Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør jeg ha (hund nr 2)?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En fornuftig jaktgolden. Den er alt du skisserer og mer til; hvor sosial den blir er opptil deg selv og hvordan du preger/sosialiserer valpen. Standarden sier 50-56 cm for tisper, mi er på 52 og blir

En AK i full pels har da både vimsemanke og fjoner på låra! Noen av dem har tilogmed litt krøllhale. Shy:

Jeg som misforsto innlegget siden det var litt oppdelt Edit: til TS Du sier mye om trening, konk og mål, men lite om hverdagen og hva du vil ha i hus. Til lp-elite kan du komme med flere forsk

Posted Images

@Marthe her ikke har skrevet et innlegg om det å leve med malle. Jeg linker til det her :)

Å, den har jeg faktisk lest for en stund siden! Synes den er utrolig bra. Hun skriver jo om to HELT forskjellige hunder, to rake motsetninger, og det er nok det som gjør meg mest usikker på Mallen. Hvis jeg visste at jeg endte opp med en Malle som Action, da hadde jeg ikke tatt den på flekken. Men når risikoen for å få en altfor skarp hund, som hun sier med Extra, da blir jeg litt usikker på om jeg kommer til å takle en sånn. Jeg føler å gå fra en relativt ukomplisert, glad og helt uskarp Labbe til en hund som Extra, det er et stort hopp. Men for all del. En gang må man jo ta det hoppet :)

Hva med korthåret collie eller hvit gjeter? De er litt mindre skarpe enn schæfer og malle. Jeg har selv møtt noen dårlige schæfere, men samtlige av bruksschæfere jeg har møtt har vært flotte!!

Har faktisk vært innom både Collie og Hvit gjeter, men jeg synes de blir litt for lite arbeidslystne. Har veldig veldig lyst på schäfer egentlig.. Men også Mudi :wub: og Kelpie. Og Malle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den har jeg faktisk lest for en stund siden! Synes den er utrolig bra. Hun skriver jo om to HELT forskjellige hunder, to rake motsetninger, og det er nok det som gjør meg mest usikker på Mallen. Hvis jeg visste at jeg endte opp med en Malle som Action, da hadde jeg ikke tatt den på flekken. Men når risikoen for å få en altfor skarp hund, som hun sier med Extra, da blir jeg litt usikker på om jeg kommer til å takle en sånn. Jeg føler å gå fra en relativt ukomplisert, glad og helt uskarp Labbe til en hund som Extra, det er et stort hopp. Men for all del. En gang må man jo ta det hoppet :)

Det er vanskelig å finne gode hunder. Før man vurderer rasen, så bør man sette seg godt inn i hva man vil i hundeverden, bli kjent med rasen og sette seg godt inn i linjer.

Jeg anbefaler ikke folk å kjøpe en malle fordi de ønsker å nå langt i en hundesport. Jeg synes folk skal ha seg en annen rase og prøve med den først. Få trenger en malle, og man bør vite hva man holder på med, og hva man ønsker å gjøre før man skaffer seg en slik hund.

Det er krevende hunder som trenger mye fysisk og psykisk trening. Det er mye drifter som skal holdes under kontroll, og dette er ikke lett å holde kontroll på hvis man "bare har hatt hund" før.

Jeg har fått masse mailer og spørsmål om rasen, og er lei av at andre ikke svarer ærlig (evt. svarer ut i fra et hundehold hvor hundene bor ute i hundegård 23 timer i døgnet... Mine er innehunder og lever et liv som "familiehunder" dvs. innehunder på heltid).. Derfor skrev jeg det blogginnlegget.

... og selvom du hadde fått en malle som A, så er det masse utfordringer og ta av der også. Selvom hunden er sosial og trygg så kommer det automatisk masse ekstra arbeid når man får en såpass driftig hund :)

For å ha det sagt, så er det få som tror på det negative jeg har skrevet om mine hunder i det innlegget ;) Når du oppsummerer så er det ingen som kjenner Ex som hadde vært enig i det du skriver ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har jo selvfølgelig tenkt på Groenendael og Terv, men jeg har inntrykk av at de er litt frynsete i kantene? Altså nervøse og stressa?

