Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil avle på hunden min, trenger tips


chin
 Share

Recommended Posts

Det har nok med å gjøre at de kun kan avertere på finn? Hvor ellers skal de selge valpene sine? Jeg tror de fleste blir solgt uansett.

Mamma har en blandingshund, skikkelig eventyrblanding med 5-6 raser. Ganske stor, og den er nå 15 år. Hadde det vært en rein Golden hadde den aldri blitt så gammel. Men jeg har vokst opp med han så jeg er litt farget av det kanskje.

Men til ts; jatzuer ser litt morsomme ut. (chin+shih tzu)

Hehe.. Det blir litt dumt å diskutere på bakgrunn av påstander som er basert på din erfaring med EN hund. Ei jeg kjenner mistet goldenen sin (renraset) da den var 18 år gammel - just saying.

Kan gi deg et eks: En kollega av min mor kjøpte seg (veldig billig) blanding, da de skulle være friskere og leve lengre, slik du her påstår. Gjett hvem som endte opp med en svindyr bikkje med allergier, mageproblemer og i det hele tatt? Og som måtte avlive hunden bare ett år gammel. Veit du - shit happens Uansett rase eller blanding.

Men sorry - nå sporer det veldig av. Vi kan ta dette i en (nok en!) egen blandingshund vs rasehunddiskusjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor avler folk med rasehunder på sine dyr da? De tjener jo drøssevis med penger?

:lol:

Jeg har så langt ikke produsert en eneste valp og hundeholdet mitt har vel fort kostet meg sekssifret ++ :P

Men ja, hvis man driter i å være seriøs så kan man tjene penger. Og hvis man er litt heldig. Generelt - nei.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har nok med å gjøre at de kun kan avertere på finn? Hvor ellers skal de selge valpene sine? Jeg tror de fleste blir solgt uansett.

 

Mamma har en blandingshund, skikkelig eventyrblanding med 5-6 raser. Ganske stor, og den er nå 15 år. Hadde det vært en rein Golden hadde den aldri blitt så gammel. Men jeg har vokst opp med han så jeg er litt farget av det kanskje.

 

Men til ts; jatzuer ser litt morsomme ut. (chin+shih tzu)

Slike uttalelser kommer det krasse motargumenter til. De fleste hundefolk er nok veldig leie av å diskutere blanding/rase. Jeg pleier egentlig ikke å svare på slike ting fordi jeg har vanskelig for å holde meg saklig i slike diskusjoner, men..

Det skal bare veldig grunnleggende forståelse for genetikk til for å forstå at å parre en syk hund kan gi syke valper. Dette gjelder både om det er blandingshund eller rasehund. Å blande en syk rasehund med en helt annen rase gjør ikke avkommet magisk friske.

Det er hender at oppdrettere blir sittende igjen med valper. Det er ikke alltid de finner (gode) nok valpekjøpere til alle valpene. Man må nesten være innstilt på at noen av valpene blir igjen etter fylte 8 uker. (Om man ikke har holdt på en stund og har lange ventelister) De blir også vanskeligere å selge jo eldre de blir.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor avler folk med rasehunder på sine dyr da? De tjener jo drøssevis med penger?

Oppdrettern min går som oftest opp i opp eller i minus ved avl på sin rase! Tenker man chipping er det en ting, du må huske utstillingskostnader, sjekk av moren, røntgen, andre sykdomer, spesielfor, ultralyd, evt hjelp ved fødsel, valpefor, vaskemidler (tenk deg 5-10 små krapyl som tisser/bæsjer der de er), matter, håndklær, godbiter, bånd tl valper for å trene å gå i bånd, o.s.v! Det er ikke inntekt - chipping og vaksine altså ;)

Men mange tenker slik! Moren til samboern hadde kull nå nylig og var så fornøyd med å ha tjent 30.000, helt til jeg ba henne regne på alle utgifter i forbindelse med parringen. Sprangavgifte og hannhundeiers kostnader + alt annet, brått satt hun bare igjen med 5000 kr! Utstilling, helsesjekk o.l. er jo noe hun måtte ha hatt uansett, men alle de anre utgiftene er jo ikke noe hun hadde fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes useriøse oppdrettere av rene raser er like ille som useriøse blandings oppdrettere.

Greia med blandings oppdrett er at det er vanskelig å kontrolere for evt sykdommer og mentale defekter bakover i linjene. Dette gjør seriøse oppdrettere.

Hvis derimot oppdretteren av den rene rasen ikke bryr seg noe særlig om helse og mentalitet uansett så hadde jeg personlig heller tatt en blanding..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nesten det verste er at FInn flyter over av valper, og særlig blandingsvalper. At noen da med overlegg vil lage flere kan jeg ikke forstå.

Helt enig!!

Jeg hentet min blandingshund på Fod gården, hun var blitt sendt dit da hun var 12uker og hadde 2 hjem før hun kom til meg som 13mnd.

Skjønner heller ikke at folk avler med vilje på blandingshunder, det er så mange hunder der ute som trenger hjem, hvorfor lage enda mer press i det markedet.

Og gjør man det kun for pengene sin skyld, så shame on you, sånne personer skulle ikke hatt hund.

