Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør jeg ha (hund nr 2)?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Nei, og det er nettopp derfor jeg skriver lenger nede på kommentaren du quotet, at det ligger mye arbeid bak :)

Jeg som misforsto innlegget siden det var litt oppdelt :)

Edit: til TS

Du sier mye om trening, konk og mål, men lite om hverdagen og hva du vil ha i hus.

Til lp-elite kan du komme med flere forskjellige raser men man skal tross alt leve med hunden i 10-15 år :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En fornuftig jaktgolden. Den er alt du skisserer og mer til; hvor sosial den blir er opptil deg selv og hvordan du preger/sosialiserer valpen. Standarden sier 50-56 cm for tisper, mi er på 52 og blir

En AK i full pels har da både vimsemanke og fjoner på låra! Noen av dem har tilogmed litt krøllhale. Shy:

Jeg som misforsto innlegget siden det var litt oppdelt Edit: til TS Du sier mye om trening, konk og mål, men lite om hverdagen og hva du vil ha i hus. Til lp-elite kan du komme med flere forsk

Posted Images

Jeg som misforsto innlegget siden det var litt oppdelt :)

Edit: til TS

Du sier mye om trening, konk og mål, men lite om hverdagen og hva du vil ha i hus.

Til lp-elite kan du komme med flere forskjellige raser men man skal tross alt leve med hunden i 10-15 år :)

Jeg skrev jo litt i startinnlegget, men det ble kanskje mye fokus på konkurransehunden, ikke hverdagshunden :)

Hvis jeg legger til side de åpenbare konkurranseegenskapene, så vil jeg ha:

* God av/på-knapp er jo veldig viktig på en konkhund, og det er veldig viktig for meg å ikke ha en hund som er svært stressa inne.

* Størrelse: medium eller større. Typ 40 cm +

* Ikke for bjeffete. Varsling eller diverse lyder har jeg ikke problemer med, men ikke "gneldring".

* Sosial og kosete med MEG :P

* Må kunne gå overens med andre hunder

* Trenger ikke være superhappy ovenfor mennesker, men ikke direkte sky

* Gjerne så lite pelsstell som mulig, men børsting en/to gang i uka er ikke noe problem

* Ikke en rase med sånne korte, harde hår som setter seg OVERALT. Det var forrige, og det vil jeg ikke ha igjen :P

* Denne gangen vil jeg også ha en hund jeg synes er vakker (jeg liker veldig mange forskjellige typer, men den langhårede Kelpien må være noe av det vakreste jeg har sett!)

Det er i hvert fall det jeg kommer på nå som jeg tenker er viktig for meg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kelpiene jeg har truffet i mitt liv har samtlige eeeeeelsket mennesker i alle fall. Typ; Hei, hund! Hunden: Halloooooo!!! Jeg eeeeeelskeeer deeeg!!!!

Haha. Jeg overdriver litt. Men kelpiene liker mennesker såvidt jeg har fått oppleve :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fornuftig jaktgolden. Den er alt du skisserer og mer til; hvor sosial den blir er opptil deg selv og hvordan du preger/sosialiserer valpen. Standarden sier 50-56 cm for tisper, mi er på 52 og blir ofte tatt for å være toller fordi hun "er så liten". Mer enn nok hund for å nå i Elite og beyond, en enkel hund i hverdagen, lite lyd, ca fraværende pelsstell.

God avknapp:

11889833775_32c6199ab1_z.jpg

Vakker! (ok, den var subjektiv da ;) )

11889532903_88a79220dd_z.jpg

En hund å gå inn i en "boble" med

11890096503_38d9234029_z.jpg

Altså, jaktgolden kan være greia for deg også. Men det kan jo schäfer, langhårsbelger, kelpie eller mudi også være; spørs kanskje mer på hvilken rase du har kjemi med for å kunne velge mellom dem?

