Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder i god form.


jma
 Share

Recommended Posts

Det er så vanlig med feite hunder nå til dags at folk ikke er vant til å se slanke, veltrente hunder uten å tenke at de er undervektige. Det er forskjell på en tynn hund uten muskler og en veltrent hund uten fett :)

Og det er forskjell på en anorektiker/underernært supermodell og en topptrent maratonløper :)

Undervekt er ikke sunt, men det må sees i perspektiv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk DE muskla, da...

Shiba, snart 3.5 år, særdeles veltrent:

Cilje`s bilde av Azawakh Dacar:

Posted Images

Det er så vanlig med feite hunder nå til dags at folk ikke er vant til å se slanke, veltrente hunder uten å tenke at de er undervektige. Det er forskjell på en tynn hund uten muskler og en veltrent hund uten fett :)

Absolutt sant, selvom jeg skjønte at du siktet til det jeg hadde skrevet her. :) Men så er jeg den som også synes at de fleste hunder godt kunne ha gått ned litt, og synes hundene f.eks i denne tråden er et veldig flott syn, men fortsatt synes jeg at selv mynder virker undervektige når bein direkte stikker ut/mer enn de bakerste ribbeina er synlige.

Og jeg synes ikke det finnes noen vakrere hunder enn nettopp de langbeinte med smale midjer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt sant, selvom jeg skjønte at du siktet til det jeg hadde skrevet her. :) Men så er jeg den som også synes at de fleste hunder godt kunne ha gått ned litt, og synes hundene f.eks i denne tråden er et veldig flott syn, men fortsatt synes jeg at selv mynder virker undervektige når bein direkte stikker ut/mer enn de bakerste ribbeina er synlige.

Og jeg synes ikke det finnes noen vakrere hunder enn nettopp de langbeinte med smale midjer heller.

Problemet med myndene mine er hvertfall at når kun de bakerste ribbeina synes (som bildet av hottie, og hun er ikke tynn på det bildet) så er de faktisk feite, for fettet legger seg ikke på ribbeina først på mine. Vet også om hunder som blir rett ut magre om det synes ribbein, forde dem legger fettet seg på ribbeina først og forsvinner derfra sist, og skal man "slanke frem" ribbeina så blir resten av hunden alt for tynn.

For meg er målestokk på om hunden er for tynn om den bygger godt med muskler eller ikke. Bygger den godt med muskler så er den ikke FOR tynn i et helsemessig perspektiv, selv om jeg så lupin bygde muskler da han var på sitt magreste. Jeg så det veldig tydelig på kahlo, hun sluttet å bygge muskler når hun kom under et visst punkt på vekta. Likevel så var hun aldri så mager i kroppen som det en mynde blir når det kommer over der at den ikke lenger bygger muskler.

Altså - den kan fint være for tynn selv om den bygger muskler, men jeg er ikke bekymret så lenge musklene kommer som de skal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er vel ingen som nekter dere å poste bilder av langhårede hunder så vidt jeg kan se. :P Så er jo bare å poste i vei...

For min del var det bare tull :) Men siden jeg rotet meg inn her med fjas og fjoll, så får jeg vel legge ut bilde av to langhåra i veldig god form, vi får til og med skryt på utstillinger for at de er så velstelte og i god kondisjon.

IMG_7524_zps8fc23e5d.jpg

Uta: I akkurat slik form jeg liker å ha dem i. Ikke for tykk og ikke for tynn, god muskulatur både foran og bak. En sunn hund tvers igjennom rett og slett (på dette bildet er hun 3 uker på vei, så ta det i betraktning når dere ser på svangen hennes...)

Sonogturiskogen156.jpg

Endret av Margrete
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt så vant til mine hunder at jeg syns ikke de er noe tynn overhodet, og de fleste andre hunder jeg møter er lubbne. :P Vet at mange syns mine hunder er tynne. Men alt er jo avhengig hva man er vant til :) Jeg har i hvert fall blitt mer "tolerant" mot bein etter at jeg ble kjent med myndeverdenen.

