Gå til innhold
Hundesonen.no

Den eller den eller kanskje den? ny rase tråd


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Jaja.. Ny tråd om det samme som går igjen og igjen, men setter veldig pris på hvis jeg får svar.

Jeg tenker alt for mye. Så etter noen måneder med tenking, spørring, fundering, diskutering så sitter jeg igjen med like få/mange raser som jeg begynte med :icon_confused: . Ergo trenger jeg hjelp til og ikke bare se de rasene jeg allerede ser.

Jeg er syk og må ta hensyn til at jeg har dårlige (veldig dårlige) perioder. I gode perioder så får hunden masse aktivisering og jeg kunne sikkert hatt de aller fleste rasene, men jeg velger å ta hensyn til at jeg noen ganger blir så dårlig at jeg ikke orker så mye.

I dårlige perioder så kan jeg klare 3 turer på ca. 15 min pluss lek i hagen. Når jeg er bra blir det 2 turer på 30min og 1 tur på 1-2 timer pluss lek i hagen(noe mental trening hvis jeg gidder). Dette er det normale, og det finnes ingen regel uten unntak. Er mye på fjellet og der er vi ute stort sett hele dagen. Enten på tur eller i ”hagen” og jobber.

Hunden er/vil være svært lite alene hjemme.

Jeg har et ønske om å holde litt på med utstilling. Og eventuelt litt enkel lydighet + kurs og lignende.

Hunden må kunne gå løs, uten at jeg må gå med hjertet i halsen fordi det kan komme en fugl den må jage. Jeg vil ikke ha en hund jeg ikke kan ha løs.

Jeg har selvfølgelig noen som kan hjelpe meg når jeg trenger det i de dårlige tidene. Kunne aldri ha kjøpt hund uten å ha den hjelpen i bakhånd.

Jeg ser etter en hund/rase som har disse kriteriene(tror jeg har komt på alt nå):

*Kreve lite

*Lite jaktinstinkt/ holde seg nær eier

*Lite pelsstell(kan vurderes hvis alle de andre kriteriene er tilstede)

*minimum ca 5 kg, max ca 20kg (Kan være aktuelt å se utenfor disse kriteriene)

*Ikke kjent for samkjønns aggresjon

*sengevarmer

Nå kjære soniser, ønsker jeg at der kommer med masse forskjellige raser som jeg kan ta inn i listen min å lese mer om.

Hilsen ei som tenker ALT for mye. :innocent:

(Slenger ved et bilde av to hunder som nytes det var gøy å være på taket etter en hel dag med måking på hytten)post-11536-0-36413200-1391664956_thumb.j

Endret av Kråka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tibetansk spaniel - passer på alle punkter
- Dverg- eller mellomschnauzer - feiler kanskje på samkjønnspunktet?

- Sheltie - midt i blinken bortsett fra mye pels (mtp mye ute i skogen og fjellet)

- Papillon/Phalene - Fryser fort, snøklumper i pelsen?

- Mittelspetz - Passer på alle punktet hvis du kjøper fra trygge og fine linjer.

- Golden-tispe - litt for stor, men finnes det greiere hunder da? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sheila De tibetanske spanielene jeg kjenner er ikke sånn kjempe førervare, lever i sin egen verden og kan fort finne på å gå lenger unna eier enn ønsket. Papillon blir fort for små siden maxgrensen er 5 kg og de fleste ligger mellom 2,5-4kg. Schnauzer har pelsstell. Resten kjenner jeg ikke særlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk tørre å påstå at en gårdshund kunne passet.

Missforstå meg rett, det er en rase som krever endel, men det aller aller viktigste for rasen generelt, er å få være i nærheten av eieren sin. De er litt poteter, dårlige perioder går helt fint, men ikke i mange uker av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Nå skriver jeg minimum ca. 5 kg så det kan man jo tolke litt som man vil :)

*boston terriere syntes jeg er kjempe kule og stor sjarmører :) "titte nærmere på den"

*Tibetansk spaniel hadde jeg egentlig utelukket, fordi mormoren min hadde en sånn en. Den var ikke god i hodet. Har sikkert fått et feil inntrykk av rasen utifra den hunden.

