Gå til innhold
Hundesonen.no

Fido (ambull) blir omplassert, ikke avlivet


MiO
 Share

Recommended Posts

http://www.tv2.no/2014/02/26/nyheter/innenriks/dyrene/fido/5361766#.Uw8GI4WHaLc

"

Politiet i Salten har bestemt at Fido ikke skal avlives, men omplasseres.

Hunden Fido har ved et tilfelle gått til angrep på og bitt en person. Han har også ved flere andre anledninger utvist skremmende adferd ved at han blant annet har gått til angrep på andre hunder, skriver politiet i en pressemelding."

Personlig synes jeg det er en uting å drive og flytte på problemet i sånne tilfeller der en hund har utvist aggressiv atferd. Har en hund begynt å bite folk, er det lite sannsynlig at det vil forandre på noe å flytte på hunden. Hunden har fremdeles samme innstilling til biting. Jeg ville aldri i verden overtatt en hund som har bitt folk og angriper andre hunder, og det tror jeg 99.9% av folk mener det samme om. Bare spesielt interesserte tar en slik sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Var ikke dette hunden som bare hadde bjeffet mot brannvesenet da.. Som skulle avlives fordi politiet antok det var en ulovlig rase. Hunden skulle testes ved PHS såvidt meg bekjent. Så da har vel testen konkludert med hunden neppe er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det her styret hadde vært unngått hadde oppdretter vært hakket mer seriøs og levert hunden med id-merking og papirer ...

Og en sak har gjerne flere sider, og det er kanskje en grunn til at eier ikke får skaffe seg stor hund igjen?

Hva mener du?

Amerikansk bulldog er ingen forbudt hunderase og ligner heller ikke på en forbudt hunderase eller blanding med en forbudt hunderase. Og hvorfor skulle ikke eieren få skaffe seg stor hund igjen?

Edit: har lest avslutningen av saken nå. Men jeg lurer fortsatt på konklusjonen at eieren ikke får skaffe seg stor hund igjen

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

Amerikansk bulldog er ingen forbudt hunderase og ligner heller ikke på en forbudt hunderase eller blanding med en forbudt hunderase. Og hvorfor skulle ikke eieren få skaffe seg stor hund igjen?

Edit: har lest avslutningen av saken nå. Men jeg lurer fortsatt på konklusjonen at eieren ikke får skaffe seg stor hund igjen

Hva jeg mener?

Jo, at Fido ikke hadde blitt mistenkt for å være ulovlig rase av politiet dersom hunden var levert id-merket og med papirer.

Jeg vet det ikke er en ulovlig rase i Norge. Jeg vet også at den ikke ligner på en ulovlig rase. Men det var nå en gang dette politiet bestemte seg for å bruke som argument for å avlive hunden. Eier kunne ikke dokumentere rase, for hunden var ikke id-merket og ikke hadde eier papirer på den heller.

Hvorfor eieren ikke skulle få skaffe seg en stor hund en gang til? Det vet da ikke jeg, men som jeg skriver: det er kanskje en grunn til det. Merk deg ? også.

Vi har i hovedsak kun fått høre eier og alle dyreverneres side av saken. Det kan være mer til det enn hva som kommer frem i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener?

Jo, at Fido ikke hadde blitt mistenkt for å være ulovlig rase av politiet dersom hunden var levert id-merket og med papirer.

Jeg vet det ikke er en ulovlig rase i Norge. Jeg vet også at den ikke ligner på en ulovlig rase. Men det var nå en gang dette politiet bestemte seg for å bruke som argument for å avlive hunden. Eier kunne ikke dokumentere rase, for hunden var ikke id-merket og ikke hadde eier papirer på den heller.

Hvorfor eieren ikke skulle få skaffe seg en stor hund en gang til? Det vet da ikke jeg, men som jeg skriver: det er kanskje en grunn til det. Merk deg ? også.