Og selvfølgelig er ikke utseende så viktig, men det er litt viktig :) Vil jo ha en hund jeg synes er visuelt vakker. Luna valgte jeg kun på egenskaper i rasen, ikke utseende. Da hadde det nok blitt en heeeeelt annen. Hun er nesten helt omvendt av det jeg faktsik vil ha :P

Og angående sosialt: Trenger ikke en hund som er tøs, men som er kosete med MEG. Dét er viktig ;) Vil egentlig ikke ha en hund som skal bort til alt og alle, det har jeg fra før av takk :)

Det er fullt mulig å finne langhårsbelgere etter mentalt stabile foreldre med nok drifter til at de er gode arbeidshunder.

Noen få oppdrettere jobber for å få hele pakka.

Du burde møte Noah'n min, tipper han hadde konvertert deg - bortsett fra krøllehalen (som han heldigvis mangler) så fyller han alle kriterier. I overkant sosial, kosete på grensen til det irriterende, lett å få i gang, elsker å jobbe og kan jobbe i evigheter uten at intensiteten minsker. At bikkja ikke har mer resultater er ikke hans skyld stakkars.......

I tillegg er rasen stort sett veldig omgjengelig med andre hunder av begge kjønn.

Uh... snakker vi om samme rasen nå? Jeg håper du ikke for alvor mener at du veier like mye (lite) som en malle, de veier vel rundt 30 kg.

Mallen er ofte MYE tyngre enn de ser ut som - de er generelt tyngre enn langhårsvarianten (i alle fall bruksmallene)

Og for å reklamere litt til - å gi full spiker i trening selv i -20 grader er null problem - får de tilbud om å jobbe så jobber de.

563027_4087549762136_1526471126_n.jpg

....og de er klovner

644552_4173747877035_18265999_n.jpg

...og kan brukes til det meste

1150128_10200228582152285_54506343_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne gode hunder. Før man vurderer rasen, så bør man sette seg godt inn i hva man vil i hundeverden, bli kjent med rasen og sette seg godt inn i linjer.

Jeg anbefaler ikke folk å kjøpe en malle fordi de ønsker å nå langt i en hundesport. Jeg synes folk skal ha seg en annen rase og prøve med den først. Få trenger en malle, og man bør vite hva man holder på med, og hva man ønsker å gjøre før man skaffer seg en slik hund.

Det er krevende hunder som trenger mye fysisk og psykisk trening. Det er mye drifter som skal holdes under kontroll, og dette er ikke lett å holde kontroll på hvis man "bare har hatt hund" før.

Jeg har fått masse mailer og spørsmål om rasen, og er lei av at andre ikke svarer ærlig (evt. svarer ut i fra et hundehold hvor hundene bor ute i hundegård 23 timer i døgnet... Mine er innehunder og lever et liv som "familiehunder" dvs. innehunder på heltid).. Derfor skrev jeg det blogginnlegget.

... og selvom du hadde fått en malle som A, så er det masse utfordringer og ta av der også. Selvom hunden er sosial og trygg så kommer det automatisk masse ekstra arbeid når man får en såpass driftig hund :)

For å ha det sagt, så er det få som tror på det negative jeg har skrevet om mine hunder i det innlegget ;) Når du oppsummerer så er det ingen som kjenner Ex som hadde vært enig i det du skriver ;)

Jeg er jo bare 18, men jeg har jo drevet med hund så lenge jeg kan huske. Har jo gått tur med nabohunder og trent dem, fra jeg var rundt 8, når jeg ikke hadde hund selv. Trente jo også vår egen hund, en grosser, som var ganske problematisk på mange områder. (og det hjalp ikke for han at pappa oppdro han med en hard hånd).

