Gå til innhold
Hundesonen.no

Å melde på eller ikke melde på


HHC
 Share

Recommended Posts

Hvilke kriterier er viktige for deg når du bestemmer deg for å melde på en utstilling eller ikke - utover dommer og avstand?

Spør av nysgjerrighet, da enkelte "elendige" utstillinger i mine øyne år etter år får gode påmeldingstall, mens andre "bedre" ikke får så mange. Naturligvis forklarer dommere og avstand en god del - men hva annet er med i deres betraktning? Utdyp gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det på dommer, avstand og på om jeg får lurt med meg noen :-) Noen utstillinger er "fast" hvert år.

Men dommer teller mye for meg altså ;-) Er det vits å stille? Hva vil vi oppnå? Hvilke muligheter har vi for å oppnå dette? :-) Penger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels, trenger hundene noe, noen kjente som drar eller valpekjøpere (for det sosiale), øknonomi, kræsjer det med bruks/lp/jobb e.l.

Enkelte ting drar man til "uansett" som D4A og romjulsutstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kan jeg i det hele tatt klare å komme meg dit? (Dvs kjenner jeg noen jeg kan sitte på med eller er det brukbar kollektivtransport dit.)

- Er det flere andre kelpiefolk som skal dit? (Utstillingsopplevelsen blir mye koseligere når vi er flere kelpiefolk rundt ringen, selv om det også betyr større konkurranse.)

- Er det en utstilling hvor vi har noe å hente? (Cert eller tittel.)

- Har jeg råd til å melde på? (Som student er økonomien skranten og jeg må alltid prioritere. I juni har jeg knapt penger, mens i august rår jeg over mye mer. I hver enkelt måned konkurrerer påmeldingsavgifter med konserter, kurs, togbilletter for å besøke venner og familie osv.)

- Har jeg tid til å bruke helga på utstilling? (I mai og desember er det eksamenstid og alt annet må prioriteres bort - til høsten er det UKA i oktober og da kommer jeg nok heller ikke til å melde på noe i den måneden.)

- Har utstillinga et godt rykte? (Dyre avgifter, kjipe premier, dårlig organisering, trege arrangører osv gjør det mindre attraktivt å melde på dersom jeg er i tvil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommer er absolutt første pri her, spesielt nå som jeg har en ung hund. Det viktigste er at hun får gode opplevelser og rutine i ringen. :)

Ellers er det tid, fri fra jobb, plass rundt ringen, økonomi og tidligere gode /dårlige erfaringer med arrangementet.

Den neste utstillingen jeg skal på er bare pga dommer, har tidligere fårlig erfaring der med dårlig plass rundt ringene og i hallen, samt sure funksjonærer.

Edit: ja også er vel kanskje pels noe jeg etterhvert må ta stilling til. Glemte det helt, tidligere bortskjemt med hund som alltid var i pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er greit å komme seg dit kollektivt (snart ikke en issue lenger da wuhuu), og om det er en trang utstilling med glatte gulv. Orker ikke små, trange utstillinger med glatte gulv der ringene er så små at hunden ikke rekker å komme opp i trav engang før man må bråsvinge.

Uteutstillinger er jeg fan av, og selv om jeg får bil snart og kan dra hvor jeg vil, kommer jeg nok bare til å melde på slike i fremtiden. Mye koseligere, og jeg blir mye mindre stressa av det.

Dommer har jeg egentlig aldri brydd meg så mye om, har jo bare stilt i underkant av 10 ganger på de 5 årene jeg har hatt rasehund, så har enda ikke vært borti en dommer 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels, trenger hundene noe, noen kjente som drar eller valpekjøpere (for det sosiale), øknonomi, kræsjer det med bruks/lp/jobb e.l.

Enkelte ting drar man til "uansett" som D4A og romjulsutstillingen :)

Iiiik! må jeg begynne å tenke på pels nå??? *please si det er en tispeting!* :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg OVERHODET ikke om dommer, jeg! :) Aner sjelden hvem som dømmer før jeg melder på. Jeg liker nemlig å tru at bikkja mi er såpass fin at det ikke spiller så mye rolle hvem jeg viser henne for. :icon_redface:

For meg i prioritert rekkefølge:

Økonomi

Er det en NKK-utstilling?

Avstand

Pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi

Ork

Om det er LP jeg heller vil gå på, evt om det kan kombineres.

