Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor i Norge er det best å bo med hund?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

I går slo det meg. Hvorfor ikke flytte på seg, for en periode? Jeg bor pr nå i midt-troms. Jeg har verken mann eller barn, og ingen fast jobb (kun vikariat og 25% fast). Jeg har selvfølgelig venner og familie som vil bli knust (jeg også), men.. jeg føler jeg står stille. Jeg har møtt de som er å møte her jeg bor, og jeg er redd for å kanskje gå på autopilot de neste fem årene, dra på jobb, og dra hjem å være med vennene mine som jeg har hatt siden barneskolen. Vips så har jeg bekket 30 (er 24 nå), og står fremdeles uten mann, barn, hus o.l. Sjefen sa til meg igår, at hun ikke skjønner hvorfor jeg ikke reiser utenlands å lever livet litt. Jobbe for føden, og oppleve ting. Jeg slo det med en gang fra meg, siden jeg har en hund jeg ønsker å dele livet mitt med. Men på tur hjem fra jobb, så slo det som et lyn ned i meg at hvorfor ikke flytte innad Norge? Omså kun for 1 år eller 2? Nå må jo være den beste tiden for akkurat det?

Den første plassen som slo ned i hodet mitt, var Drammen. Hvorfor? Jeg har aldri vært i Drammen og kjenner ingen i Drammen. Men jeg husker å ha lest om Drammen Hundepark.. (Mener ikke at jeg skal dit, er åpen for de fleste steder) Er det noe jeg ønsker å fortsette med, så er det å trene hund. Hadde vært flott å bodd en plass med fine turområder, inngjerdet hundeparker, vanlige parker, innendørshaller hvor man kan trene uansett vær o.l. Jeg har vært lite rundt om i Norge, så jeg vet ikke hva som er av slike fasiliteter... Jeg kjenner det kribler litt i magen, jeg har lyst å gjøre noe nytt - men likevel så er det grusomt skummelt. Jeg har ingen venner foruten her i Nord.. Jeg kan jo flytte til en plass ikke langt unna, som feks Tromsø, Harstad eller Narvik.. men, ja.. føler at det kanskje er mer tilbud på sørlandet? Jeg ønsker jo å drive med utstilling, LP og agility.. Litt mer konkurranser og utstillinger der nede? (jeg vet ikke engang om frøkna mi er noen utstillingshund eller konkurransehund enda..) Nå høres jeg ut som en crazy dog lady.. jeg vil jo også forhåpentligvis møte mannen i mitt liv.. Kanskje man kan returnere til bygda senere?

Også blir det nok sikkert et stort problem ifht boplass og jobb. Eller, det trenger jo ikke å være det. Jeg er utdannet barnevernspedagog, og kunne godt tenkt meg å jobbe i en barnehage bare. Må no vel være litt ledige stillinger rundt omkring? Jeg har bil også, spørs om jeg klarer å lære meg å kjøre i en by.. MEN.. like mye som jeg ønsker å kunne gå til hundeparkene, så vil jeg også bo en plass litt landlig, hvor jeg kan gå turer i skog og mark - og kanskje slippe løs frøkna mi som ikke er god på innkalling.. Det er nok sabla dyrt å bo i sentrum, det har jeg ikke råd til alene (jeg trenger mer enn 30kvm). Jeg har en stor sum studielån som også må tas hensyn til.. Det jeg betaler i leie der jeg bor nå i en helt nyoppusset leilighet, er 5000,- inkl strøm, tv og internett. 80 kvm leilighet (må nevnes at jeg leier hos brodern). Tenker at dersom jeg finner noe til rundt den prisen, så vil jeg klare meg godt - selvom bostandaren må ned opp til flere hakk.. Spørs hvilken jobb jeg finner meg..

Dette vil jeg nok ikke klare uten hundesonen. Kanskje det er noen her inne som trenger en ny venn? :P

Høres dette helt ræva ut? Er jeg idiot hvis jeg gjør dette? Er dette noe du kunne gjort? Uten å kjenne noen? Hva finner man først; venner, jobb eller bolig?

- Kjenner jeg meg selv så blir dette ikke gjennomført.. Men hadde jeg fått et pakketilbud nå; Rimelig boplass, 1-2års vikariat og en fin plass å bo mtp hund - så ville jeg hatt vanskeligheter for å si nei.. Jeg er redd for at styret med letingen etter jobb og hus, vil demotivere meg skikkelig.. Og jeg har nok noen familiemedlemmer som ikke vil skjønne hvorfor jeg gjør dette..

