Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil avle på hunden min, trenger tips


chin
 Share

Recommended Posts

Vi har en japanese chin tispe på 6 mnd som vi ønsker å sette valper på men har hørt at man bør vente til hunden er ca 2 år? å det jeg da lurer på er hvordan vi skal gå fram når den tid kommer?

hvordan får vi tak i hannhund som kan parre seg med henne? (vil ha renraset)

hvor lenge før hun får løpetid bør man anskaffe hannhund?

er det sånn at tispa drar hjem til hannhunden når de skal parres eller kan hannhunden være hjemme til tispa? og hvor lenge må de være sammen for å sikre valper?

til slutt lurer jeg på hvordan jeg kan være sikker på at løpetiden har kommet.. misstenker at hun har fått sin første løpetid fordi hun vil ut omtrent vært 10 minutt og her om dagen stakk hun av noe hun aldri har gjort før.. har sett etter på tissen hennes men ser ikke ut som det er noe rødt så jeg vet ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Først bør du helsesjekke hunden minst etter gjeldene regler for raseklubben

Så bør du stille henne på noen utstillinger så alle kan vite at hun er typisk for rasen

Så kan du egynne å leite etter hanhund. Hvordan det blir. Stortsett så reiser tispa til hanhunden

Du bør vente til hun er to år fordi hun skal bli moden i hodet og fult utvokst

HAnhund kan du jo begynne med å se etter dem som er godkjent på raseklubbens hjemmeside eller så kan sikkert oppdretter hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å vente til hun er to år, og enda litt eldre og.

Det første dere må gjøre er å sjekke om det stilles noen krav fra raseklubben. Altså til helseresultater og utstillingsresultater. Men som Line sier er det greit å dra på et par utstillinger med henne uansett om det ikke skulle være noe krav, for å se om hun er rasetypisk. Selv om dommere er subjektive og så vil de kunne si litt om hennes sterke og svake sider, særlig hvis dere drar på endel utstillinger, så vil dere se en rød tråd, og det gjør det og enklere å finne en hannhund som utfyller henne (utstillinger som voksen og, ikke bare i valpeklasse og junior). I utstillingsringen vil dere og komme i kontakt med folk som kan rasen, og dere kan se på hannhunder og snakke med hannhundeiere.

Nå vet jeg ikke hvor stor rasen deres er, den er vel ikke så vanlig, så det kan jo hende det vil være aktuelt å se etter passende partner i utlandet og.

For å finne en hannhund dere liker (og som også oppfyller de kravene som er hos rasen, og har en stamtavle som passer tispa deres) er det lurt å innvolvere seg litt i miljøet, altså dra på utstillinger, se på hjemmesiden til oppdrettere om de har noen interessante hannhunder til låns osv.

Det aller beste for dere som er så ferske vil kanskje rett og slett være å spørre oppdretter til tispa deres, om hun kan hjelpe med å finne en passende hannhund, oppdretter vil forhåpentligvis kjenne linjene godt og vite hva som passer.

http://www.nmhk-japanesechin.net/

Men hun er bare 6 måneder, så det er jo slett ikke sikkert hun er egnet til avl engang, det vet man jo aldri med valper. Så ikke forhast dere, ikke sett kull på henne bare fordi dere vil ha valper, ha et mål med avlen deres.

For all del, ikke sett ut en annonse på finn.no der dere søker etter makker, det er ekstremt useriøst, og dere vil bare tiltrekke dere hannhundeiere som er ute etter å tjene penger, og vice versa, ikke hopp på annonser der hannhund søker tispe. Det er ikke slik det gjøres hvis man vil gjøre det ordentlig.

Edit:

Dette er anbefalinger fra klubben:

I tillegg til å følge NKK sine avlsetiske retningslinjer anbefaler vi at alle hunder som skal brukes i avl bør kneleddstestes og hjerteundersøkes. Hjerteundersøkelsen bør gjøres en gang i året. Disse undersøkelsene kan gjøres første gang etter fylte 12mnd. Ingen tisper bør parres første gang før de er fylte 18 mnd. Og de bør ikke ha kull etter fylte 7 år. For hannhunder anbefaler vi at de ikke bør brukes i avl før de er fylte 12 mnd.

og NKK sine avlsetiske grunnregler:

NKK's avlsetiske grunnregler

NKKs etiske grunnregler for avl og oppdrett
Vedtatt av NKKs Hovedstyre 22. 05. 2008, gjeldende fra 01. 10. 2008
Avl og oppdrett av rasehunder er et viktig fundament i Norsk Kennel Klubs virksomhet. NKKs formålsparagraf (§2, 2.ledd) lyder: NKK har til formål å bidra til å fremme utviklingen av de enkelte hunderaser, av fysisk og psykisk sunne hunder, typeriktige, funksjonelle og sosialt veltilpassede hunder.