Dommer (altså, i utgangspunktet bryr jeg meg lite om det, med mindre det er en dommer jeg har stilt for før og jeg ikke syns det er interessant å stille for igjen)

Avstand

Inne/ute (er mest glad i uteutstillinger :) min favorittutstilling er en rasespesial klubben har i mars, kan fort være snø og vintervær :heart: fra i fjor https://fbcdn-photos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/482849_10152645372820481_1221813202_n.jpg :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om dommer. Kjenner stort sett ikke til de uansett :)

For meg er det:

- avstand

- økonomi

- om jeg har helgen ledig

Også må jeg selvfølgelig se an pelsmengden, men det er umulig å vite noe om før de dagene det er utstilling om hunden er i full pels den dagen jeg melder på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg OVERHODET ikke om dommer, jeg! :) Aner sjelden hvem som dømmer før jeg melder på. Jeg liker nemlig å tru at bikkja mi er såpass fin at det ikke spiller så mye rolle hvem jeg viser henne for. :icon_redface:

Det handler nødvendigvis ikke om hva som står på kritikken eller om det blir ck eller ei.

For min del handler det om hvordan dommeren oppfører seg, både ovenfor hunden og handleren. Det er rett og slett ikke alle dommere jeg gidder å bruke tid, penger og energi på :)

Beklager OT!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nødvendigvis ikke om hva som står på kritikken eller om det blir ck eller ei.

For min del handler det om hvordan dommeren oppfører seg, både ovenfor hunden og handleren. Det er rett og slett ikke alle dommere jeg gidder å bruke tid, penger og energi på :)

Beklager OT!

Det kan jeg forstå. En eneste gang har jeg stått utenfor ringen og vurdert å trekke bikkja pga måten dommeren håndterte hundene på (var verken brå eller slem, holdt dem bare fast som i en skrustikke). Valgte likevel å vise Imouto for å trene henne på å håndtere situasjonen, og hun var helt fantastisk. Og så blei hun BIM. :P På min rase er det som oftest hundene som oppfører seg dårlig, ikke dommeren. :teehe: Jeg er også en såpass rutinert utstiller nå at jeg er veldig trygg på måten jeg vil at en utstilling skal foregå for meg og bikkja jeg viser, så jeg har ingen problemer med å sjøl styre når jeg setter hunden på bord eller det å bruke litt mer tid på å få den trygg der oppe uansett om det innebærer å be dommeren vente (så får det evt bare gå på bekostning av premiering).

Sorry OT igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Om hundene trenger noe. (Jeg driver med en del andre ting også, og velger meg ut noen utstillinger i året så jeg får tid og økonomi til å gjøre litt forskjellig.)

-Reisevei i forhold til om de trenger noe eller ikke.

-Reisevei i forhold til om det er en NKK utstilling eller ikke. (Er villig til å dra lenger da, ihvertfall om de trenger noe)

-For tispens del om hun er i pels eller ikke. (Hannhunen kan stilles året rundt)
-Økonomi når jeg skal melde på eller om det krever overnatting, mye bensinpenger osv i forhold til hvor viktig det er for meg å få stilt akurat på den utstillingen..

-Om det kræsjer med noe annet. Om det ikke er noe spesielt hunden trenger eller mange som skal dit slik at det blir en sosial greie også, så er ikke utstilling så viktig for meg at jeg nødvendigvis prioriterer det.

-Det sosiale, det kan være jeg melder på selv om vi ikke trenger noe bare fordi det er mange som skal og det er koselig samtidig som at man får fulgt med på andre raser.

-Ja og så hender det jeg drar bare for å se på, være sosial og kose meg. Og da melder jeg ikke nødvendigvis på heller. Blir penger iløpet av året når man har flere hunder.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Dommer (jeg har ikke råd eller lyst til å betale for garanterte blåsløyfer, helt uavhengig av hvor god jeg syns hunden min er :P )

- Økonomi

- Reisevei

- Selskap/sosiale (jeg har kjørt til Stockholm for å stille valp, fordi det var i nærheten av oppdretteren :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Økonomi

- Reisevei. Er det NKK så har jeg der jeg bor enten 30 mil, 60 mil eller 75 mils kjøring.

- Fasiliteter på stedet. Hater Harstad som har festivaltoaletter og veldig tungvint å få tak vann til hundene + elendig parkering.

- Dommer. Med så lange avstander som vi har her i nord så betyr dommer mye. Jeg kjører ikke i ørti timer for å stille for noen jeg vet ikke liker typen hund jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktorene varierer etter hvilken hund det er - en ung hun kan jeg være mindre kritisk i vurderingen til hvor jeg stiller, fordi den er i en alder hvor den faktisk kan endre utseende fra påmelding til utstilling, så da stiller jeg primært der jeg har lyst, råd og tid.