Fantastiske muskler Siri! :drool: hehehehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt så vant til mine hunder at jeg syns ikke de er noe tynn overhodet, og de fleste andre hunder jeg møter er lubbne. :P Vet at mange syns mine hunder er tynne. Men alt er jo avhengig hva man er vant til :) Jeg har i hvert fall blitt mer "tolerant" mot bein etter at jeg ble kjent med myndeverdenen.

Fantastiske muskler Siri! :drool: hehehehe

Skal til hundefrisøren med akitaen på tirsdag, så da håper jeg at man faktisk får sett konturene hans litt når han er våt og miserabel. Jeg mistenker at han ser ut som en mynde under all den pelsen :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men vi hadde saluki i familien før. En gang så bandt vi han på utsiden av en butikk mens vi stod ved siden av og venta på foreldrene våre. Da var det noen som gikk forbi som sa "åååh, se på den stakkars tynne hunden der! Den var tynn! Staaakkar!" :P

Så myndene ser jo veldig tynne ut i normal form, for folk som ikke "er vant med" mynder. Men som dere sier, en underernært hund klarer ikke å bygge muskler. Og feks salukien på det bildet jeg dro frem har jo flott muskulatur. Mynder er jo helt annderledes bygd enn andre raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er forskjell på en anorektiker/underernært supermodell og en topptrent maratonløper :)

Undervekt er ikke sunt, men det må sees i perspektiv.

Jeg lærte på fysioskolen at når vi vanlige hundefolk som ikke har erfaring med mynder syntes at de ser veldig tynne ut, da er de passe, riktig??

Vi er nok litt for vant med å se hunder i litt for godt hold nå om dagen at er noen kjempe tynne så reagerer vi.

Jeg syntes ikke hunder (unntatt myndene da) skal være så tynne at det skrangler av dem, det finnes en mellomting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på fysioskolen at når vi vanlige hundefolk som ikke har erfaring med mynder syntes at de ser veldig tynne ut, da er de passe, riktig??

Vi er nok litt for vant med å se hunder i litt for godt hold nå om dagen at er noen kjempe tynne så reagerer vi.

Jeg syntes ikke hunder (unntatt myndene da) skal være så tynne at det skrangler av dem, det finnes en mellomting :)

Hehe, det er vel en grei tommelregel :) Du kan gjerne kjenne 1-2 flere ribbein på en mynde enn på andre hunder.

Det er forskjell på folk og fe. Det er jo flere mennesketyper som er lange og slanke også, jeg tenker for eksempel på en rekke østafrikanske folkeslag, som igjen skiller seg fra vestafrikanske folkeslag, ikke veldig ulikt slik mynder skiller seg fra bullehunder når vi ser på type muskulatur (eksplosiv, kraftig muskulatur vs. lange muskler, utholdende muskulatur).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med myndene mine er hvertfall at når kun de bakerste ribbeina synes (som bildet av hottie, og hun er ikke tynn på det bildet) så er de faktisk feite, for fettet legger seg ikke på ribbeina først på mine. Vet også om hunder som blir rett ut magre om det synes ribbein, forde dem legger fettet seg på ribbeina først og forsvinner derfra sist, og skal man "slanke frem" ribbeina så blir resten av hunden alt for tynn.

For meg er målestokk på om hunden er for tynn om den bygger godt med muskler eller ikke. Bygger den godt med muskler så er den ikke FOR tynn i et helsemessig perspektiv, selv om jeg så lupin bygde muskler da han var på sitt magreste. Jeg så det veldig tydelig på kahlo, hun sluttet å bygge muskler når hun kom under et visst punkt på vekta. Likevel så var hun aldri så mager i kroppen som det en mynde blir når det kommer over der at den ikke lenger bygger muskler.

Altså - den kan fint være for tynn selv om den bygger muskler, men jeg er ikke bekymret så lenge musklene kommer som de skal.