Endret av Pim
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rasene du skisserer passer jo til ditt bruk og dine preferanser så det kommer vell mer an på detaljer og kjemi. De er jo litt forskjellige typer tross alt. Personlig hadde jeg ikke valgt sch til lp, de kan, absolutt, men for meg så blir de aller aller fleste litt for store og "tunge"/"treige", men det er jo smak og behag. Mellom mudi og kelpie så er min umiddelbare tanke at det kanskje er enklere og finne en god kelpie, iom at de er en del vanligere og større rase enn Mudi(Ihvertfall her oppe, om jeg ikke tar helt feil?) og kelpien er kanskje noe enklere også, mtp vokt osv. Men igjen, det spørs jo hva du vil har, hvilken type du liker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kelpiene jeg har truffet i mitt liv har samtlige eeeeeelsket mennesker i alle fall. Typ; Hei, hund! Hunden: Halloooooo!! Jeg eeeeeelskeeer deeeg!!

Haha. Jeg overdriver litt. Men kelpiene liker mennesker såvidt jeg har fått oppleve :P

Det gjør ikke noe at de er glad i mennesker, men de MÅ det ikke :P

En fornuftig jaktgolden. Den er alt du skisserer og mer til; hvor sosial den blir er opptil deg selv og hvordan du preger/sosialiserer valpen. Standarden sier 50-56 cm for tisper, mi er på 52 og blir ofte tatt for å være toller fordi hun "er så liten". Mer enn nok hund for å nå i Elite og beyond, en enkel hund i hverdagen, lite lyd, ca fraværende pelsstell.

[----]

Altså, jaktgolden kan være greia for deg også. Men det kan jo schäfer, langhårsbelger, kelpie eller mudi også være; spørs kanskje mer på hvilken rase du har kjemi med for å kunne velge mellom dem?

Å, så fin! Men jeg er litt usikker på om jeg vil gå for en Retriever til nå med en gang. Har ikke helt kjemien med min, selv om jeg er uendelig glad i henne. Noen ganger er hun DEN hunden, men andre ganger er hun helt feil. Så jeg er litt skeptisk til Retrieverne, i hvert fall nå rett etter Luna.

Alle rasene du skisserer passer jo til ditt bruk og dine preferanser så det kommer vell mer an på detaljer og kjemi. De er jo litt forskjellige typer tross alt. Personlig hadde jeg ikke valgt sch til lp, de kan, absolutt, men for meg så blir de aller aller fleste litt for store og "tunge"/"treige", men det er jo smak og behag. Mellom mudi og kelpie så er min umiddelbare tanke at det kanskje er enklere og finne en god kelpie, iom at de er en del vanligere og større rase enn Mudi(Ihvertfall her oppe, om jeg ikke tar helt feil?) og kelpien er kanskje noe enklere også, mtp vokt osv. Men igjen, det spørs jo hva du vil har, hvilken type du liker.

Jeg er enig i at de fleste Schäfere er tunge og litt treige, men jeg har møtt to stykker som var slanke, vakre og utrolig raske. I tillegg liker jeg veldig godt måten de utfører oppgaver på.

Jeg ser for meg meg med både Mudi, Kelpie og Schäfer. Jeg synes alle de tre er raser som passer meg veldig godt, alle på forskjellige måter :) Men kanskje jeg burde se litt mer på Kelpien. Det er nok lettere å finne en god "bruks"kelpie enn en -Mudi, og siden det bare er en oppdretter av Mudi i Norge, så er det ikke sikkert hun får valper når det passer for meg med valp. Og da må man jo finne en god hund i utlandet, som kanskje blir litt vel mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke noe at de er glad i mennesker, men de MÅ det ikke :P

Å, så fin! Men jeg er litt usikker på om jeg vil gå for en Retriever til nå med en gang. Har ikke helt kjemien med min, selv om jeg er uendelig glad i henne. Noen ganger er hun DEN hunden, men andre ganger er hun helt feil. Så jeg er litt skeptisk til Retrieverne, i hvert fall nå rett etter Luna.