+ jeg har en annen hobby (snøscooter) som jeg da må gi opp hvis jeg flytter.. Og hvem skal hjelpe meg når jeg har problemer med bilen? :o Problemer med tv'en? :o Problemer med alt jeg ikke vet noe om? :o Kan brodern flytte med meg? :P Og hvem skal passe bikja dersom det skjer noe akutt? :o Huff.. nå er jeg litt negativ kjenner jeg..

Hvor er det best å bo med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oslo Vi har skog, strigla løyper, villskau, sjø, en haug av lokale hundeklubber og treningskompiser om du ønsker det. Vil du ned til sentrum, er det aldri lenger enn en halvtimes t-banetur, eller bus

Pakk sakene og flytt, alt ordner seg for den som vil (og tar i et tak for å få det til)! :-)

Om du er veldig glad i sko og bacon, så er Sarpsborg veldig fint. Svinesund 15 - 20 minutter unna og flere skobutikker per innbygger enn noe annet sted. Det siste er egen empiri. "Snart" blir det et

Pakk sakene og flytt, alt ordner seg for den som vil (og tar i et tak for å få det til)! :-)

Må nesten undersøke jobb og bolig først, og aller først finne plassen å bo.. Men har virkelig lyst, omså bare for et år eller to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen = Verdens navle :P Neida, det er ikke det, altså. Men, selv her på Romsås (som ER verdens navle) har vi et inngjerdet område til hundene. Jeg har vært der to ganger :D Jeg har aldri sett andre hunder der, heller.

Jeg foreslår at du trener innkalling med hunden din, så kan du slippe den hvor som helst, nesten :)

Og du, hvis du vil til sørlandet, er ikke det her. Kanskje du egentlig mente sørpå, som i hvor som helst sør for Trondheim?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen, og er delevis oppvokst her. Jeg har flyttet mye rundt, og bodd mye i utlandet også, men jeg trives veldig godt i Drammen. Så jeg tenkte kanskje jeg kunne skrive litt om Drammen, og hvordan jeg opplever det.

Vi flytter nå i april, og la ut annonse på finn, og fikk napp på mange ålreite steder. Til slutt endte vi opp med ett lite hus på ett småbruk hvor vi betaler 8000 kr i leie. Siden du har lappen og bil gjør det ting ganske mye enklere, og jeg ville nok sett på å flytte litt utenfor Drammen. Konnerud, Lier, Mjøndalen, Krokstadelva, Solbergelva, Hokksund og Åskollen kan være greie steder å se på. Spesielt deler av Lier er relativt landlig, og vet om en del "crazy dog ladies" som bor der. Og ang. dette med å kjøre i by, Drammen er ikke noe sånn veldig storby, så selv jeg som tok lappen for en måned siden synes det er greit å kjøre her. Drammen hadde jo rykte på seg for å være veldig harry lenge, men jeg føler de har gjort veldig tiltak for å forbedre ting, og Drammen er i dag en veldig pen by. Spesielt elvebredden er gjort veldig fin. Toget til Oslo tar 33 min, men du har i grunn det meste du trenger i Drammen. Butikker, spisesteder, kino, etc. I tillegg er det mye skog rundt Drammen, og muligheter til å gå mye fine turer. Konnerud er kjempefint på vinteren, om man vil gå på ski. Og så har du jo så klart hundeparken, som er kjempeålreit om man har hund! Nå har jeg selv vært hundeløs i ett par år, men henter hund i april og kommer nok til å være en del i hundeparken.

Personlig ville jeg nok om jeg skulle gått til dette steget funnet meg jobb først. Jeg ville kanskje gjort en innsats for å finne en heltidsstilling, slik at jeg hadde penger til å betale litt mer enn 5000 kr i leie (som i grunn er relativt lite for ett voksent menneske i arbeid). Jeg ville så satt inn annonse på finn med en gang, og fulgt med mye på hva som ligger ute.

