Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som er livredd for å være ute!


Marene
 Share

Recommended Posts

Jeg er en smule fortvilet nå. Jeg har en 12 uker gammel yorkshire terrier valp som er livredd for for å være ute. Jeg tar henne alikevel med ut flere ganger om dagen, men hun står på samme sted mens hun skjelver og piper. Jeg lokker med både ballen og godbiter, men hun trvies alikevel ikke. Jeg har også kledd på henne slik at hun ikke skal fryse. Å få henne til å gjøre fra seg ute er bare å glemme.

Jeg hentet henne for 2 uker siden hos oppdretter, og hun hadde visst lært henne til å gjøre fra seg i en kasse inne. Hun har fortsatt med å gjøre fra seg inne etter at hun kom til meg, til tross for at jeg ofte tar henne med ut.

Hun hadde aldri vært ute før hun kom til meg, så hun trenger vel kanskje en tilvenning, men er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å ville gå ut og ikke være redd?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde villet droppe lokkinga (ihvertfall når det er prøvd og ikke virker), man må bare få hunden igang, og jo raskere man får til det jo raskere kan progresjon starte. Fortsett og kle på, selvfølgelig, og bare gå. "dra" henne med deg, ikke på en hardhent eller skremmende måte, men forsiktig press på lina og slipp presset når hunden beveger seg. I starten må du kanskje jobbe slik et og et steg i gangen, men det vil nok gi seg raskt om man bare er konsekvent og gjennomfører. Hold deg i nabolaget (slik at hun kan bli kjent gradvis), og gå heller flere korte runder enn et par litt lengre. Jeg hadde villet gå så mange runder jeg har mulighet til pr dag bare for og få mengdetrening og få henne ut av skallet så raskt som mulig. Annen ting du også kan forsøke (om hunden er opptatt av deg) er og ha på et langt bånd (flexi/langline eller bare et tau) også går du bare, forhåpentligvis vil hun da følge etter når du kommer et stykke unna for og søke trygghet hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min ville heller ikke være ute de første ukene, han var ikke redd, men en skikkelig frysepinn som ikke ville være ute. Som en typisk bullterrier hjelper jo ikke all verdens overtalelse heller, hvis dem har bestemt seg :P

Vi måtte bruke tissepader første måneden, men fortsatte med å ta han ut ofte og prøve oss på små turer. Han er veldig villig til å gå hjemover, så ofte bar jeg han de 100 m til postkassene, så gikk han hjem igjen ;)

Når han tippet 4 måneder løsnet det veldig og han tåler å være ute mye mer. Fortsatt ikke alltid gøy å gå på tur, men det blir nok bedre når været blir varmere. Min er som sagt ikke redd, men det vil nok hjelpe bare du fortsetter å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å ta med valpen ut uten klær på? 5 minutter utendørs i bevegelse nå som det er så mildt tror jeg ikke gjør noen skade. Det kan jo være valpen ikke vil bevege seg på grunn av klærne også, tenker jeg? Det ville jeg tenkt om det var en shiba. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å ta med valpen ut uten klær på? 5 minutter utendørs i bevegelse nå som det er så mildt tror jeg ikke gjør noen skade. Det kan jo være valpen ikke vil bevege seg på grunn av klærne også, tenker jeg? Det ville jeg tenkt om det var en shiba. :P

Tenkte jeg også. Med mindre du bor et sted det er ekstremt kaldt, da. En Yorkshire har jo pels også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen de har isolerer ikke godt, men 5 minutter bør gå helt fint :)

Min whippet likte heller ikke å være ute den første tiden, nå elsker hun det. Mitt råd er å ikke presse valpen, men ikke lag noe stor greie ut av det heller - det vil gå seg til etterhvert.