Angående uthevningen: Det er jo det jeg vil ha :) Jeg vil ha en større utfordring enn det jeg har med Luna. Jeg vil ha en hund jeg kan trene mer med, og som faktisk ALLTID er interessert i treningen. Jeg vil ha en hund som er lekemotivert, et instinkt Luna mangler fullstendig. Men jeg tenker som deg noen ganger: Er Mallen den hunden? Ja og nei. Jeg tror faktisk det hadde gått fint, for jeg er jo aktiv og jeg trener mye, det er det beste jeg gjør i løpet av dagen. Men samtidig så sliter jeg med å være usikker på meg selv i hver eneste situasjon mulig, også denne. Vil jeg takle en Malle? Usikker. Har jo sett på den lenge, og hvis jeg hadde hatt litt mer selvtillit så hadde jeg bare gått for det.

Det er fullt mulig å finne langhårsbelgere etter mentalt stabile foreldre med nok drifter til at de er gode arbeidshunder.

Noen få oppdrettere jobber for å få hele pakka.

Du burde møte Noah'n min, tipper han hadde konvertert deg - bortsett fra krøllehalen (som han heldigvis mangler) så fyller han alle kriterier. I overkant sosial, kosete på grensen til det irriterende, lett å få i gang, elsker å jobbe og kan jobbe i evigheter uten at intensiteten minsker. At bikkja ikke har mer resultater er ikke hans skyld stakkars...

Haha, alle hengte seg opp i den krøllhalen :P Den er ikke viktig i det hele tatt, men det er et pluss hvis det var en rase som passer på alle andre områder også :)

Noah høres jo ut som min hund i framtiden! Jeg er så irritert over min egen, hun er så utrolig vanskelig å motivere. Og når vi trener så mister hun fokus med en gang hun får en godbit. "Ja, nå skal jeg snuse, jeg!" Men andre ganger kan hun gå og gå og gå i nesten det uendelige. Jeg vil at neste hunden skal ha mer treningsvilje. Rett og slett :)

... de er veldig engasjerte i hva du driver med :P

[...]

Åå, så nydelig! Dere to må slutte å gjøre meg enda mer usikker! :P

Hva er egentlig forskjellene mellom Groenendael og Tervueren? Det er vel noen forskjeller annet enn fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er ikke så veldig stor forskjell på terv og groenendael. Generelt ligger tervene litt høyere i stress, mens groenendaelen generelt er litt mer "dævv". Nå stemmer ikke dette for mine, jeg har nå to ganske udævve groenendaeler :P Selvfølgelig finnes det variasjoner på linjer, det er jo to variasjoner av samme rase :) Så jeg ville heller sett mer på forskjellige linjer, finne ut hva du liker og gått videre derfra :) Så finnes det jo også bruksvarianter av både terv og groen.

MH spindel for groenendael

MH spindel for tervueren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva er egentlig forskjellene mellom Groenendael og Tervueren? Det er vel noen forskjeller annet enn fargen?

Nja, det er noen forskjeller mellom de to variantene, men jeg syns det er enda større forskjeller på linjene innad de to variantene enn forskjellen mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh... snakker vi om samme rasen nå? Jeg håper du ikke for alvor mener at du veier like mye (lite) som en malle, de veier vel rundt 30 kg.

Mallen er ofte MYE tyngre enn de ser ut som - de er generelt tyngre enn langhårsvarianten (i alle fall bruksmallene)

Som Belgerpia skriver så er mallene mye tyngre enn det de ser ut som. Den ene tispen min er helt på minstemålet til rasen ( ca 55 cm) og veier 28 kg. Tilsvarende tisper (i høyde) i terv og gron veier mellom 16-20 kg ca.

Den andre tispen min er ca 61 cm og veier 27-28 kg :)

Hannhundene er fort rundt 33 kg og noen helt opp i 40 kg.

Jeg er jo bare 18, men jeg har jo drevet med hund så lenge jeg kan huske. Har jo gått tur med nabohunder og trent dem, fra jeg var rundt 8, når jeg ikke hadde hund selv. Trente jo også vår egen hund, en grosser, som var ganske problematisk på mange områder. (og det hjalp ikke for han at pappa oppdro han med en hard hånd).