Jeg flyttet til Canada som 20 åring med hund. Hadde studieplass, men reiste over uten sted og bo. Så dette er helt fint noe jeg kunne funnet på å gjøre selv. Går det helt ille så kan du alltids flytte tilbake igjen. Ender du opp i Drammen er vi ganske mange soniser som bor her nede, og jeg er i hvert fall alltid veldig interessert i å få flere venner og møte nye folk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nær Stavanger og her er det mange flotte turområder - jeg har fire-fem av dem rett utenfor stuedøren. Det er også flere aktive hundemiljø her nesten uansett hva du ønsker å trene. Det er også mange jobber å få tak i. Det eneste som kan trekke ned er at det er ikke så mange utstillnger her som f.eks nær Oslo, det er ikke så mange steder man kan trene inne i hall og boligpriser i Stavanger er latterlig dyre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ordentlig spennende ut :D Jeg drømmer om å gjøre det samme - bare andre veien - altså flytte nordover for et par år, når jeg er ferdig med å studere, for å oppleve litt "ekte" natur og sånn :D

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjäre vene, det finnes da mye mer spennende steder enn Drammen?! :P "Drammen hundepark" synes jeg er litt smalt grunnlag å flytte på.

Ellers er jeg helt med på at du kan flytte. Men ... Drammen?! :cry::P Er du klar over hvor dörgende kjedelig skog og mark det er nede på östlandet? :P Jeg hadde flytta til Lofoten, värt litt i Finnmark, Trondheim, nord-vestlandet, prövd masse spennende natur og områder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjäre vene, det finnes da mye mer spennende steder enn Drammen?! :P "Drammen hundepark" synes jeg er litt smalt grunnlag å flytte på.

Det er vel litt hipp som happ. De fleste norske byer er relativt like i grunn. Drammen er da ikke noe mindre spennende enn de fleste andre steder. Fin nærhet til Oslo, samtidig som det er en mindre by om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt hipp som happ. De fleste norske byer er relativt like i grunn. Drammen er da ikke noe mindre spennende enn de fleste andre steder. Fin nærhet til Oslo, samtidig som det er en mindre by om man ønsker det.

Jo, men samtidig... Når man står fri til å flytte wherever.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjäre vene, det finnes da mye mer spennende steder enn Drammen?! :P "Drammen hundepark" synes jeg er litt smalt grunnlag å flytte på.

Ellers er jeg helt med på at du kan flytte. Men ... Drammen?! :cry::P Er du klar over hvor dörgende kjedelig skog og mark det er nede på östlandet? :P Jeg hadde flytta til Lofoten, värt litt i Finnmark, Trondheim, nord-vestlandet, prövd masse spennende natur og områder :)

Nei, jeg mener ikke at jeg skal til Drammen. Det var bare det første som slo meg. Derav spørsmålet; hvor i Norge er det best å bo med hund? :) Håper mange kan si litt mer utfyllende om plassene de bor på, evt om de vet om jobb/leiligheter osv :) Lofoten er en fin plass! Tror ikke jeg blir å bevege meg mer nord enn til Tromsø i såfall, selvom det å bo i finnmark er litt mer lønnsomt :P

Til dere andre:

- Ønsker meg sør for Trondheim ja :) Har en tante i Oslo da, men vet ikke om det skal ha så mye å si..

- Jeg trener på innkalling ja, men jeg har enda ikke funnet den ultimate belønning, og tru det eller ei - så har jeg ikke så mange stedene å slippe henne løs.. men vi trener ja! :)

- Jeg tjener ca 20.000 i mnd her jeg jobber nå, som inkluderer nattevaktsarbeid hver tredje helg. Jeg har en god del regninger og lån, forsikringer og andre ting jeg betaler på. Jeg kjører ofte, så mye går til diesel. Uansett, så tenker jeg at 5000-6000 bør være realistisk for en husleie..

- Selg meg gjerne til de stedene dere bor på, hva kan stedet tilby? Vis gjerne bilder om dere orker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg tenkte litt som Kangerlussuaq her. :teehe:

Har du et yrke hvor det er lett å få jobb? Hvor er det lettest for deg å få jobb? Det er jo massevis av flotte steder i Norge. Det kommer jo litt an på hva du ønsker selv. Nærhet til (større) by? Nærhet til fjell? Sjø?

Ellers så høres det ikke ut som en dum idé å flytte litt på seg, bli kjent med et nytt sted, nye mennesker etc. Jeg er veldig glad for at jeg har gjort det i forbindelser med studier i alle fall. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to rom til leie i huset mitt fra Juni. Just sayin'.