*Schnauzer (dverg) så jeg på seinest i går kveld. Har likt de individene jeg har møtt. Det jeg tenker på er pelsstell i forhold til utstilling.

*Sheltie har jeg sett veldig mye på (også snakket med oppdrettere). Der er det også pelsstell før utstilling som jeg ikke er helt lysten på.

*Papillon/phalene har ei venninne og den hunden er spinnvill selv om den er "godt" voksen. Er en grunn til det, men like vel. Er ikke såå begeistret for rasen, etter det inntrykket jeg har med min venninnes hund.

*Mittelspizt har jeg aldri tenkt over er et alternativ.. Fine hunder, men bjeffer ikke de noe helt vannvittig mye?

*Golden retriver syntes jeg ikke er noe fin i utstilling varianten. Syntes de blir for tykk og har for hvit pels. der også har jeg litt dårlig erfaringer med individene jeg har møtt.

*Dansk/Svensk gårdshund så jeg også på i går, og fikk et inntrykk av at de krever mer enn det jeg ønsker at en hund skal kreve.

Jeg ser jeg er fryktelig kresen, men det viktigste for meg er å få en hund som passer. Noen av kravene som størrelse er ikke en som er skrevet i stein. Så der kan det gå ann å se uten for boksen.

Pelsstell er jeg redd kan bli for mye hvis jeg er i en dårlig periode. Og vet ikke hvor lurt det er for meg å finne en hund som krever mye for å bli stilt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søt kortistispe på den mindre siden av skalaen :heart:

Kortis er vel den rasen jeg har aller mest lyst på. Men krever de ikke for mye i forhold til at jeg vil ha en rase som tåler svært rolige dager?

red. Føler liksom at alle som har kortis bruker de til alle mulige aktiviteter. Har enda ikke møtt noen som har dem som ren familie(utstilling)hund.

Endret av Kråka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortis er vel den rasen jeg har aller mest lyst på. Men krever de ikke for mye i forhold til at jeg vil ha en rase som tåler svært rolige dager?

Nei. De er ekstremt formbare... Jeg fikk Arya når jeg var 5 mnd på vei, med heftig bekkenløsning. Hun fikk bare korte turer og sosialisering med mannen min når han skulle inn til sentrum. Hun som valp tilpasset seg meg kjempegodt :) Så fikk jeg baby noen mnd senere, og hadde en 2 åring også og en mann som begynte i ny jobb med å være borte 4 uker i slengen og i den perioden hadde vi ikke gjerdet inn hagen eller, og hun tilpasset seg hverdagen vår og var kjempefornøyd med det hun fikk når hun fikk det men dagene vi ikke gjorde noe utenom lufting var også helt ok. Verdens beste sengevarmer som liker å ligge under dyna :heart: Hun har kapasitet til veldig mye merker jeg nå som jeg har drevet de siste månedene med å "bygge henne opp" i forhold til hva hun fikk det første et og halvt året i livet sitt. Ofte fikk hun bare godbitsøk under bordet mellom stoler osv som jeg kastet utover :P Nå får hun veldig masse mer, men noen dager skjer det overhode ingen ting :)

Det er jo også mulig å snakke med med oppdretteren du vurderer, så du ikke nødvendigvis får den heftigste valpen i kullet, jeg merket sånn veldig godt med mitt collie kull her hjemme, og det stemmer enda bra.

Arya er bare 21,5 kg som idealvekt. Hun er litt feit nå da skal det sies :) ( :icon_redface: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mittelspitz .. jeg kjenner ikke mange nok til å si hvordan rasen er, men jeg ble positivt overrasket over de jeg har møtt. Det er litt bjeffing, men de har jo så liten stemme at det er nesten behagelig i forhold til store hunder ;-) Jeg tror det er ganske stor variasjon på det mentale. Den hunden jeg kjenner best kom fra en oppdretter i Luleå, som virker mer opptatt av mentalt gode hunder enn eksteriør. Men så finnes det de som ikke er gode i det hele tatt, så det varierer veldig. Rasen begynner å bli en populær agilityhund i Sverige, så det er jo et godt tegn om man vil ha en trenbar hund. Mtp vinter og snø så kladder hunden jeg kjenner ganske fort i pelsen mellom tredeputene... det kan jo være slitsomt, men gjelder ganske mange raser.