Angående uthevningen: Det er jo det jeg vil ha :) Jeg vil ha en større utfordring enn det jeg har med Luna. Jeg vil ha en hund jeg kan trene mer med, og som faktisk ALLTID er interessert i treningen. Jeg vil ha en hund som er lekemotivert, et instinkt Luna mangler fullstendig. Men jeg tenker som deg noen ganger: Er Mallen den hunden? Ja og nei. Jeg tror faktisk det hadde gått fint, for jeg er jo aktiv og jeg trener mye, det er det beste jeg gjør i løpet av dagen. Men samtidig så sliter jeg med å være usikker på meg selv i hver eneste situasjon mulig, også denne. Vil jeg takle en Malle? Usikker. Har jo sett på den lenge, og hvis jeg hadde hatt litt mer selvtillit så hadde jeg bare gått for det.

Haha, alle hengte seg opp i den krøllhalen :P Den er ikke viktig i det hele tatt, men det er et pluss hvis det var en rase som passer på alle andre områder også :)

Noah høres jo ut som min hund i framtiden! Jeg er så irritert over min egen, hun er så utrolig vanskelig å motivere. Og når vi trener så mister hun fokus med en gang hun får en godbit. "Ja, nå skal jeg snuse, jeg!" Men andre ganger kan hun gå og gå og gå i nesten det uendelige. Jeg vil at neste hunden skal ha mer treningsvilje. Rett og slett :)

Åå, så nydelig! Dere to må slutte å gjøre meg enda mer usikker! :P

Hva er egentlig forskjellene mellom Groenendael og Tervueren? Det er vel noen forskjeller annet enn fargen?

Når jeg skriver masse utfordringer, så mener jeg at man bør ha en del forkunnskap før man kjøper seg en slik hund. At du har gått tur med nabohunder, og hatt et par utfordrene hunder mellom fingrene er ikke sammenlignbart.

Du er bare 18 år, og mye kommer til å skje de neste årene. Skole, flytting, unger? Skaff deg en annen hund først, få ting til med den og se da om du trenger noe mer.

Du trenger ikke å kjøpe en malle for å få en hund med lekelyst og treningsvilje. Hvis du ser på hvilke raser som gjør det best i lydighet, bruks, agility osv. så er det få maller der. Der har du folk som har drevet med hund i et helt liv, og hadde det vært den beste rasen, så hadde folk valgt den :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mumler noe om at jeg er drøyt lei malle-trenden...*

Uansett! Du finner dårlige individer innenfor alle raser, og både schafer, kelpie, bc, mudi, hvit gjeter, langhårsbelger osv kan komme i dårlig pakke med frynsete nerver - selv om ingen av de skal ha det og det finnes plenty flotte hunder med sølvpapir. Finn ut hva du vil ha, og be om hjelp her til linjer, oppdrettere og kull. Vi er så heldige å ha flere dyktige med lang erfaring innenfor alle de rasene du nevner.

Og du, det holder med terv/svarting om du faller for belgerne. Det er ikke sånn at de langhåra er bare til pynt, det handler bare om å finne riktig kombinasjon. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Som Belgerpia skriver så er mallene mye tyngre enn det de ser ut som. Den ene tispen min er helt på minstemålet til rasen ( ca 55 cm) og veier 28 kg. Tilsvarende tisper (i høyde) i terv og gron veier mellom 16-20 kg ca.

Den andre tispen min er ca 61 cm og veier 27-28 kg :)

Hannhundene er fort rundt 33 kg og noen helt opp i 40 kg.

Når jeg skriver masse utfordringer, så mener jeg at man bør ha en del forkunnskap før man kjøper seg en slik hund. At du har gått tur med nabohunder, og hatt et par utfordrene hunder mellom fingrene er ikke sammenlignbart.

Du er bare 18 år, og mye kommer til å skje de neste årene. Skole, flytting, unger? Skaff deg en annen hund først, få ting til med den og se da om du trenger noe mer.

