangt om bo-plassen, men hvis du får jobben og sier at du trenger bolig, så ordner de det til deg liksom. Det er vanlig her :P Jeg har bodd og jobbet her i 8 mnd. Trives forholdsvis godt i jobben, men trenger en yngre barnløs hundegal venninne ! :D haha. Det er i Finnmark da, betaler 2500 i husleie, helt ok! kom kom kom!

Red: hundevennlig; Ja, det vil jeg si at det er. Men er ikke plassen man sniker på i bånntvangen, er mye rein her i perioder. På vinteren er det perfekt for frislipp nesten hele tiden. Man spaserer oppå snøen et lite stykke, så er man blott aleine. Utroooolig fine turområder spesielt på sommeren synes jeg. Det er rett og slett uendelig med turmuligheter. Er en sånn passe aktiv hundeklubb i underkant av 30 min herfra, de har fellestreninger 4 ganger i uka tror jeg. Har ikke meldt meg inn der enda, men det blir til sommeren tror jeg. Jeg er dønn seriøs, flytt hit ! :D

OOOOG-. du får nedskrevet studielån, og litt mindre skatt! Hallo, det er peeerrrrfekt.

Alt hørtes veeeldig bra ut - helt til du sa Finnmark :P Ville liksom til litt mer sommer :P Hvor i finnmark forresten?

Det ordner seg alltid. Det er viktig å ha jobb på plass først, med mindre du har mye oppsparte midler du kan leve av så lenge. Hvis du begynner å søke nå er det mange ledige stillinger (særlig i barnehage) til høsten/august. Da har du jo også greit tid på deg til å finne leilighet. Jeg har alltid begynt med jobb, og deretter lagt ut annonser over alt etter bolig. Det har alltid ordnet seg, selv med hund. Men jeg har bil da! DET er et viktig spørsmål ift. hvor du skal bo. Det er ikke alle steder kollektivtransporten er spesielt godt utbygget.

Jeg bor også fire mil fra kr.sand! Nå ble jeg nysgjerrig på om vi bor i omtrent samme område? :P

Har både bil og lappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vi har fin sommer, du svetter ihjel her :P

I fjord var det forvirring hos turistene fordi vi hadde så varme temperaturer at det var syden tilstander :) Vet jo ikke hvordan været blir i år enda, men de har spådd sykt fine somre de neste 7ish årene for Finnmark.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg først skulle gjort noe sånt som du tenker på @SandraNH så ville jeg valgt noe som er veldig annerledes enn det du har hjemme. Et sted hvor våren kommer hjemtidlig for eksempel, og det er lenge lyst om ettermiddagen fra slutten av februar (sørlandet f.eks.), eller et sted med et veldig annerledes klima (vestlandet) eller noe sånt. Men det er meg da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her, er allerede inne å ser på stillingsannonser! :ahappy:

Ja hun kan sikkert bo hos foreldrene mine, evt hos brodern, hvis jeg ikke skulle finne en dyrevennlig leilighet med det samme.

Alt hørtes veeeldig bra ut - helt til du sa Finnmark :P Ville liksom til litt mer sommer :P Hvor i finnmark forresten?

Har både bil og lappen :)

Været, det er ingen fare tror jeg. jeg kom 24 juni, hadde kanskje typ 6-7 heslige regnfulle dager frem til september. Været har vært helt rått. Knallfin sommer, frem til det plutselig ble vinter :) Mye finere sommer her i år enn det var fra Trondheim og sørover. De har jo spådd at vi er inne i en sånn bølge n¨å hvor vi vil få fine somre noen år fremover :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns ikke jeg at Finnmark og Troms er så veldig like akkurat, det er mye mer skog i Troms enn i Finnmark, vi har vidder og fjell å gå i.