Oppdretternes seleksjon og kombinasjon av avlsdyr danner grunnlaget for utvikling av hunderasene. Målet i hundeavlen er funksjonelt sunne hunder, med en rasetypisk konstruksjon og mentalitet, som kan leve et langt og sunt liv til glede for seg selv, sine eiere og samfunnet. Genetisk variasjon er en forutsetning for utvikling av rasene og hundenes mulighet til å tilpasse seg samfunnets krav.

Avl og oppdrett må foregå på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte, i overensstemmelse med NKKs avlsstrategi og etiske grunnregler.
Det er en selvfølge at medlemmer av Norsk Kennel Klub overholder følgende grunnregler.

1. Avl og utvikling av hunderaser skal baseres på langsiktige mål og sunne prinsipper slik at avlen fremmer god helse, godt temperament og rasetypiske bruksegenskaper.

2. Avlen må tjene formålet med å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen i rasen. Matadoravl og sterk innavl bør unngås.

3. Oppdretteren må drive sitt oppdrett med de nødvendige kunnskaper om rasen, raselinjer, hundehold, avl og oppdrett, samt arbeide for å ivareta og utvikle den aktuelle rasen gjennom valg og kombinasjon av avlsdyr.

4. Oppdretteren må sikre gode mentale og fysiske vilkår for avlsdyrene. Så lenge valpen er hos oppdretteren, må han sikre et miljø som gir valpen en god fysisk og mental utvikling og garanterer god sosialisering. Den enkelte rase skal behandles og følges opp utifra de forutsetninger og behov som er spesielle for rasen.

5. Bare funksjonelt friske hunder skal brukes i avl. Det pålegges enhver oppdretter som velger ut hunder til bruk i avl å avgjøre hvorvidt den aktuelle hunden er mentalt og fysisk skikket for avl.

6. Oppdretter plikter å følge NKKs regler vedrørende avlsrestriksjoner for å redusere forekomsten av arvelige sykdommer. Hunder som benyttes i avl må oppfylle alle formelle krav som stilles av NKK for å få valper registrert etter seg. Avlskravene fra den aktuelle raseklubben bør overholdes.

7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.
- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet.
- Hvorvidt en tispe kan pares på to påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har to kull i løpet av ett år, skal det gå minst ett år før neste valpekull fødes.
- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år. Dette kan kun frafravikes ved tillatelse gitt av NKK. Søknadsskjemaet kan hentes her eller fås ved henvendelse til NKK, og inkluderer veterinærattest som bekrefter at tispen før paring er klinisk frisk og i god kondisjon. Det forutsettes at paringen finner sted maksimalt 3 mnd etter at veterinærundersøkelsen er foretatt, samt at tillatelse fra NKK foreligger før tispen blir paret. Tillatelsen fra NKK må vedlegges registreringsanmeldelsen. Dette gjelder både for at en tispe skal få registrert mer enn 5 kull etter seg og for at en tispe skal få registrert kull etter paring som har funnet sted etter fylte 8 år.

8. Ved salg/overlatelse av hund skal oppdretter være kritisk og nøye i valg av kjøper og veilede vedkommende både generelt som hundeeier og i spesielle forhold ved rasen som må ivaretas.
- Det skal benyttes skriftlige avtaler som er underskrevet av begge parter. Det anbefales å benytte NKKs Kjøpeavtale som kan hentes fra http://www.nkk.no eller fås ved henvendelse til NKK. Selger forplikter seg til å opplyse om helsetilstanden i rasen og i valpens nærmeste familie.
- Ikke overlat til kjøper valp med skade og/eller sykdom eller feil i henhold til rasestandarden (fargefeil, haleknekk etc) uten at det i Kjøpeavtalen er gjort uttrykkelig oppmerksom på forholdet.
- Ved salg av valp og/eller inngåelse av avtale med spesielle betingelser skal kjøper gjøres uttrykkelig oppmerksom på betydningen av betingelsene (avlsrett, fôrvertavtale, eierforhold etc).
- Ved salg av valp skal det vedlegges veterinærattest som ikke bør være eldre enn 2 uker. Valper skal ikke leveres før de er 7-8 uker gamle og de skal være behandlet mot innvollsparasitter etter gjeldene anbefaling.
- Ved salg av valp skal oppdretter sørge for at valpen snarest mulig blir registrert i Norsk Kennel Klub og overlate registreringsbeviset til kjøper dersom annet ikke er avtalt i henhold til skriftlig avtale.

