Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør jeg ha (hund nr 2)?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

OT: Synes dere det er minimalt med røyting på langhårsbelgere altså? :P Kjenner blant annet ei tervtispe, det er den terven jeg vet om som har minst pels og jeg synes det er hår på hele meg hver gang jeg har kosa med den - og hår hjemme hos den bestandig selv om det støvsuges ofte :P Nå er jeg sikkert litt farga av å ha røytefrie hunder selv :P Nydelige arbeidsomme hunder da! :)

I forhold til puddelen, så røyter langhårsbelgeren som et ******* :P Men til å være en røyterase, så syns jeg ikke belgeren røyter mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En fornuftig jaktgolden. Den er alt du skisserer og mer til; hvor sosial den blir er opptil deg selv og hvordan du preger/sosialiserer valpen. Standarden sier 50-56 cm for tisper, mi er på 52 og blir

En AK i full pels har da både vimsemanke og fjoner på låra! Noen av dem har tilogmed litt krøllhale. Shy:

Jeg som misforsto innlegget siden det var litt oppdelt Edit: til TS Du sier mye om trening, konk og mål, men lite om hverdagen og hva du vil ha i hus. Til lp-elite kan du komme med flere forsk

Posted Images

Må helt ærlig si at jeg ble litt skremt av den røytinga :P Men de er satt opp på lista igjen :ahappy: Skal sjekke dem ut litt mer.

Med tanke på at dette kanskje blir den første hunden med "litt mer" i som du skal ha, så er det også en tanke å vurdere om oppdretteren er distriktet tenker jeg. :)

Da tenker jeg på evt hjelp med atferd, trening o.l.

Ja, jeg synes det er et stort pluss med en oppdretter som kan hjelpe litt. Oppdretteren til Luna har jeg ikke hørt noe fra etter at jeg tok henne med hjem, selv etter å ha spurt om hjelp, så det er faktisk noe jeg ser etter i en oppdretter. Hvis det plutselig skjer noe, eller jeg sliter med noe så vil jeg ha muligheten til å få hjelp :)

Jeg har heldigvis noen gode og snille folk her jeg bor, som har bruksschäfer, riesen og faktisk en malle, som har hjulpet meg med Luna allerede. Har også fått lov til å trene både schäferen og riesen, og det er en sånn en jeg vil ha! :wub: begge er så gode og fantastiske å trene, samtidig som de funker i hverdagen og sammen med andre hunder.

Og det er vel du, @JeanetteH , som har DeepEyes? Jeg har sett på hundene dine, skjønner du :P Hvor bor du? *hint hint*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må helt ærlig si at jeg ble litt skremt av den røytinga :P Men de er satt opp på lista igjen :ahappy: Skal sjekke dem ut litt mer.

Røytinga til groenendaelen? Hun var som sagt ekstrem. Ingen annen belger jeg har hatt har røyta sånne mengder som hun gjorde, jeg tror ikke det er mange belgereiere som kan si de kjenner jeg sånn røyting på sine belgere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vel du, @JeanetteH , som har DeepEyes? Jeg har sett på hundene dine, skjønner du :P Hvor bor du? *hint hint*

Stemmer det :) Bor like ved Gardermoen.

Angående røyting så har labbisene jeg har eid sluppet mer pels enn både Sch, AK og Belger. Største forsjellen er at de har røytet jevnt over, imens de andre rasene har en periode på 1-3 uker der det tar litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røytinga til groenendaelen? Hun var som sagt ekstrem. Ingen annen belger jeg har hatt har røyta sånne mengder som hun gjorde, jeg tror ikke det er mange belgereiere som kan si de kjenner jeg sånn røyting på sine belgere :)

Haha, så bra! Men jeg kjenner likevel at det skremmer meg litt :P

Stemmer det :) Bor like ved Gardermoen.

Angående røyting så har labbisene jeg har eid sluppet mer pels enn både Sch, AK og Belger. Største forsjellen er at de har røytet jevnt over, imens de andre rasene har en periode på 1-3 uker der det tar litt av.

Ja, Labben røyter jo veldig mye.. Og har jo hørt at det er forskjell på "røytemetoden".

Så hvis man har en belger eller AK, og de er i røyteperioden, må man gre dem hver dag for å holde det under kontroll? Det er jo ikke så ille hvis det bare varer i 2-3 uker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så bra! Men jeg kjenner likevel at det skremmer meg litt :P

Ja, Labben røyter jo veldig mye.. Og har jo hørt at det er forskjell på "røytemetoden".

Så hvis man har en belger eller AK, og de er i røyteperioden, må man gre dem hver dag for å holde det under kontroll? Det er jo ikke så ille hvis det bare varer i 2-3 uker :ahappy:

Hvis man grer de hver dag, så tar det vel neppe 2-3 uker før de er ferdig heller. Jeg tror Dina brukte en uke på å røyte ned om jeg var flink og børstet henne hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : Det er jo absolutt overkommelig! :D

@JeanetteH : ja, det sto det var en AK i hvert fall :) Men den var fullstendig nydelig! Ikke at de "normale" AKene ikke er det, men den manken og halen!❤️

Har produsert to slike selv:

dsc_6667.jpg?w=1500&h=1030

dsc_6659.jpg?w=1500&h=1072

Om du liker slik pels så hadde jeg tittet på Belger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendaelene mine har røytet minst av nesten alle dyr jeg har hatt i hus. Bedlington Terrieren var røytefri, så den vant :lol: Jeg hadde ALDRI orket røytingen til en labbe.