Vi har i hovedsak kun fått høre eier og alle dyreverneres side av saken. Det kan være mer til det enn hva som kommer frem i media.

Ja, kanskje det var kanskje en grunn til at Fido fikk beholde livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Var ikke dette hunden som bare hadde bjeffet mot brannvesenet da.. Som skulle avlives fordi politiet antok det var en ulovlig rase. Hunden skulle testes ved PHS såvidt meg bekjent. Så da har vel testen konkludert med hunden neppe er farlig?

Den er ikke testet fordi hundefaglig personell anser at hunden er i en slik helsemessig forfatning at den ikke vil tåle belastningen eller testen vil gi feil resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal tro på det media sier så er det ihvertfall faktum at hunden har bitt et menneske (og, angivelig, andre hunder, så kan de jo trekke konklusjonen selv til at det er jo det samme...).

Men det er altfor mye som skurrer her til at alt kan ha kommet frem. Hvem har han bitt, når og i hvilken situasjon, og hva i alle dager får politiet til å tro at fyren er bedre egnet til å ha staff eller bullterrier enn st. bernhardshund eller labrador. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Den er ikke testet fordi hundefaglig personell anser at hunden er i en slik helsemessig forfatning at den ikke vil tåle belastningen eller testen vil gi feil resultat.

Ok. Realt nok det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer fra FB: Hei. Den episoden som er omtalt som "bitt" på kennel kan diskuteres opp og ned i mente, men la meg forfatte meg kort og konsist. Det er ingen som har bevitnet hendelsen, ei er det kommet inn noen anmeldelse i saken. Det er ikke framlagt bilder av disse blåmerkene som er lagt veldig stor fokus på. At Fido har angrepet knær for å bite er lite sannsynlig. Dersom det så hadde vært tilfelle, hadde vedkommende hatt store skader, både vev og muskler ville fått seg en trøkk om ikke skader som vile krevd innleggelse og operasjon. Omstendighetene rundt "bittet" er at hundepasser tok Fido ut av buret for å fotografere ham. Hun hadde et håndholdt kamera med reim som dingla foran Fido. Det vi kan tolke ut fra avhøret er at Fido har trodd det var invitasjon til lik og aktivtet når han ble tatt ut av buret, og har således også invitert til lek med en såkalt lekebue som hundespråket forklarer. Vil påpeke at hundepasseren nektet å anmelde etter politiets anmodning. Hundepasseren hadde i ettertid av hendelsen vært to ganger daglig i buret til Fido for å vaske og skylle hans betente ører, en oppgave til og med eier har problemer med. Snill som et lam, sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har Fido blitt mentaltestet og har bestått med glans. Merkelig det der gitt. Sier bare, takk for FAGFOLK!

Kopiert fra facebooksiden, "Redd Fido":

Slik vi nå har blitt kjent med hunden må han ha hatt en stabil og god oppvekst. Selvfølgelig burde eier ha lagt ned mer jobb i kontroll over hunden, men slik er det for mange hunde-eiere i dette landet. Fido er egenrådig og sta, han er tydeligvis vant til å få lov til å styre mye av livet selv. Men han har bevist at dette er relativt lett å rette på med trening.

Slik vi har forstått det skulle dette være en farlig hund, da stiller jeg og teamet spørsmålet om hvem som hevder dette?

Om Fido er lista over hva man kaller en farlig hund da er det mange hunder i Norge som er farlige. Som en i teamet sa: Jeg håper aldri jeg får en slik situasjon som Fido er kommet opp i hos meg i mitt hjem, for da blir mine hunder avlivet umiddelbart.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La eieren få Fido tilbake. Legg til rette så han kan få gått på kurs med hunden som et krav. Idioti å skulle ta fra han Fido og så skal han få kunne kjøpe seg en ny hund bare den er mindre enn Fido. Fullstendig ulogisk!

Helt enig! Denne saken er bare helt absurd og vitner om politiets evne og lyst til å misbruke sin posisjon i samfunnet.
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...