Hmm... skummelt :P

Må innrømme at jeg tenkte litt som Kangerlussuaq her. :teehe:

Har du et yrke hvor det er lett å få jobb? Hvor er det lettest for deg å få jobb? Det er jo massevis av flotte steder i Norge. Det kommer jo litt an på hva du ønsker selv. Nærhet til (større) by? Nærhet til fjell? Sjø?

Ellers så høres det ikke ut som en dum idé å flytte litt på seg, bli kjent med et nytt sted, nye mennesker etc. Jeg er veldig glad for at jeg har gjort det i forbindelser med studier i alle fall. :)

Mente det ikke slik at Drammen var bestemt, er veldig åpen for de fleste steder - selvom det hadde vært kjekt å ha togforbindelser til Oslo feks :) Her jeg bor nå, er jeg glad i å være på havet en fin sommerdag. Har ikke behov for en kjempestor by nei, men heller litt mer hundevennlige fasiliteter, som feks hundeparker og innehaller osv (selvom det ikke er dealbreaker hvis det ikke er det)..

Jeg er utdannet barnevernspedagog, så du kan jo tenke litt selv. Barnehager, skoler, SFO, barneverntjenester, miljøtjenester, mottak, omsorgssenter, institusjoner, Bufetat osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flyttet til Steinkjer, Trondheim, Lillehammer eller Hamar.

Alle stedene har fantastiske turområder, og alle har gode hundeklubber.

Som oftes er det kanskje best vinterføre i Hamar eller Lillehammer da.. Mindre slaps og mer stabilt med minusgradene. Unntatt i år da.

Ville holdt meg langt unna Oslo.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flyttet til Steinkjer, Trondheim, Lillehammer eller Hamar.

Alle stedene har fantastiske turområder, og alle har gode hundeklubber.

Som oftes er det kanskje best vinterføre i Hamar eller Lillehammer da.. Mindre slaps og mer stabilt med minusgradene. Unntatt i år da.

Ville holdt meg langt unna Oslo.

Flytter du til Lillehammer, @SandraNH kan jeg være vennen din :)

Er ikke kjent med turområder og slikt her enda selv da, men tenkte å melde meg inn i klubben her etterhvert bl.a.

Lillehammer er i alle fall en koselig by som er grei i størrelse når man flytter rett fra bøgda. Litt vanskelig å finne greit sted å bo til 5000 og lov med hund, men du har jo bil så da er jo Rudsbygd, Biri, Mesnali, Gausdal og slikt ikke så dumt heller. Da er det vel større sjans for å få noe over 30kvm til ca 5000 :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet er fantastisk fint iallefall. Og sørlandet består mer enn bare av Kristiansand. Hvordan hundefasilitetene er rundt omkring her nede vet jeg ikke, men det er fint terreng å gå i stort sett overalt og somrene er relativt magiske.

Grimstad?

Arendal?

Risør?

Mandal?

Lillesand?

Farsund?

Hva slags størrelse på byen kunne du tenke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flyttet til Steinkjer, Trondheim, Lillehammer eller Hamar.

Alle stedene har fantastiske turområder, og alle har gode hundeklubber.

Som oftes er det kanskje best vinterføre i Hamar eller Lillehammer da.. Mindre slaps og mer stabilt med minusgradene. Unntatt i år da.

Ville holdt meg langt unna Oslo.

Kan du si noe om hvorfor du vil holde deg langt unna oslo? :) Jeg blir aldri å bo i oslo nei..

Flytter du til Lillehammer, @SandraNH kan jeg være vennen din :)

Er ikke kjent med turområder og slikt her enda selv da, men tenkte å melde meg inn i klubben her etterhvert bl.a.

Lillehammer er i alle fall en koselig by som er grei i størrelse når man flytter rett fra bøgda. Litt vanskelig å finne greit sted å bo til 5000 og lov med hund, men du har jo bil så da er jo Rudsbygd, Biri, Mesnali, Gausdal og slikt ikke så dumt heller. Da er det vel større sjans for å få noe over 30kvm til ca 5000 :)

Høres bra ut :) Tenker jeg må skrive ned alle forslag, og søke litt på nettet.. Hadde nesten vært perfekt å finne et lite eldre hus til leie på et litt landlig område - men likevel ikke langt fra befolkningen :)

Men er det noen som har peiling på om det er andre steder enn i Drammen hvor det er hundeparker og slikt? :)

Sørlandet er fantastisk fint iallefall. Og sørlandet består mer enn bare av Kristiansand. Hvordan hundefasilitetene er rundt omkring her nede vet jeg ikke, men det er fint terreng å gå i stort sett overalt og somrene er relativt magiske.

