Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet


nyfiken22
 Share

Recommended Posts

Heisann, jeg ser noen skriver at mattilsynet ikke gjør noe hvis man ringer.

Jeg fikk mattilsynet på døra, med politi.Jo, hva var grunnen?, jo fordi jeg hadde det "rotete".

Og da mener jeg sånn 2 fat og noen glass på pulten. (og resten av huset er strøkent)

Jeg var på vei hjem etter joggetur med hunden, så jeg bare fortsatte forbi.

Grunnen til at jeg vet det var mattilsynet var på grunn av bestefaren min som kom innom og lurte på hva som skjedde.

Nå er jeg selfølgelig skikkelig redd for min hund, da jeg finner så mange skrekkhistorier.

Jeg antar hva jeg vil frem til, er det noen som har personelig erfaring med mattilsynet, og hva kan jeg forvente i tiden fremover?

Selv om jeg har alt på det rene, så er jeg skikkelig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joho, jeg dør litt pga billettkontroll til tross for at jeg har billetten i orden. Det samme med politi på utkikk etter beltesviktere, jeg dør da å jeg, enda jeg har på beltet. I tollen får jeg hjerte

Denne tråden har tatt helt feil vending. At dere ikke tror på TS sin fremstilling av saken er helt i orden. Mattilsynet kommer uansett ikke inn hit og forklarer sin side. Men spekuleringer i TS sin me

Minner bare på at ingen av oss kjenner noe til trådstarter, trådstarters psyke, trådstarters dyrehold eller trådstarters forhold til myndighetspersoner.

Har du alt på det rene, så har du ingenting å bekymre deg for. Mattilsynet er ikke ute etter å "ta" folk. Vi får heller bli glade for at mattilsynet rykker ut etter å ha fått bekymringsmeldinger, selv om det ikke alltid er grunn til bekymring. :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde målt løpelenka og huken han har ute før de dro forresten.

edit: Samt ringt familie og spurt om de hadde nøkkel

Jo, jeg må legge til at jeg har gummimerker på døra (fra sparking)

Og de hadde spurt om jeg hadde tv og internett??

Endret av nyfiken22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står hunden din mye ute alene da? Og bjeffer kanskje? (siden de målte lenka og).

Men enig med Bones, bra de tar en tur en gang for mye enn for lite, og vet du at alt er på stell er det ikke noe å uroe seg for.

Så du har ikke snakket personlig med dem altså? Det tror jeg at jeg ville gjort, vis interesse, ikke "gjem" deg, det virker bare mistenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står hunden din mye ute alene da? Og bjeffer kanskje? (siden de målte lenka og).

Men enig med Bones, bra de tar en tur en gang for mye enn for lite, og vet du at alt er på stell er det ikke noe å uroe seg for.

Så du har ikke snakket personlig med dem altså? Det tror jeg at jeg ville gjort, vis interesse, ikke "gjem" deg, det virker bare mistenkelig.

Jeg var jo ute på løpetur, fikk panikk og det burde ikke ha skjedd. Det er jeg klar over.

Jeg har ikke tatt tiden på hvor lenge han er ute, men slipper han ut når han maser. og slippes inn når han vil.

Han bjeffer nesten aldri.

Skjønner ikke hvorfor noen har stått og sparket i døra, skal ikke de liksom ta hensyn til dyr?

Endret av nyfiken22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de var fra mattilsynet? Viste de noen form for identifikasjonspapirer? Tenker om de spurte etter tv og internett (altså da har du sikkert PC og, ikke sant) så kan det hende de sjekket om det var verdt å bryte seg inn, om du hadde ting som var verdt å stjele. Når de ser at du har hund (siden du har bånd ute), er jo det en fin-fin unnskyldning for å orientere seg inne og ute.

Jeg ville definitivt ringt å hørt, synes det hørtes litt rart ut dette, tror ikke mattilsynet sparker i døren.

Edit: så ikke at de hadde med politi. Da var det sikkert dem (med mindre det var fullt utkledningsparty)... men høres rart ut likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de var fra mattilsynet? Viste de noen form for identifikasjonspapirer? Tenker om de spurte etter tv og internett (altså da har du sikkert PC og, ikke sant) så kan det hende de sjekket om det var verdt å bryte seg inn, om du hadde ting som var verdt å stjele. Når de ser at du har hund (siden du har bånd ute), er jo det en fin-fin unnskyldning for å orientere seg inne og ute.

Jeg ville definitivt ringt å hørt, synes det hørtes litt rart ut dette, tror ikke mattilsynet sparker i døren.

Vel, i følge min bestefar som kom hit, sa de var fra mattilsynet, og hadde politi med seg. Så er ganske sikker på det.

De hadde ikke lagt lenka tilbake i kroken etter de var ferdig heller.

Hadde det vært tyver så hadde de sikkert snoket rundt i låven som sto ulåst.

edit: Ja, det var en offisiel politibil, noe som sikkert er kjempebra for bygdesladderen.