Han ene her oppe skrev at en tispe kunne ha to kull i året, det er veldig nært dyremishandling, spesielt når det er planlagt og kun for penger.

Blir også så overrasket over noen eiere som har såå store planer for avl på valpen sin når den blir stor.

Ofte er det førstegangs eiere som ikke har tenkt på alle kriteriene en hund må passe inn under før man kan begynne å avle på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det førstegangs eiere som ikke har tenkt på alle kriteriene en hund må passe inn under før man kan begynne å avle på den ;)

Hear hear. Jeg skulle avle smååå søøøøte papillonbebiser jeg. Så hadde hun overbitt og heldigvis ikke noe å avle på holdt jeg på å si :P Det jeg mener er at de årene jeg har hatt henne har lært meg en hel del mer om hund, avl (uten å avle :D) osv. Syns det er litt fint at jeg pga Khela ser bedre hva jeg helst vil ha, hvordan jeg ønsker utviklingen til rasen skal gå, og hele den pakka der. Men så finnes det jo de som ser seg blind på egne hunder. Typ myrsnipe.

Khela har ikke så mye å tilføre rasen, så med eller uten overbitt hadde det ikke blitt avl på henne uansett. Det er det mange fler som burde vurdere bedre på sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har alltif hatt lyst å ha kull selv, men ikke før rette tispa kommer min vei.
Har hatt dachs i 8 år nå, og de hundene vi har er ikke egnet å avle på. Å avle kun for å avle er helt på tryne.

hundene mine er selvfølgelig verdens beste for meg, men selv jeg ser at de begge har ting om overgodet ikke burde føres videre til eventuelle valper.

tenker man kun på penger, så har man absolutt ingenting innenfor avl å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like kvalmt (om ikke kvalmere) er det med raseoppdrettere som pumper ut kull. Og gjerne går bekostning av helse og gemytt. Så lenge bikkja har fått nok sløyfer i utstillingsringen så virker det som mange oppdrettere er villige til å se igjennom fingrene med andre mye viktigere ting. Generelt er det mye dårlig avl...renraset eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like kvalmt (om ikke kvalmere) er det med raseoppdrettere som pumper ut kull. Og gjerne går bekostning av helse og gemytt. Så lenge bikkja har fått nok sløyfer i utstillingsringen så virker det som mange oppdrettere er villige til å se igjennom fingrene med andre mye viktigere ting. Generelt er det mye dårlig avl...renraset eller ikke.

Hvorfor er dette kvalmere? Å avle for økonomisk vinning går da for det samme, uansett om det er renraset eller blanding, det er forkastelig uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er dette kvalmere? Å avle for økonomisk vinning går da for det samme, uansett om det er renraset eller blanding, det er forkastelig uansett.

Det gikk litt fort i svingene ;)

Poenget her var at oppdrettere som pumper ut kull gjerne har gjerne et helt annent nivå av kunnskap og velger bevist å ignorere disse aspektene. I forhold til de som lager blandingshunder som jeg tror rett og slett mangler kunnskap. Sett bort ifra store aktører som drøbak hundehotell.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette kvalmere? Å avle for økonomisk vinning går da for det samme, uansett om det er renraset eller blanding, det er forkastelig uansett.

Så lenge det gjøres ordentlig så er det da ikke om problem med å tjene seg rik på oppdrett? Jeg ser ikke hva som er forkastelig med det. Tvert imot skulle jeg ønske det var mer penger i å drive seriøs oppdrett, kanskje det ville vært en reell mulighet for flere.

Man er ikke en bedre eller mindre forkastelig oppdretter bare fordi man ender i fattigdom liksom.

Jeg har ikke noe problem med at folk har penger som motivasjon jeg, så lenge de opptrer etisk og seriøst i sitt oppdrett.

Jeg har heller ikke noe problem med å betale mye for en godt avlet hund. Jeg ønsker å støtte seriøse med mine penger, det gir dem muligheten til å fortsette.

Jeg synes ikke oppdretters kvalitet skal måles i hvor mange og store offer de gjør. Det sier ingenting om hva de produserer.

Problemet er vel heller at de høye valpeprisene åpner et marked for de useriøse, men det er jo noe helt annet. Det er uetisk å være useriøs, ikke å tjene penger.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk veldig mye lettere å tjene penger om man er useriøs - ikke er så nøye hvem man avler på, helsetester, merittering, mentaltesting, osv. Kunne hatt 5 kull på Freya jeg - 5 x 4 valper, a 12 000,- hver (lavere enn normal valpepris for rasen) = 240 000,- jeg har gått glipp av. Jeg hadde rukket et kull på C før hun ble syk også, nye 50 000,- jeg gikk glipp av. Smula er allerede 3, og kunne fint hatt et kull allerede - igjen 60 000,-. Dvs at jeg kunne potensielt tjent 350 000,- i valpesalg frem til nå. Hadde jeg hatt et par hunder til så kunne jeg hatt tre kull i året, 150-180 000,- i ekstrainntekt (minus noen lapper til veterinær og registrering). Sier seg selv at det tiltrekker feil motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...