Jeg tenkte ikke nødvendigvis akkurat på det altså, jeg vet det er stor forskjell på Finnmark og Troms. Det er veldig stor forskjell på Østlandet og Jæren også (hvor jeg kommer fra og hvor jeg bodde), og det var veldig gøy å oppleve forskjellene :) Jeg mente bare at det er noe jeg ville lagt veldig vekt på tror jeg, hvis jeg skulle flyttet "bare" for å oppleve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke nødvendigvis akkurat på det altså, jeg vet det er stor forskjell på Finnmark og Troms. Det er veldig stor forskjell på Østlandet og Jæren også (hvor jeg kommer fra og hvor jeg bodde), og det var veldig gøy å oppleve forskjellene :) Jeg mente bare at det er noe jeg ville lagt veldig vekt på tror jeg, hvis jeg skulle flyttet "bare" for å oppleve noe nytt!

Men da er det jo faktisk noe nytt, siden det er stor forskjell :P Avstand er noe banalt, du trenger da ikke reise langt for å oppleve noe substansielt annerledes? Det er kortere til St. Petersburg enn til Tromsö fra Stockholm, allikevel er det jo ikke noe mer eller mindre annerledes :)

Finnmark ER noe annet enn Troms, både klimamessig, landskapsmessig, kulturmessig. Bardu er et veldig spesielt sted i Troms, bare det å flytte fra Bardu til Tromsö by hadde värt en stor forandring. Så jeg skjönner ikke hvorfor Finnmark egentlig skal väre så mye mindre verdt enn noe annet sted. (NOTAM: Dette er ikke noe tips til trådstarter om hvor hun bör flytte, mer en generell bemerkning :P Men hadde jeg stått fri til å bo wherever ville jeg absolutt ha prövd f.eks Honningsvåg ett år. Det var helt sjukt annerledes der, enn noe annet sted i Troms og Finnmark :) ).

Det er varmere i Finnmark på sommeren enn flere steder på vestlandskysten, sörlandskysten og östlandskysten... It's all about the climate. Det er MYE kaldere i Oslo enn i Tromsö på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen, og er delevis oppvokst her. Jeg har flyttet mye rundt, og bodd mye i utlandet også, men jeg trives veldig godt i Drammen. Så jeg tenkte kanskje jeg kunne skrive litt om Drammen, og hvordan jeg opplever det.

Vi flytter nå i april, og la ut annonse på finn, og fikk napp på mange ålreite steder. Til slutt endte vi opp med ett lite hus på ett småbruk hvor vi betaler 8000 kr i leie. Siden du har lappen og bil gjør det ting ganske mye enklere, og jeg ville nok sett på å flytte litt utenfor Drammen. Konnerud, Lier, Mjøndalen, Krokstadelva, Solbergelva, Hokksund og Åskollen kan være greie steder å se på. Spesielt deler av Lier er relativt landlig, og vet om en del "crazy dog ladies" som bor der. Og ang. dette med å kjøre i by, Drammen er ikke noe sånn veldig storby, så selv jeg som tok lappen for en måned siden synes det er greit å kjøre her. Drammen hadde jo rykte på seg for å være veldig harry lenge, men jeg føler de har gjort veldig tiltak for å forbedre ting, og Drammen er i dag en veldig pen by. Spesielt elvebredden er gjort veldig fin. Toget til Oslo tar 33 min, men du har i grunn det meste du trenger i Drammen. Butikker, spisesteder, kino, etc. I tillegg er det mye skog rundt Drammen, og muligheter til å gå mye fine turer. Konnerud er kjempefint på vinteren, om man vil gå på ski. Og så har du jo så klart hundeparken, som er kjempeålreit om man har hund! Nå har jeg selv vært hundeløs i ett par år, men henter hund i april og kommer nok til å være en del i hundeparken.

Personlig ville jeg nok om jeg skulle gått til dette steget funnet meg jobb først. Jeg ville kanskje gjort en innsats for å finne en heltidsstilling, slik at jeg hadde penger til å betale litt mer enn 5000 kr i leie (som i grunn er relativt lite for ett voksent menneske i arbeid). Jeg ville så satt inn annonse på finn med en gang, og fulgt med mye på hva som ligger ute.