9. Aldri gi usanne opplysninger om oppdrett og i alle henseender etterleve Norsk Kennel Klubs lover og bestemmelser.

Brudd på disse regler vil kunne medføre disiplinærreaksjoner, registreringsnekt eller registreringsforbud.

Så da har du et par sjekkpunkter hunden skal igjennom før den eventuelt avles på (i tillegg til å finne en passende partner.) Igjen, anbefaler deg å ta kontakt med oppdretter av tispen din for veiledning :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til sonen!

En tispe bør helst være to år før hun har valper, men gjerne enda eldre, så en er sikker på at hun er fysisk og psykisk moden for den store oppgaven, og en kjenner hunden bedre så en vet om hun faktisk egner seg til avl. Men å komme fram til et valpekull er en lang prosess, så det er godt å tenke tidlig.

Jeg ville kontaktet din raseklubb, for å høre hvilke krav de setter til godkjente avlsråd. Skal hun testes for patella luksasjon? Skal hun øyelyses? Hva er vanlige helseproblem og dermed helseundersøkelser på rasen? Mange raseklubber har også krav til utstillingspremiering.

Mange raseklubber har et avlsråd som kan være behjelpelig med å anbefale hannhunder som passer din hund. Din oppdretter kan også være en kilde for tips, råd og informasjon.

Hvis du søker rundt her inne, finner du mange tråder som svarer på dine praktiske spørsmål, og enda mer.

Men hvis du tror tispa di nærmer seg løpetid, ville jeg sørget for å ha henne i bånd hele tiden, så hun ikke får anledning til å tjuvparre seg. De aller, aller fleste tisper blør i begynnelsen av løpetiden, og når de slutter å blø er de klare for å parres, så ikke slipp henne løs selv om hun har sluttet å blø. Jeg holder mine tisper i bånd i minst tre uker for å være sikker, selv om vi nesten aldri treffer andre hunder på tur. Noen tisper blør derimot veldig lite og er så renslige at en nesten ikke merker at de har løpetid, og det er skummelt i forhold til tjuvparring.

Før løpetid kan de begynne å oppføre seg som om de har urinveisinfeksjon og spontan døvhet kombinert - masse snusing og småskvetting, distré og surrete. Min eldste tispe markerer i en måneds tid før hun får løpetid, og kan tisse ti ganger på en femten minutters lufterunde om hun får lov.

Når det nærmer seg løpetid, kan de bli mer hovne bak, men ikke alle og ikke alltid merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar :) hun er renraset men vi fikk ikke med stamtavle på henne så i forhold til utstillinger så er jeg ikke sikker på om dette er noe hun kan være med på, men det skal jeg undersøke. og takk for linker og tips om helsesjekk :) vi er litt ny på å ha hund så alt av tips mottaes med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar :) hun er renraset men vi fikk ikke med stamtavle på henne så i forhold til utstillinger så er jeg ikke sikker på om dette er noe hun kan være med på, men det skal jeg undersøke. og takk for linker og tips om helsesjekk :) vi er litt ny på å ha hund så alt av tips mottaes med stor takk :)

Dvs at hun er uregistrert?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for svar :) hun er renraset men vi fikk ikke med stamtavle på henne så i forhold til utstillinger så er jeg ikke sikker på om dette er noe hun kan være med på, men det skal jeg undersøke. og takk for linker og tips om helsesjekk :) vi er litt ny på å ha hund så alt av tips mottaes med stor takk :)

Men du. Hvis hun er uregistrert, er hun pr. definisjon en blandingshund og bør ikke avles på, uansett helse.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør dere definitivt legge avl på hyllen :) Hun er som andre nevner per definisjon en blandingshund, og vil ha nada nix å bidra med hos denne rasen, dessverre. Dere vil nok heller ikke finne noen seriøse hannhundeiere som vil låne ut hannen sin, vet at jeg ville sagt blankt nei hvis noen med en ureg.tispe hadde spurt meg, det er ikke noe jeg ønsker å bidra til.

