Gå til innhold
Hundesonen.no

Når det blir 30-40 minusgrader...


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til Finnmark, og gradestokken ligger på rundt 30 minus der nå

Hvordan takler hunden slik kulde? Jeg har aldri vært ute for så kaldt vær. Det er en schæfer, så hun har underull, men hun er jo vant med å sove i sengen med meg om natten, ikke noe utehund.

Vi bor i Tromsø, og hun klarer seg fint på tur i 12 minus, men jeg kan ikke en gang forestille meg hvor kaldt 30-40 minus er.

Jeg har thermodekken og et billigere vanlig bobledekken til henne. Tenkte på potesokker også. Holder det med vanlige sokker, eller hadde kanskje fleecesokker vært lurt?

Om noen har tips å komme med så tas de i mot med takk!

Og om noen er flinke med bil... Jeg har dieselbil uten motorvarmer. Har forstått det slik at når det blir kaldere enn minus 36 så sliter bilen. Jeg har ikke råd å kjøpe motorvarmer nå så jeg blir nødt å la bilen stå og gå på tomgang en del. Men hvor mange timer kan den stå før den fryser? Og hvor mye diesel bruker man egentlig på å la den stå slik? Miljøvennlig er det jo desverre ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene mine bodde også inne, men de hadde fortsatt ingen problemer med og være ute (om så bo ute) i -30 om de måtte det. Nå har ikke du malamute, men poenget er uansett at så lenge pelsen er god så er den det, så ikke sikkert det blir noe stort sjokk for hunden. Nå vet ikke jeg hvordan du har tenkt og holde på ute? Bare tur eller skal dere stå stille og vente? Så lenge dere er i bevegelse burde ikke en sch ha store problemer med den temperaturen så lenge den har dekken og potesokker. Det eneste som kanskje kan bli et problem blir magen/patter (om den har lite hår akkurat der) og testikler på hannhunder. I slike temperaturer kan det bli forfrysninger på bare områder om man er ute en stund. Kan i såfall dekkes med katahdin dekken/ballevarmer etc og evt kuldekrem(uten vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvordan hunder takler sånn kulde er ganske individuelt og avhenger både av pels (og hvor mye pels de setter kommer litt an på hva de er vant til), hva de er vant til, hva de gjør ute og mentalitet. Jeg er ikke enig i at om pelsen er god så er den alltid det. De setter bedre underull når de bor ute enn når de bor inne (så lenge de har gener som legger grunnlag for å utvikle underull selvfølgelig). Noen tror de skal dø bare de er litt kalde på tottelottene, andre bryr seg ikke før de virkelig er kalde. Hvordan din hund takler det er vanskelig å si, men en schäfer i pels bør klare seg greit på turer hvor den beveger seg og ihvertfall får på potesokker, gjerne et dekken også.

Men ang bil. Du har vel ikke tenkt å la den stå og gå på tomgang i timesvis? Det er ekstremt forurensende... og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også at jeg får se på henne hvordan hun takler det og holde oss mest mulig i bevegelse så lenge vi er ute. Ang bil, jeg vil jo selvsagt helst ikke la den stå på tomgang i det hele tatt, men jeg har fotstått det slik at alternativet er at motoren fryser og vi må taues inn av falken. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også at jeg får se på henne hvordan hun takler det og holde oss mest mulig i bevegelse så lenge vi er ute. Ang bil, jeg vil jo selvsagt helst ikke la den stå på tomgang i det hele tatt, men jeg har fotstått det slik at alternativet er at motoren fryser og vi må taues inn av falken. :(

For og si det slik, har du råd til og la bilen stå på tomgang så har du råd til motorvarmer :P Da hadde jeg heller kjøpt motorvarmer og sluppet og la bilen stå på tomgang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også at jeg får se på henne hvordan hun takler det og holde oss mest mulig i bevegelse så lenge vi er ute. Ang bil, jeg vil jo selvsagt helst ikke la den stå på tomgang i det hele tatt, men jeg har fotstått det slik at alternativet er at motoren fryser og vi må taues inn av falken. :(

Da gjør du sånn: http://www.youtube.com/watch?v=DXSQlZ531rU

(eller blir hjemme??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Å få motorvarmer ettermontert kan være dyrt og unødvendig om det bare er for en periode.