Tissingen vil gå seg til etterhvert. Små hunder bruker ofte litt lenger tid (mindre blære, må oftere tisse), så ikke uvanlig at det går opp mot 6-7 mnd før de blir helt husreine. Med dvergpinscherne har jeg de første to/tre ukene gått ut en gang i halvtimen/45 min så lenge de har vært våkne, da har det blitt minimalt med uhell inne. I tillegg hadde jeg avis liggende som de var vant til fra valpekassen, så uhell som kom inne kom på avisen. Om du ikke får valpen til å tisse ute i det hele tatt, så kan det hjelpe å ta f.eks et håndkle med valpens tiss på, å legge det ute på et fast tissested. Med en gang valpen har tisset, så går dere inn (super belønning, iom at valpen faktisk vil inn). Etterhvert som valpen knekker koden om at den får gå inn når den har tisset, så pleier tissetreningen å gå mye kjappere (det trikset har jeg brukt på alle mine vintervalper) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hunden din bitteliten, hva med rett og slett å bære den ett lite stykke og så sette den ned og rusle hjem igjen? Eventuelt løfte opp, gå ett lite stykke, sette den ned og rusle litt før du snur å går hjem igjen.

Får litt vondt i hjertet ved tanken på å at en bitteliten yorkievalp skal ut uten klær... Det er meg da, jeg begynner å bli gammel og skrullete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Skal den bli stueren MÅ den ut uten klær :P  Man kan jo ikke kle på en 12 ukers valp hver gang det er mistanke om at den må noe.... :icon_redface:

Enig enig

Og en annen ting: ikke bli fortvilt om det går over året før den blir stueren (bare som et mentalt varsel, så du ikke trenger å lage en fortvilt tråd om 10 uker fordi hunden ikke er stueren enda :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig enig

Og en annen ting: ikke bli fortvilt om det går over året før den blir stueren (bare som et mentalt varsel, så du ikke trenger å lage en fortvilt tråd om 10 uker fordi hunden ikke er stueren enda :) )

Nå var det vel ikke renslighet hun tenkte mest på, det var det at hunden ikke likte seg ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at valper ikke får være utendørs hos oppdretter? Tror aldri jeg har hørt om det før jeg?

Min var heller ikke ute før jeg fikk den. Hadde jeg vært trådstarter ville jeg ha levert valpen tilbake. Det gir ikke akkurat et godt utgangspunkt når valpen er så liten i størrelse og i tillegg nervøs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det jo sommer sist vi fikk valp. men dersom du har litt tykke pledd eller slikt hvor valpen kan komme å varme seg kan det nok fint gjøres om vinter også.

Jeg gikk bare ut med valpen, tok med underlag og mat/ vann, og satt bare ute med henne i flere timer. I begynnelsen holdt hun seg nært meg, men så kunne hun utforske i sitt eget tempo etterhvert som hun ble tryggere på seg selv. første uka var vi bare ute i hagen. så begynte vi å gå til psotkassa og tilbake, og i skogen i nærområdet rundt her. for vår del funket det fint, spesielt siden vi bor landlig til.

jeg vil nok også tro det er vanlig at oppdretter lar valpen få komme ut å svinse, men ikke før de er misnt 6 uker. vinerstid er de nok mer forsiktige med å slippe valpen ut, men om sommeren har vel de aller fleste oppdretterne valpene sine ute for å venne de til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Er det å gå i bånd som er problemet, eller er det å være ute som er problemet?

Hvis det ikke er veldig kaldt, så kan dere jo være ute sammen en liten stund flere ganger pr. dag, så valpen venner seg til det.

Min valp var livredd for biler, så vi satt nede ved veien flere ganger hver dag, og gjorde ingenting. Fikk mye ros og godbiter, da, og kos. Ikke så lenge av gangen, det er slitsomt med så mange nye inntrykk, lyder og bråk på en gang når man er ny i verden

Jeg bar han også et stykke, også kunne han gå hjem selv.

Når den aldri har vært utendørs før du fikk den, så er det ikke så rart at det er uvant og skummelt.

Har du klær på, så kan det være noe med det ja, min nekter å gå hvis han har annet på seg enn èn bestemt ullgenser.

