Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen bruker huset som do!


Frøken Fryd
 Share

Recommended Posts

Vi har ei tispe på 3 mnd som plutselig er blitt skikkelig urenslig. Hun bæsjer og tisser inne omtrent hele tiden. Vi kan være ute med henne over en lang periode uten at hun gjør noe, men med en gang vi kommer inn så gjør hun fra seg. Hva kan vi gjøre for å få henne til å slutte med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vasket skikkelig der hun har gjort i fra seg? Med orntlig renholdsmidler. Fjern alt av matter på gulvene. Hvis det er lukt igjen, kan valpen gjøre det pga det.

Så må dere bare gå ut ofte med valpen, veldig ofte. Valper gir gjerne tegn på at noe skal skje. Urolig, lukter mye på gulvet, går i ring etc. Ta gjerne litt aviser i tisset og legg ut i hagen, eller litt av bæsjen, så blir det lukt der ute. Ta valpen ut med en gang uhellet skjer inne og si gjerne en fast kommando hver gang den skal på do, som for eksempel tiss tiss. Og husk å rose masse når den gjør det ute.

Gjør dere en god innsats nå, vil det bli bedring snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er en valp, en baby på 3 måneder. Vær tålmodig, det er første bud.

Så - ta den med ut hver gang den har sovet, lekt, spist og ellers om den begynner å bli urolig. Ute skal det ikke skje noe, og for all del ingen leking! Da er det fort gjort for en liten tass å glemme hva hun egentlig skulle. Stå bare i ro, eller rusle sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkerhet kanskje? Det er jo slikt som kan variere litt, men valper vil gjerne gjøre fra seg der det er trygt og kjent. Jeg ville gjort 2 ting; 1 vært ute helt til hun har gjort fra seg(når det er mulig), dere må finne ut hva som fungerer best da, bare stå ute i nærheten av huset eller gå en tur, og ros når hun gjør det hun skal. 2 om hun ikke har tisset når dere var ute, bind henne fast i et relativt kort bånd (typ 1 meter eller noe) innen synsfeltet deres, da kan hun ikke gå unna der dere ikke ser og dere vil legge merke til når hun blir urolig og da tar dere henne med ut igjen.

Dette da i tillegg til det vanlige med og tisse etter mat, drikke og søvn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å innskrenke bevegelsesfriheten til en 3 måneders valp til å gå inne i tau, og med en bitteliten radius på omtrentlig en meter, det synes jeg er ganske hysterisk problemløsning for en helt naturlig valpeatferd for en liten valpebebis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta tiden til hjelp, valper gjør fra seg inne, og så slutter de etter hvert. Ta henne ut ofte så det blir naturlig for henne å gjøre fra seg der. Ikke stress, og for all del ikke noen form for straff, da får du usikker valp og det tar lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! :) Vi vet at det skjer mange uhell med valper og at det tar tid å få dem helt renslig. Vi ble bare bekymret når hun plutselig ikke ville tisse eller bæsje ute, men bare inne. Tar med meg tipsene deres videre og fortsetter treningen:)

Det kan være noe så enkelt som endring i været? Enkelte hunder er litt vare på sånt, feks om de har vent seg til å gå på do i snø, også smelter snøen, eventuelt omvendt, kan det hende læringa må starte litt på nytt :)

Lykke til, bare fortsett å være tålmodige, ut med valpen etter spising, soving og leking, tilslutt går det inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe så enkelt som endring i været? Enkelte hunder er litt vare på sånt, feks om de har vent seg til å gå på do i snø, også smelter snøen, eventuelt omvendt, kan det hende læringa må starte litt på nytt :)

Lykke til, bare fortsett å være tålmodige, ut med valpen etter spising, soving og leking, tilslutt går det inn :)

Ah, det visste jeg ikke! Været har vært veldig ustabilt her, så kanskje det er grunnen. Der lærte jeg noe nytt gitt. Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å innskrenke bevegelsesfriheten til en 3 måneders valp til å gå inne i tau, og med en bitteliten radius på omtrentlig en meter, det synes jeg er ganske hysterisk problemløsning for en helt naturlig valpeatferd for en liten valpebebis.

nå skal den ikke bo i tau hele døgnet da, men de gangene de har vært ute og luftet og strekt på føttene uten at valpen gjorde noe så er det lettere og følge med da, men det er jo sjeldent snakk om så voldsomt lenge iom at valper gjerne ikke har voldsomt stor blære. men man kan selvfølgelig bruke kompostgrinder til og dele av rommet slik at den ikke kommer seg ut av synsvidda så det blir enklere og følge med. :) Det er heller ikke snakk om og holde på slik noe lengre tidsperiode heller, for når de har hatt et par dager uten uhell så er de inne i det igjen så da er man ferdig.

Forøvrig litt interessant at rotrening er bra og greit, men 30 min med innskrenket plass på en hund som har fått strekt på føttene og har luftet seg er hysterisk(så lenge man kaller det noe annet enn rotrening)..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...