Det er heller ikke sånn at dieselmotorer fryser, du er nok ikke den første med bil i Finnmark. :)

Det du MÅ gjøre er å få sjekket frysetemperaturen på frostvæska at denne er optimal. Det er den som fryser først.

Oljeskift / sjekk for rett viskositet kan og være lurt.

Batteri med nok strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få motorvarmer ettermontert kan være dyrt og unødvendig om det bare er for en periode.

Det er heller ikke sånn at dieselmotorer fryser, du er nok ikke den første med bil i Finnmark. :)

Det du MÅ gjøre er å få sjekket frysetemperaturen på frostvæska at denne er optimal. Det er den som fryser først.

Oljeskift / sjekk for rett viskositet kan og være lurt.

Batteri med nok strøm.

de gjør det, forsvaret der oppe har ofte bilene i gang hele døgnet(når de er ute i bruk) for at de ikke skal fryse. Og det er ikke bare radiatoren det er snakk om, men alt. Men nå er det jo ikke hver dag det er oppmot 40 minus da, det er jo en annen sak. Man kan fint få ettermontert motorvarmer for en 3-3500 kr (uten kupevarmer og masse fancy tilleggsutstyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør du sånn: http://www.youtube.com/watch?v=DXSQlZ531rU

(eller blir hjemme??)

Det var lurt! Men jeg hadde nok vært alt for redd for at hele bilen skulle ta fyr og eksplodere.

Jeg kan selvsagt bli hjemme, men det ville jo vært synd :(

Jeg skal bare være der en uke.. Motorvarmer koster litt... Den må vel ikke stå på tomgang HELE døgnet for å ikke fryse? Kanskje det holder å bare starte den innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodene vi var på fjellet i Sverige hadde vi temperaturer mellom -25 og -45C, hønemor syntes det var litt skummelt med puddelmix og kelpiepels, ingen er jo særlig isolerende og ikke er de utehunder. De hadde hver sin ulldress som gikk litt nedover labbene med tett bryst som bestemor hadde strikket, i tillegg kledde vi på termodekkenet med bryst utenpå. Felix måtte alltid ha potesokker på, uansett om det var en liten tissetur i hagen eller skitur, han sprakk, rett og slett. På scootertur, skitur eller bare uteaktiviteter så fikk de et lag ullsokker og et par vanntette eller fleecesokker utenpå. Bonnie klarte seg fint med vinterpelslengde og ulldressen uten sokker ved de høyeste temperaturene så lenge hun var i aktivitet. Hvis de løpte etter scooteren så trengte hun bare potesokker, kelpien måtte ha varmetøy dobbelt lag potesokker uansett. Nå vet jeg ikke hvilke aktiviteter dere skal holde på med, men slik valgte vi å gjøre det etter å ha kjent hundene litt i kulda :)

Ang. bil så har jeg ikke peiling, vi hadde scootere om vi skulle noe :P

Men får du ikke termoteppe til motorrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim har gitt deg noen MUST tips, det er uhyre viktig!

Bilen trenger ellers ikke å stå på tomgang i evigheter, men det lønnes å starte den opp og kjøre den gjennomvarm to ganger dagen (morgen og kveld feks) om du ikke får parkert den innomhus. Ha to gode ullpledd som du bytter på å legge over panseret etter kjøretur (ta inn og tørk/varm opp det etter hver kjøretur) for det isolerer motorrommet og holder varmen litt lengre. Ha papplate el i grillen på bilen, slik at det blir noe lavere luftinntak, da varmes motoren fortere opp og holder varmen lengre.

Ang bikkja, så hjelper det masse med potesokker, selv min grande greide seg flott ute i mange og 30 blå, så lenge hun hadde gode sokker (skinnsokker med fleecefôr) og dekkenet sitt. Hun frøys ikke på øra engang, noe de fleste grander gjør når det blir mange blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende (siden alle andre skriver angående) bil, så er det et godt gammel triks å alltid ha så full tank som mulig når det er tosifret minusgrader ute, og man har en dieselbil. Dette er for å unngå kondens i tanken som naturlig nok er mer hyppig når temperaturforskjellene blir store fra bil til utetemperatur. Jeg ville også fylt på med litt kondsensfjerner på tanken for å være på den sikre siden.