Du trenger ikke å kjøpe en malle for å få en hund med lekelyst og treningsvilje. Hvis du ser på hvilke raser som gjør det best i lydighet, bruks, agility osv. så er det få maller der. Der har du folk som har drevet med hund i et helt liv, og hadde det vært den beste rasen, så hadde folk valgt den :)

Mens jeg har en terv hannhund i overkant av makshøyde som også veier 28 kg. Han er ikke spesielt spebygd :)

Jeg er helt enig med Marthe. Få deg en mindre krevende hund, men fortsatt aktiv og treningsvillig hund først, så kan du vurdere malle igjen når du har fått litt mer erfaring. Det er ikke bare antall timer aktivitet som gjør en malle krevende :) Jeg vil ha en aktiv hund som aldri sier nei til trening eller tur og som har potensiale til å gjøre det bra i lydighet og ihvertfall trene aktivt bruks, kanskje konkurrere litt i rundering også. Jeg er godt over gjennomsnittlig aktiv med hundene mine, og har vært innom å vurdere malle jeg også. Men jeg foretrekker å bruke tida mi på å trene på øvelser og ha det moro med hunden min. Ikke på å kontrollere dem :P Eldste terven min har en del vokting, forsvar osv (tervene er ikke akkurat blotta for sånt de heller), og det er ting jeg fint håndterer og som med trening ikke er noe problem i hverdagen, men også ting det er veldig behagelig å slippe å tenke så mye på. Det er ting jeg vil få enda mer av i en malle, og trenger jeg en skarp hund? Nei. Trenger jeg mer arbeidskapasitet enn en god terv har? Nei. Hvorfor skal jeg da gi meg selv ekstraarbeid ved å få meg malle istedenfor terv? Spranget fra en litt daff labrador til malle er ganske voldsomt. Mallene er faktastiske hunder til sitt bruk og for rett person, men du gjør lurt i å velge en annen aktiv og treningsvillig hund først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble veldig fokus på Mallen nå, men dere sier jo egentlig det jeg sa i starten. Jeg hadde jo lagt den på hylla, fordi jeg er usikker på om jeg takler en. Hvis dere leser tidligere svar fra meg, så er det jo nettopp det jeg sier: Mallen er nok ikke hunden for meg per nå. Derfor står det mellom Schäfer, Mudi og Kelpie :) Og noen andre litt på sidelinja (langhårsbelgerne nå tydeligvis :P)

Og jeg føler at det er veldig mange med bruks- og gjeterhunder som er veeeldig forsiktige når de anbefaler dem til andre. Jeg skal ha en konkurransehund, da velger jeg ikke noe annet en en bruks- eller gjeterhund. Selvfølgelig er det ikke alle som passer, men jeg føler at "alle" oppdrettere jeg har snakket med, og folk som driver aktivt med sin rase, fraråder meg å gå for den, uansett hvilken rase det er snakk om. Hvis jeg skulle fulgt råd fra alle jeg hadde snakket med, så hadde jeg endt opp med en hund som jeg har fra før av liksom. Eller en fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva er egentlig forskjellene mellom Groenendael og Tervueren? Det er vel noen forskjeller annet enn fargen?

Nja, det er noen forskjeller mellom de to variantene, men jeg syns det er enda større forskjeller på linjene innad de to variantene enn forskjellen mellom dem.

Det ER forskjeller på rødt og svart - blant annet når det kommer til motivasjon og fokus.

Min erfaring - etter over tjue år med begge varianter (rett nok har svart fada ut hos meg pga. denne forskjellen) - er at det er vanskeligere å finne svart med god arbeidsmoral og fokus. Dvs. de svarte har ofte høy jaktlyst - men lite lekelyst, dvs. de kan godt ha det gøy mens de jager, biler, sauer og nabokatta - men er ikke så interessert i å kampe og leke med eier, da dør de litt og blir derfor etter min mening ofte tyngre å motivere til samarbeid. Misforstå meg rett, det finnes gode svartinger også - men det er lengre mellom dem etter min mening.

Det er enklere å finne terver som har lyst til å jobbe MED deg :)

Jeg startet mitt belgerliv med groenendael, og var fast bestemt på at det var rasen for meg - fire år senere møtte jeg "mannen i mitt liv" i form av en fantastisk tervueren, og jeg så selv forskjellen. Og jeg har aldri gitt opp drømmen om den perfekte svarting, men altså nå - selv 18 år senere så har jeg altså enda ikke funnet en groenendael som har kunnet konkurrere med tervene jeg har hatt i livet mitt.