Ellers er jeg enig i det meste som er sagt om langhårsbelgere. De er mer enn nok brukshund for de fleste så lenge man kjøper fra de riktige linjene. Nå må jeg innrømme at det er hjerterasen min, så jeg er muligens inhabil, men jeg finner faktisk ikke en eneste svakhet med en bra belger. Bortsett fra at jeg ikke kan ha en for tiden da...

Edit: kom på! Minigrisen mon røytet også mindre enn belgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ser det ut til at den er barbert på kroppen, så hale og manke ser mer voldsom ut.

Det tror jeg du har helt rett i :)

Har produsert to slike selv:

dsc_6667.jpg?w=1500&h=1030

dsc_6659.jpg?w=1500&h=1072

Om du liker slik pels så hadde jeg tittet på Belger :)

Åå, så nydelige! Belger er jo et alternativ, men jeg må si helt ærlig at jeg ikke er helt solgt enda. Det er flere ting jeg liker ved både Kelpie, Mudi og Schäfer enn ved Belgerne. Tror nok heller det hadde blitt Schafer enn Belger, for jeg synes at Schaferen virker mer stabil i humøret.

Og pelsen er jo ikke det viktigste :) Men jeg hadde ikke takket nei til en sånn en, for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den har jeg faktisk lest for en stund siden! Synes den er utrolig bra. Hun skriver jo om to HELT forskjellige hunder, to rake motsetninger, og det er nok det som gjør meg mest usikker på Mallen. Hvis jeg visste at jeg endte opp med en Malle som Action, da hadde jeg ikke tatt den på flekken. Men når risikoen for å få en altfor skarp hund, som hun sier med Extra, da blir jeg litt usikker på om jeg kommer til å takle en sånn. Jeg føler å gå fra en relativt ukomplisert, glad og helt uskarp Labbe til en hund som Extra, det er et stort hopp. Men for all del. En gang må man jo ta det hoppet :)

Har faktisk vært innom både Collie og Hvit gjeter, men jeg synes de blir litt for lite arbeidslystne. Har veldig veldig lyst på schäfer egentlig.. Men også Mudi :wub: og Kelpie. Og Malle.

Litt OT, men jeg trener sammen med Marthe og hennes maller Extra er virkelig ikke så ille som hun skisseres i blogginnlegget, det er nok heller en beskrivelse av hva en malle er/kan være.

Det er ikke slik at ingen kan ha malle, men det ER viktig å tenke nøye gjennom valget. Hvorfor vil du egentlig ha en malle, hvorfor er ikke de andre rasene god nok?

Jeg forstår fascinasjonen din jeg, absolutt, jeg har vært der selv. De mallene jeg trener sammen med er helt herlige alle som en, men det skal også sies at det ligger MYE arbeid bak dem.

Jeg syns det blir anbefalt mange gode raser her jeg, se litt på dem. Selv har jeg korthårscollie, og syns hun har arbeidslyst i massevis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg trener sammen med Marthe og hennes maller Extra er virkelig ikke så ille som hun skisseres i blogginnlegget, det er nok heller en beskrivelse av hva en malle er/kan være.

Det er ikke slik at ingen kan ha malle, men det ER viktig å tenke nøye gjennom valget. Hvorfor vil du egentlig ha en malle, hvorfor er ikke de andre rasene god nok?

Jeg forstår fascinasjonen din jeg, absolutt, jeg har vært der selv. De mallene jeg trener sammen med er helt herlige alle som en, men det skal også sies at det ligger MYE arbeid bak dem.

Jeg syns det blir anbefalt mange gode raser her jeg, se litt på dem. Selv har jeg korthårscollie, og syns hun har arbeidslyst i massevis :)

Hvis du leser innleggene mine en gang til, så har jeg nå opptil flere ganger presisert at jeg faktisk har lagt Mallen på hylla fordi den blir for mye.

Så det er Mallen som ikke er god nok, ikke de andre rasene :)

Det står som sagt fortsatt mellom Kelpie, Mudi og Schäfer :) Men hvem av dem jeg burde gå for er jeg fortsatt håpløst usikker på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ønkser å trene/konkurrere i da? :) Altså hva skal du satse på? :)

Jeg vil satse i LP, men fikk faktisk smaken for AG også etter et kurs med en altfor treg og tung Labe (selv om hun var raskest på kurset❤️)

Så i hovedsak LP, men AG på hobbybasis :)

Og det blir nok litt sporing også, for jeg skal begynne med spor med Luna, og synes det virker som en morsom sport å drive med litt på si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil satse i LP, men fikk faktisk smaken for AG også etter et kurs med en altfor treg og tung Labe (selv om hun var raskest på kurset❤️)

Så i hovedsak LP, men AG på hobbybasis :)

Og det blir nok litt sporing også, for jeg skal begynne med spor med Luna, og synes det virker som en morsom sport å drive med litt på si :)

Du skriver at du har høye mål innenfor lydighet, men hva ser du for deg? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har høye mål innenfor lydighet, men hva ser du for deg? :)

Å, det er jo vanskelig å svare på, men jeg ønsker jo komme så høyt opp som mulig. :)

Aller helst elite og kanskje noen mesterskap, men jeg forventer egentlig ikke det med første konkurransehunden :)

Altså, det jeg prøver å si er at jeg vil opp i elite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...