Hvis jeg fikk valget mellom finsk lapphund og mittelspetz så hadde jeg nok gått for lapphund, men smaken er forskjellig :-) Lapphundene er kanskje bedre tilpasset snøføre også?

En kortistispe er heller ikke et dårlig valg, tvert imot! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded Collie om du bare kommer deg igjennom den første perioden med bytte av pels.

Sheltie

Collie kort/lang

Berner (utgår med hennhold til vekt men ellers syns jeg det passer)

De fleste av gruppe 9 rasene som er over 5 kg, og justere etter pels/str.

De små spitzene i gruppe 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De er ekstremt formbare... Jeg fikk Arya når jeg var 5 mnd på vei, med heftig bekkenløsning. Hun fikk bare korte turer og sosialisering med mannen min når han skulle inn til sentrum. Hun som valp tilpasset seg meg kjempegodt :) Så fikk jeg baby noen mnd senere, og hadde en 2 åring også og en mann som begynte i ny jobb med å være borte 4 uker i slengen og i den perioden hadde vi ikke gjerdet inn hagen eller, og hun tilpasset seg hverdagen vår og var kjempefornøyd med det hun fikk når hun fikk det men dagene vi ikke gjorde noe utenom lufting var også helt ok. Verdens beste sengevarmer som liker å ligge under dyna :heart: Hun har kapasitet til veldig mye merker jeg nå som jeg har drevet de siste månedene med å "bygge henne opp" i forhold til hva hun fikk det første et og halvt året i livet sitt. Ofte fikk hun bare godbitsøk under bordet mellom stoler osv som jeg kastet utover :P Nå får hun veldig masse mer, men noen dager skjer det overhode ingen ting :)

Det er jo også mulig å snakke med med oppdretteren du vurderer, så du ikke nødvendigvis får den heftigste valpen i kullet, jeg merket sånn veldig godt med mitt collie kull her hjemme, og det stemmer enda bra.

Arya er bare 21,5 kg som idealvekt. Hun er litt feit nå da skal det sies :) ( :icon_redface: )

Hmm.. Interessant..

Tror jeg må ta kontakt med noen oppdrettere forstår jeg :ahappy:

Jeg kommer uansett rase til å være dønn ærlig med oppdretter sånn at jeg ikke får en valp som krever kjempe masse. Syntes at det er viktig med kommunikasjon i en sånn situasjon, for havner jeg med en hund som krever for mye så ender jeg kanskje opp med å måtte gi den fra meg og det vil jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded Collie om du bare kommer deg igjennom den første perioden med bytte av pels.

Sheltie

Collie kort/lang

Berner (utgår med hennhold til vekt men ellers syns jeg det passer)

De fleste av gruppe 9 rasene som er over 5 kg, og justere etter pels/str.

De små spitzene i gruppe 5.

Bearded Collie syntes jeg har for mye pels.

Sheltie er jeg usikker på om jeg syntes har for mye pels

Collie må jeg vist se nærmere på

Berner har jeg så vidt tenkt på, men føler kanskje de er litt stor. Kjempe flotte hunder. Tror jeg skal se litt mer på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mittelspitz .. jeg kjenner ikke mange nok til å si hvordan rasen er, men jeg ble positivt overrasket over de jeg har møtt. Det er litt bjeffing, men de har jo så liten stemme at det er nesten behagelig i forhold til store hunder ;-) Jeg tror det er ganske stor variasjon på det mentale. Den hunden jeg kjenner best kom fra en oppdretter i Luleå, som virker mer opptatt av mentalt gode hunder enn eksteriør. Men så finnes det de som ikke er gode i det hele tatt, så det varierer veldig. Rasen begynner å bli en populær agilityhund i Sverige, så det er jo et godt tegn om man vil ha en trenbar hund. Mtp vinter og snø så kladder hunden jeg kjenner ganske fort i pelsen mellom tredeputene... det kan jo være slitsomt, men gjelder ganske mange raser.