Grimstad?

Arendal?

Risør?

Mandal?

Lillesand?

Farsund?

Hva slags størrelse på byen kunne du tenke deg?

Trenger ingen stor by. Jeg kommer fra ei lita bygd på 4000 innbyggere :P

Husk flåtten da D: *hyl* :P

IIIIK :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hvorfor du vil holde deg langt unna oslo? :) Jeg blir aldri å bo i oslo nei..

Høres bra ut :) Tenker jeg må skrive ned alle forslag, og søke litt på nettet.. Hadde nesten vært perfekt å finne et lite eldre hus til leie på et litt landlig område - men likevel ikke langt fra befolkningen :)

Men er det noen som har peiling på om det er andre steder enn i Drammen hvor det er hundeparker og slikt? :)

Trenger ingen stor by. Jeg kommer fra ei lita bygd på 4000 innbyggere :P

IIIIK :shocked:

Jepp, men det går jo mye på personlige preferanser da.

For det første så trives jeg ikke så godt i by, med konstant tusenvis av mennesker rundt meg. Kan sjeldent gå neover et fortau uten å puste inn røken til de ti som går forran deg, som de bare MÅ ha med en gang det er fare for at de kan få litt "frisk" luft i lungene.

For det andre syns jeg Oslo for det meste bare er grå og trist.

For det tredje bor det mange folk her, og mange av dem har hund, og dess flere mennesker med hund, dess større sjanse for at man møter idiot-eiere.

Et fåtall av de jeg møter på tur, gidder å kalle inn sin hund. Selv om jeg har min hund i bånd.

Er jeg feks ute å trener lydighet (og det er tydelig at vi trener) på en slette el, så gjør de heller ikke det. Som oftes er jeg der alene og begynner å trene, og de ser at vi er der og TRENER, men allikevel går de og klipser båndet av sin egen hund som da selvsagt setter avgårde i fullt firsprang mot oss.

For det fjerde er det altfor få hundeklubber, noe som betyr at de hundeklubbene som er har maaange medlemmer. Man må kjempe med nebb og klør for å få plass på kurs og treningsplass om vinteren. Da syns jeg det er mye koseligere å være medlem av en liten klubb, hvor man slipper å stå i kø for å trene :)

Men jeg er biased, siden jeg oppriktig ikke liker Oslo :) Men jeg har bodd i både Steinkjer, Trondheim og utenfor Hamar, samt vært mye i Lillehammer, og kan anbefale alle de stedene på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet er fantastisk fint iallefall. Og sørlandet består mer enn bare av Kristiansand. Hvordan hundefasilitetene er rundt omkring her nede vet jeg ikke, men det er fint terreng å gå i stort sett overalt og somrene er relativt magiske.

Grimstad?

Arendal?

Risør?

Mandal?

Lillesand?

Farsund?

Hva slags størrelse på byen kunne du tenke deg?

Sørlandet er fint og jeg trives veldig godt, men det skal sies at veldig mange innflyttere "rapporterer" om at de synes det er vanskelig å få nye venner og bli kjent med de lokale. Det har gått veldig fint for meg, men jeg er ca like sjenert som en golden retriever og er veldig sånn som tar initiativ selv også. Da synes jeg ikke sørlendingene er vanskelige, jeg tror bare mange av de er litt lite utadvente på den måten. Ellers er det beste med sørlandet at du får all mulig natur i en liten bit. Det er masse strand og sjø, det er utrolige mengder nydelig turskog og det er kort vei til fjell og hei. Det er også et godt hundemiljø her.

Jeg har også bodd tre år på Jæren, min drømmeplass i hele verden. Jeg ELSKER Stavanger og Rogaland forøvrig, jeg synes menneskene der er norges mest utsøkte eksemplarer og jeg er bare utrolig glad i hele pakken. Men, selv på bondelandet Jæren følte jeg at det ble langt til "skikkelig" natur (annet enn strendene da), for veldig mye av turområder og slikt er godt regulert med grusveier o.l. Jeg liker skog uten stier hakket bedre. Utenom det er det fantastisk der. Hvis du liker vind og regn da ;)

Til det opprinnelige spørsmålet ditt - ja, jeg har flyttet flere ganger innad i Norge og jeg elsker det! Hvis jeg ikke hadde fått kjæreste på sørlandet ville jeg nok enten testet ut Moldeområdet, Hardanger (jeg har en greie for små bygder) eller Gjøvik/Hamar/Lillehammer, som virker som veldig trivelige byer av passe størrelse.