Hvis dere veldig gjerne vil ha valper etterhvert, anbefaler jeg dere å kose dere med den hunden dere har nå, og se dere om etter en avlstispe fra en oppdretter som registrerer valpene sine, og gjør de nødvendige helsetestene. Så får dere gjort dette ordentlig, og blir ikke bare en av mange useriøse mennesker som avler i hytt og gevær uten å tenke på rasenes beste. I mellomtiden kan dere dra på utstillinger, melde dere inn i raseklubben, og bli litt kjent med miljøet, så er dere bedre forberedt neste gang.

Det er ikke noe galt med tispen deres selv om hun er uregistrert altså, og hun er sikkert renraset, men det er noe med å gjøre dette ordentlig når man først skal sette kull på en hund, og når hun ikke engang er registrert så mangler det helt grunnleggende dessverre, da spiller det ingen rolle hvor frisk hun der (men skulle dere likevel velge å sette kull på henne, noe jeg håper dere ikke gjør, er det fortsatt viktig å sjekke om hun er frisk), det gagner ingen rase å få mange uregistrerte individer på markedet, de vil aldri kunne bidra til noe som helst.

:)

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør dere definitivt legge avl på hyllen :) Hun er som andre nevner per definisjon en blandingshund, og vil ha nada nix å bidra med hos denne rasen, dessverre. Dere vil nok heller ikke finne noen seriøse hannhundeiere som vil låne ut hannen sin, vet at jeg ville sagt blankt nei hvis noen med en ureg.tispe hadde spurt meg, det er ikke noe jeg ønsker å bidra til.

Hvis dere veldig gjerne vil ha valper etterhvert, anbefaler jeg dere å kose dere med den hunden dere har nå, og se dere om etter en avlstispe fra en oppdretter som registrerer valpene sine, og gjør de nødvendige helsetestene. Så får dere gjort dette ordentlig, og blir ikke bare en av mange useriøse mennesker som avler i hytt og gevær uten å tenke på rasenes beste. I mellomtiden kan dere dra på utstillinger, melde dere inn i raseklubben, og bli litt kjent med miljøet, så er dere bedre forberedt neste gang.

Det er ikke noe galt med tispen deres selv om hun er uregistrert altså, og hun er sikkert renraset, men det er noe med å gjøre dette ordentlig når man først skal sette kull på en hund, og når hun ikke engang er registrert så mangler det helt grunnleggende dessverre, da spiller det ingen rolle hvor frisk hun der (men skulle dere likevel velge å sette kull på henne, noe jeg håper dere ikke gjør, er det fortsatt viktig å sjekke om hun er frisk), det gagner ingen rase å få mange uregistrerte individer på markedet, de vil aldri kunne bidra til noe som helst.

:)

Amen :bow::bow::bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en japanese chin tispe på 6 mnd som vi ønsker å sette valper på men har hørt at man bør vente til hunden er ca 2 år? å det jeg da lurer på er hvordan vi skal gå fram når den tid kommer?

hvordan får vi tak i hannhund som kan parre seg med henne? (vil ha renraset)

hvor lenge før hun får løpetid bør man anskaffe hannhund?

er det sånn at tispa drar hjem til hannhunden når de skal parres eller kan hannhunden være hjemme til tispa? og hvor lenge må de være sammen for å sikre valper?

til slutt lurer jeg på hvordan jeg kan være sikker på at løpetiden har kommet.. misstenker at hun har fått sin første løpetid fordi hun vil ut omtrent vært 10 minutt og her om dagen stakk hun av noe hun aldri har gjort før.. har sett etter på tissen hennes men ser ikke ut som det er noe rødt så jeg vet ikke helt..

Japanese chin er en god partner med chihuahua eller shih tzu.

Når du har en uregistert hund eller blandingshund kan du ikke forvente å finne en hanne som vil parre, grunnen til det er enkel; du får ikke like mye spenn for en uregistrert valp oh eieren får mindre penger.

Viss hunden din viser seg å være sunn og mentalt okei kan du heller mixe med de jeg nevnte, og prisen per valp vil være ca halvparten av en renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanese chin er en god partner med chihuahua eller shih tzu.

Når du har en uregistert hund eller blandingshund kan du ikke forvente å finne en hanne som vil parre, grunnen til det er enkel; du får ikke like mye spenn for en uregistrert valp oh eieren får mindre penger.