Jeg sikler mye på mynder, jeg (da spesielt Whippet og Borzoi, sistnevnte er det jo gjerne litt vanskelig å få sett holdet ordentlig på, da) og er jeg en sjelden gang tilskuer på utstilling så er det de hundene jeg ser på i ringen. Og aldri sett masse ribbein, men mener mange myndefolk at dette er overvektige hunder og, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler mye på mynder, jeg (da spesielt Whippet og Borzoi, sistnevnte er det jo gjerne litt vanskelig å få sett holdet ordentlig på, da) og er jeg en sjelden gang tilskuer på utstilling så er det de hundene jeg ser på i ringen. Og aldri sett masse ribbein, men mener mange myndefolk at dette er overvektige hunder og, da?

Det er overvektige hunder på utstilling ja, sjelden det er "mye" overvektig, men mange som kunne vært lettere uten problem, det gjelder jo også blant mynder. Men at de "kunne vært lettere uten problem" betyr ikke nødvendigvis at det er feil med den vekta de har, at de veie for mye, bare at det ikke hadde vært noe problem for hunden å være noe lettere. Samme andre veien, sikkert endel hunder som kunne veid mer uten problem, uten at det er feil med den vekta de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg synes han er mye finere på det øverste bildet, jeg... :icon_redface:

Du er ikke alene om det :lol:

Nå er han mer som på det mellomste, men vi jobber med å bli sånn som på det øverste igjen. Det nederste bildet gjenspeiler slik jeg IKKE vil ha han, bare så det ikke blir missforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo:

10865_227125825394_859292_n.jpg

10865_227124360394_4811385_n.jpg

Apropo tynne hunder. "Fun" fact som jeg kom på nå, helgen disse bildene ble tatt er faktisk første (og heldigvis siste) gang jeg har begynt å gråte fordi jeg ble skjelt ut så til de grader at jeg måtte få min mor til å kjefte på damen over telefonen for å få hun til å gi seg. Vi stod å ventet på toget sammen og hun kunne ikke få sagt nok hvor dyremishandler jeg var som ikke gav hunden min mat og hun skulle anmelde meg og uansett hvor mye jeg prøvde å forklare at han fikk mat så nektet hun å gi seg.

Det er faktisk det jævligste jeg har opplevd når det kommer til hundehold og gjorde at jeg aldri kommer til å tørre å eie en mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo tynne hunder. "Fun" fact som jeg kom på nå, helgen disse bildene ble tatt er faktisk første (og heldigvis siste) gang jeg har begynt å gråte fordi jeg ble skjelt ut så til de grader at jeg måtte få min mor til å kjefte på damen over telefonen for å få hun til å gi seg. Vi stod å ventet på toget sammen og hun kunne ikke få sagt nok hvor dyremishandler jeg var som ikke gav hunden min mat og hun skulle anmelde meg og uansett hvor mye jeg prøvde å forklare at han fikk mat så nektet hun å gi seg.

Det er faktisk det jævligste jeg har opplevd når det kommer til hundehold og gjorde at jeg aldri kommer til å tørre å eie en mynde.

:| Faktisk... Jeg har også fått problemer pga tynn skranglete tenåringsmynde, oppdretter ordna opp for meg. Men jeg er veldig nøye på å spørre vet. om de er for tynne om jeg er i tvil - hver eneste gang får jeg til svar (av flere veterinærer) "skal ikke de være sånn da? Syns h*n ser fin ut jeg" så har begynt å slappe mer av etter det. På mynden er det nok enklere å si "de skal være sånn" og bare blåse av kommentarer enn på en annen raser om noen henger seg opp i at de er "tynne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:| Faktisk... Jeg har også fått problemer pga tynn skranglete tenåringsmynde, oppdretter ordna opp for meg. Men jeg er veldig nøye på å spørre vet. om de er for tynne om jeg er i tvil - hver eneste gang får jeg til svar (av flere veterinærer) "skal ikke de være sånn da? Syns h*n ser fin ut jeg" så har begynt å slappe mer av etter det. På mynden er det nok enklere å si "de skal være sånn" og bare blåse av kommentarer enn på en annen raser om noen henger seg opp i at de er "tynne".