Flytt! Det er gøy! Du får alltids jobb i barnehage eller på bolig, det trengs jo over alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men det går jo mye på personlige preferanser da.

For det første så trives jeg ikke så godt i by, med konstant tusenvis av mennesker rundt meg. Kan sjeldent gå neover et fortau uten å puste inn røken til de ti som går forran deg, som de bare MÅ ha med en gang det er fare for at de kan få litt "frisk" luft i lungene.

For det andre syns jeg Oslo for det meste bare er grå og trist.

For det tredje bor det mange folk her, og mange av dem har hund, og dess flere mennesker med hund, dess større sjanse for at man møter idiot-eiere.

Et fåtall av de jeg møter på tur, gidder å kalle inn sin hund. Selv om jeg har min hund i bånd.

Er jeg feks ute å trener lydighet (og det er tydelig at vi trener) på en slette el, så gjør de heller ikke det. Som oftes er jeg der alene og begynner å trene, og de ser at vi er der og TRENER, men allikevel går de og klipser båndet av sin egen hund som da selvsagt setter avgårde i fullt firsprang mot oss.

For det fjerde er det altfor få hundeklubber, noe som betyr at de hundeklubbene som er har maaange medlemmer. Man må kjempe med nebb og klør for å få plass på kurs og treningsplass om vinteren. Da syns jeg det er mye koseligere å være medlem av en liten klubb, hvor man slipper å stå i kø for å trene :)

Men jeg er biased, siden jeg oppriktig ikke liker Oslo :) Men jeg har bodd i både Steinkjer, Trondheim og utenfor Hamar, samt vært mye i Lillehammer, og kan anbefale alle de stedene på det varmeste :)

Enig i mye av det du sier, syns også Oslo er en grå by, med for det meste bare byggeplasser og renovasjonsarbeid. Skal absolutt ikke bo i Oslo. Er så sykt vanskelig, når man ikke har bekjentskap til noen plasser i norge foruten i Nord - å bestemme hvor man skal bo! Aner ikke hvordan jeg skal klare å lande på noe :o

Sørlandet er fint og jeg trives veldig godt, men det skal sies at veldig mange innflyttere "rapporterer" om at de synes det er vanskelig å få nye venner og bli kjent med de lokale. Det har gått veldig fint for meg, men jeg er ca like sjenert som en golden retriever og er veldig sånn som tar initiativ selv også. Da synes jeg ikke sørlendingene er vanskelige, jeg tror bare mange av de er litt lite utadvente på den måten. Ellers er det beste med sørlandet at du får all mulig natur i en liten bit. Det er masse strand og sjø, det er utrolige mengder nydelig turskog og det er kort vei til fjell og hei. Det er også et godt hundemiljø her.

Jeg har også bodd tre år på Jæren, min drømmeplass i hele verden. Jeg ELSKER Stavanger og Rogaland forøvrig, jeg synes menneskene der er norges mest utsøkte eksemplarer og jeg er bare utrolig glad i hele pakken. Men, selv på bondelandet Jæren følte jeg at det ble langt til "skikkelig" natur (annet enn strendene da), for veldig mye av turområder og slikt er godt regulert med grusveier o.l. Jeg liker skog uten stier hakket bedre. Utenom det er det fantastisk der. Hvis du liker vind og regn da ;)

Til det opprinnelige spørsmålet ditt - ja, jeg har flyttet flere ganger innad i Norge og jeg elsker det! Hvis jeg ikke hadde fått kjæreste på sørlandet ville jeg nok enten testet ut Moldeområdet, Hardanger (jeg har en greie for små bygder) eller Gjøvik/Hamar/Lillehammer, som virker som veldig trivelige byer av passe størrelse.

Flytt! Det er gøy! Du får alltids jobb i barnehage eller på bolig, det trengs jo over alt :)

Jeg liker havet og strender, elver, parker og gjerne skoger med sti :) Jeg liker det landlige, med jorder med kyr, sauer, hester osv. Jeg liker også å ha en grei avstand til en by - hvor man kan ta seg en kveld ute på byen, eller hundesosialisering :) Liker IKKE vind :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...