Hvis jeg fikk valget mellom finsk lapphund og mittelspetz så hadde jeg nok gått for lapphund, men smaken er forskjellig :-) Lapphundene er kanskje bedre tilpasset snøføre også?

En kortistispe er heller ikke et dårlig valg, tvert imot! :-)

Mittelspitz har jeg aldri tenkt på å vurdere en gang, men tror jeg må ta å lese meg litt opp på rasen :)

Lapphund er heller ikke en rase jeg har tenkt på, men skal se nærmere på den. Vet du om finsk Lapphund er en rase som kan gå løs? Litt dårlig formulert, men det er veldig viktig for meg å ikke ha en hund som må gå i bånd hele tiden eller som jeg må ha hjertet i halsen når den er løs.

Har en (langhåret) Border Collie som får masse snøballer i pelse og mellom potene og vet at blir det trasig for hunden så tar jeg bare på potesokker og en dress :) så ingen problem med en hund som ikke har huskypels eller er korthåret :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortis er vel den rasen jeg har aller mest lyst på. Men krever de ikke for mye i forhold til at jeg vil ha en rase som tåler svært rolige dager?

red. Føler liksom at alle som har kortis bruker de til alle mulige aktiviteter. Har enda ikke møtt noen som har dem som ren familie(utstilling)hund.

Nå er jo gutten min knapt passert 6 mnd. Men han har måttet takle mange mange uker (les 2-3mnd) med mye RO grunnet klønete eier som brakk foten.

Det har ikke vært noe problem med han i det hele tatt. Jeg passet på å ta noen rolige dager når han var ung, selvom jeg ofte hadde lyst å fly rundt på alt mulig rart.

Han er egentlig rolig uansett om han har fått tur eller ikke, merker ikke så veldig forskjell må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke om de rasene jeg har noe erfaring med :)

Bichon Havanais (eller andre bichonraser - malteser, bolonka, bolognese, løwchen, coton)

:thumbsup: *Kreve lite

:thumbsup: *Lite jaktinstinkt/ holde seg nær eier

*Lite pelsstell(kan vurderes hvis alle de andre kriteriene er tilstede)

:thumbsup: *minimum ca 5 kg, max ca 20kg (Kan være aktuelt å se utenfor disse kriteriene)

:thumbsup: *Ikke kjent for samkjønns aggresjon

:thumbsup: *sengevarmer

De har litt pelsstell disse rasene, spesielt hvis du er interessert i utstilling, men det er overkommelig. Med puppy cut er pelsstellet til en havanese mye mindre. Vil legge til at dette ikke bare er en selskapshund, men veldig smart, lettlært og lærevillig. Tidligere ble de brukt som sirkushunder, så det er mye glede i en liten pelsdott :)

Ellers kunne også kinesisk nakenhund passet

:thumbsup: *Kreve lite

:thumbsup: *Lite jaktinstinkt/ holde seg nær eier

:thumbsup: *Lite pelsstell(kan vurderes hvis alle de andre kriteriene er tilstede)

:thumbsup: *minimum ca 5 kg, max ca 20kg (Kan være aktuelt å se utenfor disse kriteriene)

:thumbsup: *Ikke kjent for samkjønns aggresjon

:thumbsup: *sengevarmer

Nå finnes de jo både naken og med hår, den med hår trenger omtrent like mye pelsstell som en bichon.