Vel - med unntak av at jeg kanskje tror det kunne ha vært en født i fjor høst, men det vet jeg jo ikke for de var jeg aldri å så på.

Og jo, jeg har truffet gode groenendaeler, mentalt og arbeidsmessig - men de har ikke helt vært der jeg vil ha dem utseendemessig - jeg vil jo ha begge deler :). Gode terver og gode kombinasjoner på terv derimot, de er det flere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det ER forskjeller på rødt og svart - blant annet når det kommer til motivasjon og fokus.

Min erfaring - etter over tjue år med begge varianter (rett nok har svart fada ut hos meg pga. denne forskjellen) - er at det er vanskeligere å finne svart med god arbeidsmoral og fokus. Dvs. de svarte har ofte høy jaktlyst - men lite lekelyst, dvs. de kan godt ha det gøy mens de jager, biler, sauer og nabokatta - men er ikke så interessert i å kampe og leke med eier, da dør de litt og blir derfor etter min mening ofte tyngre å motivere til samarbeid. Misforstå meg rett, det finnes gode svartinger også - men det er lengre mellom dem etter min mening.

Det er enklere å finne terver som har lyst til å jobbe MED deg :)

Jeg startet mitt belgerliv med groenendael, og var fast bestemt på at det var rasen for meg - fire år senere møtte jeg "mannen i mitt liv" i form av en fantastisk tervueren, og jeg så selv forskjellen. Og jeg har aldri gitt opp drømmen om den perfekte svarting, men altså nå - selv 18 år senere så har jeg altså enda ikke funnet en groenendael som har kunnet konkurrere med tervene jeg har hatt i livet mitt.

Vel - med unntak av at jeg kanskje tror det kunne ha vært en født i fjor høst, men det vet jeg jo ikke for de var jeg aldri å så på.

Og jo, jeg har truffet gode groenendaeler, mentalt og arbeidsmessig - men de har ikke helt vært der jeg vil ha dem utseendemessig - jeg vil jo ha begge deler :). Gode terver og gode kombinasjoner på terv derimot, de er det flere av.

På svartingen må du nok mer over på rene brukslinjer (og de egner seg ikke til utstilling) for å få det samme som i en terv fra kombilinjer ja. Det er jeg enig. Jeg er heller ikke uenig i at terven ofte er mer arbeidssom og gira på samarbeid. Samtidig er det også en del terver som har så mye stress at de ikke klarer å utnytte det fult ut til jobbing (det er nok kanskje litt eiers feil også, men det ser jeg mer av på terv enn groen). Så ja, det er forskjeller på dem, jeg har da ikke sakt at det ikke er det. Men etter min mening er det enda større forskjeller på forskjellige linjer enn det er mellom de to typene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fokus på mallen fordi det virkelig ikke er en hund for alle, og såvidt jeg kan se er det den eneste rasen du blir frarådet her. Det er ganske mange her inne som konkurrerer i div sporter, men det er vel kun Marthe (som jeg kommer på hvertfall) som bruker malle. Det er en grunn til det. :)

Har du vurdert aussie? Det er kanskje ikke rasen som kommer på topp i VM, men nå vet jeg ikke hvor høye ambisjoner du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste "trenger" ikke en malle, det finnes nok alternativer å ta av som gir alt og litt til i trening. For når det kommer til engasjent kan man finne gode hunder i flere forskjellige raser.

Spørsmålet er hvilken type hund du vil leve med. Nå snakker jeg ikke om treningssituasjoner, men hva du vil ha i hus, 24/7?

For noen år siden sto jeg mellom valget langhårsbelger/australsk kelpie, valget falt på sistnevnte.