Viss hunden din viser seg å være sunn og mentalt okei kan du heller mixe med de jeg nevnte, og prisen per valp vil være ca halvparten av en renraset.

Voldsomt så mye piss man kan klare å lire ut av en såpass kort tekst.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

"Folk flest" her på Hundesonen støtter ikke blandingsavl, og ønsker også at raseavl skal være godt begrunna og gjennomtenkt. På Finn akkurat nå ligger det over 1200 annonser ute, majoriteten av disse for blandingsbikkjer. Paradoksalt nok er det også en god del som søker etter "kjærester" til bikkjene sine der, uten å løfte blikket og få med seg at det allerede finnes hundrevis med blandingsbikkjer der ute.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folk flest" her på Hundesonen støtter ikke blandingsavl, og ønsker også at raseavl skal være godt begrunna og gjennomtenkt. På Finn akkurat nå ligger det over 1200 annonser ute, majoriteten av disse for blandingsbikkjer. Paradoksalt nok er det også en god del som søker etter "kjærester" til bikkjene sine der, uten å løfte blikket og få med seg at det allerede finnes hundrevis med blandingsbikkjer der ute.

Så lenge man har sjekka parremor og parrefar for sykdommer er det vel ikke noe mindre ansvarlig? Oppdretteren min hvor jeg kjøpte Loke fra (rhodesian) sliter nå med å få solgt de 3 siste hannbikkjene. Det er vel like "ille" på begge sider?

Dessuten er folk mer interessert i blandingshunder nå, så fort Loke blir litt voksen skal jeg få meg en blandingshund som num. 2

Blandingsavl på den måten du skisserer handler kun om økonomisk gevinst, noe som aldri bør være målet med hundeavl.

Og hvorfor avler folk med rasehunder på sine dyr da? De tjener jo drøssevis med penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har sjekka parremor og parrefar for sykdommer er det vel ikke noe mindre ansvarlig? Oppdretteren min hvor jeg kjøpte Loke fra (rhodesian) sliter nå med å få solgt de 3 siste hannbikkjene. Det er vel like "ille" på begge sider?

Dessuten er folk mer interessert i blandingshunder nå, så fort Loke blir litt voksen skal jeg få meg en blandingshund som num. 2

Og hvorfor avler folk med rasehunder på sine dyr da? De tjener jo drøssevis med penger?

Hvordan sjekker man sykdommer og helsestatus på besteforeldre, søsken, linjer osv. på en hund uten stamtavle? Selv om mor og far er friske så betyr ikke det at de ikke har gener som bærer på ulike helseproblemer. Noe av fordelen med en stamtavle er at man kan sjekke dette. Det hjelper ikke om mor er frisk dersom 5 av de 10 søsknene hennes har allergi, og de 4 andre har patellaluksasjon...

Den ideelle tanken bak raseoppdrett er at oppdretter har en tanke om å bidra til at rasen beholder sine gode egenskaper og minsker problemer med helse, gemytt eller hva det skulle være. Et utrolig godt spørsmål noen gav til meg i forbindelse med en diskusjon om hvorvidt man skulle avle på en hund var "hva kan hunden din tilføre rasen?". Det faller jo litt bort på blandingsavl, men som sagt er det andre utfordringer med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor avler folk med rasehunder på sine dyr da? De tjener jo drøssevis med penger?

Akkurat det er en sannhet med modifiksjoner så det holder. Man bruker, som seriøs oppdretter, gjerne tusenvis av kroner på helsetester, utstillinger, god og riktig ernæring, utstyr til pleie og stell, avgift for paring, utgfter til registereing, vaksinering, helsesjekk og chipping av valper osv osv. The list goes on and on. Det er ikke spesielt lukurativt å drive skikkelig oppdrett. En kan risikere å miste tispa si under keisersnitt eller andre komplikasjoner, man kan oppleve at den hunden man brukte massevis av penger på å teste og å stille ut ikke svarer til forventningene og derfor ikke kan brukes i avl og man er gjerne avhengig av å bruke mye tid i helger og på kvelder ved å engasjere seg innenfor hunderelaterte aktiviteter for å ha noe å fare med...

