Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Påstander?

Dette er ting jeg har hørt fra de selv.

Men påstand er det da fortsatt??

påstand

allegation, assertion, plea ('poːstɑn)

substantiv maskulin

noe som blir hevdet, erklæring

• Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joho, jeg dør litt pga billettkontroll til tross for at jeg har billetten i orden. Det samme med politi på utkikk etter beltesviktere, jeg dør da å jeg, enda jeg har på beltet. I tollen får jeg hjerte

Denne tråden har tatt helt feil vending. At dere ikke tror på TS sin fremstilling av saken er helt i orden. Mattilsynet kommer uansett ikke inn hit og forklarer sin side. Men spekuleringer i TS sin me

TS ønsker å oppdatere tråden med at saken er avsluttet fra MT sin side. Mod. Raksha.

Skrevet

Aha, du kan sende bildet på PM hvis du vil, men jeg vil ikke ha det ute på nettet for alle å se.

EDIT: Jeg skrev litt for fort uten å tenke over eventuelle konsekvenser, ser du.

Skrevet

Jeg lurer fremdeles på noe ting, jeg. Følger du opp årlige vaksinasjoner?

Har hunden din tilgang på friskt vann, også ute?

Har hunden din ly for vær og vind (også skygge) ute?

Har hunden din en liggeplass ute?

Hvor lenge står den ute?

Hvor lenge står den ute når du ikke er hjemme?

Bikkjeglam rekker langt. Er det en mulighet for at hunden din har stått og bjeffet/ult såpass lenge/ ofte/ høyt at naboene har vært bortom og funnet ut at den står alene og dette kanskje har gjentatt seg såpass at de har blitt bekymret?

Er det en underliggende årsak til din mistillit til politiet og nå også mattilsynet?

Skrevet

Mattilsynet dukker ikke opp på døra di fordi at du ikke vaksinerer årlig altså. For hunder som ikke utsettes for smittepress er ikke det en nødvendighet, og det er heller ikke anbefalt å vaksinere hvert år annet enn mot kennelhoste.

Skrevet

Mattilsynet dukker ikke opp på døra di fordi at du ikke vaksinerer årlig altså. For hunder som ikke utsettes for smittepress er ikke det en nødvendighet, og det er heller ikke anbefalt å vaksinere hvert år annet enn mot kennelhoste.

Nå spesifiserte vel ikke jeg type vaksiner heller, men det var da enda godt du fant noe å henge deg opp i :rofl:

Skrevet

Skjønner ikke at det er noe å diskutere? Mattilsynet har mottatt en bekymringsmelding. Vi vet ikke hva den er, eller om det er hold i den, men vi vet at de er pliktige å undersøke når de mottar bekymringsmelding. Politiet har blitt med fordi mattilsynet har oppfattet situasjonen som mulig farlig. Om disse bekymringene var grunnløse eller ei kommer vi heller aldri til å få vite, og ei heller spiller det noen rolle. Det spiller heller ingen rolle om TS fremstår som politi-fientlig eller ei, politiet er vant til alt mulig rart uten at det hindrer dem å gjøre jobben sin.

Hovedpoenget er jo at siuasjonen rundt TS sitt dyrehold nå har blitt undersøkt. :)

Jeg vaksinerer ikke årlig... (bare mot rabies).

Ikke jeg heller. Vaksinerer hvert 3 år, og nå som rabies kun er med 21 dagers varsel, så blir dette tatt ved behov. Vaksinerer ikke mot kennelhoste.

• Like 3
Skrevet

Nå spesifiserte vel ikke jeg type vaksiner heller, men det var da enda godt du fant noe å henge deg opp i :rofl:

Det er du som tok opp dette med årlige vaksiner, som at det er en grunn til at Mattilsynet kommer, evt at det er en grunn til å miste hundene sine. Det er ikke påbudt å vaksinere hundene sine hvert år - ikke engang for kennelhoste. Det anbefales å vaksinere årlig for hunder som er utsatt for høyt smittepress, sånn som mine som er med på utstillinger og stevner og omgås mye fremmede hunder. For hunden til f.eks tanta mi, som ikke deltar på sånne arrangementer og heller ikke omgås noe større med hunder som er på sånne arrangementer, så er det ikke nødvendig å vaksinere årlig, hverken mot kennelhoste eller noe annet.

Hvis du ikke liker at jeg "henger meg opp" i faktafeilene dine, får du være litt mer presis neste gang.

Skrevet

Denne tråden har utspillt sin rolle og er herved stengt. Lag gjerne en generell tråd om mattilsynet og deres arbeidsmetoder, eller en tråd om hva som definerer godt hundehold. Men diskusjon om enkeltpersonershundehold, slik denne diskusjonen har blitt, er ikke ønsket, selv ikke i debattkjelleren.

• Like 5
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...