Jeg er enig i at de fleste Schäfere er tunge og litt treige, men jeg har møtt to stykker som var slanke, vakre og utrolig raske. I tillegg liker jeg veldig godt måten de utfører oppgaver på.

Jeg ser for meg meg med både Mudi, Kelpie og Schäfer. Jeg synes alle de tre er raser som passer meg veldig godt, alle på forskjellige måter :) Men kanskje jeg burde se litt mer på Kelpien. Det er nok lettere å finne en god "bruks"kelpie enn en -Mudi, og siden det bare er en oppdretter av Mudi i Norge, så er det ikke sikkert hun får valper når det passer for meg med valp. Og da må man jo finne en god hund i utlandet, som kanskje blir litt vel mye styr.

Ja, jeg er helt enig med deg, men om du vil satse på LP og kanskje spesielt opp mot mesterskap (ikke at du må, men gjerne viss du kommer så langt, som du sier) så er det nok tryggere med en annen rase enn sch. Ihvertfall om du vil ha valp, det er jo helt umulig og forutsi om du får den lille, kjappe, slanke, eller om det i det hele tatt kommer til og finnes en slik i det kullet du evt ser deg ut. Det er jo en rase med en del variasjon. Hadde derimot bruks vært hovedfokus så ville jeg ikke tatt vekk sch fra listen. Heller ikke om målet ditt i lp hadde vært litt lavere. :)

Men om det står mellom 2 eller flere raser, som for din del er akkurat like aktuelle og det er litt hipp som happ hva du ender opp med, kan du ikke bare starte og se etter kull og oppdrettere på begge/alle rasene også velger du rett og slett bare det kullet som passer best til deg når det er aktuelt med ny hund? Og da blir det den rasen som den oppdretteren har, problem løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Den beste hunden er den som oppfyller drømmene dine, og ikke den som oppfyller det vakre ytre. Jeg synes det er synd at Border collien ikke er aktuell pga utseende og sin krypende holdning (noe jeg tror ofte kommer av harde treningsmetoder, enn generell holdninger hos den).

Hilsen meg som var anti border collie i mange år, og etter å ha prøvd ut noen raser tilslutt endte med verdens beste BC fra hard core gjeterhundlinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste hunden er den som oppfyller drømmene dine, og ikke den som oppfyller det vakre ytre. Jeg synes det er synd at Border collien ikke er aktuell pga utseende og sin krypende holdning (noe jeg tror ofte kommer av harde treningsmetoder, enn generell holdninger hos den).

Hilsen meg som var anti border collie i mange år, og etter å ha prøvd ut noen raser tilslutt endte med verdens beste BC fra hard core gjeterhundlinjer.

Jeg har da aldri sagt at jeg ikke vil ha BC fordi de ikke er vakre? Jeg elsker utseende til Bordern. Det er derimot den intense stirringen jeg ikke takler. Det er ikke et resultat av harde metoder, kun av avl. Derfor skal jeg ikke ha Border :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble veldig fokus på Mallen nå, men dere sier jo egentlig det jeg sa i starten. Jeg hadde jo lagt den på hylla, fordi jeg er usikker på om jeg takler en. Hvis dere leser tidligere svar fra meg, så er det jo nettopp det jeg sier: Mallen er nok ikke hunden for meg per nå. Derfor står det mellom Schäfer, Mudi og Kelpie :) Og noen andre litt på sidelinja (langhårsbelgerne nå tydeligvis :P)

Og jeg føler at det er veldig mange med bruks- og gjeterhunder som er veeeldig forsiktige når de anbefaler dem til andre. Jeg skal ha en konkurransehund, da velger jeg ikke noe annet en en bruks- eller gjeterhund. Selvfølgelig er det ikke alle som passer, men jeg føler at "alle" oppdrettere jeg har snakket med, og folk som driver aktivt med sin rase, fraråder meg å gå for den, uansett hvilken rase det er snakk om. Hvis jeg skulle fulgt råd fra alle jeg hadde snakket med, så hadde jeg endt opp med en hund som jeg har fra før av liksom. Eller en fra Ikea.