Begge disse rasene tåler perioder med mindre trim, samtidig som de ikke sier nei til en joggetur, en tung klatretur i fjellet el. :) Også er de jo begge allergivennlige hvis det en dag skulle være problem (dog ingen garanti) ;)

Kan også nevne whippet da jeg har hørt de tilpasser aktivitetsbehovet etter eier, men vet ikke ellers så mye om de. De burde få løpt fra seg inniblant og kan visst ha litt radius, men de skal visstnok like å holde seg i nærheten. Vil ikke uttale så mye om jaktinstinkt da jeg ikke har vært borti en selv. Det er også en rase uten store kjente helseproblemer. Kan også slenge med en sånn en:

*Kreve lite

*Lite jaktinstinkt/ holde seg nær eier

:thumbsup: *Lite pelsstell(kan vurderes hvis alle de andre kriteriene er tilstede)

:thumbsup: *minimum ca 5 kg, max ca 20kg (Kan være aktuelt å se utenfor disse kriteriene)

:thumbsup: *Ikke kjent for samkjønns aggresjon

:thumbsup: *sengevarmer

Håper du finner rasen som er riktig for deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japaner kan passe til alle de kriteriene. Jeg har vært syk de to siste dagene, så gutten har fått sånn 20-30 min tur i to dager, og han holder ikke på å gå på veggene av den grunn. Elsker å ligge i sofa/seng, har lite jaktinstinkt og kommer tilbake til meg av seg selv om han løper noen få meter etter katt eller rådyr. På japanertreff med mange løse hunder er det svært lite knuffing etter min erfaring. :)

Det negative med rasen er at de bjeffer lett, noe som reduseres med trening, men ikke fjernes helt. De er også spisshunder på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro en norsk lundehund kan passe deg. Den er veldig tilpasningsdyktig med hensyn til aktivitetsnivå. Joda, de kan bjeffe, men med avledning og små tilpassinger kan det begrenses mye. Jeg slipper f.eks. ikke min ut døra uten bånd, for da har jeg funnet ut hun har en tendens til å bjeffe. Går jeg bare med henne i bånd noen hundre meter, kan jeg slippe henne.

Veldig, veldig enkle å ha løse. Ikke alltid de kommer med en gang, men de stikker aldri langt. Jeg har whippet også, og jeg lurer litt på om ikke de som sier whippets er enkle å ha løse sammenligner med andre mynder. Sammenlignet med lundehunden krever det i hvert fall etter min erfaring mye mer å ha en whippet løs. Jeg pleier å si at lundehunden er mer en sanker enn en jeger ...

Pelsstellet er minimmalt. De røyter i perioder, men det kan begrenses om man er flink til å børste ofte.

Og så blir man bare så innmari glade i dem og av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere forslag :D

Raser med pelsstell utover å klippe potehår tror jeg egentlig utgår. Syntes det er mer enn nok pelsstell på Border Collien jeg har og da tror jeg ikke at jeg bør begi meg ut på noe mer :P

Whippet har jeg brukt veldig lang tid på å vurdere, snakket med flere oppdrettere osv. Den passer på alle punkter utenom et, den har noe jaktinstinkt og kan stikke av etter et bytte. Så da utgår dessverre den rasen.

Lundehund hr jeg aldri tenkt på, så den må jeg lese litt mer om :) Fin størrelse er det på dem i vertfall.

Japansk spisshund har jeg tenkt på, men er litt usikker... Tror jeg må lese litt mer om den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere forslag :D

 

Raser med pelsstell utover å klippe potehår tror jeg egentlig utgår. Syntes det er mer enn nok pelsstell på Border Collien jeg har og da tror jeg ikke at jeg bør begi meg ut på noe mer :P

 

Whippet har jeg brukt veldig lang tid på å vurdere, snakket med flere oppdrettere osv. Den passer på alle punkter utenom et, den har noe jaktinstinkt og kan stikke av etter et bytte. Så da utgår dessverre den rasen.

 

Lundehund hr jeg aldri tenkt på, så den må jeg lese litt mer om :)  Fin størrelse er det på dem i vertfall.

 

Japansk spisshund har jeg tenkt på, men er litt usikker... Tror jeg må lese litt mer om den også :)

De aller fleste raser trenger jo litt børsting, men en annen rase som også passer inn i kriteriene dine er italiensk mynde.

Men den veier max 5kg, så det er mulig du syns den er for liten.

Den har litt jaktinnstinkt, men det skal vistnok ikke være så stort som hos andre raser.

Ellers er det jo ikke pelsstell på den, og den røyter ikke(/minimalt) :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...