Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor går man på utstilling?


Loke&Leif
 Share

Recommended Posts

Jeg pleier å dra for å kikke på alle de fine tingene som selges i bodene, pleier ikke ta med hunden :teehe:

For mange raser er det jo krav at avlsdyr skal ha oppnådd noe på utstilling for å få "avlstillatelse", så for mange oppdrettere er det jo et must om de vil fremstå som seriøse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar på utstilling med hunden fordi jeg vil ha en "profesjonell" bedømmelse på fysikken hans. Også har jeg dritlyst til at han skal vinne masse, sånn at flinke folk med fine tisper vil bruke han, sånn at han kan bli pappa og lage dødsfine valper og sånn at alle sier til meg at hunden min er sykt fin.

Jeg drar på utstilling uten hunden for å lære meg hvordan utstillinger fungerer, se på fine hunder, kanskje hilse på noen fine hunder gjerne av raser jeg ikke kjenner så godt, og for å få kontakter i hundemiljøet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli kjent med miljøet rundt rasene mine, se på hunder som bedømmes, lese kritikker, heie på gode venner, lære om anatomi, sikle på andres hunder, vise frem egne hunder og få kritikk på dem osv osv. Koser meg maks på utstilling, jeg :)

Utstilling er først og fremst ment for å være et verktøy for å vurdere ulike raser i henhold til deres rasestandard som igjen er et viktig utgangspunkt når man driver med avl og oppdrett. Både for å vurdere potensielle avlshunder, men også for å se hva ulike kombinasjoner gir. Utstilling skal ikke være en skjønnhetskonkurranse med subjektiv bedømmelse, men en objektiv vurdering av en hunds eksteriør. Hvorvidt objektiviteten alltid opprettholdes kan en diskutere såklart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar en gang eller to med hver hund bare for og få en kritikk, og fordi man må ha en premiering fra utstilling (2.premie?) for og kunne oppnå championat i andre hundesporter. For min egen del ser jeg ingen behov for og stille ut utover den sløyfa jeg må ha for og kunne oppnå championat, fordi utstilling, slik jeg ser det, ikke fungerer slik det skal, da alt for mange dommere premierer og setter opp hunder som ikke er bra og slik bidrar til dårlig utvikling med ekstreme trekk osv.. Og det er noe jeg ikke ønsker og støtte mer enn nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kritikk på hundene mine.

Men enda mer for å være sosial, med andre hundefolk jeg ikke ser så ofte.

Savner denne siste biten når vi er i det store utland og ofte der de eneste Norske påmeldt.

Jeg synes det er gøy med konkurranseaspektet innen utstilling.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er gøy om man har en hund som gjør det ok, og man er konkurransemenneske og liker å vinne. Fordi det er kjekt å treffe folk man gjerne ikke treffer ellers, og det er moro å se dem vinne når du ikke gjør det, for samme hvor mye konkurransemenneske man er så er det en egen glede å se mennesker du liker bli glade (unntaket er kortspill, da får jeg bare vondt i hodet av å tape :(:P).

Er det spesialdommere stiller jeg fordi jeg vil ha deres vurdering, der blir konkurranseaspektet litt mindre viktig.

Ellers er det kjekt å gå rundt å kikke på andre hunderaser, og ikke minst for å følge med på egen rase. Det er alltid noe annet å se en hund live enn på bilder, og utstillinger (spesielt spesialer) er en strålende måte å få fulgt litt med på :)

Og sist, men absolutt ikke minst, så har jeg truffet noen av de hyggeligste menneskene jeg kjenner gjennom hundemiljø, ofte utstilling. Ikke så dumt det heller :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt sære og deltar hovedsakelig på rasespesialene, og da mest fordi det er så sosialt og koselig! Fordi jeg mener Frost er BIV (Best I Verden), er det alltid gøy å se om dommeren er enig i det ;) Deltar ikke på innendørsutstillinger, det syns jeg er fryktelig masete! Men utendørs er moro.

Dessuten har jeg en hund som elsker utstillingsringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det for å få vurdering av hunden min. I forhold til avel syns jeg det er greit å få noen vurderinger på eksteriøret så man har noe å vise til og lar andre får vurdere hunden.

Tror mange lar seg rive med fordi det er en hundeaktivitet som er ganske enkel å drive på med, trenger ikke mye trening og forkunnskaper å delta som det gjør på for eksempel agillity, lydighet og andre hundesporter. Det er ganske lett å lykkes og man syns det er moro å vinne og få sløyfer og skryt av hunden sin. Og så kommer mange i kontakt med andre med samme rase og ofte er det der man blir kjent innad i rasemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo gøy ut.Det slo meg at det så ut som en "kvinneting", men kanskje jeg skal slenge meg med?

 

Hvordan melder jeg meg opp til dette?

Neida, det er mange men som stiller hunder også, selv om det er flest kvinner...

Du kan gå inn på NKK sine sider og logge inn, og så kan du trykke der hvor det står "påmelding til utstilling" (mener jeg å huske at det står.. Mulig det er en litt annen ordlyd) og så velger du hund og hvilken utstilling du vil melde hunden på fra nedtrekksmenyene. Og så betaler du. En ukes tid før utstillingen får du en Mail med startnummer og tid for oppmøte og annen praktisk informasjon. :)

Jeg stiller ut mest for moro skyld og for det sosiale. Og fordi det er noe hunden min ser ut til å like, han skrur på sjarmen med en gang vi går inn i ringen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er veldig fin sosialisering for valper / unghunder - bli vant til ringer med masse folk og hunder rundt, og at de skal inn i ringen og bli håndtert osv. Og liker å få en kritikk på hunden. Mine hunder vinner ikke noe særlig så prioriterer heller påmeldingavgift til LP stevner nå, men begge skal vel få prøve seg igjen etterhvert for å se om det har vært noe utvikling. :)
Mulig Ellie hopper omtrent rett fra unghund til veteranklassen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase det ikke finnes så mange av i Norge, så miljøet er lite. Derfor er det ekstra hyggelig å se hverandre på utstilling, sjekke ut valpene en bare har sett bilder av på nettet og skravle. :) Jeg stiller ut valper fordi det er super håndterings- og miljøtrening, og forsøker å få championat på voksne om det ser mulig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er gøy, sosialt og jeg liker å vinne! :)

Den første personen som hilste på meg da jeg kom alene på mitt første valpeshow i 2007 er i dag en av mine beste venner. Jeg har fått mange fine venner i rasemiljøet og vi har det så utrolig gøy når vi reiser på utstillinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...