Da Foenix ble to år, derimot, ble jeg mer kritisk, fordi i åpen klasse er du ikke ung og lovende lenger, mange dommere er "snillere" med unghunder enn når de et par måneder etterpå går i åpen klasse - kombinert med at du da konkurrerer med voksne, ferdig utviklede tisper, og Foenix er ikke ferdig. Så hun ble stilt mer begrenset, og jeg gjorde hardere prioriteringer. Jeg stilte henne for eksempel helt nedrøytet på Vålerbanen i visshet om at nakenberner ikke får CK, men det var en dommer som jeg veldig gjerne vile ha kritikk fra.

Det er et par utstillinger jeg forsøker å stille på uansett, og det er hovedspesialen i pinsa for å støtte klubben (og det er ikke en påmelding eller to som gjør en sånn helg dyr, med lang kjøring og overnatting), det er Østfoldspesialen (for å støtte avdelingen, for jeg er Østfolding i mitt hjerte), og Dogs4All, fordi der skal alle og en får sett alle, og jeg har uansett som regel huset fullt av overnattingsgjester som skal dit, og en kan like godt melde på en eller annen hund når det er så innmari dyrt å komme inn uten startnummer. Og fra og med i fjor - NKK Ålesund, fordi jeg har mye familie der jeg kan få besøkt samtidig.

Mens på øvrige utstillinger er det primært i dag (når jeg ikke har valp, junior eller unghund) dommeren som avgjør om jeg drar - jeg reiser heller 40 mil for en interessant dommer enn 3 km for en uinteressant dommer (og jeg bor 3 km fra Letohallen, så jeg har mange valg i løpet av et år...). Jeg vet godt mine hunders feil og fortrinn, og trenger ikke betale 380 kroner for dommere jeg vet trekker hardt for mine feil eller ikke liker typen.

Pels spiller også en veldig, veldig viktig rolle, men jeg har et par ganger stilt nakenberner fordi jeg vil høre hva dommeren synes om hunden for øvrig.

Jeg velger lett bort utstillinger jeg ikke synes har okay utstillingslokaliteter, for små ringer, etc.

Valpeshowarrangører som ikke kjører gruppefinaler, men en stor BIS-finale, havner også i nei-bunken.

Jeg har en valpeshowarrangør jeg boikotter, fordi de hadde så å si ikke noe premier til valp, mens det bugnet på premiebordet til LP og AG som ble arrangert ved siden av. BIS valp skal ha mer enn tre griseører, spør du meg.

Jeg stiller sjelden på sommerne, fordi verken jeg eller hund synes at 25 plussgrader i stekende sol er en god måte å tilbringe dagen, og det ødelegger hvordan vi får vist oss fram fordi vi begge er solpåvirket.

NKK Drammen er en sånn utstilling jeg hater, fordi enten blir jeg uforskammet solbrent mens jeg løper med hund i ringer som føles som pløyde jorder etter masse regn, eller så regner det hele tiden og vannet har ikke noe sted å renne unna og en utvikler svømmehud mellom tærne. Jeg har aldri hatt en god helg i Drammen, men drar gang på gang fordi det er NKK og nærme nok...

Penger avgjør selvfølgelig også, men det sier seg selv. Det er mange utstillinger i løpet av et år jeg må droppe, og det er noen harde prioriteringer av og til. Jeg hadde lett fløyet med hund til NKK Tromsø i fjor, for eksempel, om jeg hadde hatt slike penger, og jeg skulle gjerne fløyet til NKK Harstad i år. Men det klarer jeg heller ikke.

Jeg har et dilemma nå, for det er satt opp en dommer som ikke har dømt berner på veldig lenge på en utstilling, og jeg har lyst til å høre hva h*n synes om X'en. Men jeg hater utstillingsplassen, og får aldri vist hunden fra sin beste side i den ringen, og har mistet mange plasseringer der fordi ringen ikke passer meg og jeg ikke får til omstillingene for å kompensere for teit ring, og ja, alt blir bare surr for meg der. Så jeg har egentlig lovet meg selv at jeg skal slippe å bruke penger på å bli sur på ringen. Men hvem vet når den dommeren dømmer neste gang?

Jeg får se om X'en har pels når det nærmer seg, og hvor godt humør jeg er på når fristen går ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er jeg i det hele tatt i landet når utstillingen er, eller koster flybilletten såpass lite at jeg kan ta meg råd (er ofte billigere å reise til Lillestrøm fra Budapest enn fra Tromsø)?

2. Er det noe å hente? Kun NKK for shibaen, mens akitaen ikke er så nøye enda.

3. Har dyra pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...