Jeg flyttet til Canada som 20 åring med hund. Hadde studieplass, men reiste over uten sted og bo. Så dette er helt fint noe jeg kunne funnet på å gjøre selv. Går det helt ille så kan du alltids flytte tilbake igjen. Ender du opp i Drammen er vi ganske mange soniser som bor her nede, og jeg er i hvert fall alltid veldig interessert i å få flere venner og møte nye folk. :)

Jeg har bodd i Lier hele livet unntatt de årene jeg har bodd i utlandet og Oslo.

Lier er fantastisk, men dyrt...veldig dyrt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lade. Svaret hvor det er best å bo i Norge er alltid Lade, med eller uten hund :aww:

61631_10151601456686985_331294624_n.jpg

Men sånn bortsett fra det så ville jeg først sett på finn etter jobber, søkt det jeg kunne tenkt meg, og flyttet dit jeg fikk jobb når det er såpass hipp som happ hvor du kan tenke deg å dra :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooog du vil ikke flytte sørover da? Så kan vi være fremmede ilag :P

Vurderer det innimella, men per dags dato så ønsker jeg meg nordover først. Kunne tenkt meg å bodd "sørpå" (alt sør for Troms er sørpå! :lol: ) en gang i tida også, men akkurat nå vil jeg ha stabil vinter, mindre regn og mer vidde. (Herregud som jeg savner vidda!!)

Funker ikke Finnmark for meg lengere er det ikke no værre enn at man flytter seg ett anna sted, jeg får hele flyttelasset mitt inni bilen uansett... :ahappy: (og så må jeg få meg napp på jobb også da, menmen. Alt ordner seg!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo faktisk noe nytt, siden det er stor forskjell :P Avstand er noe banalt, du trenger da ikke reise langt for å oppleve noe substansielt annerledes? Det er kortere til St. Petersburg enn til Tromsö fra Stockholm, allikevel er det jo ikke noe mer eller mindre annerledes :)

Finnmark ER noe annet enn Troms, både klimamessig, landskapsmessig, kulturmessig. Bardu er et veldig spesielt sted i Troms, bare det å flytte fra Bardu til Tromsö by hadde värt en stor forandring. Så jeg skjönner ikke hvorfor Finnmark egentlig skal väre så mye mindre verdt enn noe annet sted. (NOTAM: Dette er ikke noe tips til trådstarter om hvor hun bör flytte, mer en generell bemerkning :P Men hadde jeg stått fri til å bo wherever ville jeg absolutt ha prövd f.eks Honningsvåg ett år. Det var helt sjukt annerledes der, enn noe annet sted i Troms og Finnmark :) ).

Det er varmere i Finnmark på sommeren enn flere steder på vestlandskysten, sörlandskysten og östlandskysten... It's all about the climate. Det er MYE kaldere i Oslo enn i Tromsö på vinteren.

Eh, ja, det var vel akkurat det jeg sa? At jeg vet det er stor forskjell på Finnmark og Troms (jeg har vært endel i nord-norge til tross for at jeg er søring;) ) - og at det var nettopp slike forskjeller jeg ville sett etter hvis jeg skulle flyttet for å oppleve noe nytt. Som sagt mente jeg det ikke som en kommentar til Finnmark-forslaget (jeg nevnte jo heller ikke Finnmark i det opprinnelige innlegget ;) ), men som en generell bemerkning i tråden - at jeg ville lagt vekt på å flytte et sted som var veldig forskjellig fra det stedet jeg allerede bor. Det ville vært noe som veide tungt. Så er det jo forskjellig hva man vil oppleve. Mange nordlendinger ønsker å flytte et sted uten mørketid, mange søringer ønsker å oppleve mørketiden. Noen har lyst til å oppleve ville og bratte fjell, noen vil oppleve flate Jæren (eller Finnmark for den saks skyld). Men jeg ville i alle fall gått etter forskjellene - for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg først skulle gjort noe sånt som du tenker på @SandraNH så ville jeg valgt noe som er veldig annerledes enn det du har hjemme. Et sted hvor våren kommer hjemtidlig for eksempel, og det er lenge lyst om ettermiddagen fra slutten av februar (sørlandet f.eks.), eller et sted med et veldig annerledes klima (vestlandet) eller noe sånt. Men det er meg da :)