Jeg vil bare si, ikke bare når det gjelder mallen, men generelt sett overgang til gjeterhund. Det er ikke aktivitetsnivået som kommer til å bli noe problem. Du sier jo at du vil ha en konkurrasehund, så du kommer nok til å gi hunden alt den trenger av aktivitet :) Det som kan bli vanskelig, som jeg merker mest, med overgang fra papillon til kelpie, det er driftene. Det er noe helt nytt og uvandt for meg. Da trenger man ikke å hoppe på det verste som er, man har nok å henge fingrene i med nesten hvilken som helst gjeterhund :) Så du får nok utfordringen du trenger uansett :)

Jeg vil som folk har anbefalt før, møte masse individer av rasen og vurdere utifra det :) Det er nesten umulig å gi deg noe fasit svar, du må finne ut av det selv. Vi kan komme med info om rasene, men resten må du bestemme ;) En ting som skiller kelpien fra de andre rasene du vurderer er jo hvor sosial de er med mennesker. De fleste kelpier eeeelsker mennesker slik @Maria beskriver de. Jeg syns ikke det er en overdrivelse :lol: Men de kan likevel jobbe med deg. Men spørsmålet er om du liker en hund som er slik. Selv var det en av de tingene jeg falt mest for ved kelpien :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter å ha vært frøken fornuftig eller noe slikt og kommet med moral og realitetspraten, så kan jeg også drive litt reklame! :D

12753778253_605150d49f_c.jpg

Vakker, slank, oppover ører!

Kelpien er lettlært og lett å motivere. Min jobber kjempe bra for både lek og godbiter :ahappy: Hun prøver å spise hestebæsj, men hun er myk som fløtesaus og reagerer dermed veldig lett om jeg sier nei. Kelpien er altså ikke så veldig skarp, men her finnes det sikker individuelle og linjeforskjeller. Min var hadde en del mer meninger som valp, og en av kullbrødrene hennes hadde utrolig mange meninger :lol: Jeg vet ikke hvordan han er i dag, men Tidi er ihvertfall myk som smør!

Sosial og kosete, check! Tidi er veldig glad i kos :ahappy: Og utrolig sosial. De fleste kelpier jeg har møtt har også vært kosete, men det er sikkert individuelle forskjeller her også. Men Tidi koser gjerne med ALLE, ikke bare meg. Jeg tenker alltid at hun kunne fått nye eiere bare på tur i skogen, det skal ikke så mye til før hun er glad i noen andre :lol: Mens papillonen min er mye mer knyttet til meg og griner gjerne en liten stund om noen skal passe henne.

11420525723_566e90b8a9_c.jpg

Kelpien skal ligge på 43-51 cm høy. En av de som kjøpte kullsøsken av Tidi hadde Malle og var oppdretter av malle fra før og ønsket seg nå en mindre brukshund og gikk dermed for kelpie :ahappy: Jeg som har papillon fra før syns kelpien er stor :aww: Men egentlig er det perfekt størrelse i min mening. Ikke for liten og ikke for stor. Jeg kan lett bære min på armen, men samtidig slipper jeg å bøye meg ned når jeg skal belønne henne :)

Bjeffing varierer nok en del. Min er inne i en spøkelsesalder nå tror jeg, så hun varsler en del innendørs når hun hører noen gå forbi utenfor. Ute er det en del bjeffing i lek, men ellers er hun veldig stille :)

Pelsen er så enkel å stelle! Jeg har aldri badet eller børstet min :lol: Hun tørker bare jeg drar et håndkle lett over henne. Siden hun er brun så ser man heller aldri om hun er gjørmete eller skitten. Hun har ikke røytet noe særlig enda, men hadde en røyteperiode for litt siden (mulig det bare var valpepelsen som falt av). Da merket jeg at det satte seg på lyse klær og den beige sofaen min begynte å bli mer brun, men det går lett av med støvsuger eller hårrull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...