Gå til innhold
Hundesonen.no

Am.Bullene App & Billie

LØJ
 Share

Recommended Posts

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ser jeg er innmari god på sånn updates i denne tråden... Men nå er vi hjemme fra henting og alle kan si HEI til Billie Hun er så flink og tilbyr kontakt og delvis fvf / lineføring allerede,

Må skryte litt AA/HD: 0/B (NKK) Rygg/skuldre/knær: UA PennHIP: 0.28/0.22 (over topp 10%)

App har fått nytt halsbånd og ny sele fra MAG. Må jo vise frem: Bare halsbånd: Bare sele: Og som ekte ambull må trærne klemmes: eller...

Åh...nå fikk jeg akutt lyst på Am.bull! Har en liten forkjærlighet for bullehunder, men vil ikke ha hunder som er så veldig store. Am.bullen er vel ikke sånne kjempestor? Hvordan er helsa på de og hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? For det vil jeg nemlig heller ikke ha XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh...nå fikk jeg akutt lyst på Am.bull! Har en liten forkjærlighet for bullehunder, men vil ikke ha hunder som er så veldig store. Am.bullen er vel ikke sånne kjempestor? Hvordan er helsa på de og hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? For det vil jeg nemlig heller ikke ha XD

Selvfølgelig har du lyst på bullehund, de er jo så morsome hunder :) Og de kan brukes til så mye, kommer kanskje ikke til eliteklasse i LP før hunden er 2 år, men de har fine resultater i div sporter dessverre ikke så ofte i Norge som i utlandet. Her i Norge er det vel WP som står øverst som aktivitet i "rase-miljøet".

Når det kommer til størrelse så er dette ikke verdens mest homogene rase. Standarden sier:

Standard type:

Hanner: høyde 58 – 78 cm, vekt 34 – 52 kg

Tisper: høyde 53 – 63 cm, vekt 27 – 40 kg

Bully type:

Hanner: høyde 58 – 78 cm, vekt 36 – 56 kg

Tisper: høyde 56 – 66 cm, vekt 27 – 48 kg

Tispa jeg har nå veier 19 kg, og tispa jeg hadde tidligere veide 23 som voksen...så litt hummer og kanari kommer innimellom.

Det samme gjelder her som for alle raser, gjør skikkelig forarbeid før en går til innkjøp av en. Noen parrer helt ukritisk og noen er innmari gode på å teste. Dog er det ett par sykdommer som bør være testet: NCL og Ichtyosis, samt de vanlige HD/AD og kjent mentalstaus... Kan lese mer på ABKN's sider.

Jeg liker å lære hundene mine å akseptere andre hunder men jeg slipper jo ikke min hannhunder med andre ukjente hannhunder for lek og kos liksom. Kanskje er jeg i en særstilling da jeg driver et bittelite hundepass for kjente og kjære som jo gjør at mine hunder er godt vant med kjente og ukjente hunder plutselig bor her en periode.

Det er nok sånn at det kan forekomme ganske så heftig sam.kj.aggresjon for enkelte individer, men jeg vil påstå at mye kan gjøres med godt forarbeid (som alle bør gjøre) i valpetiden. Dog er IKKE dette en hundejorde-rase.

Kom på besøk og gjør opp din egen mening :yes:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 4 months later...

Takk for alle hyggelige kommentarer...you guys:wub:

Siden jeg sovna fra EFIT'n og resten av kvelden bare ble forskjelige varianter av hosting i utvalgte rom i huset, så legger jeg ut de av bildene som skulle ha vært EFIT + noen andre...

Jeg spiser frokost og App passer på at jeg spiser opp
dd021a8b-6740-4bd5-b73f-2d9189ac2e74.jpg

Så "hages" det litt før tur
a9d8b277-3459-42aa-8cd0-b0c0a4171954.jpg

Endelig ute
b1afd85a-036c-41b5-a298-f1f1faa6f7e3.jpg

"topptur" :icon_redface:
e66ce005-7f61-4f34-ab86-9b30c864d640.jpg

Jeg er så fornøyd med valget om å flytte på landet. Vi har verdens beste turområder:banana:
98fb33a8-4a99-4fd7-87cd-939163b01586.jpg

App er også ganske fornøyd
817d85b2-ecff-4512-8c46-2ca70adafd81.jpg

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter kom kjæresten på besøk. Da er det futt og fart hele tiden, og med mobilkamera så blir bildene deretter...
04b69c0e-f632-456e-9ea5-0a3c8118dcaa.jpg

Det blir mye rumper
737a47c3-902d-46cb-8991-d2906426acb8.jpg

Hvit hund og sol
653524cf-db80-473a-b127-b78ba3de0ba1.jpg

Lettere med sort hund
799fe8b7-c664-4b31-8633-8cae74fcb3c0.jpg

Så søte
4faff3c9-df40-4232-9b6e-520e05bc9898.jpg

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Ser jeg er innmari god på sånn updates i denne tråden...:icon_redface: Men nå er vi hjemme fra henting og alle kan si HEI til Billie :wave:

9eee2792-17ca-4592-9591-52995d92d47e_zps

Hun er så flink og tilbyr kontakt og delvis fvf / lineføring allerede, matvrak som hun er. Lengre har vi ikke kommet, og jeg har det heller ikke så innmari travelt. Selvfølgelig fikk vi biltrøbbel på vei ned som forfulglte hele oppholdet og hjemturen så reisen og oppholdet ble ennå mer spennende enn det behøvde å være. Men vi hadde noen fantastiske dager i hundeparadis før vi var hjemme igjen til regn og storm i kasta... Noe som ikke er særlig populært når vi skal dotrene ute :D

• Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...