Ellers så er dieselbiler uten noe form for ekstra varming noe skikkelig dritt i vinterhalvåret! De blir aldri skikkelig varme, og det tar evigheter (sammenlignet med en bensinbil) å få en liten lunk i bilen. Visst er det dyrere med bensin, visst er dieselbiler mer gjerrige, men fytti katta så irriterende det er å fryse i en bil selv om man har kjørt aldri så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips!!

Jeg er virkelig HELT kunnskapsløs når det kommer til bil, må kanskje bare ta den på service og få litt hjelp?

Typ hvordan sjekker man frysetemperaturen på frostvæska?

Konsensfjerner på tanken?? Jeg savner pappa. :icon_confused:

Men den tar faktisk ikke så lang tid på å bli varm selv om det er diesel altså. Og den starter ALLTID foreløpig iallefall, takk og pris.

Takk for tipset om tepper på bilen! Hadde jeg ikke kommet på selv.

Er det best å kjøpe fleecesokker til hunden kanskje? Jeg har bare sånne tynne vanlige. Barmarksokker tror jeg.

Skal til karasjok og kautokeino!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk for mange gode tips!

Jeg er virkelig HELT kunnskapsløs når det kommer til bil, må kanskje bare ta den på service og få litt hjelp?

Typ hvordan sjekker man frysetemperaturen på frostvæska?

Konsensfjerner på tanken?? Jeg savner pappa. :icon_confused:

Kondensfjerner er oppskrytt. Lager og mye trøbbel, sørg for å ha fullt tank,

Du kan teste frysetemp med frostvæsketester hvor nøyaktig en sånn er vet jeg ikke. Det er små marginer i ditt tilfelle som ønsker lavest mulig frysepunkt. 50% blanding.

Om du vet hva olje det er på bilen din kan vi nok lettere svare deg.

Batteri er jeg litt usikker på hvordan testes, får det seg en god langtur opp dit er jo det bra. Men hvordan det tåler sterk kulde vet du kanskje ikke fpr du står der. Ville nok sørget for å ha startkabler i bilen, ikke kjøp de billigste, legg i litt kroner på noen litt grove.

Hva bil har du?

Diselen ved Femunden frøys i hvertfall ved 32 minus selv om det var full tank. Diselen blir grøtete og en får ikke start av den grunn

Ja jeg så det der faktisk, det skjer noe så risikoen for det øker ved 32 grader og kaldere. Da er det nok ikke mye som hjelper. Dieselen tilpasses sommer vs vinter men også lokalt, kan hende de tryller i finnmark. Fyll tanken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten morsom historie:

Jeg bor på vestlandet langs kysten, så vi er ikke vant til ekstreme temperaturer. Min forrige hund var korthåret (sånn korthåret collie-type pels, kanskje bittelitt tykkere). Hun brydde seg ikke om ruskevær, men var jo ikke vant til heftige temperaturer. Så reiste vi en gang nordover midtvinters, og kjørte gjennom Sverige da det var 25-.

Vi stoppet i veikanten etter et par timer slik at hun kunne gå ut og tisse. Åpnet buret bak, hunden hoppet ut - og snudde øyeblikkelig og hoppet desperat på alle dørene hun fant rundt bilen. Jeg åpnet bakdøren igjen, hun hoppet inn i buret sitt og satt helt innerst og skalv. Så det var bare å starte bilen, få på varmen igjen og kjøre videre. Dotur i 25- var totalt utelukket for hennes del. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte ny bil for to år siden lette jeg land og strand rundt etter en Caddy maxi bensinbil. Diesel var uaktuelt ;-) Skal en bo i Finnmark, spesielt på innlandet, må en nesten ha motorvarmer, eller oppvarmet garasje. På mandag som var kjørte jeg til jobb i -44,5grader. Bilen blir litt treg da (føles nesten som en traktor i starten), og motorvarmer er kjekt å ha for å minske slitasje på bilen.
Som flere her sier er det lurt å starte bilen 1-2 ganger for dagen og kjøre den skikkelig varm, ikke bare la den bakke, men la den få bruke seg litt også.