Ja, jeg har alltid fått skryt av veterinærene hans at han er i så god form men det er utrolig hvor mye ett menneske kan få deg til å tvile på både deg selv å fagfolk. Endte vel faktisk opp med å gi hun telefonnr til veterinæren min så hun kunne ringe å sjekke hvis hun ikke trodde meg. Men hun var helt ******.

Kan tenkte meg at man får problemer med myndene ja, er det som er blitt skrekken for meg. Jeg er jo vokst opp med whippet og tenkte aldri over det da. Syntes jo aldri Turbo var tynn heller.

Kan tro jeg hadde det gøy når jeg fikk en syk valp som så slik ut store deler av valpetiden; Da følte jeg iallefall at jeg var en mishandler.

374279_10150553461600395_197148016_n.jpg

Dette ble visst veldig OT. Beklager

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler mye på mynder, jeg (da spesielt Whippet og Borzoi, sistnevnte er det jo gjerne litt vanskelig å få sett holdet ordentlig på, da) og er jeg en sjelden gang tilskuer på utstilling så er det de hundene jeg ser på i ringen. Og aldri sett masse ribbein, men mener mange myndefolk at dette er overvektige hunder og, da?

Mange utstillingsmynder er tjukke... det er da min mening :P Vet om flere som har aktive LC-hunder som sliter med å "feite" opp hundene sine til utstilling, fordi de ikke vil vinne noe om ikke. Synd det er slik. Hundene burde heller blitt vist i god kondisjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utstillingsmynder er tjukke... det er da min mening :P

Tro hvordan hundeverdenen egentlig ser ut gjennom dine øyne, det må jo være forferdelig for deg å se engelsk mastiff, boerboel, rottweiler, labrador og andre hunder som *skal* være kraftige og absolutt ikke være i slik hold at ribbeina vises :P

Jeg synes jo disse myndene, særlig slik som på nevnte bilde tidligere og azkawah ser ut som utmagra gatebikkjer med diverse mangelsykdommer, men det er jo fordi man er vant med en annen hverdag og andre "idealer" for hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro hvordan hundeverdenen egentlig ser ut gjennom dine øyne, det må jo være forferdelig for deg å se engelsk mastiff, boerboel, rottweiler, labrador og andre hunder som *skal* være kraftige og absolutt ikke være i slik hold at ribbeina vises :P

Det er enkelte individer av disse rasene du nevner, jeg syns er ganske forferdelig syn, ja—og de fleste rasene du nevner er raser jeg liker godt (ved siden av mynder, har jeg veldig sansen for bulledyr).

Men så har jeg vel aldri lagt skjul på at jeg syns idealene i utstillingsverden tildels er perverse... det er som en slags omvendt supermodellverden.

EDIT: Men jeg vet jo også hva en tynn mynde er når jeg ser en. Jeg har en selv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon. :) Øverste bildet her er sånn ca. hvordan jeg er vant til å se Salukien, mens det nederste synes ribbeina og hoftebein som det gjorde på tidligere diskuterte bilder (forskjellen er såklart at de hundene var veldig muskuløse attpåtil, noe disse ikke er):

image_zpsadb4e0c7.jpg

Er det nærmere det nederste som er det ideelle mener du/dere fettmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mynder er det nesten motsatt enn hos de andre gruppene. Utstillingshundene skal være tynne. Som i heller for mye enn for lite. Akkurat som andre raser gjerne skal være litt feite. Unntak er whippet og grey. Borzoien feks skal være tynn i ringen. Jeg har to i bruksklasse altså som er aktive med gyldig lisens,og konkurrerer. De er for tykke til å løpe en runde til venstre i trav,men ikke til to fulle runder i galopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...