Endret av nyfiken22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre dyr på gården? Høres mest av alt ut som mattilsynet har fått inn bekymringsmelding av litt seriøs karakter og tatt med seg politi som backup. Jeg kjenner folk som driver med dyrehold, og som har fått besøk av mattilsynet pga. bekymringsmeldinger. Dette ordnet seg ved at mattilsynet fikk komme inn og se at dyrene hadde det kjempefint. Det er ofte vanskelig for utenforstående å oppfatte ett helt riktig bilde av hvordan dyrene har det (har hørt om folk som tror at sauer lider fordi de står ute i regnet osv), og ofte er det bedre at folk melder i fra en gang for mye enn en gang for lite. Det mest ryddige å gjøre i denne situasjonen er nok å ta kontakt med mattilsynet der du bor, og spørre om det er noe du kan hjelpe til med, evt. slippe de inn neste gang de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Synes du skal ringe å høre, det kommer iallefall ikke til å gjøre saken verre :)

Vi kjenner ikke til ditt liv og din historie, aner ikke hva slags hund du har eller noe, men hvis det er slik at det er en sladrebygd, så kan det jo hende noen har et horn i siden til deg eller noe og har satt ut rykter.... (ekstremt lusent gjort isåfall). Så det er vanskelig å si noe om hvorfor de kom på døra di, alle situasjoner er jo forskjellige. Eller som Nemi sier, folk har jo forskjellig oppfatning av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre dyr på gården? Høres mest av alt ut som mattilsynet har fått inn bekymringsmelding av litt seriøs karakter og tatt med seg politi som backup. Jeg kjenner folk som driver med dyrehold, og som har fått besøk av mattilsynet pga. bekymringsmeldinger. Dette ordnet seg ved at mattilsynet fikk komme inn og se at dyrene hadde det kjempefint. Det er ofte vanskelig for utenforstående å oppfatte ett helt riktig bilde av hvordan dyrene har det (har hørt om folk som tror at sauer lider fordi de står ute i regnet osv), og ofte er det bedre at folk melder i fra en gang for mye enn en gang for lite. Det mest ryddige å gjøre i denne situasjonen er nok å ta kontakt med mattilsynet der du bor, og spørre om det er noe du kan hjelpe til med, evt. slippe de inn neste gang de kommer.

Ingen andre dyr på gården, nei. Jeg får ringe i morgen og høre hva som skjer, og invitere de på kaffe.

Men så er jeg redd for at de skal "ta" meg, hvis du skjønner?

Merkelig. Synes du skal ringe å høre, det kommer iallefall ikke til å gjøre saken verre :)

Vi kjenner ikke til ditt liv og din historie, aner ikke hva slags hund du har eller noe, men hvis det er slik at det er en sladrebygd, så kan det jo hende noen har et horn i siden til deg eller noe og har satt ut rykter.... (ekstremt lusent gjort isåfall). Så det er vanskelig å si noe om hvorfor de kom på døra di, alle situasjoner er jo forskjellige. Eller som Nemi sier, folk har jo forskjellig oppfatning av ting.

ja, jeg har en "fiende", men tviler på at han ringer til politiet eller mattilsynet. Da han blir bare latterligjort. (han er dømt for voldtekt 3 ganger)

Og ja, dette er en sladrebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre dyr på gården, nei. Jeg får ringe i morgen og høre hva **** som skjer, og invitere de på kaffe.

Men så er jeg redd for at de skal "ta" meg, hvis du skjønner?

ja, jeg har en "fiende", men tviler på at han ringer til politiet eller mattilsynet. Da han blir bare latterligjort. (han er dømt for voldtekt 3 ganger)

Og ja, dette er en sladrebygd.

Har de noe å ta deg for da? Jeg skjønner at dette er kjempeekkelt, ville syntes det selv. Men det hjelper ikke å gjemme seg. Vis heller at du ikke har noe å skjule! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de noe å ta deg for da? Jeg skjønner at dette er kjempeekkelt, ville syntes det selv. Men det hjelper ikke å gjemme seg. Vis heller at du ikke har noe å skjule! :)

Nei, som jeg skrev. Jeg har ikke noe å skjule.

Tror det blir litt rart hvis jeg ringer og sier at de kan komme, da tror de vel at jeg modifiserer sannheten før de kommer, de liker vel å komme når man ikke forventer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er jeg redd for at de skal "ta" meg, hvis du skjønner?

Det skal ganske mye til før de tar noen som helst, spesielt om du har alt på stell. Om det skulle være noe så vil nok det første de gjør å gi veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en høyst merkelig tråd.

Har man ingen ting å skjule så skjuler man det ikke, man blir ikke nervøs og man lar ikke være å ta kontakt med politiet. Dette er da et "ikke-problem"? Hva er det du vil fram til, med denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg skrev. Jeg har ikke noe å skjule.

Tror det blir litt rart hvis jeg ringer og sier at de kan komme, da tror de vel at jeg modifiserer sannheten før de kommer, de liker vel å komme når man ikke forventer de?