Jeg har tidligere hatt blandingshund, jaktlabbis og pyreneisk gjeterhund. Og australsk kelpie er "nok" hund for min del, den eneste som setter begrensinger for trening, utvikling og resultater er føreren ;)

Mallen er for spesielt intresserte og de som er innstilt på at hunden kan bli mer jobb enn hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det en gang til: Jeg skulle gjerne hatt en Malle, en gang i framtiden, men jeg har skrevet flere ganger at jeg er usikker på om jeg takler en. Og som dere, jeg har inntrykk av at den er for de som vet ordentlig hva de vil, og som har trent mye innenfor ulike miljøer i hundeverdenen. Derfor gikk den på hylla for lenge siden. Bare så dere vet det :P

MEN hvor mye pelsstell krever en Groenen/Terv? Er litt usikker på om jeg orker en hund med så mye pels som må børstes og vaskes ganske mye. Og hvor mye røyter de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror @2ne har noen veldig beskrivende bilder av dronning Dina :P

Dronning Dina var noe helt for seg selv, også på pelsfronten, så jeg tror ikke hun er representativ for hvor mye pelsstell det er på langhårsbelgere :P Men selv henne, som røyta så mye:

40136_490393646326_4944335_n.jpg?lvh=1

225699_10150244584186327_2591507_n.jpg

Så var det egentlig ikke all verdens av pelsstell. Hun røyta to ganger i året, derav den ene gangen i året selvsagt var til NV-utstillinga, og utenom det så var det bare vedlikeholdsbørsting en gang i uka. Men hun så sånn ut nedrøyta:

229121_10150244748941327_4409352_n.jpg

Det er mer pels enn Nora har når hun er i full pels, det :P

For å illustrere, her er avfallet etter gjennombørsting av Nora og Dina:

312661_10150458108141327_914773066_n.jpg

Den lille lyse dotten oppi der er Nora, resten er Dina :P Nora blir børsta når hun får verver, eller når hun har blitt bada. Nå bades hun oftere fordi hun er allergisk, før hun ble det ble hun badet 2-3 ganger i året :)

Ingen av hannene jeg har hatt har røyta sånn som Dina gjorde. Ingen av belgerne jeg har hatt, har sett så pelsa ut når de har vært nedrøyta som Dina gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er individuelt hvor mye de røyter og det igjen går vel litt på linjer også. Men generelt slipper de underulla to ganger i året, utenom det er det minimalt med røyting.

Jeg ville anbefalt å børste de en gang i uka eller noe i den duren, JEG gjør ikke det og det er bare fordi jeg ikke gidder :P Jeg har ikke opplevd noen problemer med å ikke børste de oftere enda, men igjen, jeg er lat :P Angående bading så trenger de ikke å bli badet ofte i det hele tatt. Shit og møkk detter av dem sånn sett. Jeg bader mine oftere fordi jeg sliter med allergi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Synes dere det er minimalt med røyting på langhårsbelgere altså? :P Kjenner blant annet ei tervtispe, det er den terven jeg vet om som har minst pels og jeg synes det er hår på hele meg hver gang jeg har kosa med den - og hår hjemme hos den bestandig selv om det støvsuges ofte :P Nå er jeg sikkert litt farga av å ha røytefrie hunder selv :P Nydelige arbeidsomme hunder da! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

OT: Synes dere det er minimalt med røyting på langhårsbelgere altså? :P Kjenner blant annet ei tervtispe, det er den terven jeg vet om som har minst pels og jeg synes det er hår på hele meg hver gang jeg har kosa med den - og hår hjemme hos den bestandig selv om det støvsuges ofte :P Nå er jeg sikkert litt farga av å ha røytefrie hunder selv :P Nydelige arbeidsomme hunder da! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingen hunder med funksjonell dobbel pels er røytefrie. Sånn er det bare. Enten får man røyting, eller så må man klippe/nappe og kle på hundene :hmm:

Det er mye røting to ganger i året (men mine slipper fortsatt ikke like mye som bildet til 2ne etter børsting av Dina), og da føles det som du har hår over alt. Resten av året er det veldig lite. Men det er jo mye som kan påvirke røyting, som f.eks. dårlig foring eller sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at dette kanskje blir den første hunden med "litt mer" i som du skal ha, så er det også en tanke å vurdere om oppdretteren er distriktet tenker jeg. :)

Da tenker jeg på evt hjelp med atferd, trening o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...