Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie vs Border collie


AnkiogBonita
 Share

Recommended Posts

Border collie er en såpass varierende rase (veldig mye ulike individer og linjer) at det er vanskelig å si noe generelt om rasen. Ift det jeg har sett av rasene i treningssammenheng (konkurranselydighet) så har de korthårede colliene vært konsentrerte, men veldig rolige (treige) og litt vanskelige å regulere intensiteten. Har sett mye ulike langhårde - noen arbeidsskinn uten grenser og andre veldig forsiktige og rolige. Innen border collie finner man alt dette, men stort sett ser jeg de som enklere hunder å regulere intensiteten på (da mener jeg at de lettere lar seg gire opp/roes ned). I det store og hele er det veldig stor forskjell på collie og border collie på alle måter.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei border collie tispe på snart 11 år, og er egentlig helfrelst når det kommer til border collie.

Er i tankeboksen ang hund nr 2, og har vært det lenge. Men da hatt fokus på toller, sheltie eller ny bc. Men har fått sansen for collie, og lurer litt på hvordan det er å ha en collie i hverdagen.

Skal ha bc igjen, men å prøve ny rase frister veldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BC og passer ofte (langhårs)Collien til min søster. Han er en rolig, tålmodig og forsiktig fyr, litt engstelig av seg. Han er f.eks. redd for trapper og glatte gulv (veldig praktisk....). Han kan ikke sammenlignes med en BC. Men igjen - kun ett individ og der begrenses min erfaring.

Vakker er han dog. Himmel :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg liten erfaring med collien (korthåret) men litt har jeg da skaffet meg de siste månedene med egen (og årene med sikling). Sammenlignet med det meste jeg ser av BC så er min seigere og litt vanskeligere å motivere. Han gir lettere opp, men er også en liten bebis på 7mnd som snart skal inn i puberteten. Han er en særdeles rolig hund, skapper veldig godt av hjemme, selv når det har vært noen rolige uker (som da jeg brakk foten før jul). Sånn før det hørtes ut som om jeg beskriver en lat sofahund. Han er vært trenbar, bare ikke like intens som en (i mine øyne) typisk BC.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BC og passer ofte (langhårs)Collien til min søster. Han er en rolig, tålmodig og forsiktig fyr, litt engstelig av seg. Han er f.eks. redd for trapper og glatte gulv (veldig praktisk....). Han kan ikke sammenlignes med en BC. Men igjen - kun ett individ og der begrenses min erfaring.

Vakker er han dog. Himmel :wub:

Heldigvis er det ikke noe problem å finne individer som ikke har dette, om man er litt nøye på oppdretter og linjevalg.

Jeg synes det er ganske forskjellige raser, kort og lang er selvsagt nærmere hverandre men har endel forskjeller også. Jeg kunne feks aldri ha tenkt meg å bodd med BC fordi de blir for intense for meg, og synes mine har mer enn nok i seg av det jeg ønsker siden jeg ikke har noe planer om konkurranse på høyere nivå, det er og forblir en hobby og jeg liker og trene. Tror jeg hadde irritert meg grønn over deres væremåte rett og slett.

Nå er jo Tetris vært usedvanlig rolig @SiriEveline , både mine korte og de lange lar seg motivere veldig lett med både mat og leke og utrolig lett å motivere opp i fart, men de holder ikke ut på samme måte og har ikke det ekstra giret som BC'n har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er nok mye mer drifter i en BC enn i collien, jevnt over, selv om du vil finne individforskjeller innen begge raser. Der er noen som konkurerer med collie i høyere klasser, men langt flere med BC.
Collien gjeter ikke like intenst etter feks joggere og biler osv ute, selv om jeg nå har to der jeg må trene bort tendensen til å ville nappe meg i leggen når jeg slår over til joggetempo ute. Den ene av mine (den langpelsede) har også ganske tydelige gjeterinstinkter som kommer frem feks under lek med andre hunder. Hun er også mye mer stressbar og urolig enn både den andre korthårs-collien jeg har nå og den jeg hadde. De to sistnevnte er/var rolige individer innen dørs, har av-knapp jeg styrer uten problem, og er veldig fører-orienterte. Og den kortisen jeg har nå har mye energi og stor utholdenhet, energi og arbeidslyst, men er likevel utrolig lett å styre.Hun var nok ene ytterdelen av det kullet på 10 som hun kom fra (de to jeg har nå er søstre til @SiriEveline ´s hund), så der vil variere også innen kull hva hvor intense de er. Min Bia er nok mye mer intens og energisk enn Tetris.

Selv føler jeg at BC blir for intenst for min del, og jeg orker ikke skulle bruke tid på å legge lokk på egenskaper/drifter jeg ikke ønsker eksponert i hverdagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Tetris vært usedvanlig rolig @SiriEveline , både mine korte og de lange lar seg motivere veldig lett med både mat og leke og utrolig lett å motivere opp i fart, men de holder ikke ut på samme måte og har ikke det ekstra giret som BC'n har.

Jeg sammenlignet han med den typiske BC'en jeg møter på treninger, han er jo ikke seig eller vanskelig å motivere i forhold til f.eks. de ridgebackene jeg har vært borti.

Du har jo selv sett arbeidslysten hans som jeg absolutt føler er godt tilstede, men han detter nok litt raskere ut. I tillegg er han ung, og mye kommer nok i modningsprosessen.

Selv passer det meg utmerket med en hund jeg klarer å følge med i svingene til, en BC har jeg følelsen av at jeg alltid hadde hengt flere skritt bak. Jeg tror også at jeg har fått mer enn nok arbeidslyst i ham, og jeg har trua på at han kan bli godkjent redningshund (tiden vil vise).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...