Du trenger ikke si at de kan komme. Du kan ringe dem og si at du hørte de hadde vært her, og lurer på hva saken gjaldt siden du ikke var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en høyst merkelig tråd.

Har man ingen ting å skjule så skjuler man det ikke, man blir ikke nervøs og man lar ikke være å ta kontakt med politiet. Dette er da et "ikke-problem"? Hva er det du vil fram til, med denne tråden?

Jeg vil ha erfaringer/råd fra andre, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og siden det handler om noe jeg elsker så mye, så tenker jeg ikke helt riktig når det gjelder logikk.

Det skal ganske mye til før de tar noen som helst, spesielt om du har alt på stell. Om det skulle være noe så vil nok det første de gjør å gi veiledning.

Ja, det blir "morsomt" å se hva som skjer.

Jeg stoler ikke på at de kan særlig mye om hunder, da hunder er bare en av tingene de gjør, og ikke har spesialisert seg på det, men nå antar jeg svært mye uten å vite fakta.

Du trenger ikke si at de kan komme. Du kan ringe dem og si at du hørte de hadde vært her, og lurer på hva saken gjaldt siden du ikke var hjemme.

Takk for råd, men regner med at de vet at jeg vet, siden de ringte til familie også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at de har vært der, men du har jo bare fått høre gjenfortellinger om hvorfor de var der, hva de så etter og hva som evt blir veien videre. Hadde dette vært klart for deg, så hadde du jo ikke trengt å starte tråden. Så å ringe dem er mest for din del, for å få dette oppklart og høre hva som evt. skjer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så er vell problemet til MT det motsatte, at de gjør for lite/ikke har fullmakt til og gjøre nok, tidlig nok. Jeg vet av tilfeller hvor MT har vært på besøk, etter bekymringsmeldinger, i noen av tilfellene var de også kanskje reelle, men siden de har varslingsplikt så har det vært ryddige forhold når de har kommet på besøk og da har de ikke gjort noen verdens ting, det kan de jo ikke om de ikke ser noe som er galt.

Har du ditt på det rene så har du ingenting og bekymre deg for :) Sikkert bare noen som legger nesa si i ting de ikke har noe med og gjøre, evt noen som bare er idioter og gjør dette av personlige årsaker for og ramme deg, uansett så spiller det liten rolle, MT kan ikke gjøre noen verdens ting om de ikke finner beviselige alvorlige ting i hundeholdet/miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på at de kan særlig mye om hunder, da hunder er bare en av tingene de gjør, og ikke har spesialisert seg på det, men nå antar jeg svært mye uten å vite fakta.

De som reiser på besøk ved bekymringsmeldinger hos MT er veterinærer. De har brukt 5,5 år av sitt liv på å utdanne seg innen dyr og dyrehelse. Jeg lover at de kan en del om hund, og klarer å se om en hund har det greit eller ikke. :) Greit at det skrives en del negativt om MT (hvor en del helt sikkert er berettiget) men trenger ikke bli helt paranoide av den grunn. Som skrevet over her, som regel er problemet heller at MT gjør for lite, og har for lite myndighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som reiser på besøk ved bekymringsmeldinger hos MT er veterinærer. De har brukt 5,5 år av sitt liv på å utdanne seg innen dyr og dyrehelse. Jeg lover at de kan en del om hund, og klarer å se om en hund har det greit eller ikke. :) Greit at det skrives en del negativt om MT (hvor en del helt sikkert er berettiget) men trenger ikke bli helt paranoide av den grunn. Som skrevet over her, som regel er problemet heller at MT gjør for lite, og har for lite myndighet.

Ah, tusen takk for informasjonen, det setter jeg pris på.

Det gjør meg mye mer rolig å vite at de som reiser rundt faktisk har peiling på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg skrev. Jeg har ikke noe å skjule.

 

Tror det blir litt rart hvis jeg ringer og sier at de kan komme, da tror de vel at jeg modifiserer sannheten før de kommer, de liker vel å komme når man ikke forventer de?

Ring å si du er blitt fortalt at de var hos deg og du lurer på om det er noe du kan hjelpe de med og spør hvorfor de var hos deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier Mattilsynet å ha med seg politiet? Det har jeg aldri opplevd på kontroll - for ja, de har vært her en gang, og de var også innom oppdretteren jeg jobbet for med ujevne mellomrom.

På meg hadde de fått en bekymringsmelding fordi hunden bodde ute, hvilket han ikke gjorde, men han sto mye ute i kjetting, så de målte lengden på kjettingen og så til at han hadde tilgang til vann (dette var en AH, og han foretrakk å være ute). Oppdretteren jeg jobbet for holdt mange hunder i sentrum, da blir sånt meldt fra om. Da var de stort sett bare innom og så på hundene og hva slags hold de var i, samt hvordan de levde, så var alt greit igjen.

Det skal ganske mye til før Mattilsynet gjør noe i en sak, så hvis du ikke har noe å skjule, ville jeg ringt de og invitert de igjen, jeg. Er du åpen om hundeholdet ditt, vil nok det være positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...