Ang. renslighet så var min Chihuahua passert 1 år før han sluttet å gjøre fra seg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer til, ta den under jakka, varm god fleece, la den titte ut litt, eller stikke hodet ned når den vil. Har gjort det med litt større valper som bare har stått i bur, pleier lykkes hvis de har gode gener, se verden høyt oppefra, snuse, ofte stikker bare snuten opp. Eller sovner, lydene og luktene er mange inntrykk.

Når den ikke har vært ute, er det ikke rart den syns alt er skremmende. Hvis den koser seg under jakka, og sovner, gå en lengre tur. Til slutt må de tisse, og gjør det kanskje hvis en setter seg lavt ned, ved siden av de.

Valpen vår 15 mnd nå, hadde aldri vært inne i et hus. Hver minste ting, eller lyd, åpne en skuff, skjære brød, lyden av knappen på vaskemaskina, alt måte tas som tilvenning, hun sov mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Slutt å lag så mye spetakkel av det - ta valpen ut, sett på bånd og gå - dra den forsiktig med - litt press så den må gå noen steg og så slakk osv. - dropp godbiter, lokking og alt dill - gå ut og tenkt at NÅ skal dere på tur. Ignorer skelving og dirring - ute må dere være og ferdig med det. Den trenger ikke klær med mindre det er mange minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tåler da uansett noen minutter ute? Det er jo dritviktig at oppdrettere lar valpene oppleve nye miljøer, og det skal jo ikke mange minuttene hver dag til?

Min var heller ikke ute, da det var -25 hele perioden. Ikke noe særlig for valper. Oppdretter var litt fortvilet pga det, vanligvis var valpene mye ute.

Men har ikke merket noe på hunden. Hun er trygg, takler alle miljøer, osv. Enkleste hunden jeg har hatt.

En normal hund tar ikke skade av å kun være inne de første 8 ukene.

Men det kan selvsagt være et varselstegn. Spesielt på småhundrasene, york, cc, chi osv. Mye useriøst der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at valper ikke får være utendørs hos oppdretter? Tror aldri jeg har hørt om det før jeg?

Skremmende. Men virker som det ikke er så uvanlig hos noen miniatyrraser! Uansett temperatur... Jeg vet selv om valper som ikke har kjent gress under potene på tross av mild temperatur ute :-/ Da tenker jeg... Hva med miljøtrening og sosialisering hos disse valpene? De får ikke opplevd en eneste ting så det er ikke rart de er livredde?

Tips til ts, jeg ville vært valpen et stykke og satt den ned og bare gått :-) kjør bil til skogen ol og bare gå. De fleste valper følger etter når avstanden blir stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å lag så mye spetakkel av det - ta valpen ut, sett på bånd og gå - dra den forsiktig med - litt press så den må gå noen steg og så slakk osv. - dropp godbiter, lokking og alt dill - gå ut og tenkt at NÅ skal dere på tur. Ignorer skelving og dirring - ute må dere være og ferdig med det. Den trenger ikke klær med mindre det er mange minusgrader.

Gjør det samme. Og føler virkelig valpen at verden faller i hode på den så tar jeg den på armen eller inni jakken og den får observere og ta til seg inntrykk i "trygge" omgivelser, men går gjør vi uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende. Men virker som det ikke er så uvanlig hos noen miniatyrraser! Uansett temperatur... Jeg vet selv om valper som ikke har kjent gress under potene på tross av mild temperatur ute :-/ Da tenker jeg... Hva med miljøtrening og sosialisering hos disse valpene? De får ikke opplevd en eneste ting så det er ikke rart de er livredde?

Tips til ts, jeg ville vært valpen et stykke og satt den ned og bare gått :-) kjør bil til skogen ol og bare gå. De fleste valper følger etter når avstanden blir stor nok.

Valper som er normale i hodet blir ikke livredde av å ikke ha vært ute de første 8 ukene. En valp blir ikke livredd av å ikke oppleve positive ting utenfor hjemmet de første 8 ukene av livet sitt, den blir livredd av å være skjør i hodet kombinert med å oppleve negative ting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...