For bikkja sin del så varierer det veldig fra hund til hund. På skiturer i -30/-35 har jeg bare vanlige hundekjørersokker på mine hunder (bruker nesten aldri fleecesokker). Aussien som bor permanent inne bruker ikke dekken da heller. Hun klarer seg helt fint faktisk. De to huskyene er delvise utehunder, han ene har fryktelig dårlig pels i år, nesten ikke underull. Han bruker t-skjorte når det er rundt -20, så bruker han dekken når det er -25 og kaldere. Den andre huskyen har mye bedre pels, han bruker t-skjorte når det er rundt -25/-30 og dekken når vi begynner å bikke -35. Når gradestokken kryper ned på -25 og kaldere blir snøen skarp og dermed kan den faktisk lage sår under labbene. Det er hovedgrunnen til at mine får sokker på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensfjerner er oppskrytt. Lager og mye trøbbel, sørg for å ha fullt tank,

Du kan teste frysetemp med frostvæsketester hvor nøyaktig en sånn er vet jeg ikke. Det er små marginer i ditt tilfelle som ønsker lavest mulig frysepunkt. 50% blanding.

Om du vet hva olje det er på bilen din kan vi nok lettere svare deg.

Batteri er jeg litt usikker på hvordan testes, får det seg en god langtur opp dit er jo det bra. Men hvordan det tåler sterk kulde vet du kanskje ikke fpr du står der. Ville nok sørget for å ha startkabler i bilen, ikke kjøp de billigste, legg i litt kroner på noen litt grove.

Hva bil har du?

Ja jeg så det der faktisk, det skjer noe så risikoen for det øker ved 32 grader og kaldere. Da er det nok ikke mye som hjelper. Dieselen tilpasses sommer vs vinter men også lokalt, kan hende de tryller i finnmark. Fyll tanken der.

Da slutter jeg å tenke på konsensfjerner. Jeg vet ikke hva olje det er på bilen, fikk hjelp av mannen til søskenbarnet til mamma :innocent: Da han skiftet lys for meg så ordna han forskjellige greier.

Men positiv nyhet er at nå ser værvarslingen ganske ok ut! Det kaldeste som er meldt på langtidsvarselet for Karasjok nå er 30 minus. Så hvis jeg da kjører en liten tur 2 ganger for dagen, legger ulltepper over panseret om natten, starter bilen innimellom, så burde det vel gå bra!

post-11181-0-15658600-1390482401_thumb.p

Så lovende ser det ut!

Det er en mitsubishi colt.

det finnes noe de kaller polardisel, leste jeg her om dagen, som utkrystalliserer seg ved lavere temperaturer enn vanlig diesel. Dette selger de på bensinstasjonene i finmark. ellers kan jeg lite om bil altså.. :)

Og ja, fyller tanken full når vi kommer til Finnmark da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er dieselbiler uten noe form for ekstra varming noe skikkelig dritt i vinterhalvåret! De blir aldri skikkelig varme, og det tar evigheter (sammenlignet med en bensinbil) å få en liten lunk i bilen. Visst er det dyrere med bensin, visst er dieselbiler mer gjerrige, men fytti katta så irriterende det er å fryse i en bil selv om man har kjørt aldri så lenge.

Min dieselbil uten motorvarmer blir raskt varm i alle fall ned til -15. Mye raskere enn min gamle bensinbil. Har ikke kjørt med den kaldere. Den bruker litt ekstra tid på å starte om det blir kaldere enn -10, men har aldri vært noe problem å få start på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min dieselbil uten motorvarmer blir raskt varm i alle fall ned til -15. Mye raskere enn min gamle bensinbil. Har ikke kjørt med den kaldere. Den bruker litt ekstra tid på å starte om det blir kaldere enn -10, men har aldri vært noe problem å få start på den.

Men det er et ganske stort steg fra minus 10-15 til minus 30-40 :hmm: Disel er vanskeligere å få start på i skikkelig kulde enn bensin om det ikke er noe annet galt med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...