Litt enig i tankegangen din..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo faktisk noe nytt, siden det er stor forskjell :P Avstand er noe banalt, du trenger da ikke reise langt for å oppleve noe substansielt annerledes? Det er kortere til St. Petersburg enn til Tromsö fra Stockholm, allikevel er det jo ikke noe mer eller mindre annerledes :)

Finnmark ER noe annet enn Troms, både klimamessig, landskapsmessig, kulturmessig. Bardu er et veldig spesielt sted i Troms, bare det å flytte fra Bardu til Tromsö by hadde värt en stor forandring. Så jeg skjönner ikke hvorfor Finnmark egentlig skal väre så mye mindre verdt enn noe annet sted. (NOTAM: Dette er ikke noe tips til trådstarter om hvor hun bör flytte, mer en generell bemerkning :P Men hadde jeg stått fri til å bo wherever ville jeg absolutt ha prövd f.eks Honningsvåg ett år. Det var helt sjukt annerledes der, enn noe annet sted i Troms og Finnmark :) ).

Det er varmere i Finnmark på sommeren enn flere steder på vestlandskysten, sörlandskysten og östlandskysten... It's all about the climate. Det er MYE kaldere i Oslo enn i Tromsö på vinteren.

Som Hammerfesting kan jeg ikke si meg 100% enig på å bo i Honningsvåg da :P Men ja, det er sykt vakkert der, sykt fin natur og Nordkapp er jo bare love. Men Honningsvåg er wannabe-by, just sayin :ahappy: Keiron dro til Honningsvåg for å pisse på kaia dems så dro vi videre xD Neida, var bare på gjennomreise med hurtigruta da.

Syns at Nordkynn Halvøya er best, det er paradis på jord, for meg da. Men da må man elske kyst og fjell altså, men det gjør jo jeg :) Så har du Nord Europas vakreste klippeformasjon å kikke på om du velger å bo i Kjøllefjord (Finnkirka <3) Men det er også en perle, Finnmark er full av perler. Og det er varmt her, og lyst - vi har det veldig mørkt i 2ish måneder fra slutten på November til begynnelsen på Januar når sola begynner å bli synlig på himmelen og man blir ekstra glad i sola når man blir totalt uten den en stund :)

Men så sier du om Finnmark som jeg ville ha frem, men jeg er ikke så flink å ordlegge meg som du er :) Tusen takk ^^

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er veldig glad i sko og bacon, så er Sarpsborg veldig fint. Svinesund 15 - 20 minutter unna og flere skobutikker per innbygger enn noe annet sted. Det siste er egen empiri.

"Snart" blir det et sykehus i byen, så da kan du bli gravid eller brekke hofta uten å bekymre deg over lang frakttid. Dessuten trenger du ikke bekymre deg over hva du har på deg, da grilldress nesten er som bryllupskjole å regne i visse kretser.

Dårlig med bra menn da. Både jeg og en kompis har jo flyttet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvor er det? Trodde jeg hadde relativt grei oversikt over friområdene i denne delen av byen...

Nei, det er litt hemmelig, da ser du. Det er nedre del av fellesområdet på Emmanuelfjell borettslag, helt nede ved Romsås ring og over gaten for de røde trehusene. Det er nok forbeholdt bikkjene på Romsås og de i det borettslaget ser nok helst at det bare er for dem :D Det er båndtvang innen for Romsås ring hele året, så det er nok for at de beboerne med hund som ikke kommer seg ut av ringen, skal ha et sted å slippe bikkjene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen <3 Sentralt mtp på hundearragementer og kurs ( man må velge og vrake), flust av turmuligheter, levende by ( mye aktiviteter), vakkert torg og elvepromenade og flust av hundefolk ( og soniser) i distriktet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hjemkommune, Sande, nabokommunen til Drammen, er faktisk et veldig fint sted å bo. Det er nærme flere hundeklubber, det er både fin fjord og snøsikker skog/topper (strekker seg helt over til kongsberg med supert løypenett). Det er ikke så mye hunder her, og derfor ikke noe bråk heller og ingen som maser om båndtvang så lenge du har kontroll. Det er ikke by, men som nordligste kommune i Vestfold er det kort vei til alt (15 min til Drammen fra Sande sentrum). Det beste med Sande er den varierte naturen! Boligprisene ligger dessuten ganske lavt (men det er på vei til å endre seg, da det er en veldig voksende kommune).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøbak

Drøbak ligger i Frogn kommune i Follo, sør for Oslo. Det tar ca en halvtime å kjøre inn til Oslo sentrum, også går det en buss som bruker litt lengre tid. Bussen har avganger en gang i timen, oftere i rushen. Drøbak er en nokså liten by med ca. 13 000 innbyggere, men har likevel mange tilbud. Det er en by med veldig mye historie, forøvrig! Byen er dessuten utrolig koselig! Et par eksempelbilder:

Det_gamle_bageri_i_Dr%C3%B8bak.jpg

drobak-torg_01_x600.jpg

Sentrum av byen er tett og har noen få nisjebutikker, vinmonopol, matbutikk og mange koselige kafeer og restauranter. Om sommeren er det torghandlere på torget, som du ser på bildet over. Byen har dessuten Julehuset, en butikk med julepynt som er åpent året rundt! Rusler du gjennom en fin park kommer du ned til en veldig populær badestrand. Drøbak er for mange en veldig typisk sommerby, men det er fint der året rundt syns jeg! Noen minutters kjøring fra sentrum ligger et kjøpesenter (Drøbak City - som kanskje ikke er verdens beste, men hvor man i det minste får handlet mat osv). I områdene rundt dette kjøpesenteret er det mange boligområder.

Drøbak har nettopp hatt rullering av kommuneplanen sin, og vedtok samtidig en egen "markaplan" som verner viktige, bynære skogsområder. Med andre ord er det kort vei til skogen fra de fleste steder, og det kommer det til å være i framtiden også. Vil man gå i litt mer "øde" områder har kommunen og nabokommunene mye skogsområder som ligger bare en liten kjøretur unna. Å rusle tur på svabergene i kommunen er også fint. Seierstenmarka er den nærmeste marka til byen, og har mange fine turstier.

I området finnes flere muligheter for trening av hund. Det er egen hundeklubb i Drøbak med kurs og treninger, eller man kan kjøre til Ås (10 minutter) eller Ski (20 minutter) og trene med Follo Brukshundklubb. Follo har innetreninger om vinteren, og trener ute om sommeren. Riksvei 23 går like nord for Drøbak, og via Oslofjordtunnelen kommer du deg til Drammen Hundepark på ... tja. Førti minutter? Noe sånt. Det arrangeres mange kurs i Follo, og generelt i Oslo-området er det mange stevner og utstillinger.

Avstandene i regionen er forholdsvis små, og det er gode veier. Det gjør at dersom du ikke får jobb akkurat i Drøbak er det likevel kort avstand til andre steder hvor du kan jobbe. Du er heller ikke avhengig av bil for å komme deg rundt. F.eks. går det buss fra Drøbak til Ås og Ski hvert kvarter. Å kjøre i by er en vanesak, det lærer du deg fort! Når det er sagt er det veldig overkommerlig å kjøre i Drøbak.

Jeg tror Drøbak kan være et godt alternativ dersom du vil bo i en trivelig by med god stemning, men samtidig ha kort avstand til mange andre steder. Det som kanskje kan bli utfordrende er å finne et passende sted å bo. Prisnivået på boliger til salgs er relativt høyt, men det er nok mer kurant når det kommer til leiemarkedet. Men jeg tror nok du må forvente å gå ned i standard og bo atskillig trangere enn du gjør nå. Åtti kvadratmeter alene er jo et palass! :lol: (Jeg bor i en leilighet på 25 kvm som på det åpne markedet vil kunne leies ut for ca 6000 i mnd + strøm og internett.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med utgangspunkt i hundekriteriene dine, ikke flytt til Bergen i hvertfall :P Jeg bor her, og her er det lite av slikt og mye hundehatende folk - selv om det likevel er verdens beste by :wub:

Synes det høres kjempespennende ut å flytte på seg i noen år - lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...