Summa summarum er det ikke mye man sitter igjen med etter å ha solgt valper. Desto færre valper jo mindre penger såklart. Men at man må ta seg fri fra jobb, bruke utallige timer på å planlegge og på å følge opp valpekjøpere underveis - det får man jaggu ikke betalt for. Så det man eventuelt sitter igjen med til slutt er en minimal kompensasjon i forhold til det man gjerne bruker av penger og tid. ;)

De som tjener mye penger - skal jeg si deg hvem det er? Det er de som parer bikkja med nabobikkja eller lager "designraser" uten andre mål enn å blande for å selge. De annonserer med lovnader i hytt og pine, men har ingen ting å vise til. Videre er prisen skyhøy og i klassen med "vanlige" rasehunder. Helsetester er ikke foretatt, ei heller er hundene vist på utstilling eller brukt i annen form for hundesport. Kostbart å planlegge? Neppe.. Se bare på visse oppdrettere av doodler, schnoodler og poodle-doodles og i det hele tatt - her er det mye penger å tjene ;) Blandingsavl er nok desto mer lukurativt for "oppdretter" enn god, gjennomtenkt raseavl.

Og selvsagt - i begge leire finnes det unntak.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sjekker man sykdommer og helsestatus på besteforeldre, søsken, linjer osv. på en hund uten stamtavle? Selv om mor og far er friske så betyr ikke det at de ikke har gener som bærer på ulike helseproblemer. Noe av fordelen med en stamtavle er at man kan sjekke dette. Det hjelper ikke om mor er frisk dersom 5 av de 10 søsknene hennes har allergi, og de 4 andre har patellaluksasjon...

Det finnes jo gentester? Når jeg sa "sjekket for sykdommer" så tar jeg det som en selvfølge at gentest er tatt. Det tar vel alle oppdrettere også?

Hvis det er slike raseproblemer bør ikke hundene avles på i det hele tatt.

Akkurat det er en sannhet med modifiksjoner så det holder. Man bruker, som seriøs oppdretter, gjerne tusenvis av kroner på helsetester, utstillinger, god og riktig ernæring, utstyr til pleie og stell, avgift for paring, utgfter til registereing, vaksinering, helsesjekk og chipping av valper osv osv. The list goes on and on. Det er ikke spesielt lukurativt å drive skikkelig oppdrett. En kan risikere å miste tispa si under keisersnitt eller andre komplikasjoner, man kan oppleve at den hunden man brukte massevis av penger på å teste og å stille ut ikke svarer til forventningene og derfor ikke kan brukes i avl og man er gjerne avhengig av å bruke mye tid i helger og på kvelder ved å engasjere seg innenfor hunderelaterte aktiviteter for å ha noe å fare med...

Summa summarum er det ikke mye man sitter igjen med etter å ha solgt valper. Desto færre valper jo mindre penger såklart. Men at man må ta seg fri fra jobb, bruke utalluge timer på å planlegge og på å følge opp valpekjøpere underveis - det får man jaggu ikke betalt for. Så det man eventuelt sitter igjen med til slutt er en minimal kompensasjon i forhold til det man gjerne bruker av penger og tid. ;)

Naboen min hadde goldenvalper. Han er 28 år og fikk 140 000 for hele kullet. Han har ei tante som er veterinær og hun skreiv ut papirer og ga sprøyter. Jeg tror han betalte henne 5000 eller noe. Det var chipping og.

Har man to kull i året blir det jo lett store penger, om man må ut med noe til helse blir det mye igjen, uansett. Og hundene er vel forsikret?

Hunder er penger, og det vet alle! Og verdens beste venn da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sier også TS at de er "litt ny på å ha hund". Hele prosessen kan det da hende de ikke er forberedt på, og bør sette seg mer inn i hvordan det er å ha hund, og, VS hvordan det er å avle opp valper.

Tispa er bare 6mnd, om dette er første og eneste erfaring med hund bør de som sagt vente og tenke mer igjennom hele prosjektet (også gjerne de tingene som ellers er nevnt i tråden). 6 mnd er ikke gamle hunden, og den er jo fortsatt valp/unghund. Så ikke hast med valpeplaner når dere fortsatt har en valp ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo gentester? Når jeg sa "sjekket for sykdommer" så tar jeg det som en selvfølge at gentest er tatt. Det tar vel alle oppdrettere også?

Hvis det er slike raseproblemer bør ikke hundene avles på i det hele tatt.

Naboen min hadde goldenvalper. Han er 28 år og fikk 140 000 for hele kullet. Han har ei tante som er veterinær og hun skreiv ut papirer og ga sprøyter. Jeg tror han betalte henne 5000 eller noe. Det var chipping og.

Har man to kull i året blir det jo lett store penger, om man må ut med noe til helse blir det mye igjen, uansett. Og hundene er vel forsikret?

Hunder er penger, og det vet alle! Og verdens beste venn da :wub:

Jeg presiserer - seriøse oppdrettere ;)

Og jeg sier ikke at man ikke kan tjene penger på å avle hund, men gevinsten sett i lys av antallet timer og kroner man bruker i forkant av og under en avlsprosess er relativt liten, slik at netto verdi av pengene man sitter igjen med etter salg for mange ikke engang gir dem et positivt resultat. Dessuten er man skattepliktig dersom man tjener over visse summer på å drive oppdrett. Og da er det vel i grunnen å regne som en jobb, hilket betyr at å tjene penger er en livsnødvendig del av den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presiserer - seriøse oppdrettere ;)

Og jeg sier ikke at man ikke kan tjene penger på å avle hund, men gevinsten sett i lys av antallet timer og kroner man bruker i forkant av og under en avlsprosess er relativt liten, slik at netto verdi av pengene man sitter igjen med etter salg for mange ikke engang gir dem et positivt resultat. Dessuten er man skattepliktig dersom man tjener over visse summer på å drive oppdrett. Og da er det vel i grunnen å regne som en jobb, hilket betyr at å tjene penger er en livsnødvendig del av den jobben.

Ja, men da gjør man det jo for å tjene penger... Og det blir helt feil i mine øyne. Det finnes så mange hunder som trenger et hjem.

Men blandingshunder er nå akkurat like fine som alle andre. I USA er jo de mye mer populære enn rasehunder og slik blir det vel her og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da gjør man det jo for å tjene penger... Og det blir helt feil i mine øyne. Det finnes så mange hunder som trenger et hjem.

Men blandingshunder er nå akkurat like fine som alle andre. I USA er jo de mye mer populære enn rasehunder og slik blir det vel her og

Det er en annen diskusjon, så vi trenger ikke spore mer av i respekt ovenfor trådstarter. Men for å si det sånn - jeg har ikke lyst på blandingshund, og for meg er ikke hund hund. Og det finnes hauger av folk som tenker som meg, og derfor vil aldri blandingshund bli noen erstatning dersom det er rasehunder man liker å drive med. Det betyr derimot ikke at jeg ikke synes at blandingerhunder er allrighte - jeg bare ønsker meg ikke en selv.

Useriøs avl finnes over alt. Et reelt problem er uansett det at folk avler uten å vite noe om etterspørselen, hvilket kan se ut til å være et større problem blant blandingshunder enn blant rasehunder, hvis du tar utgangspunkt i antall blandinger som averteres på f.eks. finn.no. Og hvis en tar utgangspunkt i hunden til TS, som er uregisteret og derav å regne som en blanding, vil et kull på den kunne havne rett i bunken med hunder som averteres på finn fordi de ikke finner noe hjem. Det er en problematikk man må tenke over før man setter kull på en hund bare fordi den er søt og snill.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen diskusjon, så vi trenger ikke spore mer av i respekt ovenfor trådstarter. Men for å si det sånn - jeg har ikke lyst på blandingshund, og for meg er ikke hund hund. Og det finnes hauger av folk som tenker som meg, og derfor vil aldri blandingshund bli noen erstatning dersom det er rasehunder man liker å drive med. Det betyr derimot ikke at jeg ikke synes at blandingerhunder er allrighte - jeg bare ønsker meg ikke en selv. Useriøs avl finnes over alt. Et reelt problem er uansett det at folk avler uten å vite noe om etterspørselen, hvilket kan se ut til å være et større problem blant blandingshunder enn blant rasehunder, hvis u tar utgangspunkt i antall blandinger som averteres på f.eks. finn.no.

Det har nok med å gjøre at de kun kan avertere på finn? Hvor ellers skal de selge valpene sine? Jeg tror de fleste blir solgt uansett.

Mamma har en blandingshund, skikkelig eventyrblanding med 5-6 raser. Ganske stor, og den er nå 15 år. Hadde det vært en rein Golden hadde den aldri blitt så gammel. Men jeg har vokst opp med han så jeg er litt farget av det kanskje.

Men til ts; jatzuer ser litt morsomme ut. (chin+shih tzu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...